Minitest – Benchmark DAC-1 med nogo attåt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Minitest – Benchmark DAC-1 med nogo attåt

Introduksjon

(Klikk for stort bilde)

Advarsel: De påfølgende ord bærer preg av en oppstemt lytter, som har brutt regel nr. 1: "Aldri publiser dine inntrykk av et produkt før du har fått lyttet flere uker til produktet og fått dannet deg et balansert inntrykk."

CD-spiller: Abrahamsen V1.0
    DAC: Benchmark DAC-1
    Forsterker: Abrahamsen 2.0
    Høyttalere: Dynaudio Focus 140
    Kabler: Kimber Tonik og 4TC

De fleste av oss ønsker god lyd for lite penger, og alle vet at det er viktig fokusere på de rette tingene (les; utstyr / matching). Men, det er lite poeng i å gjøre de rette tingene uten å utføre dem i rett rekkefølge...

Det aller billigste er at man setter opp høyttalere ideelt i rommet, og symetri er et nøkkelord i denne sammenheng. Bruk av tommestokk er som kjent gratis. Det er lett i etterkant å teste om man har plassert høyttalerne riktig med blant annet Qsounds ”Demo-Tour-of_london.mp3”, som er tilgjengelig via Qsounds hjemmeside. Det finnes også en egen tråd om dette her på forumet.

Når alt er satt opp så riktig fysisk så kan neste steg være at man utfører akustiske tilpasninger av rommet. Det billigste er akustikkplater fra f. eks. Rockwool. Se hjemmesiden når det gjelder de ulike dimensjoner og absorpsjonskoeffisienter. Det finnes også noen DIY-tråder som beskriver hvordan du enkelt og rask bygger rammer til disse akustikkplatene. Materialkostnadene beløper seg til noen hundrelapper.

Kontinuerlig forbedring. Kjedelig ord, men en del av prosessen

Nå kan neste steg i den kontinuerlige forbedringsprosessen starte; Utstyr. Undertegnede har surret mye de 4 siste årene med utstyr, og jeg skal erkjenne at jeg tror jeg har gjort de rette tingene, men vet at jeg ikke har utført dem i rett rekkefølge. Det var på tide å gjøre noe med det. Derfor så valgte jeg å sette opp et stereoanlegg i et symmetrisk rom. Høyttalerne ble plassert svært lite toe-in og lytteposisjon litt lenger borte fra en likesided trekant. Høyttalerne og lytteposisjon ble plassert symmetrisk i rommet ved hjelp av tommestokk. Nærmeste centimeter er ikke godt nok. Prøv nærmeste millimeter før du er fornøyd. Og hvordan låt det? Langt bedre enn nesten-plasseringen ga.

Når alt er plassert riktig, så var det tid for akustiske tiltak. Det vil si plassere Rockwool akustikkplater (montert i ramme og trukket med stoff over) i første refleksjonspunktene på veggene. Og hvordan låt det nå da? Mye bedre. stemmer og instrumenter plasseres langt mer presist enn uten mattene.

Og hvordan er så Benchmarkdingsen da?

Siden kontinuerlig forbedring er et nøkkelord for mange av oss, så var neste tanke; Hvordan gjøre det enda bedre? Etter å ha lest en del om Benchmark DAC-1 så bestemte jeg meg for å kjøpe den uhørt. ”Uhørt!” vil muligens enkelte si, som alltid mener man må lytte til en ting i eget rom før man kjøper. For så vidt enig, men jeg tok sjansen allikevel. Det finnes p.t. tre typer:

- Benchmark DAC-1
    - Benchmark DAC-1 USB
    - Benchmark DAC-1 USB Pre

Jeg valgte den første da jeg ikke har bruk for USB eller Pre-utgaven. Pakket den ut og ble egentlig overrasket hvor anonymt designet er. Jeg valgte sort farge slik at den var minst mulig fremtredende.

(Klikk for stort bilde)

Benchmark DAC-1 har 3 ulike digitale innganger, og balanserte (XLR) og ubalanserte (RCA) utganger som begge finnes på konsumerprodukter innen hifi. Etter å ha testet om det var forskjell på å benytte RCA eller XLR mellom min CD-spiller og forsterker, så var valget svært enkelt. RCA ga signifikant mer sus enn XLR.

Den har en del justeringsmuligheter, og det finnes jumpere på innsiden for de som ønsker å helt bypasse volumkontrollen eller justere utgangssignalet.

Koblet opp Benchmark DAC-1 til den integrerte forsterkeren Abrahamsen V2.0 med XLR-kabler. Hooket deretter på CD-spilleren Abrahamsen V1.0 (coax) og MacBook (TOS-link) til DAC-1. Tid for test.

Hadde rimelig store forventninger etter å ha lest alle testene, men jeg kunne ikke forestille meg at Benchmark DAC-1 skulle gi meg samme WOW-følelsen som det å plassere høyttalere / lytteposisjon pinlig nøyaktig og de billige akustiske tiltakene. Men, det gjorde den altså.

Etter å ha lyttet kritisk gjennom en del sanger med variert musikk jeg kjenner godt, så fikk jeg den gode følelsen i magen og kunne bare dempe lyset, lene meg tilbake i godstolen og lukke øynene og se for meg musikere og instrumenter 2 meter foran meg...

Den tar og forbedrer stereoperspektivet og fremhever detaljene relativt mye. Den er langt fra gratis, men anbefales på det aller sterkeste. Jo ”roligere” musikk, jo mer fremtredende vil effekten av DAC-1 høres. Jeg kunne skrevet side opp og side ned om hva jeg hører på hvert spor av ulike CD-er, men det gir ingen mening for leseren annet enn ren tidtrøyte. Man må lytte selv i sitt eget rom og egen elektronikk.

Lurer på hva det neste blir nå? Behringer Ultracurve PRO DEQ2496 Ultra High-Precision Digital 24-Bit/96 kHz EQ/RTA Mastering Processor. Kult navn og bør kunnne justere frekvensen flatt. Men, vil jeg egentlig ha responsen i rommet helt flat? Vet ikke. Nei, tilbake til godstolen for å nyte DAC-1s integrering i systemet...

Lykke til i din jakt på god lyd!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du var tydelig godt fornøyd.

Har du en link til leverandør, evt antydning på pris?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel rundt 10000kr for den rakkern der. Finnes mange alternativ. Som f.eks ifra EC, Stello ... Så si alle CDspillere jeg har koblet dac til har gitt bedre lyd, men det som er mest genialt, er å koble en PC til .. og kopiere all musikken inn på denne.. som da er koblet til en DAC, det blir GROMlyd .

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut dette her Tiger, gleder meg til å høre den. Har mange gode timer for tiden mot DAC-1 sin motstander DA10, det låter også meget bra!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En interessant test! Jeg kjøpte den også uhørt og har ikke angret et sekund! Dette til tross for at jeg nok ikke har gjort like mye tilpassing av rom og øvrig utstyr som det du har. Uansett artig å se at også andre har gode opplevelser med dette produktet!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som skorob sier så er det en bonus at man faktisk kan få meget god kvalitet på lyden ut fra Pc/Mac. Sånn sett øker det bruksgleden på produktet.

Produsentens hjemmeside:Benchmark Media Systems -- Precision Audio Electronics

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin test dette, og alltid morsomt å høre folk bli begeistret av sin nye brune-vare :-D
    Er litt nyskjerrig på hvordan denne pluss en SB3 står seg mot en Logitech Transporter? Har du testet dette??

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har verken hørt SB3 eller Transporter, så jeg skal ikke uttale meg om det spesifikke. Sjekk forumet til Slimdevices. Det er enkelte som spør om det samme som deg. Ellers kan følgene reviews vær nyttig for ulike DACs: DAC or Transport Editorial Reviews Sorted by Alpha Name - All Results - eCoustics.com Husk at Transports er drivverk og ikke Transporter...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med andre DAC'er?

Hallo, fin test.

Synes dessverre Benchmarken er litt dyr.
    Noen som kan anbefale noen litt rimeligere DACer?

Hva med Zhaolu D3 eller Beresford TC-7510?
    Home HIFI
    diykits

mvh Thorstein Korsvold

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm.. dette er nooe jeg har spekulert på lenge.

Er en DAC noe jeg i det heletatt vil kunne ha glede av med mitt oppsett (NAD c370, CV AL752, kilde: pc).

Eller er det totalt bortkastet? Hvor mye må man i såfall ut med for å få noe som gir effekt (ikke nødvendigvis MEST effekt, men hørbar effekt)???

Har en VELDIG variert musikksmak, så det går på alt fra cascada til vivaldi, miles davis, damien rice, ac/dc, metallica, pånnivogn og jazz/lounge/chillout! ...og film seff.
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Newcomer Caldera sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JKJK
    Hm.. dette er nooe jeg har spekulert på lenge.

Er en DAC noe jeg i det heletatt vil kunne ha glede av med mitt oppsett (NAD c370, CV AL752, kilde: pc).

Eller er det totalt bortkastet? Hvor mye må man i såfall ut med for å få noe som gir effekt (ikke nødvendigvis MEST effekt, men hørbar effekt)???

Har en VELDIG variert musikksmak, så det går på alt fra cascada til vivaldi, miles davis, damien rice, ac/dc, metallica, pånnivogn og jazz/lounge/chillout! ...og film seff.
    Jeg benytter til daglig en Benchmark DAC-1 sammen med min pc med et 24bits lydkort via optisk-kabel. Det fungerer kjempe bra. Lyden er blir mye bedre enn med vanlig analoge kabler, det er sikkert. Men om det er hovedsaklig mp3 du spiller via pc, så er benchmarken litt i det dyreste laget. Selv laster jeg primært wav og flac ned fra nettet da disse formatene har langt bedre lydkvalitet. Dessuten kan en diskutere hvorvidt det har noen hensikt å invistere noe som helst rundt de CV-høyttalerne dine, de er ikke akkurat kjent for å ha ren og pen lyd

Jeg vil dessuten påpeke at man ikke vil få full utnyttelse av benchmarken hvis man har billige høyttalere, tror jeg i alle fall. Mine B&W 601S3 er et ekspempel på det (leter ette noe bedre).

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vell... etter å ha hørt dynavoice M-65 i dag så ble jeg faktisk imponert over AL'ene (regner med du har hørt AL serien mot annen CV??).

Pr dags dato har jeg et stort mp3 arkiv, ja. I forskjellig kvalitet. Men har begynt å gå over til flac, og er det jeg hovedsaklig vil satse på i fremtiden.

Men etter å ha vurdert det du skriver tipper jeg at jeg begynner med en billigere kildeoppgradering, nemlig et nytt godt lydkort. Valget står nå mellom ESI Juli@ og Onkyo SE-200 PCI.
    Stua:

Bil:

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dessverre ikke hørt de AL'ene, men var eiere i et par DC12 på midten av 90-tallet. Var "gromt" i den tia, men æ har endret musikk smak så vel som krav til høyttalere siden den gang. Det var massivt trøkk CV'ene, men hadde ikke så fin lyd som i for eksempel Dali og B&W kunne by på. Har i dag DM601, men de blir for små og har ikek så god lyd som jeg kunne huske fra DM603, og har derfor slått til på Patos Basic 410 mk2 (ikke fått de ennå). De kan man få billig på Netthandelen.no - shopping og nettauksjon på Internett, let og finn nye varer. Du bestemmer prisen! hvis man klarer unngå å bli provosert av gjentatt å bli overbydd Fikk mine for kr 2601,- inkludert frakt.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Caldera
    Jeg har dessverre ikke hørt de AL'ene, men var eiere i et par DC12 på midten av 90-tallet. Var "gromt" i den tia, men æ har endret musikk smak så vel som krav til høyttalere siden den gang. Det var massivt trøkk CV'ene, men hadde ikke så fin lyd som i for eksempel Dali og B&W kunne by på. Har i dag DM601, men de blir for små og har ikek så god lyd som jeg kunne huske fra DM603, og har derfor slått til på Patos Basic 410 mk2 (ikke fått de ennå). De kan man få billig på Netthandelen.no - shopping og nettauksjon på Internett, let og finn nye varer. Du bestemmer prisen! hvis man klarer unngå å bli provosert av gjentatt å bli overbydd Fikk mine for kr 2601,- inkludert frakt.

Har MYE bekjentskap med DC12 (som forøvrig er morsome partyhøyttalere), men AL'ene kan på ingen måte sammenlignes over hodet med DC'ene!!

Skal med tiden ha en mer high-end løsning, men det er ikke prioritert nå.
    Stua:

Bil:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei jeg kjøre lyd fra et onkyo kort nå og vurderer å invistere i en dac. Men har je mest mp3 på min PC. Noen som har en nettsider man kan laste ned Wav eller flac filer fra? Helst Torrent Finner for det meste mp3.

Sitat Opprinnelig postet av Caldera
    Jeg benytter til daglig en Benchmark DAC-1 sammen med min pc med et 24bits lydkort via optisk-kabel. Det fungerer kjempe bra. Lyden er blir mye bedre enn med vanlig analoge kabler, det er sikkert. Men om det er hovedsaklig mp3 du spiller via pc, så er benchmarken litt i det dyreste laget. Selv laster jeg primært wav og flac ned fra nettet da disse formatene har langt bedre lydkvalitet. Dessuten kan en diskutere hvorvidt det har noen hensikt å invistere noe som helst rundt de CV-høyttalerne dine, de er ikke akkurat kjent for å ha ren og pen lyd

Jeg vil dessuten påpeke at man ikke vil få full utnyttelse av benchmarken hvis man har billige høyttalere, tror jeg i alle fall. Mine B&W 601S3 er et ekspempel på det (leter ette noe bedre).

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Torrent

Sitat Opprinnelig postet av thdust
    Hei jeg kjøre lyd fra et onkyo kort nå og vurderer å invistere i en dac. Men har je mest mp3 på min PC. Noen som har en nettsider man kan laste ned Wav eller flac filer fra? Helst Torrent Finner for det meste mp3.
    Hei. Jeg bruker btjunkie - the largest bittorrent search engine og er kjempe fornød med den. Det er en slags søkemotor som finner frem torrenter fra flere av de store sidene, der i blant Download music, movies, games, software! The Pirate Bay - Verdens største BitTorrent tracker. Jeg vil samtidig minne om at det ikke er helt lovlig å laste ned lisensiert materiale

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe nytt i denne DAC-tråden?
    Spør rett og slett fordi jeg er anbefalt et kjøp av en god sådan, ettersom jeg besitter et meget godt CD-drivverk, (TEAC P-700) som, anbefalt av kjennere, fortjener en bra DAC.
    Av den grunn, har jeg også etterlyst en slik, på bruktmarkedet.
    "Benchmark" kan være en kandidat, blant mange. Så syng ut, dere som har noe å tilby!

Newcomer RODA sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro at DAC1 er så populær.

Selv har jeg brukt min i ca 2 år, og har nå gått over til en-boksspiller.
    Slik at andre kan få glede av DAC1 min.....

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RODA
    Moro at DAC1 er så populær.

Selv har jeg brukt min i ca 2 år, og har nå gått over til en-boksspiller.
    Slik at andre kan få glede av DAC1 min.....
    Jaha, er det dermed slik at du har en til salgs?

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Røsker opp en gammel tråd her:
    Hvordan vil denne måle seg mot dages dac'er? Den begynnerjo å dra på årene, og etter som jeg forstår er det komt en versjon 2..
    Er i markedet for en dac om dagen, og for å få mest bang for my bucks ser jeg mot bruktmarkedet hvor det nå ligger bl.a en benchmark dac1..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •