Dybdetest: XTZ 99.25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innledning
    Nok en gang har jeg tatt for meg et av XTZs produkter, og denne gangen er det den lille stativhøyttaleren 99.25 som har vært inne og sparket fra seg. De som leste testen av den integrerte forsterkeren XTZ Class A100 DII husker kanskje at jeg der nevnte at denne og 99.25 skulle testes sammen. Dette skar seg litt, da disse ankom med ganske stort tidsmellomrom, men jeg fikk heldigvis beholde forsterkeren til test sammen med 99.25.

Vi burde vel nå vite nok om XTZs visjoner, så dette skal dere slippe å høre om i denne testen. Det interessante her er de ekstremt godt, og da mener jeg ekstremt godt, mottatte perlene fra XTZ. Fagpressen har virkelig trykket disse til sitt bryst, og i motsetning til testen av deres integrerte forsterker hadde jeg mer enn en fornuftig dose av forventninger før lytterundene startet denne gangen. Jeg klarte faktisk å la være å lese fagpressens tester av høyttalerene før jeg skrev min egen, men at de har fått mye ros var jo umulig å ikke få med seg. Slike situasjoner er ikke alltid like heldig for et produkt som skal testes, for når forventningene er høye nok blir også fallhøyden og sannsynligheten for
    at en blir skuffet enda litt større.

XTZ 99.25 er et par ganske små høyttalere til den nette sum av 6500kr her i Norge (forøvrig samme pris som i Sverige). Er man opptatt av fysisk størrelse får man helt klart mer høyttaler for pengene andre steder, og ved første øyekast kan nok prisen virke litt stram for de kundene XTZ tilsynelatende har siktet seg inn på til nå. Tar man en nærmere kikk på høyttalerene vil man observere at de faktisk har noen veldig spennende kort i ermet. Er disse høyttalerene virkelig så gode som mange vil ha det til, eller er de et resultat av opphausing fra fagpressen?

PS! Testen kan leses på engelsk her.

[BREAK=Teknisk info – XTZ 99.25]
    Teknisk info – XTZ 99.25

[BREAK=Konstruksjon]
    Konstruksjon

XTZ 99.25 faller rett inn under definisjonen av rimelig små høyttalere, i hvertfall om du spør undertegnede. Deres 20cm brede frontbaffel gjør at de får en ganske slank fremtoning, så for å oppnå ønsket volum på kabinettet har de derfor blitt relativt dype i forhold til størrelsen ellers. Kabinettet er klistret sammen av 25mm MDF, et mye brukt materiale som vi vet fungerer bra til formålet. Innvendig er også kabinettet ytterligere forsterket med stag, noe som gjør denne allerede stive kassen tilnærmet ressonansfri.

Til å gjengi de høyeste frekvensene har XTZ valgt å gå for en bånddiskant, en diskant som visstnok skal strekke seg opp til 40.000hz. Dette klarer jeg ikke å påvise med mine ører, og jeg hadde desverre ingen hunder i nærheten da jeg testet disse høyttalerene. Dog hjelper det jo på selvtilliten å vite at høyttaleren fortsatt er brukbar om man går til innkjøp av en DVD-Audio eller SACD-spiller. For de ekstra interesserte kan det også nevnes at båndmembranet er 18 mikron tykt, og er satt sammen i en sandwichkontruksjon av harts-aluminium-harts. Det hele er herdet ved 320 grader. Vi får bare håpe at de ikke har gjort som Ingrid Espelid Hovig underveis! Til slutt bør også nevnes at denne diskanten kan vris 90 grader, og vips så har man en senterhøyttaler.

SEAS Excel: bass / mellomtone i XTZ 99.25

Rosinen i bestykning er uten tvil det 6,5” store SEAS Excel elemenet som er brukt. SEAS har et meget godt rykte på seg, og leverer elementer til utallige høyttalerprodusenter. Det er ikke uten grunn. Jeg velger å ikke gå særlig i dybden rundt tekniske spesifikasjoner for dette elementet, men sikre kilder sier at akkurat dette elementet utgjør mellomtonen i den nye ”High-End”-høyttaleren til Steinway Lyngdorf. Uten å gå direkte inn på pris er det ikke til å legge skjul på at det her er snakk om en ekstremt dyr konstruksjon. Dette trenger ikke bety så veldig mye, men det gir en indikasjon på hvilket potensiale som ligger i elementet.

Ser du noen likheter ved SEAS-elementet i 99.25 og mellomtonen i Steiway/Lyngdorfs nye monsterhøyttalere?

Filterkonstruksjonen er naturlignok 2-veis, og et Linkwitz/Riley 12 dB filter har blitt valgt av XTZs ingeniører. Dette skal i følge XTZ ha bra transientrespons, minimalt med faseforskyvninger og består selvfølgelig av kondiser og spoler av høy kvalitet. Litt spesielt er at filteret er bygd opp slik at det er mulig å manuelt tune diskanten i flere steg, og på den måten enklere integrere høyttalerene i rommet. Tuningen kommer jeg tilbake til i et senere kapittel.

[BREAK=Finish]
    Finish

Pianolakk er virkelig i vinden for tiden, og høyglans i ypperste kvalitet er ikke lenger kun forbeholdt utstyr som koster mer enn en normal månedslønn. Da jeg for litt siden testet et komplett sett med høyttalere til hjemmekinoen fra Swans la jeg ikke mye i mellom da jeg skulle beskrive deres finish. Den beskrivelsen var ikke mye negativ, og det er fortsatt like berettiget. Selv sitter jeg nå også med en senter fra Swans i sort pianolakk, med en finish som overgår mye. XTZ 99.25 har like bra finish som Swans, noe som egentlig ikke trenger noen videre beskrivelse. Meg bekjent får man ikke 99.25 i noen andre finisher enn sort pianolakk. XTZ demonsterer at de mener alvor denne gangen, og selv undersiden av høyttaleren er i eksakt samme finish som resten av høyttaleren.

Lakkjobben er det lite å utsette på

Kabinettet til 99.25 kan ikke sies å være veldig eksotisk utformet, men det har elegante avrundede hjørner rund baut. Har du lyst på en modell av 99.25 som ikke har noen rette kabinettvegger? XTZ har også sluppet en modell, 99.26, som er likt spesifisert men med skrå sidevegger, skrå topp og skrå bakbaffel samt en frontbaffel som er smalere på toppen enn i bunn.

Begge elementer er sorte, med unntak av den matte sølvfargede fasepluggen i SEAS Excel elementet. På baksiden finner man en bassport rett bak diskanten, som flukter med resten av bakbaffelen. Ingen synlige overganger kan sees, noe som gir høyttaleren et helhetlig preg. Måten dette er lappet sammen på er intet mindre enn meget bra. Til slutt har vi høyttalerterminalene, og justeringspanelet til diskanten. De gullbelagte terminalene av type biwiring er elegant innfelt i bakbaffelen. Hvilken produsent disse stammer fra er jeg ikke sikker på, men de ser helt ok ut og virker solide og faste. Man kan anslutte både bananer og spader, eventuelt avisolerte kabler uten noen form for plugger hvis det er det som gir en best nattesøvn.

[BREAK=Plassering]
    Plassering

Det aller første man gjør etter å ha pakket opp nye høyttalere, kanskje med unntak av litt stolt beundring av sine nye erobringer, er å finne en passende plassering til de. Dette er nesten alltid en liten utfordring. Noen ganger kan man holde på i mange dager uten å komme noen særlig vei, men heldigvis er det noen ganger også en rimelig smertefri prosess. Sistnevnte var tilfelle med med XTZ 99.25. Etter hvert som man forsker på og blir kjent med sitt eget lytterom lærer man. Man får også noen favorittplasseringer basert på tidligere erfaringer med høyttalere som har nogenlunde liknende konstruksjonsprinsipp og oppbygning. For min egen del har det blitt veldig mange høyttalere med bassporten pekende bakover, akkurat som på 99.25. Min taktikk, som har vist seg å være heldig i de fleste tilfeller, er å ta utgangspunkt i plasseringen hvor de forrige høyttalerne sto. Hvis det da ikke er noe som høres veldig galt ut setter jeg meg ned og blir litt kjent med høyttalerne, før jeg går løs på finjusteringen. For dét blir det ofte en del av da det er en del som skal klaffe før man er i ”mål”.

Jeg traff ganske bra i løpet av kvelden jeg satt opp høyttalerne for første gang. Når det gjelder bassrespons blir ofte avstand til bakvegg litt ekstra kritisk, og veien til suksess kan være så lite som 5cm unna. Det var såpass lite som skulle til før bassen satt skikkelig på 99.25, det vil si fra først prøvde 95cm fra frontbaffel til bakvegg til 100cm. Jeg vil også påstå at man i et rom etter hvert finner universelle løsninger som passer mange høyttalere når det gjelder demping. Selv bruker jeg selvlagde dempeplater av Glava trinnlydplater trekt med velur. Disse er frittstående, slik at jeg kan flytte de etter behov. Og tro meg når jeg sier at jeg har brukt mye tid på dette. I mitt rom har det alltid fungert med de dempeplatene jeg har bakerst i rommet, så de har så å si alltid stått hvor de i dag står. Eksperimenteringen har for det meste vært forbeholdt de tre platene som nå står på sideveggene i en spesiell kombinasjon. Å ta refleksjoner fra sideveggene er veldig viktig hvis man er fan av et lydbilde som ikke er rotete, noe jeg antar gjelder de fleste. Vel, denne plasseringen av dempeplatene fungerte også perfekt med XTZ 99.25 som lydformidlere i mitt oppsett. Høyttalerne ble også vinklet litt inn mot lytteposisjon slik at diskant pekte litt på utsiden av hodet i lytteposisjon og da krysset bak. Sofa ble til slutt også flyttet litt lenger fram i forhold til mine egne Vista, noe som gjorde at jeg denne gangen satt litt nærmere høyttalerne enn deres avstand i mellom.

XTZ 99.25 ble testet på stativer fra Sound Organisation. Et fornuftig valg

Stativhøyttalere bør også ha noe annet enn kjøkkenstoler å stå på, så i anledning denne testen ble et par Sound Organisation stativer kjøpt inn. Ikke verdens dyreste stativer, men de gjorde jobben bra. Jeg føler også at det hadde blitt litt feil å bruke stativer til samme pris som høyttalerne, så disse bør kunne være en god representant på hva den enkelte vil bruke sammen med 99.25. Det bør også nevnes at XTZ selv leverer noen originale stativer i akkurat samme finish som 99.25. Originalstativene får man kjøpt til litt under tusenlappen.

[BREAK=Tuning]
    Tuning

Hvordan høyttalerne oppfører seg på musikk beskriver jeg nærmere under lytteinntrykkene, men det er ikke til å legge skjul på at de gjør en overraskende god jobb i bassområdet. Da tar jeg ikke størrelsen i betraktning en gang. Jeg klarte meg derfor for det meste uten sub, men subben ble også integrert slik at det var klart til å nyte litt film innimellom. Målinger i mitt rom viser at de uten porten plugget har en liten topp ved 35hz, og de gir faktisk full respons ned til ca 33hz. Det er imponerende for disse småtassene, og faktisk ikke langt unna mine egne Vista som hos meg har full respons til ca 30hz. Nå har riktignok Vista litt mer headroom i det området, men det er fortsatt bra. Med 99.25 plugget ble bassresponsen alt for dårlig i mitt rom, så det valgte jeg å ikke bruke tid på å måle.

Når det gjelder integrasjon med subben, SVS PC Ultra, gikk også dette smertefritt. Det mest utrolige er faktisk at jeg kunne bruke samme innstillinger på Behringeren som jeg bruker til å korrigere subben sammen med Vista. Dette var selvfølgelig bare en tilfeldighet. Etter litt prøving og feiling med deling på forsterkeren viste det seg også at en lavere deling enn på Vista fungerte best, altså så lavt som 50hz. Dette var da kurven jeg fikk.

XTZ 99.25 Large + SVS PC Ultra (SS-25hz), deling 50hz i forsterker. Behringer FBD er brukt til å korrigere sub.

At man kan tune bassresponsen ved å plugge portene er ingen uvanlig sak i dag. Denne muligheten har man på de fleste høyttalere av denne typen. Noen tar den litt ekstra lenger, og gir deg også mulighet til å tune diskanten. På 99.25 har man valget mellom å la diskant stå som fra fabrikk (0dB) eller man kan velge å senke den med 2 eller 4dB hvis du har en typisk ”moderne” stue eller lytterom med mange harde flater. Har du et rom som er over normalt dempet på et eller annet vis kan du også velge å heve diskanten med så mye som 4dB. Alle kombinasjoner har blitt utprøvd, og mitt lytterom er tydeligvis dempet ganske riktig i forhold til hvordan ingeniørene til XTZ mener det skal være. Med andre ord fikk jeg desidert best resultat uten å fikle med diskanten i mitt rom. Hvilke utslag de andre respektive innstillingene da ga bør ikke være så vanskelig å resonere seg fram til. Men det stopper ikke helt ennå. Hvis man har en 99.25 til overs kan man også vri bånddiskanten slik at den ligger horisontalt. Man har da mulighet til å bruke den som senterhøyttaler. At man kan snu diskanten på denne måten er veldig viktig med tanke på spredningen hvis man skal legge høyttaleren langs siden. Her står det ikke på justeringsmulighetene. Man bør dog tenke på at om man har en CRT-TV i nærheten er ikke denne utgaven av 99.25 magnetisk skjermet. En magnetisk skjermet utgave av 99.25 får man kjøpt enkeltvis, og den er som man da skjønner spesielt tenkt å brukes som senter.

Gullbelagte høyttalerterminaler som virker solide. Her vises også mulighetene for tuning av diskant

Til slutt kan også nevnes hvilke forsterkerkombinasjoner jeg har prøvd ut. Først ble Arcam som pre og XTZ som effekt utprøvd. Det viser seg at XTZ innstilt på klasse AB fungerer best i bassområdet hos meg. Dette ga en stam og fin bass med grei fylde nedover. Ved klasse A-drift ble det litt mer bass, kanskje litt for mye. Det bekrefter også det jeg skrev i testen av XTZ-forsterkeren, at den har litt høyere output i bunnen ved klasse A-drift. Med XTZ-forsterkeren låter det bra, men Arcam AVR-350 måtte også prøves alene på 99.25. Dette ga en litt mer fyldig bass enn med XTZ-forsterkeren i klasse AB, men akkurat litt mindre enn når den sto i klasse A. Oppover i frekvens ble også lyden mer behagelig detaljert med litt bedre fokus på mellomtonen. Diskanten ble også en anelse mykere, men samtidig godt detaljert. XTZ-forsterkeren er god og egentlig et fornuftig valgt til 99.25 hvis man tenker pris. Men ut fra mine erfaringer her kan jeg si at 99.25 vil gi enda litt mer hvis den får en skikkelig god forsterker. Når det gjelder krefter hadde ingen av forsterkerne problemer med å kontrollere 99.25.

[BREAK=Lytteinntrykk - del 1]

Lytteinntrykk - del 1

XTZ 99.25 er høyttalere som gjør en veldig god jobb på det meste du mater de med. Det være seg sarte kvinnestemmer, dype og rustne mannestemmer, hurtig mellombass eller bass av den mer taktile sorten. Man vil nok ikke akkurat forveksle de for å være subwoofere, men de har i hvert fall overrasket undertegnede i positiv retning med sin mektige og gode bassgjengivelse. Diskanten er behagelig og veldig informativ når den skal være det, men mellomtonegjengivelsen 99.25 serverer er i en klasse for seg selv. Den kan virkelig kalles rosinen i disse små boksene. Under følger en litt mer detaljert beskrivelse sammen med noen utvalgte musikkstykker.

Katie Melua - Pictures

Damen med den forføreriske vuggestemmen er nå ute med sitt tredje album. Det er i likhet med tidligere album i gjenkjennelig jazz/blues stil, men jeg opplever det samtidig litt mer lekent. I min bok er ikke det negativt, for selv om Melua har en utrolig vakker og behagelig stemme kan et helt album for noen bli litt for mye på en gang. Først og fremst er her litt mer bruk av tromme og perkusjon, og vi som digger ho Kari vet at det funker bra. Litt moro er også at hun på dette albumet avslutter med en cover-låt av selveste Leonard Cohen – ”In my secret life”.

For å ta det fra bunnen av er låt nummer to ”it’s all in my head” et bra sted å begynne. Dette er en låt med god fokus på bassen, som i seg selv ikke er forferdelig dyp, men med fin tyngde. Området hvor denne bassen ligger er vanligvis ikke unormalt vanskelig å gjengi for en fornuftig spesifisert gulvhøyttaler, men stativhøyttalere har en tendens til å rulle av slik at denne bassen får for lite fokus. Blindtester er jo veldig i skuddet om dagen (i hvert fall som diskusjonsemne), og det hadde vært veldig morsomt og tatt med disse to høyttalerne i en blindtest av gulvhøyttalere. Det fordi jeg er rimelig sikker på at ingen hadde gjettet på at dette var et par knøttsmå stativhøyttalere, da de på en latterlig og meget overbevisende måte gjengir bass nedover med god fylde og volum. Såpass bra at sub ikke føles nødvendig på denne type musikk, noe en vanligvis vil savne ved høyttalere på denne størrelsen. Musikken jeg her omtaler er ikke veldig kompleks, og musikk i den mer komplekse enden kommer jeg tilbake til litt senere. Selv om musikken ikke kan regnes som veldig kompleks, så er det fortsatt en del instrumenter som skal gjengis og få sin plass i lydbildet. Her kan blant annet nevnes gitar, piano, trompet, fløyte, brass med mer. I tillegg skal Katies skjøre stemme ha sin plass midt oppe i alt dette. Å gjengi og plassere instrumenter hvor de hører til er en prestasjon i seg selv, på lavt volum og særlig når man har lyst til guffe på litt. Dette gjør XTZ 99.25 nesten ulovlig bra til å koste det de gjør. Samtidig kommer stemmen til Katie meget tydelig og klart fram i midt lydbildet, noe som er imponerende i og med at dette er en toveis konstruksjon hvor SEAS-elementet bærer mesteparten av byrden. Mellomtonen til disse små høyttalerne er rett og slett fenomenalt bra.

Nightwish - Dark Passion Play

I likhet med Katie Melua er det også tre år siden det finske goth-metal bandet Nightwish ga ut et album. Også de er tilbake nå med nytt album ”Dark Passion Play”, og jeg tipper det var mang en fan som var spent på deres nye vokalist, Anette Olzon. Den forrige vokalisten, Tarja Turunen, vraket de etter deres største konsert noen sinne i Finland. Dette gjorde de elegant ved å skrive et oppsigelsesbrev før konserten som lå og ventet på henne til den var over. Ganske kaldt kan man si, men nå er jo disse goth-rockerne noen tøffinger. Tarja kan man nesten si at var Nightwish, med sin særpregede operastemme og ansikt utad. Olzon svir ikke i øynene hun heller, men har på motsatt side en mye mer kommersiell stemme. Mange fans er nok litt skuffet, men musikken er på en annen side litt enklere å spise for den store masse nå. Utover dette er musikken heldigvis stor, pompøs og rå for det meste. Akkurat som tidligere. Denne platen har også blitt spilt inn i legendariske Abbey Road, og er faktisk den dyreste innspillingen i Finlands historie. Selv har jeg hatt en promo av albumet på min mobile spiller en stund, og siden alt låter bra på denne var jeg selv spent på innspillingskvalitetenpå CDen. Til min store glede holder dette albumet, i motsetning til tidligere utgivelser, ganske så god teknisk kvalitet. Én ting mindre å irritere seg over, da opplevelsen får en ekstra dimensjon når lydkvaliteten som en bonus er god i tillegg til musikken.

Åpningssporet på denne platen, ”The Poet And The Pendulum”, er den desidert mektigste og mest pompøse på albumet. Den hardeste også. Det er en låt med raske bassrytmer, den er kompleks med mange forskjellige partier. Olzon høres nesten litt ukommersiell ut til tider også, det er bra. Låten starter rolig og holder seg slik de første 90 sekundene før det braker ut i et sammensurium av instrumenter før det igjen roer seg litt. Slik fortsetter det fram og tilbake i 13 minutter, og selv om det hele høres litt mektigere ut med subben brummende i bunn er dette langt over godkjent levert av XTZ 99.25 alene. Uansett hvor kjapt Jukka hamrer på trommene svarer 99.25 smilende med kjappe, uforvrengte bassanslag uten problemer. Særlig mellombassen sitter godt, selv om det naturlig nok faller litt sammen om man utfordrer naboen i dB-drag midt på natten. Dynamikken er også god, og disse middels store fuglekassene sparker godt fra seg hvis det er noe som er meningen at skal stikke seg ut i musikken. Bassriffene litt ut i låten river også godt, og setter seg rett i sofaen. Slikt er rett og slett morsomt på denne typen musikk. Skal jeg vektlegge noe 99.25 gjør ekstra godt på denne type musikk er det mellombass og mellomtone. Diskanten har jeg nesten helt glemt å nevne, kanskje fordi den bare er der og gjør det den skal uten å stikke seg ut. Sistenevnte bør anses som positivt, og er mer enn man kan si om mange andre høyttaleres diskantgjengivelse, selv i mye høyere prisklasse. Nå er riktignok kanskje ikke dette musikksjangeren man sitter å nilytter til om diskanten er luftig og detaljert, men man merker fort om den er plagsom og ”skrikende”. Diskantgjengivelsen XTZ 99.25 serverer meg på denne platen har jeg absolutt ingen ting å utsette på, nok et pluss i boken.

[BREAK=Lytteinntrykk - del 2]
    Lytteinntrykk - del 2

Kari Bremnes - Live

Hva er vel ikke mer morsomt enn å ha en plate hvor man vet at flere av låtene ble spilt inn da man selv var tilstede? Jeg snakker selvfølgelig om Karis første livealbum, et album som blant annet ble spilt inn på Sentrum Scene i Oslo på tampen av 2006. Våre kjære akto har jo også tatt det elegante bildet som pryder innpakningen til denne musikkperlen. Skal si mannen har fått en fot innen riktig leir. Hva gjelder teknisk kvalitet må vel dette kunne sies å være et unntak, da veldig mange live-album rett og slett låter skit. Innspillingene er ikke like pene, pyntelige eller ”riktige” som studioopptakene, men kvaliteten er veldig god og det hele er skikkelig live og rått. Akkurat som på de to konsertene jeg har vært på med Kari. Dette albumet krever en del av høyttaleren og anlegget. Det serveres fantastisk dynamikk, tunge og dype bassrytmer og selvfølgelig Karis stemme som helst ikke skal høres ut som den er dratt gjennom en knivsliper. Det er også moro å høre kjente og kjære låter med en ny vri, og som Kari selv sier er heldigvis ingen av låtene hennes sjalu på hverandre. I hvert fall ikke som hun vet om.

Det virker som en tradisjon at trommeslageren, i dette tilfellet Helge Nordbakken, drar i gang en skikkelig livlig trommesolo på Karis intimkonserter. Trommesoloen fra Sentrum Scene satt friskt i minne, og jeg hadde virkelig håpet at denne kom med på dette albumet. Heldigvis er den det, på spor åtte ”Søvngjengersken”. I utgangspunktet ikke et fyrverkeri av en låt, men i det Nordbakken demonstrerer sitt musikalske talent alene tar låten virkelig av. Dette er dynamikk. Det er rått. Det er hardt. Det er dypt. At XTZ 99.25 fremfører dette på en måte som gir meg gåsehud er det bare å bøye seg i støvet over. Det blir selvfølgelig ikke det samme som et PA-anlegg med en haug av 15 tommere, men det er jammen ikke langt fra hva mine egne ML Vista klarer. Man kan faktisk dra på ganske bra før 99.25 gir seg også, og på det høyeste jeg har testet har jeg absolutt ikke følt noe behov for å spille høyere. Dette er altså uten at subben er koblet inn.

XTZ 99.25 leverer uten tvil bass over alle forventninger, men det er selvfølgelig noen låter hvor de ikke strekker seg langt nok ned til at savnet av sub uteblir. Blant annet kan spor fem, ”Sangen om fyret ved Tornehavn”, nevnes. Dette er som vi vet en låt med mye informasjon i dypet, også på live-innspillingen. Her blir det litt for tynt med kun 99.25 alene til at låten får den tyngden og mektigheten som driver den. Med subben koblet til får jeg med en gang det ekstra lille i bunn, og låten får tilbake sitt preg med en gang. Alt låter med en gang riktig. At subben egentlig mildt sagt er overdimensjonert i forhold til 99.25 klarer man heller ikke å detektere. Dette skyldes nok at XTZene strekker seg såpass langt ned som de gjør med god kontroll, og faktisk en liten porsjon headroom.

Bliss - Quiet Letters

Husker dere den behagelige låten til HåkonNs videopresentasjon? Vel, det er Bliss med låten ”Kissing” som rullet i bakgrunnen. Etter litt fram og tilbake fant jeg ut dette via Labbetuss her på forumet, og litt etter snurret platen hjemme hos meg selv. De som har denne selv vet at her er en del dyp bass, ikke akkurat mat for stativhøyttalere? Vel, som tidligere erfart får jeg en mer helhetlig opplevelse med subben koblet til på denne låten også. Når det er sagt er det forunderlig hvor mye av låten 99.25 klarer å gjengi på en engasjerende måte. Jeg tenker da særlig på bassgjengivelsen, for selv om det er hørbart at de ikke følger med helt ned får man nesten en komplett gjengivelse av selv bassen på denne låten. Samtidig er kvinnevokalen stemplet i midten, og gjengitt med meget bra fokus klarhet. Stemmen hennes kan nok lett bli plaget av sibilanter, men det opplever jeg ikke i det hele tatt på 99.25. Når sant skal sies opplever jeg faktisk ikke 99.25s spillestil i det øvre frekvensområdet veldig ulikt mine egne Vista. Den er riktignok ikke like luftig og detaljert, men det er totalt urettferdig å dra en slik sammenlikning, så det skal jeg heller ikke gjøre.

Allan Taylor - Colour To The Moon

”Colour of the moon” med Allan Taylor var en av de første låtene jeg testet på XTZ 99.25. En låt man også finner på B&Ws test cd ”Very audiophile new recordings”. Som tittelen til B&W insinuerer er dette en innspilling som overgår veldig mange av dagens lidende offer av ”loudness war”. Denne låten fra den reisende historiefortelleren Taylor holder veldig høy teknisk kvalitet, og legger derfor listen svært høyt. Et så godt opptak som dette kan slå ut begge veier når man tester høyttalere. Har man bommet på plassering mister man svært mye, for denne låten briljerer med bredde, dybde og instrumentseparasjon over normalen hvis alt klaffer.

Låten, for øvrig nummer åtte på albumet med samme navn, starter med en svevende ”diskantlyd” som henger veldig lenge i rommet. Med 99.25s diskant i standard tuning (0dB) henger denne lenge i mitt rom. Jeg har tidligere sagt at diskanten ikke gjør så mye av seg, men her er det meningen at den skal høres. Selvfølgelig skal den ikke skrike, noe den heller ikke gjør. Man kan fort oppfatte en litt tilbaketrukket diskant som behagelig, men samtidig er faren mer overhengende for at man mister en del av detaljene. Begge deler betyr for meg lyttetretthet. Behagelig og detaljert er det jeg vil ha, og det gir faktisk 99.25 meg. Stemmen til Taylor plasseres veldig bra i midten og har bra trykk og fylde. Gitarene er distinkte og med den deilige krispen, og kan enkelt lokaliseres godt ut på hver side av frontene. Den stadig tilbakevendende ”sveve-diskanten” kommer blant de andre instrumentene og Allans stemme tydelig fram og skaper en bra illusjon av rom.

[BREAK=Konklusjon]
    Konklusjon

Hvis du har lest hele testen har jeg egentlig fint lite å tilføye nå. De som har gjort det bør ha fått med seg at jeg ble meget positivt overrasket over XTZ 99.25. Det skulle man ikke tro var mulig ut fra det jeg skrev i innledningen. Til høyttalernes pris har jeg absolutt ingen ting å klage på. Disse fuglekassene går veldig dypt i bassen, har en veldig bra mellombass, en mellomtone som er noe av det beste jeg har hørt i mitt rom, og en diskant som ikke gjør noen feil. Hva mer kan en ønske seg? Hvilke begrensninger de vil ha i forhold til mye dyrere og/eller større høyttalere, og høyttalere av et helt annet prinsipp er ikke vits å gå inn på. Det sier seg selv at de ikke kan konkurrere med alt, men de gjør en latterlig god jobb som stativhøyttalere.

XTZ 99.25 er ekte lytteglede, og anbefales på det sterkest fra min side. For første gang ser jeg det nødvendig å gi et testet produkt toppscore.

PS! De gjør jobben veldig bra i hjemmekinoen også. Låter det bra til musikk, låter det som oftest bra til film også

Modell: XTZ 99.25
    Veil. pris: kr 6490,-
    Importør: Surround.no

Tilkoblet utstyr
    • Arcam AVR-350
    • XTZ Class A100 DII
    • Marantz SA-15S1
    • SVS PC Ultra
    • Toshiba HD-E1
    • Van Den Hul høyttalerkabel
    • Usher Rapport MN1811 signalkabel (CD)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra test kenti! Dette virker som noen meget gode høyttalere, spesielt til prisen! :-D

Er alltid moro å lese testene dine, de er alltid så godt skrevet, og med gode illustrasjonsbilder av meget høy kvalitet!

Igjen, meget meget bra!

Mvh KML

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra gjort, og som nevnt - fyldig tekst og kjempeflotte bilder! keep up the good work!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...som vanlig utrolig imponerende, Kenti. Morsomt at også høyttalere i det lavere prissjiktet (ærlig talt, 6500 for et par er ikke dyrt selv om XTZ har enda rimeligere varianter) kan bli såpass utfyllende testet. Her lukter jeg absolutt en ny favoritt i mellomsegmentet! Disse vil jo sikkert også vil kunne gjøre seg veldig bra som satellitter i et surroundoppsett, og de har jo også en centervariant med vinklet diskant...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott test som vanlig, Kenti !! Disse høyttalerne virker veldig spennende.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott test! Der fikk jeg enda en kandidat til frontbytte mitt, en meget sterk kandidat i så måte

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fin test, Kenti. Du er en flink hifi skribent og god fotograf ! Keep up the godd work :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Hvor er testen av Vodkaen. Den jeg ser etter...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Supert!

Enda en flott test! Nå kan jeg vel ikke sette score siden jeg ikke har disse høyttalerne.

Skulle gjerne hørt dem - testet dem - sammen med B&W sine nye DM686.

Er du forresten 100% sikker på at dB reduksjon/økning på baksiden bare er for tweeter og ikke mellomtone også?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelige tilbakemeldiger

Lygren: Jeg har som de fleste riktig nok ikke hørt alt som høres bør i denne prisklassen, men at jeg har funnet noe jeg vil kalle favoritt er sikkert. Ikke noe problem å bruke mye tid på disse, da det har vært en glede å spille musikk på de.

Sound_sound: Regner med at du ikke trenger å lese noen vodka-test for å vite hvordan det fungerer

asvaberg: Takk, meg bekjent er det kun diskant man kan justere på delefilteret. 100% sikker kan jeg dog ikke være, men ørene mine oppfattet det hvertfall slik. Du kan jo eventuelt fyre av en mail til xtz.se å spørre hvis du er ekstra interessert.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti

asvaberg: Takk, meg bekjent er det kun diskant man kan justere på delefilteret. 100% sikker kan jeg dog ikke være, men ørene mine oppfattet det hvertfall slik. Du kan jo eventuelt fyre av en mail til xtz.se å spørre hvis du er ekstra interessert.
    Ja, jeg ser det nå - og på xtz sine sider også.
    Jeg blander med Dynavoice M65 som har eget mellomtoneelement og med slik justeringsmulighet.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som alltid, meget godt skrevet Kenti og ikke minst flotte bilder! Mon tro om ikke navnet ditt blir å finne i ett av fagbladene om noen år...?

Newcomer Mesa/Boogie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig informativ og utfyllende test,Kenti! Jeg har planlagt innkjøp av disse selv og var veldig spent på hvordan forumets medlemmer opplevde disse prisbombene av noen høytalere og det er godt at mine inntrykk ble bekreftet. Håper disse er en god match til Ec 4.7mkII og Ec aw60*2 da jeg skal bruke dem like mye til film som musikk! Har forøvrig også planlagt innkjøp av 12" utgaven av xtz sin subwoofer og tror dette blir meget bra da jeg har fått kalibrert,tunet og plassert denne komboen korrekt
    Keep up the good work!

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er utrulige høyttalere
    jeg er like overrasket og fornøyd over dem hver dag!

Newcomer Mesa/Boogie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundispower
    dette er utrulige høyttalere
    jeg er like overrasket og fornøyd over dem hver dag!
    Om du skal selge dem er jeg ikke vondt å be

Newcomer Rockhardt sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prosonavoice ???

Super test - detta var gjennomført og upartisk, for her lukter det Polert Proson fra flere kilometers avstand. Seas kan uten tvil lage gode elementer, men at denne er så fantastisk som det sies er for meg et stort luftslott. (Jeg lover på tro og ære å lytte til den ved første anledning og evt. forandre mening, men hittil har jeg tilgode å få mye godt ut av Seas Excel elementet). Merkelig at høyttaleren heter XTZ, er dette dop?? Få føtta ned på jorda og kall den Dynason eller Prosonavoice...?!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockhardt: Mener du å si at Dynavoice, Proson og XTZ egentlig er et tre-hodet troll som faktisk er samme produsent??

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xtz

Kjempebra test. Har sett på disse en stund men ikke kommet meg helt til å punge ut for dem enda. Tar turen til surround.no med en gang og ser får tømt kortet litt. hehe

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Rockhardt, det er hyggelig at du åpenbart er entusiastisk rundt disse og tilsvarende høyttalere, men ordbruken synes jeg du kan spare deg. Spekulasjoner rundt produktets opphavssted/fabrikk er både udokumentert, og passer heller på ingen måte inn som en kommentar til en dybdetest. Videre diskusjon rundt dette temaet får en ta ved å opprette en ny tråd hvis det skulle være interesse for dette, men slike spekulasjoner er vel i utgangspunktet bare tull å dra for langt. ALT produseres jo stort sett i Kina, men spesifikasjonene varierer også alltid, selv fra samme fabrikk. Før en får tatt en A-B-C-test på aktuelle "mistenkte" kandidater blir det bare tull å spekulere, i det minste hvis tonen er såpass "streng" som her.

Uansett, fortsett denne diskusjonen under de tekniske fora, kommentardelen på testene er i utgangspunktet tiltenkt kommentarer (fornuftige som sådan) rettet mot selve testen.

Takker!

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rockhardt
    Super test - detta var gjennomført og upartisk, for her lukter det Polert Proson fra flere kilometers avstand. Seas kan uten tvil lage gode elementer, men at denne er så fantastisk som det sies er for meg et stort luftslott. (Jeg lover på tro og ære å lytte til den ved første anledning og evt. forandre mening, men hittil har jeg tilgode å få mye godt ut av Seas Excel elementet). Merkelig at høyttaleren heter XTZ, er dette dop?? Få føtta ned på jorda og kall den Dynason eller Prosonavoice...?!
    du skal få komme til meg å lytte hvis du vil

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •