Dybdetest: Focal JMlab Electra SW1000be

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dybdetest: Focal JMlab Electra SW1000be

Året er 1980. På en liten fabrikk i St.Etienne i Frankrike jobber 2 mann med produksjon av høyttalerelementer under navnet Focal. Disse selges igjen videre til andre høyttalerprodusenter, deriblant Amerikanske Wilson Audio. Etter et par år bestemmer de seg for å lage sin egen høyttaler under navnet JMlab, tatt fra initialene til grunnlegger Jacques Mahul. Etter hvert fokuseres det mer på å lage høyttalere selv fremfor å levere elementer til andre, og navnet Focal kommer omsider inn i de egenproduserte høyttalerene, derav navnet Focal JMlab. I dag er navnet JMlab mer eller mindre faset ut, til tross for at Jacques Mahul troner øverst på rangstigen hos Focal, som forøvrig fortsatt produserer høyttalerene sine i St.Etienne

[BREAK=Førsteinntrykk]

Ved første øyekast oser denne suben av kvalitet, og inntrykket blir bare bedre når man tar en nærmere titt. Kabinett, element, forsterker, tilkoblinger – Det hele vitner om en påkostet sub. Sidepanelene er laget i 50mm tykk MDF. Kabinettet er over det hele svært solid og virker helt dødt… med unntak av midt oppå. Der er det rett og slett hult når man banker, men jeg opplevde på ingen måte uønskede resonanser under bruk som følge av dette ”hulrommet”, så alt i alt er det vel egentlig uten noen stor betydning. Byggekvaliteten er faktisk noe av det bedre jeg har vært borti, noe som utvilsomt er en faktor som bidrar til å øke eiergleden hos de som kjøper seg denne suben. Selv om lyden selvfølgelig er viktigst er det heller ikke til å stikke under en stol at design er en viktig del av totalpakka for de fleste som skal ut og handle seg lydprodukter, enten det er av hensyn til sin bedre halvdel, eller at man rett og slett vil ha et pent produkt for sin egen del. Fargen på testeksemplaret er i ”Classic”, men den finnes også i ”Signature” som er har omtrent samme utseende som kirsebærtre
    [BREAK=Konstruksjon]

Produktspekteret til Focal spenner seg over et relativt bredt prisområde, hvor Electra Be-serien ligger nest øverst, bak toppserien Utopia. Til tross for at det står Be (for Berylliumsdiskant) i betegnelsen til SW1000, har den av åpenbare grunner ingen Berylliumsdiskant. Det 13” store elementet er laget i det samme materialet man finner i basselementene til de gulvstående modellene 1027be og 1037be, nemlig Focals patenterte ”W”-elementer. Dette stammer fra ordet ”Verri” som betyr glass, og siden det er to lag blir det altså Verri-Verri. Elementet består som sagt av to tynne lag med vevd glass (nb! Jeg fant aldri ut om dette faktisk er glassfiber, da det engelske ordet er ”woven glass”, men det får nå heller være…) på hver sin side av et spesialprodusert skum som skal gi optimalt forhold mellom stivhet og masse. Dette brukes blant annet i fly og romfartsindustrien. Bassporten begynner midt under suben og munner ut en triangulær port på forsiden. Dette skal eliminere blåselyder, samt forhindre forvrengning og dynamisk kompresjon. Dette fungert også svært godt under testperioden, og den eneste gangen det kom noen ulyder var når volumet ble fryktelig høyt (det vil si når naboen ringer ned og lurer på hva i all verden jeg holder på med). Dette gjelder for øvrig alle subwoofere og det er enten fordi forsterkeren ikke klarer mer, eller fordi slaglengden på elementet blir for stor.

På baksiden finner vi forsterkeren, en 600watts BASH-forsterker med en spisseffekt på 750watt. Denne typen forsterker brukes blant annet av amerikanske SVS. BASH-teknologien er basert på klasse AB-drift, samtidig som den skal ha effektiviteten til klasse D-drift. Dette gjør at man kan ha en tilsynelatende beskjeden oppgitt effekt, uten at dette skal ha noe å si på ytelsen. Om BASH-forsterkere er bedre eller dårligere enn andre alternativer har jeg strengt talt ingen formening om. Det jeg kan si er at de produktene jeg har vært borti som har BASH-forsterker fungerer meget bra. Ellers finner man det som trengs av tilkoblinger. Høyre og venstre stereo-innganger, en LFE-inngang, samt en digital inngang og en utgang. Det jeg liker svært godt med denne subben, mtp på fleksibilitet er at man kan koble til flere kilder samtidig. Det er ikke uvanlig å ha en hjemmekinoreceiver og en stereoforsterker i oppsettet sitt og man kan enkelt veksle mellom disse via forhåndslagrede oppsett på menyen, noe jeg kommer tilbake til senere. Volum, fase og delefrekvens stilles også inn via menyen. Det er faktisk ingen brytere eller knapper på baksiden, bortsett fra en hovedstrømbryter. Alt styres via displayet på forsiden med den medfølgende fjernkontrollen.

Tilkoblingsmulighetene er som sagt meget gode. For mange som har separat stereo og hjemmkino-oppsett, kan det bli litt knotete å få med seg subwooferen på begge. Enten må man bruke en ekstern switch, eller rett og slett nappe ut signalkablelen hver gang man skal bytte oppsett. Det kan også bli problemer i forhold til innstillinger ettersom man sannsynligvis har litt forskjellige ønsker på musikk og film. Ettersom man velger inngang elektronisk via menyen kan man også ha flere kilder koblet til samtidig, og ikke minst lagre forskjellige oppsett til f.eks stereo og hjemmkinobruk. En svært brukevennlig løsning fra Focal. De digitale inn- og utgangene brukes hvis man ønsker å bruke flere SW1000be subwoofere i samme oppsett. Når disse er koblet sammen digitalt kan man styre volum, fase, osv via hovedsuben uten å måtte ta for seg en og en. Smart! Det eneste noen kanskje kan savne er XLR-tilkoblinger, men dette er strengt tatt ikke spesielt utbredt på subwoofere.

[BREAK=Oppsett]

SW1000be er en DSP (Digital Signal Processor) subwoofer, og alt styres i så måte via et lite display på forsiden. Det bør nevnes at det kan være litt vanskelig å lese dersom man sitter mer enn 2,5-3meter unna, med andre ord kan det hende du må forlate sweetspot for å kunne lese displayet. Blå lysdioder og display som ikke kan dimmes kan være svært distraherende under filmvisning i et mørkelagt rom. Heldigvis har Focals ingeniører tatt hensyn til dette, og displayet dimmes automatisk etter noen sekunder uten aktivitet.

Det første man kommer til på menyen er inngangsvelger, Stereo, LFE eller Digital. Fasen justeres fra 0-180 grader, 10 grader om gangen (i følge spesifikasjonene til SW1000be skal det være 1 grad om gangen, men undertegnede fant ingen andre valg en 10 grader). Dette fungerer uansett bra, men det kunne kanskje vært ønskelig med 1 grad om gangen, slik det er oppgitt, om man virkelig skal få til optimalt samspill/timing med frontene. Delefrekvensen (24db/okt) kan justeres fra 50-150hz med 5hz intervaller, evt kan man også skru delefilteret helt av. Et subsonic filter er også tilgjengelig med valg fra 15-45hz, og en parametrisk boost lar deg øke 30, 40 eller 50hz med inntil 6db. Når alt er justert slik man ønsker er det mulig å lagre disse innstillingene, ved å holde 1 av de 3 preset-knappene (Cinema, Hi-Fi og User) inne i et par sekunder. De samme knappene gir rask tilgang til innstillinger du har lagret.

[BREAK=Kalibrering]

Subwooferkalibrering er en kunst og det kan være svært tidkrevende, men det er da også essensielt å gjøre dette ordentlig om du skal ha full glede av din nyervervede sub. Første bud er plassering og dette legger grunnlaget for hvordan bassresponsen blir i lytteposisjon. Fasejustering er også viktig, men det kan ikke veie opp for feil plassering. Til kalibrering benytter jeg en Behringer målemikrofon som kobles til PC via et eksternt lydkort. Programmet som benyttes er Room EQ wizard. Jeg begynner alltid med å måle suben alene for å finne ut hvor den gir best respons, uten påvirkning fra andre komponenter

Erfaringsmessig spiller subwoofere med frontmontert element best på innsiden av høyre front i mitt oppsett, og kurven jeg får opp bekrefter at dette stemmer bra. Det er ikke brukt noen former for romkorreksjon og delefrekvensen setter jeg til 160hz. Dette er mye høyere enn de fleste vil bruke, men det bør likevel sjekkes at en sub klarer seg innenfor det området. Dippene som dukker opp her og der, skyldes selvfølgelig rommet. Focal oppgir selv at SW1000be skal spille ned til 20hz ved +/- 3db. I rommet mitt får jeg bra respons ned til 24hz. Setter jeg den i hjørnet graver responsen seg ned 2hz til, så alt i alt ser det ut som det stemmer bra med oppgitt ytelse fra Focal. De siste 2hz som mangler kan skyldes rommet eller måleutstyr, og jeg velger derfor å la dette avviket til å gå i Focals favør. Et annet aspekt ved SW1000be sin frekvensrepsons, er den bratte avrullingen. Dette er noe jeg synes er meget bra. Det kan kanskje høres merkelig ut, men jeg setter faktisk pris på at konstruktøren har bestemt seg for at de ikke vil prøve å grave dypere enn suben har forutsetninger for å greie. Subwoofere som prøver å spille 5-10hz dypere enn de egentlig greier, forringer som regel bare lyden med forvrenginger. Det kan omtrent sammenliknes med om jeg skulle satt på en diger tilhenger på bilen min, en Mitsubishi Colt med 1,3L motor og 75hk. Joda, det går sikkert fremover men motoren må jobbe for fullt og trenger jeg noen ekstra krefter til forbikjøring er det ikke noe å gå på. Da går det mest sannsynlig helt galt. Det jeg vil frem til, er at når det gjelder den aller dypeste bassen er det fortsatt fysikkens lover som rår.

[BREAK=Musikk]

Musikk handler for meg ikke bare om å høre, men også om å føle den og da må bassen ha litt ”kropp”. Jeg synes det rett og slett blir mindre engasjerende å høre på musikk når det ikke er et skikkelig fundament i bunnen. Det finnes høyttalere som spiller dypt på egenhånd, men det koster som regel mye og man må da også ha tilsvarende forsterkerkraft. En god sub kan gjøre underverker for musikk, selv om det fortsatt finnes folk som mener at alt under 35hz bare er noe tull. Vel, jeg vil gjerne høre og føle alt artisten har laget og da er en bra sub veien å gå.

Jeg begynner med å legge Infected Mushroom – B.P Empire i cd-spilleren. Dette er særdeles ”velprodusert” elektronisk musikk. Det er nok en smule sært for enkelte og navnet på gruppa beskriver egentlig musikken ganske godt. Dette er rask techno med masse punch. Dette liker SW1000be meget godt og den varter op med hurtig, stram og definert bass som man virkelig kjenner på kroppen. Suben integrerer seg bra med frontene mine og jeg legger nesten ikke merke til at den spiller med før jeg slår den av og mye av fundamentet i bunnen forsvinner. Morrofaktoren øker rett og slett en del hakk når jeg får med SW1000be på laget.

Nestemann inn i cd-skuffen er Green Day – American Idiot. Tittelsporet på denne har et skikkelig hurtig driv i bassområdet, og selv om frontene mine gjør en god jobb alene, er det ingen tvil om at SW1000be tilfører en ekstra dimensjon til det hele. Jeg blir faktisk sittende å høre igjennom hele skiva, noe som alltid er et positivt tegn

For ikke lenge siden ga Kari Bremnes ut en Live-cd med mange av sine beste låter. Jeg har vært på 2 konserter med Kari og det er alltid spennende å se hvor nærme man kan komme live-opplevelsen i sin egen stue. Ca 1 minutt og 25 sekunder ut i spor nr.8 – Søvngjengersken, setter trommeslager Helge Norbakken i gang et inferno av en trommesolo og her får suben virkelig kjørt seg om man drar på litt. Det går dypt, hurtig og brutalt i nesten 1 og et halvt minutt før resten av bandet slenger seg på igjen. Det blir selvfølgelig ikke like brutalt som på en konsert med 30 PA-høyttalere som hamrer imot deg, men du verden så nærme jeg kommer i min egen lille stue. Det er overraskende hvor mye jeg kan dra på uten at SW1000be viser noen som helst tegn til pustevansker (i motsetning til hva man kan høre fra Helge på opptaket).

SW1000be klarer alt jeg legger i cd-skuffen på strak arm. Jeg savner dog den aller dypeste bassen på enkelte cd’er som jeg vet ligger der. Det er ikke noe enormt savn, og som jeg tidligere har nevnt synes jeg det er bedre at jeg ikke får høre den aller dypeste bassen i det hele tatt fremfor å høre den full av forvrengninger og ulyder.

[BREAK=Film]

De fleste som skaffer seg en sub har først og fremst film i tankene. En eller flere godt kalibrerte subwoofere gir filmopplevelsen en helt ny dimensjon og jeg kunne aldri tenke meg å se film uten at en sub spiller med. Suben har jo tross alt sitt eget lydspor på lik linje med fronter, senter og bakhøyttalere,og selv om de fleste surroundreceivere gir deg muligheten til å mikse dette inn med frontene blir det ikke helt det samme.

Master & Commander er en film mange kjenner til, og en av scenene der 2 digre skuter kriger på åpent hav til det omtrent bare er pinneved igjen, er meget godt egnet til å teste dynamikken i anlegget ditt. Kanonskuddene har en enorm kraft og man trenger god respons ned mot 20hz for at man skal kunne kjenne disse på kroppen. Jeg har sett denne scenen uten sub og med subwoofere som ikke går spesielt dypt og den blir rett og slett litt kjedeligere om man ikke får meg seg det morsomme som venter i bunnen. SW1000be henger veldig bra med, og etter at scenen er ferdig er det nesten så jeg må sjekke om sofaen min fortsatt er like hel. Heldigvis er det bare skutene som er hardt skadet…

Transformers er også en film som har et særdeles morsomt lydspor, spesielt gjelder det LFE-sporet. I en av scenene er det fullstendig kaos da Autobots og Decepticons kjemper i gatene. En av dem blir beskutt med raketter og i løpet av få sekunder må den transformere seg fra bil til robot, hvor det hele toppes av med at den skyter 2 skudd ned i asfalten for å få nok kraft til å styre unna raketten. Her er det et bass-sveip som graver seg et godt stykke under 20hz. Igjen henger SW1000be bra med, men den ruller av litt tidligere enn jeg har hørt av fra enkelte andre subwoofere som klarer den aller dypeste bassen. Det funker likevel bra, og en som ikke har hørt den aller dypeste bassen her, vil sannsynligvis heller ikke savne den.

Filmen ”Pulse” inneholder en scene hvor hovedpersonen går gjennom en mørk gang mot en dør. Denne scenen har en kjellerdyp, pulserende bass som strekker seg ned mot 15-16hz og det er ytterst få subwoofere som klarer å gjengi dette uten kraftige forvrengninger. SW1000be henger bra med, men det mangler det lille ekstra som jeg vet finnes der. Det bør vel også nevnes at jeg kun har hørt noen få subwoofer som takler denne scenen.

Focal SW1000be er faktisk utrolig morsom på film, og selv om den ikke klarer den aller dypeste bassen er den veldig bra fra 25hz og oppover. Den klarer å levere et heftig lydtrykk, nesten uten forvrengninger. Jeg var til tider bekymret når jeg dro på som verst, men jeg klarte aldri å få den til å knele under testperioden.

[BREAK=Konklusjon]

Jeg har gjennom hele testperioden kranglet med meg selv om hva slags karakter SW1000be skulle ende opp med. Faktum er at dette er en skikkelig bra sub, uten tvil. Den gjør egentlig alt det den skal og når det gjelder ytelse er det kun den aller dypeste bassen jeg savner, spesielt når man ser på prisen. For det er nettopp prisen som er Focal Electra SW1000be sin største svakhet. Jeg hadde veldig store forventninger til denne suben med tanke på at Focal lager svært gode subwoofere i budsjettklassen. Den skuffet meg egentlig aldri under testperioden. Problemet er bare det at jeg heller aldri fikk skikkelig hakeslipp, og det er litt synd når man sitter med et lydprodukt i denne prisklassen. 27000kr er nemlig svært mye å betale for en subwoofer, uansett hvor god den måtte være.

På den andre siden er det heller ikke til å stikke under en stol at når man kommer opp i dette prisleiet, står ikke nødvendigvis pris og ytelse så godt i forhold til hverandre som produkter til halve prisen. Det som derimot øker betydelig, og som er en svært viktig faktor for de fleste entusiaster, er nemlig eierglede. Følelsen av å ha noe som er spesielt, noe som ikke alle andre har. Noe du sitter og ser på med et fårete glis, samtidig som du sitter med ei tørr skive kneippbrød i hånda fordi du har blakket deg helt på din nyeste investering. SW1000be vil nemlig gi deg eierglede i bøtter og spann om du tar deg råd til å kjøpe den. Den oser av kvalitet og alle som har vært innom mens den har stått hos meg har kommentert hvor lekker den er, selv folk som ikke bryr seg noe særlig om lydprodukter.

I dette prisleiet er det kanskje ikke så mange som i utgangspunktet handler subwoofere, og mange vil kanskje heller kjøpe seg to rimeligere modeller, noe som på mange måter er mer gunstig for å få en jevnere bassrespons. Har man likevel bare plass til en sub, har SW1000be for eksempel en hard konkurrent i Velodyne DD12 som ligger en tusenlapp under i pris, og da får man også med autokalibrering og et mer nøytralt utseende. Jeg har prøvd begge opp imot hverandre og til film synes jeg faktisk at SW1000be var hakket vassere, til tross for at den ikke spiller like dypt.

En ting som er hevet over en hver tvil, er at dette er et skikkelig bra produkt. Den er lekker, har svært gode tilkoblingsmuligheter og gjør det meget bra både til film og musikk. Jeg vurderte en stund om den skulle få 7 av 10 poeng, rett og slett pga den stive prisen, men det ville ikke vært rettferdig. Til det er den rett og slett for bra. Focal JMlab Electra SW100be ender til slutt opp med 8 av 10 mulige poeng

Testoppsett:

Focal JMlab Electra 1027be
    Yamaha RX-V2700
    Hegel H200
    Marantz SA15

[BREAK=Tekniske spesifikasjoner]

Veil pris: 27 000,-

Importør: Hi-Fi Huset AS

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

flink er du

Særdeles god test Frode.

Da jeg har vært innom og hørt denne flere ganger både på musikk og film kjenner jeg meg godt igjen i omtalen her.
    Et meget lekkert produkt som virkelig briljerer på musikk, men som du skriver, så mangler den de aller dypeste frekvensene.

Uansett godt skrevet og jeg gleder meg masse til flere "dybdetester"....

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget informativ, velskrevet og interessant test, Marantz.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott test, Frode ! Gleder meg til neste dybdetest

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Flott test, Marantz, dette gleder vi oss til å se fortsettelsen av! Noen av bildene er for øvrig litt for store i bredden, sikkert greit å rezise de litt...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra test, Marantz. Godt skrevet uten å bli for langttrekkende og flotte bilder av produktet. Enig med lygren at de største bildene burde du rezise.

Forøvrig fint å se noen som er nyktern med karakterbruken, og realistisk i sin bedømming.
    Mange som er snar å gi toppkarakter på produkter, kun fordi det koster mye, er bedre enn man selv er vandt med osv. Selv om produktet er langt fra perfekt, eller forsvarer sin høye pris til det fulleste.
    Total perfeksjon innenfor en angitt prisramme er nok heller en skjeldenhet. Eller en utopi, som kanskje Focal ville sagt...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldinger. Har fikset litt på bildene, så nå skal ingen av dem overstige 800px bredde. Håper det passer på de fleste skjermer. Er litt lett å glemme seg når man selv sitter foran 23" widescreen...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face Sub test

Dette var int lesing.
    Jeg har den subben på hjemlån for å teste den mot DD 12 som jeg eier.
    Jeg er ikke fornøyd med "trykket" DD 12 gir litt oppover (30-80 hz)
    Nå har jeg kun kjørt autooppsettet på den og den står mellom venstre front og senter. En kompis har kjøpt en svs (husker ikke hva den heter, men har en 12" og koster ca 10 000) Den er rå helt i bunnen, men er ikke presis nok synes jeg. All bassen høres lik ut. Jeg har lurt på den svs 13" som koster ca 16 000 men er veldig usikker. Rommet mitt er ikke stort, det er ca 310cm x 600cm ca 18 kvm. Ellers så kjører jeg Focal 1027 be i front og Center utopia be som senter. Kan godt hende jeg kunne justert DD 12 til å bli knallbra, men føler at den kneler før jeg har fått nok bass. Jeg er ute etter trykket i mellomgulvet, men det er klart at det må være med litt i bunnen også.
    Det med å justere en subb er skikkelig vrient for oss amatører. Hadde vært fint om det var noen som tok på seg sånne jobber.He,he. Jeg spiller ikke noe særlig musikk. Det er film og spill som gjelder. Uansett en veldig fin test selv om den gjorde meg enda mere usikker.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott test, og en fin presentasjon av en skikkelig flott subwoofer. (Jeg har 2 selv. ) Vil gjerne supplere med litt mer informasjon dog. Mine sub'er har samme finnish over det hele, altså "Slate grey" som er et 3.dje farge alternativ, Og det ser rett og slett rått ut. 8-) (Men koster jo ekstra da.) Ellers la jeg merke til en annonse av Hifihuset i siste "Hjemmekino" (Tror jeg det var.) Der prisen står oppgitt til å være 17995,- Det står det også på hjemmesiden demmes nå. Dette vil kanskje kunne ha litt innvirkning på karaktergivning? I hvertfall når det gjelder "Valuta for pengene".

Det eneste som har irritert meg med disse subbene er at de har en tendens til å reagere på fjernkontroller som ikke hører til, hvis jeg peker for mye til sidene der subbene står med en annen fjernkontroll mens jeg betjener f.eks kanalvalg på kabelTV så risikerer jeg at volumet på subben justeres også. Ganske irriterende, men jeg har blitt lovet at dette skal fikses med en firmware oppgradering.

Det bør kanskje også nevnes at uten spikes opplevde jeg en del blafring i bassporten når en kjørte den veldig dypt. Det er ikke et tema med spikes dog.

Newcomer JOSO sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers la jeg merke til en annonse av Hifihuset i siste "Hjemmekino" (Tror jeg det var.) Der prisen står oppgitt til å være 17995,- Det står det også på hjemmesiden demmes nå.

Det eneste som har irritert meg med disse subbene er at de har en tendens til å reagere på fjernkontroller som ikke hører til, hvis jeg peker for mye til sidene der subbene står med en annen fjernkontroll mens jeg betjener f.eks kanalvalg på kabelTV så risikerer jeg at volumet på subben justeres også. Ganske irriterende, men jeg har blitt lovet at dette skal fikses med en firmware oppgradering.

Det bør kanskje også nevnes at uten spikes opplevde jeg en del blafring i bassporten når en kjørte den veldig dypt. Det er ikke et tema med spikes dog.
    Den til 17.995,- er S utgaven, BE utgaven har fortsatt en veiledende pris på 27.000,-

Har samme problemet som deg med noen av fjernkontrollene, vet du når det kommer en oppdatering?

Har også hatt litt problemer med blafring når det går dypt (og høyt). Forsvant dette problemet helt når du brukte spikes? Noen å anbefale?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iflg André på Hi-Fi Huset skal det komme en firmwareoppgradering, men han visste ikke noe konkret tidspunkt for dette.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JOSO
    Den til 17.995,- er S utgaven, BE utgaven har fortsatt en veiledende pris på 27.000,-

Har samme problemet som deg med noen av fjernkontrollene, vet du når det kommer en oppdatering?

Har også hatt litt problemer med blafring når det går dypt (og høyt). Forsvant dette problemet helt når du brukte spikes? Noen å anbefale?
    ops: ops: ops: S ja... Den forsvant jo litt for meg kan du si...på ein måda..

Spikes var bare det jeg hadde liggende, fra Soundcare. Funker fint det.

Har ikke fått noen dato på firmware nei, vi får se om den dukker opp.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God og meget velskrevet test, Frode!:grin:
    Fotokunsten håndterer du jo også til fulle, ingen tvil om det!
    Fortsett slik, ser frem til neste omtale!

Newcomer kmell sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innkjøpt sub

Nå står det en nyinnkjøpt nesten ny SW1000be signature i kjellerstua. Synes jeg har fått den bra integrert med resten av anlegget, men er nysgjerrig på måleutstyr. Hva trenger jeg av utstyr og programvare for å få det til?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •