Brukertest: Sunfire Cinema Grand vs Jungson AV-1000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brukertest: Sunfire Cinema Grand vs Jungson AV-1000

Mulig feil på utstyr, les post 20!

Har hatt Sunfire en stund nå og har litt lyst til å prøve å matche de opp mot noe annet. Hadde et mulig kjøp på et annet monster på hånden, men selger var ikke helt enkel å komme i kontakt med. Har derfor solgt unna noen av Sunfirene, men beholdt 5x200 watteren. Kom over Jungson sine forsterkere på nettet og fant ut at Klasse A, det må jeg prøve. Så her er kandidatene:

Sunfire Cinema Grand (5x200watt) ren effektforsterker:

Brukertest: Sunfire Cinema Grand vs Jungson AV-1000-cinemagrand-jpg

Mot JungSon AV-1000A (6x80 Klasse A watt på utlån fra Duet Audio) integrert forsterker med DD og DTS og Karaoke-funksjon? Fjernkontroll i ekte gravert treverk. Hmmmm....:

Brukertest: Sunfire Cinema Grand vs Jungson AV-1000-jungsonav1000d-jpg

Kommer til å teste disse med et Teac 700 drivverk med ekstern DAC, samt en enkel Pioneer VSX-915 som surround-processor. Skal også låne en Toshiba HD-XE1 for å kjøre analogt 5.1 direkte på JungSonen. Teac'ene kommer jeg til å koble direkte på Sunfiren med en ren passiv attenuator og gjennom JungSonen uten attenuatoren. Litt forskjell på signalveien, men det får stå sin prøve.

Bar opp JungSonen tidligere i dag etter en lytteprøve hos Duet. Et ordentlig monster på nærmere 50 kg. Stilig design, men et enormt display med blått lys som kommer til å lyse opp hele kinoen. Dette kan ikke slås av, men jeg må finne en løsning dersom jeg skal beholde den.

Målet med testen er å se om jeg kan få enda bedre oppløsning og holografi, samt kanskje finne en forsterker som demper litt av toppene på B&Wene mine. Litt spisse i diskantene.

Første lyttetest:

Rigget meg til med PC for å notere og noen DVD-filmer samt litt musikk.

Koblet først opp Sunfire med Pioneer som forforsterker og Toshiba HD-E1 som kilde. Kjørte MCACC romkorreksjon for å gi begge forsterkerne mest mulig likt oppsett i forhold til rommet. Har ikke testet denne komboen før, og ble litt overrasket over hvor god og fyldig lyden ble. Har litt sære test-DVDer som jeg kjenner: Cat Woman og Dare Devil. Cat Woman med en slåss-scene hvor det singler i glass på gulvet rett foran stolen ved siden av meg og en del morsomme plasseringer av lyder rund baut. En slåssscene fra Dare Devil har masse action i bakhøyttalerne og mye detaljer svirrende rundt i rommet.

Plasseringene lå der jeg var vant til og bassen ble godt dratt fram når den skulle.

Så var det JungSon sin tur. Koblet opp Pioneer som pre og HD-E1 som kilde. Merket med en gang noen detaljer jeg ikke har hørt før, men det var også noe som manglet. Lyden var ikke like fyldig som før og det var et eller annet som ikke stemte. Fant egentlig ikke ut av hva det var, men noe av kino-følelsen var borte. Litt tydeligere i senter-kanalen, men likevel noe feil.

Så var det musikk:
    Sunfire koblet opp med en Attenuator som pre og JungSon direkte med Teac-settet som spiller.
    Bruker først en demo-cd som Flageborg lærte meg å bruke med Left/Right speaker og in-phase out-of-phase. La merke til at Jungson ikke var så direkte og like skarp som Sunfire.
    Så er det en låt med 7 trommeslag hvor det første og siste slaget skal havne utenfor høyttaleren(bredde) og det midterste slaget godt plassert oppunder skråtaket(høyde). Synes JungSon hadde et bredere bilde enn Sunfire, men ikke så enkelt å høre ut fra noen korte trommeslag.
    "Tour of London" var neste spor for å sjekke holografien. Også her synes jeg JungSon spilte litt bredere og dypere i lydbildet enn Sunfire. Lyden var en del annerledes, men kunne ikke sette fingeren på det.

I med ny CD fra bladet High Fidelity med en del sære låter:
    1. Laid-back låt "Ashes to Ashes". Sunfire spiller ganske nådeløst rett opp og legger et bredt lydbilde med en cymbal langt utenfor høyttalerne. Jungson legger på enda litt mere bredde, men det er noe som raser. Finner ikke ut av hva det er, men noe er galt.
    2. "Cajon Train" med en slepen skarptromme med visper. Sunfire viser igjen baller og holder alt sammen. JungSon viser meg hva som er galt. Skarptromma låter ikke lenger som skarptromme. Detaljene i toppen er hakket bedre og mer framtredende, men nedre mellomtone og bass kommer ikke frem. Alt blir helt skjevt og jeg får ikke fot.
    3. Enkel låt med en saksofonist og piano. Låter forsåvidt ganske likt, men JungSon kliner til litt for mye på de øvre tonene på pianoet og Sunfire spiller med mere ro i lydbildet.
    4. Fløyte og klassisk gitar. Klangen på slagene på siden av gitaren ligger lengre på Sunfire. Fløytisten blir ikke like godt plassert på scenen på JungSon. Mer diffust på JungSon.
    5. Klassisk gitar-solo. Mister noe av pustingen og stønningen til gitaristen på JungSon.
    6. Piano hvor man på godt utstyr hører pedalen til pianoet veldig godt. Er så og si fraværende på JungSon.

Konklusjon:

Må si jeg ble litt skuffet over JungSon. Jeg nevnte for Scrooge(som var med til Duet) at det var veldig lite bass i høyttalerne, men regnet med at det var pga veldig små høyttalere i forhold til det jeg er vant til. Det hjalp ikke å komme hjem til mine høyttalere, ble nesten verre.

Vet ikke helt hva det skyldes, men det blir for mye av de øvre frekvensene (øvre mellomtone og diskant)og for lite nede for meg på mitt oppsett. For meg så høres det ut som den overdøver de nedre frekvensene og lager grøt i midten. Detaljene oppe kommer litt mer frem på JungSon i forhold til Sunfire, men det forsvarer ikke rotet lenger ned. Hadde tenkt å prøve JungSon på litt mindre høyttalere, men det blir ikke særlig reelt for meg, så kuttet det ut, da den ikke klarte å levere på de store.
    Det er mulig at den klarer seg bedre på høyttalere med høy følsomhet, og jeg mener det er verdt å teste den dersom man har et "lettere" oppsett enn meg.

Tyngden, utseendet og byggekvaliteten imponerer meg, og det var synd at den ikke fungerer i oppsettet mitt.

Ble ikke helt som tenkt denne testen, men kom gjerne med spørsmål dersom det er noe dere lurer på.

-Morten
    Min Hjemmekino - Utskiftinger på gang :-D

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt noen JungSon produkter før, så jeg gleder meg til å se hva testen din viser Mor10. :-)
    Burde jo anngå meg siden jeg sitter med endel Sunfire produkter her om dagen.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Jeg har ikke hørt noen JungSon produkter før, så jeg gleder meg til å se hva testen din viser Mor10. :-)
    Burde jo anngå meg siden jeg sitter med endel Sunfire produkter her om dagen.
    Helt klart, tror ikke Sunfire kommer noe dårlig ut av denne testen, men det er mulig at JungSon matcher B&Wene enda bedre. Litt bekymret for at "bare" 80 Klasse A watt ikke vil komme helt opp til den du har kjøpt av meg.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne testen gleder jeg meg virkelig til! Er på jakt etter ny flerkanals forsterker selv, og en AV-1000A hadde sett flott ut ved siden av min nesten like JungSon JA-88D tokanaler. Liker lyden veldig godt.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri si "bare" når det gjelder A-watt.
    Tror nok de 80 A-wattene vil overaske deg. :-)
    Vurderte faktisk Jungson selv. (helt til jeg kom over en uskyldig liten annonse ang en "liten" Sunfire-effektforsterker), hehe..
    Etter den handelen tok ting "litt av" mtp. Sunfire, kan man si.... :twisted:

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test NAD M25 du...

Den har enorm holografi, en magisk evne til å dempe slitsom diskant uten å bli udetaljert og er meget kraftig

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Test NAD M25 du...

Den har enorm holografi, en magisk evne til å dempe slitsom diskant uten å bli udetaljert og er meget kraftig
    Hmmm... lang påskeferie.... kanskje innom HFK en tur også:-D

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rekker du alt dette da?
    Skal i alle fall bli morsomt å høre om resultatene fra testen? "Beistet" låt i alle fall riktig så nydelig i mine ører der nede i butikken, selv om nok både lytterom og høyttalervalg lå nokså langt unna dine kriterier!
    Får vi høre noe i løpet av kvelden / natten?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første inntrykk:
    Beklager, PiXel, men jeg må nok skuffe deg.
    Jeg må ha tilbake Sunfiren.... Neida, men du har nok fått deg en skikkelig forsterker:-D

Vet ikke helt hva som skjer, men i stereo er det helt på trynet. Mister masse info og skjærer ut. Veldig bredt og dypt lydbilde, men visper på skarptrommer høres ut som en vannkoker når jeg gir på litt, og da er jeg på 39 av 70 eller noe sånt på volumet. Må forske litt mer på om det er noe instillinger jeg kan gjøre eller har gjort feil. Kjører på CD inngangen og bypass. Tror ikke på at den er så dårlig. Får komme tilbake med mer info i morgen. Begynner å bli litt lyttetrett og kanskje litt vanlig trøtt også:-D

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Jeg må ha tilbake Sunfiren....
    Hah..
    Not in a million years....... :twisted:

Active
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm, husker selv jeg hadde 2 sunfire forsterkere i sin tid, og ingen av de var veldig bra..

hadde 2x300 og 2x600watterene, mangel på kontroll er vel det som slo meg..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av **dp**
    hmmm, husker selv jeg hadde 2 sunfire forsterkere i sin tid, og ingen av de var veldig bra..

hadde 2x300 og 2x600watterene, mangel på kontroll er vel det som slo meg..
    Bare for å oppklare det, så er det ikke Sunfiren som har problemer, men JungSonen. Sunfiren spiller 3 ganger rundt JungSon, og det bekymrer meg litt:-D

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funnet ut noe mer?
    Den låt jo bra i butikken! Men uten at den spilte skremmende høyt, var det jo relativt store utslag på VU-meterne kunne jeg se.
    Kanskje dine B&W-fronter blir litt for kraftig kost for JungSon? Prøve å koble opp mot bakhøyttalerne i stedet kanskje?
    Når en forsterker sliter litt, så kan det jo fort gi seg utslag i de problemene du beskriver.
    Prøvd den i surround-modus ennå?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått testet noe i dag. Hatt besøk av datteren til Lena og fått montert lys i kinoen:-D

Testet begge på surround i går. Kjørte på 5.1 channel inn fra Pioneer'n til JungSon og måtte voldsomt opp på volum for å matche Sunfire. Låt forsåvidt helt greit, men ga meg ikke noe mer enn før. Det kommer til tider fler detaljer enn med Sunfiren, men det er noe rot på en eller annen måte også. Blir nok en ny runde i morgen med friske ører og litt mer opplagt enn på fredag natt.

Tenkte jeg skulle teste med et sett Eltek Exact jeg har stående også, så får vi se om det gjør noe forskjell.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lagt inn selve testen i kveld etter en litt skuffende opplevelse

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å teste Sunfire nye TGP-5 prosessor og TGA 7400 sluttsteg?
    Sluttsteget har 400 watt pr.kanal og krever minst en 16A sikring, skriver svenske Hemmabio.

Interessant test, forresten. Sunfire virker spennende.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svikter Kineserene?
    Det var litt overaskende, egentlig.
    Kineserene er jo stort sett flinke på og lage høy kvalitets komponenter.
    (Korsun, Opera, Shanling mm.)

Vet ikke hvorvidt de frontene dine er tungdrevene eller ikke, men kan det rett og slett være høyttalerene dine som er for heftige?
    80 A-Watt skulle vel tilsvare noe sånn som 180-190 "normale" watt?.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var litt overrasket selv, trodde den skulle levere mye mer enn dette. Kanskje den ikke leverer Klasse A hele veien?

Høyttalerne er oppgitt til en følsomhet på 90dB, så det skulle ikke være så vanskelig å drive de. Jungson spiller mer enn høyt nok, men klarer altså ikke å beholde kontrollen på hele høyttaleren.
    Nå er jo mellomtonen på B&Wene veldig framtredende og JungSon forsterkeren var veldig pågående på mellomtonen i demolokalet, så det kan være en skikkelig mismatch rett og slett.

Må prøve å få båret den ned fra loftstua for levering i dag. Er en skikkelig kloss dette her.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Hva med å teste Sunfire nye TGP-5 prosessor og TGA 7400 sluttsteg?
    Sluttsteget har 400 watt pr.kanal og krever minst en 16A sikring, skriver svenske Hemmabio.

Interessant test, forresten. Sunfire virker spennende.
    Har hatt Sunfire TGP-4 og Grand Signature (5x425 watt) dette spiller skikkelig godt og har mer enn nok krefter. PiXel har tatt over disse og kan sikkert gi en liten tilbakemelding når han har motatt høyttalerne sine og fått opp en 16A strømkurs:-D

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik at du utførte romkorreksjon med MCACC Advanced på HVER forsterker, før testing - med de samme plasseringene på mic'n ?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •