Test: Advance Acoustic MAA705

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test: Advance Acoustic MAA705

Introduksjon

Franske Advance Acoustic er for de fleste et nytt merke, men de har startet i 1995 med høytalerproduksjon og har nå en portefølge som dekker både høytalere og elektronikk. Elektronikken kommer i alle ledd fra signalkilder, DAC og forsterkere.

I utgangspunktet skulle undertegnede ha mottatt en MAA406 (2 kanals effektforsterker) via Powerbuy her på forumet. Denne har fått spøkelsesstatus i forventet leveranse, men med velvilje fra Emtech og et lite mellomlegg så fikk vi to MAA705 i hus.

MAA705 er en del av den moderne industri. Designet i et vestlig land, og produsert i Kina. Søking på nettet hentyder at MAA705 skal være produsert på samme fabrikk som produserer mer kjente merkevaren CAV Audio. ”Chinaware” forsterkere har fått mye skryt for ”value for money” og med en veiledende pris på ca 15.000 for et par, så faller disse innunder den rimeligere delen av effektforsterkere med samme ytelse. Alle ønsker jo å kjøpe høy kvalitet for en billig penge. Så spørsmålet er om denne forsterkeren faller inn under Ole Brumms filosofi om ”ja takk, begge deler”.

Fra før har jeg en Rotel RB1070 til å drive fronthøytalerene. Hva er da mer naturlig enn å sammenligne disse produktene.

[BREAK=Tekniske data]

Fra hjemmesiden til Advance Acoustic kan vi hente følgende data:

Output / 8 Ohms : Klasse AB : 1 x 200 W
    Output / 4 Ohms : Klasse AB : 1 x 300 W
    Frekvens respons : 10 Hz - 50kHz
    Forvrengning : < 0,1%
    S/N Ratio : > 120dB
    Kanal separasjon : > 110dB
    Input level : 1,2 v
    Input impedans : 20kΩ
    2 Input : 1 balansert - 1 ubalansert, valgbar med bryter
    Dimensjon (L x D x H) : 44 cm x 45 cm x 15 cm
    Vekt : 20 kg
    Strømforsyning / Ringkjerne trafo: 700Va

Søker en etter samme produkt på nettet, kan en finne andre spesifikasjoner på samme forsterker, hovedsakelig på effekten på 4 ohm som jeg har sett vært oppgitt til både 380W og 400W. Vi får forholde oss til de offisielle sidene, selv om det hadde vært mer imponerende dersom effekten hadde doblet seg ved halvering av ohm.

MAA705 er en Klasse AB forsterker. Klasse AB-forsterker er fremdeles i dag den mest vanlige forsterkerteknologien med mye fartstid, men i nyere tid synes at klasse D tar litt mer av andelen. I stedet for å utdype det som allerede er skrevet om A/AB forsterkere, henviser jeg gledelig til Kenti’s forklaring til klasse A vs AB i test av XTZ Class A100: XTZ Class A100 samt Wikipedia.

[BREAK=Design, utvendig]
    Vi pakker opp fra esken

Da Kenti testet MAP407 fikk han levert den i en ”eksklusiv” trekasse utenpå den vanlige innpakningen, men vi fikk tilslutt ”bare” to pappesker. Jeg sier tilslutt, for DaCapo sendte flere pakker i retning Stavanger og vi mottakere endte opp med å bytte oss mellom slik at vi fikk det vi skulle ha – tilslutt.

En monoblokk er nok ikke den mest spennede saken å pakke opp for en gadget-freak, men litt er det alltids. Utenom selve monoblokken var det 4 underlags-beskyttere i lettmetall/gummi, en bruksanvisning på fransk, en triggerkabel på Ca 2 m, en 230V jordet apparatledning og en 230V glass-sikring.

Ifølge norske forskrifter skal det være nordisk språk på bruksanvisninger, så her er det dessverre for dårlig. Selve bruksanvisningen var for øvrig en tynn sak på to ark, mon tro hva som står der? Får meg til å lure på om produktet er CE-merket? Jo da, bak på forsterkeren har de heldigvis logoen til CE.

Utvendig

Monoblokkene er ikke noen småtasser. Samme chassis kunne med letthet bli fylt med en røslig 7 kanals surroundreciever. Kombinasjonen av sort og sølv følger en trend som en del etter hvert har hevet seg på og faktisk gjør at både de med sølv- og sortdesigns anlegg kan godta utsende. Selv er jeg ”sort” men føler ikke at innslaget av sølv forstyrrer for mye. Sølv er jo egentlig feil benevnelse her, da midtinnslaget på fronten er børstet aluminium. Toppen på chassiset har innpreget en stor logo med ”Advance Acoustic”, noe som bidrar på følelsen at dette er mer enn en raskt sammensatt elektronikk-kasse fra Østen. Fronten har en symmetrisk utforming med en Power ON/Standby knapp i midten. Denne lyser rødt i standby. Føttene er store kjegler med en ikke alt for spiss avslutning. Disse kan nok stå rett på en hard overflate, men Advance Acoustic leverer som nevnt med 4 aluminiums(?) underlagsbeskyttere på størrelse med en femmer. Disse er forsynt med en gummi underside. Tips til kineserene: Bruk litt kraftigere lim i fremtiden, gummien falt av på to av de totalt 8 under utpakningen. Dette er dog bare et lite irritasjonsmoment og etter at forsterkerene har hvilt oppå disse en stund, da sitter de godt i hverandre.

Bak finner vi de mer interessante tilkoblingsmulighetene. Høytalertermineringene er store og gode og tar lett bananplugger som litt kraftige høytalerledninger. På inngangsiden finner en både ubalansert RCA plugg og balansert XLR. En bryter plassert mellom disse avgjør hvilken som brukes som inngang. Denne opereres opp og ned, men et mer naturlig valg hadde vært høyre/venstre operasjon mot hver av inngangene. På den måten kan en operere bryteren uten å nødvendigvis se/lese posisjon. Det at det er begge inngangtyper er et pluss da en slipper å måtte bruke (evnt kjøpe) en overgang som raskt bygger noen cm bakover i dybden. Med tanke på størrelsen så kan det for mange være kjekt å slippe de ekstra cm bakover i et trangt rack.

På forsyningssiden er det en inngang for en standard 230V apparatplugg (som følger med). Det som skiller seg litt ut er tilgangen på sikring strømforsyningssiden. På MAA705 er den tilgjengelig fra utsiden, mellom on/off bryter og apparatledning. En ekstra sikring på 10A følger med. Så for den uheldige som popper sikringen, så kan en skifte denne uten å måtte åpne chassiet. Strømforsyningen har en bryter for valg av 110V/230V inngangsspenning, en nokså ordinær sak. Men på MAA705 er den bak en påskrudd gjennomsiktig plastplate med en slisse. Dette reduserer muligheten for å sette den i feil posisjon med vannvare, slissen muliggjør å bytte posisjon med et smalt verktøy, men dekselet forhindrer utilsiktet betjening. Samtidig en kan sjekke posisjonen uten å fjerne noe deksel. Enkel løsning men den er god. I første runde trodde jeg at medfølgende glassikring var reserve, men faktisk er de beregnet på de med 110V spenning på pluggen. Ser en over apparattilkoblingen skal det brukes 10A sikrikng på 110V og 5A på 230V. Den monterte sikringen på 5A skal med andre ord ikke byttes til den medfølgende uten at du forsyner den med 110V. Om dette står i bruksanvisningen? Tja, si det.

Ingen effektrinn bør leveres uten mulighet for å gå i standby/on via trigger. MAA705 har både trigger inngang og trigger utgang og kan følgelig kjedekobles med annet utstyr.

Translatørene fra fransk til engels har oversatt veldig direkte og laget en informasjon/advarsel med litt uvant setningsoppbygning. Flott er det i alle fall at MAA705 kan brokobles skulle en slite med for lite krefter fra bare en.

Selve VU-meteret er stort og dominerende. Sammen med standby/on knappet så lyser disse opp kraftig i blått lys når forsterkeren skrus på. Hva er det med kineserne og blått display-lys for tiden? Vel, smaken er forskjellig. Det som alle tidligere testere av Advance Acoustic produkter stort sett nevner er mangelen på muligheten til dimme ned, eventuelt skru av blålyset. Selv ønsker jeg en minimalistisk fremtoning og kunne gjerne ha droppet hele VU-meteret. Blålyset kommer fra to dioder nedenfor displaykanten. Er en i moddehumør, da kan ledninger klippes og da er jo lyset borte…

VU-meteret har en ”oppløsning” på 0 til 320W på –[uendelig] til +3dB ved 8 ohms last. Ved referanse 0dB så er det nominelt 160W på 8Ohm, ikke de 200W som oppgis i spesifikkasjon. Korrekt nok, for noe overhead må det helst være tilstede. Anbefaler også å lese Kenti sin kommentar om VU meteret på MAP407: Link Selv om jeg prøvde å ignorere VU-meteret under lytting så falt blikket ofte ned på VU-meteret for å lese hvor mye belastning som jeg ga den å jobbe mot. Det var tidvis ikke så lett å se de smale røde viserne i det sterke blå motlyset. Men jeg så sjelden last som tilsvarte en ytelse på over 0.5W….!

I tillegg til VU-meteret er det en liten rød lampe som forteller dersom forsterkeren går i protect mode.

[BREAK=Design, innvendig]

Innvendig

Designet ser stort sett ryddig ut. Førsteinntrykket er allikevel at dette ser ut som en stereoforsterker med høyre og venstre kanal slik kjøleribber og elektronikk er plassert. Grei plass til lufting rundt de fleste komponentene og metall avstivere mellom seksjonene. Avstiverne vil (teoretisk) hjelpe med elektromagnetisk avskjerming mellom seksjonene. Selv om det er en del luft i chassiset, så er det ikke like luftig som RB1070 med sine to kanaler i et mindre kabinett (Link). På den andre siden kan vi si at Advance Acoustic har fylt opp overraskende mye av chassiset med elektronikk. Kablingen til høytaler-termineringen er besørget med mye kraftigere dimensjon enn det vi pleier å se. Det skorter ikke på tverrsnitt hos Advance Acoustic .

Strømforsyningen går til en ringkjernetrafo med logo til Advance Acoustic . Den har ikke noe merking, men er oppgitt til 700Va. På baksiden av forsterkeren kan vi lese at forsterkeren totalt trekker mindre enn 500W. Regner vi 700Va og en effektivitet på ca 70% ender vi opp på ca 490W. (NB: Kvasimatematisk elektronikk-beregning, trass alt er jeg maskiningeniør…) To glassikringer finner en også inne i kabinettet, så en slipper kanskje ikke fra muligheten til å åpne chassiset dersom en sikring popper.

De 4 kondensatorene er på størrelse med 4 romslige shotglass og har påtrykket 10.000 mFarad hver, til sammen 40.000 mFarad. Rotel’en har til sammenligning 40.000 fordelt på to kanaler, men da med mindre ytelse pr kanal så er forholdet mellom watt og kondensatorbank er nokså likt. Foran kondensatorene ser en at Advance Acoustic har hatt noen runder med utvikling, for med litt fri tolkning kan en komme til at designet er så langt kommet til versjon 4.

Selve displaydelen med standby/on betjening er såpass lukket at en må skru mer for å komme til. Skal en modde bort blålyset må en med andre ord gå dypere inn med skrujern, mer enn det jeg tillater meg på denne siden av garantien.

[BREAK=I bruk]
    Vi setter i strømmen
    Ingen spesifikasjoner nevner mykstarter på MAA705, men sikringene holder selv om jeg poweret begge opp samtidig. Til sammenligning har Rotel’en har klart å poppe sikringen en gang, men den klarer stort sett å holde seg til skinnet under oppstart. Rotel’en er litt beryktet for å dra sikringer med kort lunte.

Fra Standby til On tar det det en 6-7 sekunder før siste rele legger inn utgangene. Ved betjening av ON/Standby knapp høres det et lite klikk i første holde-rele og deretter et mer hørbart klikk etter 6-7 sekund. Sammenlignet med tilsvarende produkter jeg har vært borti, så følte jeg at lyden av releene var litt ”blikkboksaktig” uten at det trenger å gå utover lydkvaliteten ut av forsterkeren. Litt synd er det med trafolyd som jeg er over-allergisk til. En hører at trafoene får sine 50Hz og denne forplanter seg ut til høyttalerne når effekttrinnet slår inn. Ettersom trafolyden er lik på begge monoblokkene så da er det høyst sannsynlig ikke produksjonsfeil ved produktet, snarere heller en design-egenskap. Jeg har hørt det adskillig verre på en Nakamichi jeg hadde på lån, men Rotel’en er stillere. Det skal nevnes at jeg kjører uten jordet stikk, og enkelte mener at brum’en kan reduseres med jording. Det skal ærlig nok nevnes at trafolyden ikke var tilstedeværende når musikken ble spilt, kun når ingen musikk ble spilt og jeg er mindre enn en halvmeter fra forsterker. Ingen andre i testpanelet bemerket den.

Temperatur under bruk
    Forsterkeren blir ikke nevneverdig varm av den normale driften som jeg kjører på. Man merker en forsiktig lunk på toppen, samme nivå som Rotel’en. Til sammenligning så gir Denon-recieveren atskillig mer varme, og det uten å drive en eneste kanal!

Testoppsett
    Testoppsettet ble satt opp slik at Denon DVD2910 gikk som CD-drivverk med HDMI link til Denon AVR4306 som DAC/forforsterker. AVR4306 har sin DAC i form av Burr-Brown PCM-1791, for øvrig den samme som sitter i DVD spilleren, men for å redusere eventuell farging via signalkabler, lar jeg receiveren gjøre jobben denne gangen. Subwooferen setter jeg til OFF i recieveren og slår av spenningen på slik at det kun blir fronthøytalerene som skal gjøre jobben. I tillegg settes recieveren i Pure Direct mode, som jeg pleier når jeg lytter til stereo. Pure Direct stenger ned strøm til de komponenter som ikke trengs (video, dekodere,display etc) for å få minst mulig støy-påvirkning i stereo. Fra reciever til effektforsterkerene prøvde jeg litt forskjellig signalkabler: Monster, Isoda og XLO. Sistnevnte, en XLO PRO 125 ble det endelige valget da jeg kjenner dem som passe nøytrale og en kabel om holder de dype toner på plass. Høyttalerne, B&W CDM7SE, fødes med kabel fra Tara labs i biwire, for testens skyld utstyrt med bananplugger for å tillate rask skifte ved A/B test.

Første lytteinntrykk

Sanger fra kjente og kjære CD’er: Det er viktig å benytte musikk en kjenner godt og har hørt så ofte at en kan nærmest forutsi hva som kommer. Det er da at differansene kommer frem.

Igjen, eller kanskje heller som oftest, begynner jeg med danskene i gruppen Sorten Muld og utgivelsen "Mark II". Her er det salig blanding av flott kvinnelig vokal, akustiske instrumenter og elektroniske rytmer. Stilarten er tøff blanding av tekno og folkemusikk, hvor flere lesere kanskje kan tenke (litt) på stilen til norske Gåte. Platen kan bli mektig i enkelte partier, noe som avslører om både høyttaler og forsterker klarer å henge med uten at det blir for rotet lydbilde. Denne utgivelsen er grunnen til at jeg fant ut at jeg skulle avlaste recieveren med eget effekttrinn til frontene. AVR4306 sine interne forsterkerkretser klarte ikke helt å gjengi det lydbildet som jeg vet finnes, og Rotel’en hjalp godt på vei når den kom i hus. En hjemlånt Nakamichi Stasis PA7 har ”referansen” på det lydbildet jeg ønsker å oppnå. Vil MAA705 løfte det frem mer slik Nakamichi'en i sin tid imponerte med? CD’en til Sorten Muld inneholder også over gjennomsnitt bass, så under lyttingen måtte jeg to ganger frem til subwooferen for å se om den stod på, bare for å returnere til sweetspot med et ristende hode og, jo den var av. Det er tydelig at MAA705 klarer å dra mer ut av bunnen enn Rotel’en i et område SUB’en tidligere har bidratt med. Diskanten er der som jeg kjenner den fra før mens mellomtonen kommer mer frem. Ved noe høyt volum blir den ørlite for mye i forhold til hva jeg er vant med og vokalen føles litt vel på. Detaljmessig er alt jeg kjenner tilstede og på plass, men uten at jeg klarer å pinpointe dem 100.0%. Rotel’en er en del snillere i lydbildet, men til gjengjeld litt mer presis.

Roger Waters og "Amused to death" blir neste i spilleren. Her er målet å sjekke mange av de lydeffektene som ligger i innspillingen. Alt er på plass og på flere låter hører jeg faktisk noen små detaljer jeg ikke har lagt merke til før. Bikkjene som gjør, de gjør det på rett sted, langt ute til siden for høytaleren. Låten ”3 wishes” er en referanse for meg når ånden (Genie) snakker. Her skal hele rommet fylles og stemmen rullerer frem og tilbake. Rotel’en klarer å dra stemmen godt i front, men fyller ikke rommet som jeg vet er mulig. MAA705 klarer mer å utnytte rommet og lydbildet blir dypere, noe jeg tilordner evnen til gjengi bunndraget bedre. Ikke full pott, men bra.

Lisa Gerrards stemme er en av mine favoritter, både som vokalist i Dead Can Dance og nå i de siste årene har hun gitt ut soloalbum og sammen med andre. Flere har nok hørt henner uten å være klar over hvem hun er, for hun har vært ettertraktet til å lage stemningsmusikk til film og tv. I den moderne filmklassikeren Gladiator pakker hun oss silkemykt inn når Russel Crowe drømmer om å vandre blant kornåkrene på hjemgården i Spania, en utførelse hun fikk Golden Globe for. Denne gangen drar jeg frem CD’en "Duality" sammen med Pieter Bourke, CD’en som inspirerte mye av musikken til Gladiator. Lisa Gerrards stemme kan bli vel intensiv og noen ganger har jeg blitt skuffet over høytalere som ikke makter å balansere henne og resultatet blir en stemme som blir for intensiv. Her er mine B&W desverre ikke de beste jeg har hørt og jeg merker at MAA705 klarer å gjøre Lisa mer fremtredene enn Rotel’en. Faktisk litt mer fremtredene enn jeg liker.

Mer Lisa, denne gangen i form av siste utgivelse til Dead Cand Dance: "Spiritchaser", en plateutgivelse som har mye inspirasjon fra etnisk musikk (World music). Her er det stemmen til Lisa sammen med mye akustiske instrumenter som jeg har stor sans for. Sangen ”Song of the stars” begynner med didgeridoo (Wikipedia) og MAA705 klarer å trekke frem de dype tonene på en måte jeg ikke har hørt før. Lydeffektene fra akustiske instrumenter kommer klarere frem enn Rotel’en, men Rotel’en har større lydbilde.

Sveitsiske Yello har vært en følgevenn for meg i mange år og kan virkelig får rommet til å svinge med sine elektroniske spillopper. Denne gangen henter jeg frem "Baby" og "Motion Picture". Her igjen kan en trygt si at MAA705 med letthet drar engasjerte rytmer og bass gjennom høytalerene. For Yello leker med lyder og lytter en etter finner en ofte små finurlige detaljer. Helikopterpassasjene på sangen "Blender" passerer lett fra høyre mot venstre og MAA705 drar høytalerene dypere enn jeg er vant med. Rotel’en er også med på leken, men hvor den viser sin styrke i detaljer, så merker en at MAA705 holder bedre på dypbassen.

Kari Bremnes er en gjenganger på testrepertoaret til flere. Her i huset finner vi henne også og med ”Spor” i spilleren, da vet jeg at en CD med god lydkvalitet fra Kirkelig Kulturverksted er kommet på plass. Denne gangen begynner jeg med Rotel’en først og lar lydbildet jeg er vant med sige inn. Jeg lar de to første låtene kjøre seg gjennom før jeg skifter over og nå merker jeg en forskjell som ikke er kommet frem så tydelig på de tidligere platene. Som før er lyden mørkere, men i tillegg er detaljene jeg kjenner så godt plassert litt annerledes i lydbildet og det er ikke fullt så lett å plassere artistene. Det er små nyanser, men jeg merker dem. I forhold til Rotel’en er det litt udefinert lydbilde.

Hans Thessink er en root-ekte bluesartis. Med platen ”Call Me” er det kanskje noen sanger i grenseland til hestepop, men flott akustisk musikk er det. Gitarene er på rett plass, klirringen i strengene høres og Hans mørke stemme fyller rommet slik jeg kjenner ham. Vi hører rommet, men det blir nok engang litt smalere enn Rotel’en. Noen ganger høres klirringen fra strengene mer ut tilfeldig mikro-ekko enn den presiste plasseringen som jeg kjenner. Rotel’en klarer bedre å gjengi ”tilstedeværelsen” og man kan lett forestille seg at en er tilstede i en intim konsertsal, bare klirringen av små brune mangler.

Hva med film?
    Her kommer det flere kanaler som skal samarbeide med frontrekka. I dette testoppsettet lar jeg senteren kjøres av recieveren direkte selv om Rotel’en burde ha den oppgaven. Autotuningen blir kjørt og avstander og nivå avslører at Denon demper ned frontene med 1dB i forhold til Rotel’en. Sub’en legges på lydnivå og delefrekvens slik jeg kjørte den sammen med Rotel’en. I DVD skuffen legger jeg en lånt ”Master and Commander” og lar lydene fra båten innhylle meg. Bakgrunnslydene fra knirkingen i treverk legges diskret på plass, tilstede, men ikke mer enn de skal være. At MAA705 har krefter kjennes godt når sortkruttet smeller salve etter salve. Et skudd fra en saluttkanon er en kraftsalve over et større frekvensområde enn en ofte tror. Fra Telarc sin ”1812 overture” til Tchaikovsky som er komponert og her blitt spilt inn med ekte kanonsalver, kan vi lese fra innleggskoveret at lyden fra disse gamle kanonene strekker seg fra 2-3000Hz i start-”krakket” og videre helt ned til 6Hz i drønnet som kommer etterpå. Jeg tror så gjerne at kanonskuddene fra Master and Commander har informasjon som ligger nær dette. Med MAA705 til å drive lyden skvetter jeg til noen ganger.

Senere på kvelden setter jeg på Appleseed, en ganske typisk god japansk animasjonsfilm. Her er det tidvis aktion blandet med musikk. Denne gangen merker jeg at subwoofer og fronthøytalere ikke samspiller med samme innstillinger som jeg har kjørt med på Rotel’en. Det blir noe skurrete i området hvor høytalerne og sub overlapper, men heldigvis er det lett å gjøre noe med. Delefrekvensen på XTZ’en settes noe lavere og lyden normaliserer seg. Nok en bekreftelse på at høytalerene drives dypere og har mer å gi i bunn.

[BREAK=Kokkens Konklusjon]
    Matching av komponenter er alltid viktig, men også matching mot musikksmak skal en ikke undervurdere. MAA705 gir flott lyd, til rett musikk. Til elektronisk musikk og musikk hvor effekter er bevisst brukt, da er MAA705 en mektig forsterker med mye ”gøy-faktor”. Er en på jakt etter flott holografi i akustisk musikk hvor søken etter ”rommet” er det viktigste, da blir MAA705 slått av Rotel’en. I alle fall på med mine ører på mine høytalere. Kanskje ikke et uventet resultat: Den bevisste leser har nok allerede observert at B&W høytalere og Rotel nærmest er parhester å regne hvis en ser på reklamene fra hver av disse leverandørene. Det kan virke som om de franske ingeniørene har prioritert mer ”omph” i bunn på bekostning av en retning mot nøytral presisjonslyd.

I filmsammenheng er det en flott forsterker som med letthet drar både lydnivå og effekter. Men har du batcave og skygger lys som en vampyr, da faller displayet ikke fullt så lett i smak.

PLUSS
    • Mye krefter, særlig til å drive bassen?
    • Fremhever bevisste lydeffekter godt.
    • Både RCA og XLR inngang
    • Value for money
    • Ser absolutt imponerende ut med et STORT VU-meter
    MINUS
    • Har de tatt ut for mye krefter til bunndraget?
    • Kunne hatt bedre presisjon på akustisk musikk
    • Blålys VU meter kan virke stort og dominerende
    • Vanskelig tilgang på enkelte Advance Acoustic produkter
    • Bare fransk bruksanvisning
    [BREAK=Lyttepanelets kommentarer]

Folk hører forskjellig og vektlegger forskjellig egenskaperer. I forbindelse med denne brukertesten inviterte jeg og fikk besøk av noen her på forumet for å hjelpe med å teste forsterkeren som Hifi-komponent. Jens123, g-h, HoJ, RS og Tiger kom og underholdt med stol-leken, et forsøk på å finne sweetspot.

Her er deres kommentarer på en for rask kveld:

Sitat Opprinnelig postet av RS
    Blokkene (dette blir ikke pent)
    I ditt anlegg passet ikke disse inn og er usikker på om de gjør det i andre anlegg.
    -Vokaler ble difuse og kom ikke frem slik en forventer.
    -Flygel/gitar fikk ikke den snerten/følelsen en skal ha når noen spiller dette "live"
    -Fant ikke sweetspott i anlegget.
    -For slapp bass.

Rotel
    Det meste ovennevnt falt på plass. Har hatt Rotel noen ganger selv og mener de mangler litt dynamikk. Bra resultat. Mye bedre resultat enn blokkene.
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Synes at detaljer i stemmen til Ole Paus plata til Helge ble klarere / detaljert med Rotel. Tangentslagene på Kari Bremnes hang lenger i lufta på Rotelen.

Monoblokkene låt på ingen måte dårlig, men de vekslet muligens mer enn Rotel på ulik musikk. F. eks. så var Kari Bremnes og Ole Paus litt mer dempet enn forventet, mens demo-CD´n til B&W låt veldig bra med monoblokkene.
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Ja det kommer vel ikke som en stor bombe hvem jeg synes var best, Rotel RB1070!

Pluss minus til blokkene:

pluss
    Billige.. veldig mye watt for pengene.

Enorm bass i dem

minus
    Ganske grøtete lydbilde
    muligens for mørk?
    LED! som ikke kan skrus av..

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Utrolig bra test, kokken. Nå imponerer du stort! Takker så mye for bidraget, dette setter medlemmene for øvrig veldig stor pris på.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig Lygren:-D. Nå som jeg har gjort en test på denne måten, da vet jeg å sette pris på det arbeidet som andre testere utfører, for nå vet jeg hvor mye arbeid som ligger i bunn for en grundig test.

Endel frustrasjoner, noen aha-opplevelser og mye gøy tilslutt.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra levert!
    Den store overraskelsen var faktisk hvor stor forskjell det kan være i lydsignaturen mellom forskjellige effektforsterkere. Har hatt mange efferktforsterkere, men nøyansene mellom dem har på ingen måte vært så stor som her.
    Rom, kilde, høyttalere og pre var det samme, men sluttresultatet var som dag og natt!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en ting jeg ikke forstår: MAA705 og RB1070 lyder forskjellig, men med å endre vinkel på høytalerene (Toe in) så blir lydbildet noe bedre på MAA705 enn samme vinkel hvor RB1070 lyder best.

Jeg hører forskjellene men forstår ikke hvorfor...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra test!
    Har et par blokker i posten, kommer over helgen, tror disse blokkene vil passe til mine høytalere, Swans Diva 6.2.
    Hadde MAA-406, likte lyden veldig godt, ble mer åpent og dynamisk enn med Vincent SP-331 f.eks. Kan komme men tilbakemelding i neste uke.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Det er en ting jeg ikke forstår: MAA705 og RB1070 lyder forskjellig, men med å endre vinkel på høytalerene (Toe in) så blir lydbildet noe bedre på MAA705 enn samme vinkel hvor RB1070 lyder best.

Jeg hører forskjellene men forstår ikke hvorfor...
    Kjempebra skrevet, Kokken!

Ta en prat med Snickers angående dette med forsterkere og plassering av høyttalere. Har fått beskjed fra han at man skal justere høyttaler-plasseringen når man bytter forsterker. Vet ikke hvorfor jeg heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var interessant lesning kokken, bra test.
    Interessant å lese slike grundige tester, spesielt av utstyr man selv har. Jeg har selv hatt et par av disse monoblokkene et par uker nå, og jeg må si at denne testen fremstår for meg som et bevis på viktigheten av matching av komponenter.

Bortsett fra den kraftige bassen og den noe mørke klangen, kjenner jeg meg i svært liten grad igjen i beskrivelsene av lyden i disse forsterkerne. Spesielt det som skrives om gjengivelsen av akustisk musikk, (Sitter i skrivende stund og hører på Alanis Morisette i unplugged versjon) stemmer svært dårlig med min opplevelse. Når i tillegg Rotelen som vel ligger på ca. en tredjedel av prisen til monoblokkene kommer best ut av testen, er vel også det en indikasjon på at det her kanskje er snakk om en uheldig match av komponenter.

Og så et spørsmål til kokken (eller andre som vet noe om dette):
    Når jeg har søkt om info om MAA705 på nettet varierer det litt i spesifikasjonene. Blant annet står det her Advance Acoustic MAA 705 (MAA705) | Mono-Endstufe
    at forsterkeren har klasse A-drift opp til 60w. Dette står det ingenting om på Advance Acoustic sine hjemmesider. Vet du om dette stemmer?

Jeg har liten greie på forsterkere når det gjelder konstruksjon o.l. men jeg har ihvertfall fått med meg at klasse A forsterkere blir veldig varme. Imidlertid blir min H/k Avr435 grisevarm i forhold til disse monoblokkene selv om den bare brukes som forforsterker.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin test, Kokken !

Jeg hadde dessverre ikke tid til å komme den dagen, men håper det byr seg flere anledninger etterhvert.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @alfakrøll, det hadde vært flott om du kunne si hvilke komponenter som du bruker i tillegg til MAA705'ene, for matching er, som du sier, interessant.

Angående akustisk musikk så var det her jeg (og de andre) hørte størst forskjeller. Vi hadde jo luksusen med å ha begge forsterkerene tilstede for en A/B test. MAA705 er ikke dårlig, men Rotelen gjorde en mer korrekt jobb i våre ører. Samtidig vil jeg gjenta at MAA705 hentet fremtredene lyder mer enn Rotel'en, mens Rotel'en var flinkere med mikrodetaljer. En kommentar fra lyttepanelet på forskjell var at med Rotel'en "kunne en høre at Ole Paus var fuktig på tungen eller ikke". Vi har også tema om plassering og vinkling av høytalerene under lyttetesten. Plasseringen var kanskje mest fordelaktig for Rotelen, men vi bedrev ikke bare stol-lek for å finne sweetspot. Høytalerene fikk flere posisjoner å bryne seg på.

Angående om MAA705 er klasse A drift i lav belasning: Jeg har også sett denne påstanden, men ikke klart å få den bekreftet. Må kanskje vurdere en mail til Frankrike for å få en avklaring. Selv er jeg litt i tvil: Forsterkeren blir ikke varm nok til at jeg mistenker den til å kjøre klasse A. Jeg hadde en Denon som var klasse A opp til et nivå, derfra slo det inn et rele som svitchet kretsene og forsterkeren gikk da over til konvensjonell AB. Slik relelyd har jeg heller ikke hørt noe til, men jeg vet ikke om et rele nødvendigvis trengs.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Rotel'en var flinkere med mikrodetaljer. En kommentar fra lyttepanelet på forskjell var at med Rotel'en "kunne en høre at Ole Paus var fuktig på tungen eller ikke"...
    Den kommentaren må jeg erkjenne var min. Flott skrevet og detaljrik testbeskrivelse fra deg, Kokken.

PS: Retter du opp skrivefeilene i min siterte PM (hamret ned uten QC) så får du ekstra poeng.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Done. Trodde du som høvding kunne gå inn og moderere innlegget... Det er jo en u-ting å endre andres tekster, men nå ba du om det...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker. Modererer ikke andres innlegg uten en god grunn...

Den demo-CD fra B&W er det rip fra denne: http://avforum.no/forum/generelt-aud...ience-dvd.html?

PS: Takk for at vi fikk komme på en demo. Alltid kjekt å treffe "nerder", samt høre på musikk en selv ikke er klar over faktisk finnes.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @alfakrøll, det hadde vært flott om du kunne si hvilke komponenter som du bruker i tillegg til MAA705'ene, for matching er, som du sier, interessant.
    Sammen med monoblokkene bruker jeg cd-spilleren H/k HD970, forforsterker er H/K AVR 435 og høyttalerne er xtz 99.26. I tillegg har jeg to xtz 99 w12s subber. Mao. ikke noe high end greier, men men dette oppsettet er jeg likevel veldig fornøyd med, og tror det blir lite oppgraderinger i tiden fremover, bortsett fra muligens en tube-sub fra svs til filmbruk hvis disse blir tilgjengelige i Norge snart.

Angående om MAA705 er klasse A drift i lav belasning: Jeg har også sett denne påstanden, men ikke klart å få den bekreftet. Må kanskje vurdere en mail til Frankrike for å få en avklaring. Selv er jeg litt i tvil: Forsterkeren blir ikke varm nok til at jeg mistenker den til å kjøre klasse A. Jeg hadde en Denon som var klasse A opp til et nivå, derfra slo det inn et rele som svitchet kretsene og forsterkeren gikk da over til konvensjonell AB. Slik relelyd har jeg heller ikke hørt noe til, men jeg vet ikke om et rele nødvendigvis trengs.
    Jeg har også mine tvil, men er interessert i å høre et eventuelt svar fra Frankrike.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @alfakrøll:

Interessant.

- HD970 er utpreget lys i klangen sammenlignet med andre signalkilder, så det kan muligens være grunnen til at du opplever det noe anderledes.
    - Hvilke andre effektforsterkere har du vurdert dine AA mot?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    @alfakrøll:

Interessant.

- HD970 er utpreget lys i klangen sammenlignet med andre signalkilder, så det kan muligens være grunnen til at du opplever det noe anderledes.
    - Hvilke andre effektforsterkere har du vurdert dine AA mot?
    Ja, det kan godt være at cd-spilleren er noe av forklaringen.

I dette oppsettet har jeg ikke testet andre effektforsterkere. Det siste drøye året har alle komponentene blitt byttet ut opptil flere ganger, så jeg har ikke hatt mulighet til å gjøre noen skikkelig sammenligning mot andre effektforsterkere.

Mine kommentarer til testen skyldes kun at jeg ikke kjente meg særlig igjen i beskrivelsen, samt det faktum at en langt rimeligere forsterker kom bedre ut i testoppsettet iflg. kommentarene til de fleste i testpanelet. Men på den annen side kan jo også dette skyldes at Rotelen er en "perfect match" i testoppsettet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke se deg blind på at en dyrere komponent nødvendigvis er bedre enn en billigere. Ta f.eks T-Ampene som gir kjempelyd for pengene, kvalitetsmessig, men de mangler endel på å kunne drive store tunge beist av høytalere...

Jeg har sendt mail til Advance for å høre om de har noe informasjon ang. klasse A drift på lav last, så får vi se om de klarer å skrive noe forståelig på engelsk.

Jeg skulle gjerne prøvd MAA705 på flere høytalerer enn de jeg selv sitter med, gjerne noen dynamikkbomber, kanksje "bøllehøytalere" som Klipsch. På den andre siden vet jeg ikke om ryggen ønsker at jeg skal flytte for mye på elektronikk-klumpene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HT
    Bra test!
    Har et par blokker i posten, kommer over helgen, tror disse blokkene vil passe til mine høytalere, Swans Diva 6.2.
    Hadde MAA-406, likte lyden veldig godt, ble mer åpent og dynamisk enn med Vincent SP-331 f.eks. Kan komme men tilbakemelding i neste uke.
    Nå? Hva er dine inntrykk???

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg veldig fornøyd. Har ikke fått testet så mye, (holder på å gjøre
    ferdig hjemmekinonen) men lyden i MAA-705 er veldig dynamisk i forhold til
    forsterkeren jeg har brukt til nå, Vincent SP-331, alle fall.

På f.eks Dire Straits "You And Your Friend" så slår strengene i åpningen av
    sangen mye mer enn på Vincent forsterkeren. Er veldig tydelig!
    Hadde f.eks besøk av en musiker som ikke er hifi interessert,
    han kommenterte dette med en gang.

Liker også at lyden er fyldigere og åpnere. Hadde en MAA-406 før, men
    den ble en tanke for liten for høytalerne mine i alle fall. Lyden i MAA-705
    er ganske lik, men ende fyldigere, fyller rommet mer nå synes jeg.
    Synes detaljer kommer mer naturlig fram og lyden står ut mot meg,
    f.eks knipsingen i begynnelsen av Michel Buble "Best Is Yet To Come"
    er blir jo skikkelig 3dimensjonal nå! Veldig kult.

Kontroll i bassen virker å være enorm, synes høytalerne går dypere nå.
    De virker å levere nok av strøm disse blokkene

Men det virker som jeg må flytte litt på høytalerne, da sweetspot ble
    litt forandret. Har ikke endret noe på forsterkeren. Den ene høytaleren
    står nesten intill veggen i en L-formet stue, så det blir gøy å teste
    høytalere og forsterkere i hjemmekinoen som blir klar om et par dager!
    Riktignok bare 3.15 x 5.5m, men jeg tror lyden blir enda bedre der.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VI fikk svar fra Advance Acoustic:

Jeg spurte om to ting i min email til AA:
    1) Opererer MAA705 i klasse A under X watt drift
    2) Finnes det flere (tidligere) versjoner av MAA705 for salg.

Sitat Opprinnelig postet av Juliette fra Advance Acoustic
    Dear Mister,

First of all we thank you for your Advance Acoustic product interest.

We read with a lot of interest your email, and as requested find below our comments :

1/ All our amplifiers are AB class with highbias polarisation, that’s means that on one part of the power, the amplifier would have the same intensity like a class A.
    On the other hand, as the power is fonction of the loudspeakers impedance, “we cannot said exactly this power = class A”, but yes normaly it’s between 30 to 60 W.
    After, it is switching automaticaly in class AB, that’s means that after this power, the intensity will change depending on the listening level.

2/ Absolutly no, there is only one version for the MAA705.

Hope those answers enlight you.

Do not hesitate to contact us for more information,

Remaining at your disposal,

Best regards

Advance Acoustic Team

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine