Mini test Ørepropper: Klipsch og Argon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mini test Ørepropper: Klipsch og Argon

Jeg går som regel med musikk på øret når jeg jobber. Og siden proppene må mye ut og inn av øret, så sliter jeg de normalt fort ut, og får da mulighet til å teste litt forskjellig, litt oftere enn normalt.

Normale ørepropper av typen som følger med MP3 spillere osv, de som er helt runde. Den typen får jeg fort vondt av å ha i øret. Så jeg har funnet ut av de som har innføring inn i selve øregangen ikke gjør vondt over tid. Så det er den typen jeg har brukt de siste 10 årene.

Har hatt Koss sin "The Plug", men likte ikke denne da putene etter kort tids bruk ikke ville sitte ordentlig når de ble varme (av øre). Fant noen Sony propper som var meget gode, men disse sluttet de å lage for 2-4 år siden.

Så etter dette har jeg brukt Argon sine EP4002 ørepropper kjøpt hos Hifi Klubben. (Høyre på bildet).

Pluggene brukes på 5. generasjon 80 GB iPod (MP3 i 256 kbps kvalitet, rippet av egne CDer). Uten bruk av EQ.

ARGON:

Man får med forskjellig type puter som burte passe alle. De sitter meget lett i øret, også over lang tid, og demper lyden utenfra meget meget god. Noe som gjør at jeg også kan bruke de som erstattere for øreklokker når jeg skal borre i betong osv på jobb (Er elektrikker). De demper faktisk så mye, at vanlige hørselvernklokker er dårligere.

Jeg har lenge vært meget imponert over lydkvaliteten på disse, spesielt til prisen. De er bra oppløst, men det er i bassen de virkelig imponerer, uten å bli for boomblaster aktige. Stram og fyldig. Musikken jeg ofte hører på er metal (Dream Theater til Slipknot), og disse funker utmerket til dette. Jeg hører også mye på klassisk film musikk. Spesielt Wojceich Kilars fantastiske musikk til ”Bram Stoker’s Dracula” spilles ofte (Mye bedre enn filmen). Enkelte av sporene her har skikkelig film bass. Og her drar Argon på med skikkelig sub bass. På litt over normalt volum, så er det skikkelig kinofølelse over bass gjenngivelsen.

Det eneste minuset jeg merker, er at innføringen av kabel i pluggene er at de går rett inn uten noen form for overgang. Altså plast ledning direkte inn i hard plast plugg. Dermed slites de litt kjappere enn normalt i stykker der. Siden jeg tar de mye ut og inn av øret, så er det her de som regel slites i stykker. Det er heller ikke lenke slik at man kan henge den ene rundt halsen.

Pluss:
    +Meget god lyd kvalitet
    +Super bass
    +God lyddemper
    +Meget billig (348,-)
    +Passer alle
    +God å ha i øret over tid.

Minus
    -Blir ”fort” slitt i overgangen fra kabel til plugg
    -Kunne hatt noen cm lenger kabel
    -Plast kabel

KLIPSCH

Nå når mine Argon plugger røk igjen, så var planen å kjøpe nye like. Men leste en positiv test av Klipsch Custom 1 i ”Lyd og Bilde”, og siden jeg skal ha Klipsch høytallere til sommeren, så tenkte jeg at det kunne vært moro å teste Klipsch lyd.

Men da var det 2 problemer jeg så. Det ene var at de er kanskje litt i dyreste laget for meg da jeg sliter de såpass fort ut, Men siden jeg hadde jobbet altfor mye overtid, så tenkte jeg at noe godt må man jo få igjen for slitet også J.

Da kom det andre problemet. Å få tak i dem. Ingen av butikkene som har Klipsch, så ut til å ha dem i sortimentet sitt (sett via nettet). Men det skulle ikke være noe problem å bestille. Jeg sendte en mail til importøren for å høre om de viste om noen pleide å ha disse inne. Men der fikk jeg aldri svar. Spurtet på forum på nettet, og fikk svar at Amazon har disse. Men de sender jo ikke elektronikk direkte til Norge. Men med import via Jet Carrier så ble i hvertfall prisen mye hyggeligere. Det ble vel ca 850,- ferdig i postkassa, i stedet for veiledende 1295,- her i Norge.

Når jeg endelig fikk dem, så må jeg si jeg ble litt skuffet i starten. Men når jeg fikk brukt dem en stund på jobben så viste det seg at de har ett utrolig god lydbilde. Hvis jeg sier at lydkvaliteten fra proppene som følger med iPod har lydkvalitet på linje med bildet til en VHS. Og Argon proppene er en meget god DVD utgave. Så er Klipsch HD i 1080p.

Det jeg la merke til er hvor detaljert alt ble. Ting jeg egentlig ikke pleier å høre. Alle instrumentene fikk mer definert possisjon i lydbildet. De ble skarpere kanter mellom lyden fra de forskjellige, i motsetning til at de glir mer sammen med Argon. Jeg la også merke til at jeg faktisk hører bass gitaren med Klipsch. Noe jeg egentlig aldri har hørt, da den har forsvunnet i lydbildet.. Lyden fra disse føles liksom helt korrekt. Det er liksom slik musikken skal være, og det er ikke lagt til ekstra fylde her eller der i lydbildet.

Bassen er ikke like dyp som hos Argon, men den er mer definert.

Nå har jeg fått brukt disse ett par uker, så den vante slitasjen jeg har nevnt før, er jo ikke til stede enda. Men det kan se ut til at disse vil holde lenger. For fra selve klokken, så ligger kabelen av tøy i en trakt som bøyes rundt øret. I denne trakten så ligger den løst. Har hatt propper med slik trakt før, man da var den smeltet på. Og slitasjen kom der også. Siden kabelen nå ligger løst inne i denne trakten, så vil ikke den harde plasten slite like lett på ett og samme sted.

Det eneste minuset med disse, er nok at man må tenke litt når man setter de på. Den må vris inn, slik at øre holderen kommer riktig. Denne øreholderen kommer heller ikke i konflikt med mine briller, noe jeg kanskje hadde trodd.

Klipschen demper ikke lyder like godt som Argon, men det er ikke store forskjellen..

Pluss
    +Enormt detaljer lydbilde
    +Korrekt lyd
    +God lyddemper
    +Passer alle, da det følger med 5 sett øreplugger
    +Tøy kabel
    +Billig ved import, eller kjøp utenlands
    (+Ser kul ut)

Minus:
    -Kunne hatt noen cm lenger kabel
    -Vanskelig å få tak i i Norge
    -Litt dyr (i Norge)

Hvis det viser seg at Klipschen holder lenger enn normalt til mitt bruk, så blir det nok kanskje Custom 2 eller 3 neste gang. Hvis den holder kortere, så blir det tilbake til Argon.

Linker:

Argon: Tilbehør - Hodetelefon | Hi-Fi Klubben: ARGON EP4002 Hodetelefon

Klipsch: Custom-1

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin test du har skrevet. Velformulert og veldokumentert!

Men du betaler alt for mye for ørepropper!
    Gå på e-bay så finner du propper helt ned i 0,99£ - det gjorde jeg for et par gode Sony MDR-EX71, samme propper som følger med de gode Sony mp3 spillere.

Er fremdeles noen til salgs:
    http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...=its%3DS%252BI

Porto koster da latterlig mye mere enn selve varen, men sånn er det.
    Jeg bruker nå et par Sennheiser som jeg også kjøpte på e-bay. Også disse latterlig billige, og gode!

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott test Anders, siklet litt på disse Klipsch proppene selv.. men er redd de blir litt slanke i klangen etter det du beskriver.. Jeg vil ha litt trøkk i lyden

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin sammenlikning, AndersT2. Har selv Custom-2, og når det gjelder å plassere de i øret er det, som du sier, litt knotete de første gangene. Men dette går veldig raskt og enkelt etter litt trening.

asvaberg: Er det disse pluggene, eller liknende utgaver av, som har fulgt flere av SE-mobilene også? Hvis så: ingen tvil om at disse er gode, jeg har selv brukt de i lang tid. Det sagt, de kan ikke sammenliknes med Klipsch-pluggene mtp lydkvalitet.

Whoracle: Jeg opplvede selv at klangen endrer seg mye mer i forhold til kildematerialet med Custom 2 i forhold til andre plugger jeg har. De er mer avslørende med andre ord. Totalt sett er de ikke utpreget fete i klangen, men det er heller ikke Klipsch sine høyttalere. Det er dog bra trøkk og dynamikk i disse pluggene.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Flott test Anders, siklet litt på disse Klipsch proppene selv.. men er redd de blir litt slanke i klangen etter det du beskriver.. Jeg vil ha litt trøkk i lyden
    Vil du ha trøkk. Prøv Argon sine. Ikke la prisen lure deg, de spiller virkelig bra.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    asvaberg: Er det disse pluggene, eller liknende utgaver av, som har fulgt flere av SE-mobilene også? Hvis så: ingen tvil om at disse er gode, jeg har selv brukt de i lang tid. Det sagt, de kan ikke sammenliknes med Klipsch-pluggene mtp lydkvalitet.
    Nei - de som følger med mobilene mener jeg heter HPM-et eller annet

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempetest : )

Som en sidebemerkning kan jeg nevne at jeg nettopp kjøpte et par Argon 4001 som Hifiklubben omtaler som en dramatisk forbedring i forhold til de som følger med.......

Den beskrivelsen av kvaliteten sier nok mere om HFK's seriøsitet enn om proppene i seg selv. I det minste kan de umulig ha hørt de proppene som følger med Creatives produkter.

Nå bruker jeg de heldigvis kun når jeg pumper jern og da er det Slayer jeg har på øret så jeg overlever nok å ha blitt svindlet for 98kr : )

Newcomer endorfun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God og detaljert test

forøvrig må jeg si meg enig i at Creative overgår Argon. Da jeg kjøpte meg nye plugger for litt siden stod valget mellom argon, sennheiser cx300 og denon. Prøvelyttet alle 3 hos hifiklubben, og sammenlignet også med Creative EP630. Det ble dødt løp mellom sennheiser og creative, så jeg valgte sistnente fordi de bare kostet halvparten (ca300kr)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Kjempetest : )

Som en sidebemerkning kan jeg nevne at jeg nettopp kjøpte et par Argon 4001 som Hifiklubben omtaler som en dramatisk forbedring i forhold til de som følger med.......

Den beskrivelsen av kvaliteten sier nok mere om HFK's seriøsitet enn om proppene i seg selv. I det minste kan de umulig ha hørt de proppene som følger med Creatives produkter.

Nå bruker jeg de heldigvis kun når jeg pumper jern og da er det Slayer jeg har på øret så jeg overlever nok å ha blitt svindlet for 98kr : )
    og hadde du meldt deg inn i klubben hadde du fått de gratis

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som hvet hvor de selger klipsch settet i oslo?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sommer1976
    noen som hvet hvor de selger klipsch settet i oslo?
    Sjekk med Stereofil i Grensen (rett ved stortinget, og akersgaten, inn i en liten bakgård på motsatt side av VG bygget)

De fører Klipsch, og hvis de ikke har dem inne, så kan de sikkert bestille.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Sjekk med Stereofil i Grensen (rett ved stortinget, og akersgaten, inn i en liten bakgård på motsatt side av VG bygget)

De fører Klipsch, og hvis de ikke har dem inne, så kan de sikkert bestille.
    takker

Newcomer toppe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Argon-pluggene kjøpt inn ene og alene basert på denne omtalen. Jeg er meget positivt overrasket. De spiller etter mine ører knallbra og kunne enkelt kostet det dobbelte.

Takk for god input!

Newcomer balsam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch cutom-2 er nettopp utprøvd og testet med stor sammenligning av andre. Meget bra på de fleste områdene. Full score. Absolutt og anbefale

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettop bestilt 2 par custom 1 via ebay. 750,- totalt i postkassa. Så får vi se om de må innom Alnabru for å bli 25% dyrere!

Takk for flott test, selvom den er et halvt år gammel

Newcomer caines sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kjører HI-Fi Klubben kampanjepris på nett for Argon EP4002, under en 2-hundrelapp (+ frakt) for disse kan ikke være ille

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •