Dybdetest: Elac FS-127

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dybdetest: Elac FS-127

Test: Elac FS-127

Innledning
    Tyske Elac er et merke jeg kun har sett her og der og hørt noen snakke om innimellom, men selv aldri lånt øre til. Det er dog et merke som er rimelig kjent i Norge, og da den nye modellen i den harde budsjettklassen ble sluppet var jeg ikke sen om å ta kontakt med importøren Neby. Noen uker senere ble de levert på døra av en av speditørens utskremte, en stresset herremann som bommet med fire etasjer under leveringen hos meg. Det ble litt bæring på ham, men Elac FS-127 er heldigvis ikke i samme størrelsesmessige gate som de forrige høyttalerene jeg hadde på besøk. De er rett og slett ganske små og elegante, og spenningen lå absolutt i luften i det jeg skulle til å stifte mitt første bekjentskap med merket. Ryktene har det på seg at Elac generelt er høyttalere som har ganske mye i toppen, noe som gjør plassering og romtilpassing ganske viktig. Det er litt i disse ryktene, så jeg har valgt å skrive litt ekstra om plassering av FS-127 litt ut i testen.

Det er veldig mye å velge blant av høyttalere i 10.000 kroners-klassen, og jeg har på langt nær hørt alt som rører seg i dette stadig voksende sjiktet. Jeg har dog dratt meg rundt og hørt en del av det jeg selv finner interessant, og vet at man får mange høyttalere med tilsynelatende mer imponerende bestykning og størrelse enn hva FS-127 kan vise til. Et par 5 tommere og en diskant får det ikke akkurat til skjelve som et tørt løvblad en vindfull høstkveld i naboens cordbukser. Spørsmålet er da om disse småtassene kan ta igjen dette ved å vise til lydkvalitet litt over ”normalen”?

[BREAK=Teknisk info – Elac FS-127]
    Teknisk info – Elac FS-127

Bass- og mellomtoneelementene vi finner i FS-127 måler 140mm hver, og er designet etter Elacs patentbeskyttede aluminum-sandwich teknikk. Det vil si at membranen blir formet ved å på en spesiell måte lime sammen to lag aluminium på så lite som 0,2mm hver. I følge Elac skal dette resultere i mindre forvrengning og dermed en mer korrekt lydgjengivelse. Selve konen er omgitt av dobbel asymmetrisk gummi som gjør at elementet tåler utslag på +/- 15mm, noe som tilser at man i hvertfall bør kunne flytte noe luft med disse tassene. At basselementene ser fantasisk stilige ut i tillegg gjør heller ingenting.

Diskanten er en litt spesiell 25mm dome av aluminium, magnesium og mangan med integrert ”phaser” og ”wave guide”. At voice coil og dome er ett og samme stykke er i seg selv ikke så veldig uvanlig, men dette med integrert wave guide i diskanten er litt interessant. Bruk av waveguide for å kontrollere et elements spredningsmønster er en ny trend som Elac har valgt å benytte seg av i FS-127. Selve grunnen til at man velger å gjøre dette er problemet med at diskanten ofte har et annet spredningmønster enn mellomtonen, og da mer spredning. Dette er særlig kritisk i delefrekvensen mellom diskant og mellomtone hvor man ideelt sett vil ha lik spredning. Ved å bruke en wave guide kan man jevne ut spredningen på diskanten slik at den blir mer lik mellomtonens ved overgangen mellom disse.

For å si litt mer om hvordan en wave guide fungerer, så er det greit å vite at så lenge en halv bølgelengde er kortere enn membranets diameter vil naturlignok membranen selv begrense spredningen. Gitt dette vil man forså at jo høyere i frekvens man kommer, jo minde vil spredningen bli. Når bølgelengden blir større enn membranen kan ikke lenger membranen kontrollere spredningen (les: gjøre spredningen mindre), og det er altså her wave guiden tar over og fortsetter å kontrollere spredningen. I og med at en diskants spredning vil være større enn mellomtonens ved delefrekvensen er da wave guidens oppgave å gjøre diskantens spredning smalere og da mer lik mellomtonens i dette området.

Elac FS-127 har også et par innsvingninger ved siden av diskantelementet i frontbaffelen for å hindre diffraksjoner. På norsk betyr dette rett og slett å hindre refleksjoner fra den i forhold ellers skarpe kanten på enden av høyttalerkabinettet. Grunnen til at man vanligvis velger å lage slike innsvingninger i baffelen i tillegg til wave guide er at diskanten i noen tilfeller jobber lavere enn wave guidens arbeidsområde og da trenger enda mer hjelp til å kontrollere spredningen. Hvor stor innvirkning akkurat disse innsvingene har på et høyttalerkabinett med så beskjedne mål som her skal jeg ikke mene alt for mye om, men det gir i hvertfall høyttaleren et enda penere utseende.

Videre finner man en bakmontert bassport, samt en bassport på undersiden av høyttalerkabinettet over foten høyttaleren står på. Disse er som seg hør og bør konstruert for å minimere blåselyder og andre lyder som ikke hører hjemme her. Høyttalerterminalene ser helt greie ut, og har en fin løsning hvor jumperen mellom de to terminalene er ett stykke som kan tas av og settes på i én operasjon. De tar bananer, spader og strippede kabler på opptil 16 kvadratmillimeter. Til den bakmonterte bassporten får man med en skumplugg i to deler, hvor man kan ta ut midten slik at man sitter igjen med en smultring av en skumplugg. Kjekk måte å skape flere tuningmuligheter på.

[BREAK=Finish]
    Finish

Jeg ble selv ”lurt” av de første produktbildene jeg så av FS-127, hvor det kunne se ut som om hele høyttaleren hadde pianolakkfinish. Derfor ble jeg litt overrasket under utpakkingen da jeg oppdaget at dette kun gjaldt frontbaffelen og foten. I ettertid ser jeg imidlertid at det er mulig å se dette ut fra produktbildene, så det var nok bare jeg som var litt godt vant og antok dette. Testeksemplaret mitt ankom i ”Maroon Cherry Finish”, eller rødbrun kirsebær som det blir på norsk. Det er en stilig og forseggjort farge sammen med de aluminiumsfargede elementene, selv om titanfarget kabinett nok hadde matchet mitt eget rom best. Sider, topp og bakbaffel er finert i samme farge som front og fot, men kan se litt brunere ut i dagslys.

Alt i alt ser høyttlalerene meget elegante ut, og finishen er ikke noe å klage på selv om de ikke når helt opp til for eksempel Swans F2.2s cherry-utførelse. Jeg er uansett ikke i tvil om at dette er høyttalere som vil ta seg utrolig bra ut i en hvilken som helst moderne stue, så vel som dedikert lytterom.

[BREAK=Plassering og tuning]
    Plassering og tuning
    Elac FS-127 er som nevnt høyttalere som ser veldig stilrene ut, og passer utseendemessig perfekt inn i den “harde”, moderne leiliget med stramme linjer. Det paradoksole er da at deres spillestil i øvre del av frekvensområdet ikke tillater de å stå i et slikt rom. Diskanten er overraskende detaljert for en høyttaler i prisklassen, men undertegnedes erfaring tilsier at det hadde vært for godt til å være sant at man fikk dette uten en eller annen ulempe. Det første jeg tenker på etter å ha hørt FS-127s diskantgjengivelse er AV Mi3 Avantgarde, selv om disse er enda mer detaljert og litt mindre ”plagsomme” i toppen. Disse kunne også, i likhet med FS-127, bli litt harde i toppen på noen innspillinger. Dette problemet oppstår enda litt lettere med FS-127, og de i overkant harde sibilantene er ikke langt unna hvis man ikke tenker godt over plassering og riktig demping i rommet.

Plasseringen av FS-127 i mitt rom er rimelig langt fra sidevegg (80cm), sannsynligvis mer enn hva man kan gjøre i en vanlig stue hvor det i tillegg gjerne skal være mulig å oppholde seg. Hva du enn gjør med disse høyttalerene, ikke la de harde sideveggene stå udempet. Dette gjør at diskantgjengivelsen blir alt for skarp og skjærende. Etter litt rokkering med mine dempeplater fikk jeg ryddet opp en del, og roet toppen betraktelig. Jeg klarte ikke å ”kurere” Elacene helt, men såpass bra jeg tror det går ann å få det hos meg. Utover dette fant jeg ikke disse småtassene veldig vanskelig å plassere, og bassen sitter rimelig greit etter få forsøk. At de ikke strekker seg hindides langt ned i dypet gjør også denne plasseringsjobben noe enklere.

Det følger også med en todelt skumplugg til hver av høyttalerene for tuning av bassporten på baksiden. Jeg opplevde mindre bass ved bruk av disse, og i mitt tilfelle alt for lite, så med mindre man har planer om å plassere de helt inntil bakvegg anbefaler jeg ikke å benytte disse i sin ”helhet”. Man har også mulighet til å fjerne midten av skumpluggen slik at den danner en ”smultring”, noe som reduserer dens effekt noe. Etter en del prøving og feiling, samt målinger med RoolEqWizard kommer jeg fram til at disse høyttalerene må ha litt drahjelp av rommet i området 45-70hz, som hos meg i tillegg er litt hengekøye i dette området. Det første jeg prøvde for å la rommet hjelpe til med bassen var å plassere høyttalerene nærmere frontvegg. Hos meg resulterte dette faktisk i mindre output i ønsket område, og mer ved 35hz. Altså motsatt virkning i forhold til det jeg var ute etter. Sofaen min står til vanlig et godt stykke ut på gulvet, som har fungert bra i mitt eget oppsett. Med FS-127 måtte jeg faktisk forskyve alt bakover i rommet, slik at sofa da endte opp med å stå nærmere bakvegg. Høyttalerene ble også flyttet enda lenger ut på gulvet (samme plassering som Usher CP-6381 faktisk), og dette ga et bedre skyv i området 45-70hz. Bakveggen i mitt rom er også godt dempet med dempeplater fra glava, og at sitteposisjon kom nærmere disse resulterte i enda mindre plagsom diskant. Ulempen var dog at pukkelen ved 35hz ble enda større uten plugger, men dette kunne jeg dra ned litt ved bruk av skumpluggene i smultringutgave.

Selv om dette fungerte godt i bassen følte jeg at det fortsatt manglet noe på bredde og holografi. Gjeldende plassering førte til at sofa ble stående litt for langt unna frontene i forhold til avstanden mellom dem. Etter enda mer lytting fant jeg beste plassering ved å flytte sofa litt nærmere høyttalerene, og det viser seg at også her fungerer et likesidet forhold mellom lytteposisjon og høyttalere best for å oppnå bra holografi og bredde. Bassen fikk litt mer skyv ved 35hz, men ikke mer enn at det passer de fleste innspillinger bra. Jeg unnlot også å vinkle de alt for mye, og lot diskantene ”peke” rett på innsiden av yttersiden på sofaryggen.

[BREAK=Lytteinntrykk – Del 1]
    Lytteinntrykk – Del 1
    Uten å valse særlig mer rundt grøten nå, så har jeg nok en gang gått gjennom litt vel ”mange” låter som jeg gjerne vil si litt om. Tanken var å forkorte lytteinntrykkene noe, men jeg føler at denne samlingen sier ganske mye om hvordan Elac FS-127 låter i mine ører på det meste av sjangre, så dere får prøve å holde ut.

Roger Waters – Amused to death

Etter at plassering sitter, sitter også holografien særdeles bra på denne plata. Bikkja til Waters (og nabobikkja) høres lang ute nesten rett til høyre for meg som lytter. Lyden er veldig luftig og har stort omfang, men er ikke så mektig som på større høyttalere. Bredden sitter også veldig godt, så disse egenskapene står det tydeligivs ikke på. Bassen på ”Three Wishes” gjengis med god fylde og bra trykk vil jeg si, men stemmer kan noen ganger virke litt nasale. Forholdet mellom diskant og mellomtone er nok heller ikke perfekt tunet, da diskant stikker seg ut litt nå og da. Selv om det kanskje er en noe urettferdig sammenlikning, så føles også lydbildet mer flatt i forhold til Martin Logan Vista, en høyttaler jeg har begynt bli vant med i det siste. Videre er stemmen til Waters også godt plassert i midten, men den sitter ikke så veldig dypt inn i lerretet som med Vistaene.

Låt 14, selveste ”Amused to death”, har utover ganske tunge, dog ikke så dype, bassanslag som sitter veldig godt og har bra trykk. Dynamikken er slett ikke verst, selv om man ikke skal spille kjempehøyt før det begynner å flate ut. Totalt sett synes jeg det låter litt vel hissig i mellomtone og diskant når man skrur opp en del, selv om bassen henger bra med.

Katie Melua – Piece by piece

Den første låten jeg testet på FS-127 i første plassering var ”Nine million Bicycles”, og det låt helt forferdelig i toppen. Stemmen var utrolig nasal, og alt for pågående sibilanter haglet på kryss og tvers i rommet. Etter den noe møysommelige plasseringsrunden låter det mye mer behagelig, og med et veldig bra detaljnivå i diskant og mellomtone. Bassen er en anelse ”pløsete” grunnet at jeg ikke bruker pluggene i valgt plassering, men den har bra skyv og nok kontroll for en låt som denne. Stemmen til Katie er veldig myk og behagelig for øret og sitter som et skudd i midten, men plages innimellom av visse ”stikk” og skarpe s-er når man spiller høyt. Lydbildet og dets størrelse holder seg også bra når man guffer på, men mer informasjon gjør at det blir litt rotete og vanskeligere å plassere de forskjellige instrumentene.

Låten ”On the road again” har ikke helt det samme punchet i bassen som verken Vista, Swans eller Usher selvsagt, og det blir i litt flatt og fattig i forhold. Nå er riktignok ikke noe annet å forvente med tanke på FS-127s i forhold mikroskopiske bestykning, og jeg synes dette lever bra opp til forventningene. Alt i alt låter Katie Melua meget bra ser man bort fra de tidvise antydningene til litt vel energiske sibilanter, og jeg bøyer meg i støvet for denne mellomtonegjengivelsen prisen tatt i betraktning.

Nils Lofgren – Acoustic Live

Etter å ha hørt gjennom cden til Katie Melua og hørt litt gitarklinking gikk det med ett opp for meg at Nils Lofgren måtte hentes fram igjen. Etter å ha kjørt i gang spor tre fra Acoustic live hvor Lofgren spiller sammen med sin bror, Tommy, blir jeg heller ikke skuffet. Vil du imponere noen med disse høyttalerene er jaggu denne låten en het kandidat. Gitarklinkingen og spillingen har virkelig bra med energi og liv, og det beste av alt er at det ikke skjærer i ørene.

Stemmen til Lofgren høres riktig og velkjent ut på låten ”Keith don’t go”, og slåingen på gitaren underveis i åpningen av låten kommer bra fram. Det er virkelig overraskende hvor detaljerte Elcane er i toppen og mellomtonen på denne låten, og jeg har hørt langt dyrere høyttalere som ikke engang kan tangere disse på dette området. I det denne låten tar helt av blir det dog ikke fullt så mye liv og så store dynamiske kontraster som jeg er vant med fra mitt eget oppsett, men det er for all del godkjent. Mot slutten av låten drar Lofgren over mange, og dypere strenger, som setter seg rett i sofaen. Å oppleve dette med disse høyttalerene er virkelig morsomt, og det viser også at FS-127 ikke er fratatt alle dynamiske egenskaper.

Jeg hadde egentlig bare tenkt til å kjøre et par testlåter fra ”Acoustic Live” på disse høyttalerene, men likte det jeg hørte såpass bra at jeg ble sittende å høre på hele albumet. En god indikasjon på at denne musikksjangeren passer disse høyttalerene rimelig godt kan man vel si.

[BREAK=Noen tanker, og litt mer musikk - Del 2]
    Noen tanker, og litt mer musikk - Del 2
    Når jeg sitter og hører på hva disse høyttalerene presterer på Nils Lofgren slår det meg litt hvordan dette vil låte med et par raske subwoofere. For de som enten ikke vil eller kan bruke alt for mye penger på fornthøyttalere må dette være en kombinasjon som gir veldig bra lyd for pengene. Det er virkelig en smak av høyere prisklasse man får med disse høyttalerene riktig plassert, og så sant man har litt plass og romsteringsmuligheter til rådighet.

Leonard Cohen – Ten New Songs / Dear Heather

Det første som slår meg med Leonard Cohen er hvor likt dette låter Mi3 Avantgarde, i hvert fall slik jeg husker at de låt på denne platen hos meg. Det vil si en litt ”positiv” nasal gjengivelse av stemmene, godt fundament i bassen og koring på hver flanke av Cohens godt sentrerte stemme som også har det velkjente og dype ”raspet”. Det spiller med veldig bra bredde og høyde i front, selv om vispen i starten av låt tre kanskje er en anelse hard. ”Ten new songs” er nok en plate disse høyttalerene trives godt med.

Låten ”The letters” fra et annet album i Cohens navn, ”Dear Heather”, gjengis i stor størrelse med godt fundament i bassen, god bredde og veldig god holografi. Min erfaring etter å ha hørt en del forskjellig på disse høyttalerene er at de best takler mannsstemmer, og en god del kvinnestemmer bare de ikke er alt for lyse. Kari Bremnes og lignende kan bli litt plaget av uønskede sibilanter. Disse høyttalerene er ekstra varsomme på innspillingene av kvinnevokal, i likhet med Mi3 Avantgarde.

Rammstein – Herzeleid

Bra bredde og godt tilstedeværende diskant, om enn litt lite attack. Bassen er snillere og rundere enn jeg er vant til, men størrelsen disse høyttalerene tatt i betrakning er fundamentet greit. Bassgitaren kommer faktisk ganske bra frem, men heller ikke denne blåser tupeen av deg. Vokal er godt sentrert, og bassgitarer kan enkelt lokaliseres på hver side av høyttalerene. Blir man litt ivrig med volumknotten begynner bassen å flate ut, og da faller lydbildet litt sammen og mye av dynamikken forsvinner naturlignok. På låten ”Seenman” kan bassanslagene enkelt skilles, men det er for lite trykk og blir for tamt til at denne låten blir særlig fengende. Utover dette gjengis gitarriffene og bassgitaren bra, men også med litt lite trykk uten sub. Diskanten kan også bli litt masete på denne type musikk, og selv om det er fullt mulig å fore FS-127 med denne sjangeren er det nok ikke akkurat her FS-127s største styrke ligger.

Tool – Pot

Lar man være å skru opp alt for mye klarer de seg overraskende bra på denne låten. Denne er ganske kompleks, så jeg trodde de skulle slite mer enn de gjorde her. Mellomtonen er veldig bra, og drukner heller ikke i det bassgitar og bassanslagene setter i gang. Man kan nesten pinpointe hvert eneste instrument, og ”tromme-lydene/klakkingen” i starten av låten kan lokaliseres godt ute på siden av høyre fronthøyttaler. Bassgitaren har ganske bra med energi, selv om trykket kanskje ikke er helt på topp i likhet som på Rammstein.

Siri’s Svale Band – Don’t explain

Dette kan man vel kalle en test av ”omfavnelse” av lyden. Vista fyller hele rommet med lyd på denne låten, både i høyde og bredde. Det er en låt hvor man bare er nødt til å dempe lyset, sette seg godt tilbake i sofaen, lukke øynene og la sangen smøre sjel og sinn. Kontrabasen helt i starten sitter bra, og jeg savner her lite. Kvinnevokalen er litt slankere enn på for eksempel Vista men har mye luft rundt seg, og jeg kan ane små tendenser til skarpe sibilanter i presensområdet til tider. Dette er ikke veldig fremtredende, og er ikke utpreget plagsomt. Bredde og holografi er overraskende, og det spiller stort, men man blir ikke så omfavnet som med Vista. Hadde man hørt disse høyttalerene i en blindtest hadde man garantert aldri trodd at de er så små som de faktisk er. Visper kommer tydlig fram og låter behagelig, i likhet med tropeten som faktisk aldri blir hard. Dette var bra, og balansen føles veldig god på denne låten.

[BREAK=Konklusjon]
    Konklusjon
    Elac FS-127 er ikke høyttaleren man kjøper om trykk og ”harryfaktor” er prioritert. Det er høyttalere som tar seg veldig bra ut og tar fysisk lite plass. De krever dog litt av omgivelsene siden deres spillestil kan oppleves som noe pågående i toppen om ikke visse forhåndsregler er tatt med tanke på plassering og riktig demping i rommet. Får man derimot til dette får man virkelig en smak og godlyd med FS-127, en smak mange gledelig betaler mye mer for enn hva disse koster. Elac FS-127 kan ikke spille like høyt som mange av sine konkurrenter, men jeg personlig har ikke hørt veldig mange høyttalere i prisklassen som kan varte opp med en diskant- og mellomtonegjengivelse av så høy kvalitet som dette. Får man i tillegg til en god integrering mot en eller to kjappe subwoofere kan dette fort kalles noe som gir veldig mye for pengene i store deler av frekvensområdet! Men pass litt på, de er relativt kresne på hvilken kvalitet mediet du forer de med er av.

Modell: Elac FS-127
    Veil. pris: kr 9.995,-
    Importør: Neby Hi-Fi Concept AS

Tilkoblet utstyr
    • Arcam AVR-350
    • Arcam P1000
    • Usher CD-1
    • Pioneer 696
    • Swans F1.1C
    • SVS PC Ultra

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Nok en gang, kjempebra kenti! Du er så grundig i testene dine at det er en sann fornøyelse å lese dem! Helt herlig! Du får med alt man vil vite om høyttaleren, og beskrivelsene sitter som et skudd - er nett som å være med på testen selv :-D

Keep up the good work, og ha en riktig god natt!

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Meget bra

bra dette Kenti!
    Jeg har disse høyttalerene selv i min tv stue, har ikke jobbet så mye plasssering av de, men kan jo bare si at man får veldig mye for penga.
    Jeg har jo også Elac Fs 609 som er topp modelen i fra Elac.
    Så jeg flyttet Fs 127 inn i den stuen og kobelt de opp i mot Mc-402 da skal jeg si det ble fart i de, kjørte 2*400 watt inn på hver høyttaler
    Fikk de til å spille veldig bra i den stuen.
    Kan jo si at jeg ikke har hørt noe så bra i den pris klassen

Stå på Kenti

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...veldig fint om folk som legger inn "slakt" kan kommentere hvorfor, hvis ikke er poenget med å la brukere gjengi sine erfaringer litt borte... Tror vi skal endre på muligheten for å gi karakter til at folk faktisk må kommentere samtidig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bra!

Nok en gang en super dybdetest Kenti Disse testene har ført til enda bedre kvalitet og substans på AVforum!
    Mvh Chris

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en flott test, Kenti ! Skal si du henger i her

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alle som bruker like lang tid som "Maleren fra Vestlandet" vet du......

Bra jobba, kenti....

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Nok en gang en super dybdetest Kenti Disse testene har ført til enda bedre kvalitet og substans på AVforum!
    Mvh Chris
    Det var veldig hyggelig å høre, SannaX Alltid like moro med tilbakemeldinger fra alle sammen når skribleriene måtte falle i smak.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriblist
    bra dette Kenti!
    Jeg har disse høyttalerene selv i min tv stue, har ikke jobbet så mye plasssering av de, men kan jo bare si at man får veldig mye for penga.
    Jeg har jo også Elac Fs 609 som er topp modelen i fra Elac.
    Så jeg flyttet Fs 127 inn i den stuen og kobelt de opp i mot Mc-402 da skal jeg si det ble fart i de, kjørte 2*400 watt inn på hver høyttaler
    Fikk de til å spille veldig bra i den stuen.
    Kan jo si at jeg ikke har hørt noe så bra i den pris klassen

Stå på Kenti
    Danke, danke. Du har FS-127 også ja. Aktos mer eller mindre hyggelige beskrivelse av dine FS-609 i Hjemmekino trigget meg faktisk litt, og førte etter hvert til at jeg fikk tak i FS-127 til en liten test her

Nå er ikke FS-127 verdens mest tungdrevne høyttalere, men kan tenke meg at det låt bra med et monster av en McIntosh. Har litt Elac-fetish du?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...veldig fint om folk som legger inn "slakt" kan kommentere hvorfor, hvis ikke er poenget med å la brukere gjengi sine erfaringer litt borte... Tror vi skal endre på muligheten for å gi karakter til at folk faktisk må kommentere samtidig.
    Helt enig Lygren. Karakterene denne har fått er det ikke vanskelig å sjønne at noen har gitt bare for ****.

Ellers, en meget bra test som vanlig Kenti. Flotte bilder.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra Kenti!

Når jeg leser denne testen, er det som om jeg hører høyttalerene selv. :-D
    Meget godt skrevet og forklart, lite som er overlatt til tilfeldighetene.

A.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok engang en Topptest!

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns nesten testene til kenti blir vel ensporet nå... og med det mener jeg pokker så bra og informativ lesning

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble nesten litt usikker der når jeg startet å lese innlegget ditt, men pustet mer eller mindre lettet ut mot slutten.

Takk for den, gonigogo

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •