Dybdetest: Swans F2.2HT hjemmekinosett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dybdetest: Swans F2.2HT hjemmekinosett

Test: Swans F2.2HT hjemmekinosett

Innledning
    For litt siden fikk jeg en forespørsel om det hadde vært interessant å teste ut Swans’ siste hjemmekino-sett. De som kjenner meg vet at jeg ikke er vanskelig å be når en slik forspørsel foreligger. Importør var hyggelig nok til å tilby utkjøring av settet, noe som var høyt verdsatt når man tar størrelse og antall deler dette settet er satt sammen av i betraktning. Ikke mange dagene etter sto en hyggelig kar fra Soundwave på døren med en stor bil fullastet av høyttalere, vår alles våte drøm. Fronthøyttalerene i dette settet er modulbasert, noe som gjør det til et sett bestående av ganske mange deler. Etter et bæresjau fikk vi omsider alt i hus, og med kaffen klar to audiofile nerder i aksjon tar det ikke lange tiden før det hele er koblet opp og førsteinntrykket unnagjort.

Swans er nok ikke veldig kjent i Norge foreløpig, selv om bladet Hjemmekino allerede har printet sine meninger om et mindre sett ved navn ”Diva”. Et sett som for øvrig ble ganske godt mottatt. Høyttalermerket Swans har i sin tid stått alene, men gikk i 1997 sammen med et av verdens største produsenter av høyttalerelementer, HiVi. Alle høyttalerprodusenter som selv ikke utvikler høyttalerelementer vet at en slik prosess kan være både tidkrevende og kostbar. Å slå sammen dedikert høyttaler- og elementprodusent på denne måten betyr mye kunnskap på ett sted. Swans har også på denne måten mulighet til å velge høyttalerelementer fra øverste hylle til sine konstruksjoner, noe som gjør at mulighetene ligger til rette for å kunne produsere særdeles prisverdige høyttalere. Selv om Swans ikke er så kjente i Norge har de høstet mange priser og lovord i utlandet. Med slike skussmål er det på høytid at vi i Norge også får opp øynene for merket, og i den anledning har vi på avforum gleden av å kunne presentere en test av dette rykende ferske settet, F2.2, fra Swans.

[BREAK=Teknisk info – Swans F2.2HT]
    Teknisk info – Swans F2.2HT

[BREAK=Finish]
    Finish
    I kontrast til mine sølvfargde Usher-høyttalere ble tårnene fra Swans levert i sort pianolakk, en farge som passer mitt mørkeblå/sort-dekorerte rom særdeles bra. Det ser rett og slett skikkelig stilig ut. At sortnivået i bildet fra projektoren ble bedre med sorte høyttalere var også en velkommen bivirkning. Man kan i tillegg til sort også få Swans F2.2 i kirsebær. Selve utførelsen av lakkjobben ser meget grundig og gjennomført ut, og er minst i samme klasse som Helicon 400s. Et obligatorisk abonnement på Swiffer hadde heller ikke vært dumt å få med, da støv har en lei tendens til å gjøre seg ekstra bemerket på sort pianolakk. Senter- og bakhøyttalere har i likhet med frontene sort pianolakk-finish, noe som tar seg bra ut i kinoen om man skal tenke litt på sidelinjen av lyd.

Noe som er litt spesielt når du bestiller deg dette settet fra Swans er at du faktisk selv kan være med å delvis komponere ønsket finish. Vanligvis velger du ut fra en hovedfarge på høyttaleren, så kommer resten i en ferdig sammensatt finish, det være elementfarge, baffelfarge, føtter etc. Hos Swans derimot kan du, utover å velge hovedfarge, bestemme fargen på ringen rundt høyttalerelementene, farge på føttene mellom modulene (sort, sølv, gull) og baffelplate for diskant. Kanskje ikke et argument for å kjøpe nettopp disse, men for noen litt morsomt hvis en først har tatt valget. Mitt eksemplar ble levert med alt i gjennomgående sort, foruten sølvfargede føtter mellom modulene. En veldig stilren kombinasjon som ikke blir for mye glitter og glam.

Høyttalerterminalene inngår vanligvis ikke når man skal beskrive en høyttalers estetiske fremtoning, men jeg mener F2.2Fs er såpass forseggjort at de bør nevnes. Terminalene virker solide og tar bananer, det meste av uterminerte kabler og litt brede spader. I og med at ”HiVi Research” pryder selve skruterminalen regner jeg med at dette er noe HiVi selv har produsert. Videre oser metallplaten som omfavner terminalene skyhøy kvalitet, og gir høyttalerens bakside et eksklusivt preg som gjør det ekstra moro å bytte høyttalerkabler.

Alt på disse høyttalerene er gjennomført, og det er heller ikke spart på høyttalerterminalene

[BREAK=Kabelsalaten]
    Kabelsalaten
    Det evige spørsmålet, hvor mye skal man legge i kabler? På dette spørsmålet kan du nesten regne med å få like mange svar som de du spør. Det er ikke rent sjeldent at stemningen blir rimelig amper når nettopp slike diskusjoner kjøres i gang på samtlige hifi-fora på nettet. Noen konstruktører/forhandlere lar kunden velge kabler selv og noen gir med skolisser som egner seg til nettopp det. Det verste jeg vet er de metalljumperene som følger med en del høyttalere hvor mer enn ett terminalpar pryder baksiden. Da er det bedre å ikke sende med noe som helst, i likhet med blant annet ML.

Ikke alle høyttalere kan skryte på seg kabler i denne ligaen

Importøren av Swans har tatt denne saken i egne hender, og gir med Swans F2.2F et fullt sett kabler slik at det bare er å spille i vei med en gang man kommer hjem. Og nei, det er ikke skolisser det her er snakk om! Som med alle andre kabler er sikkert ikke produksjonskostnadene skyhøye, men det hadde ikke forundret meg om jeg hadde funnet helt like priset til flere tusen kroner hos mang en hifi-forhandler. Jeg har ikke funnet fram skalpellen og dissekert kablene, men de ser helt klart pene ut med sorte strømper og solide bananplugger som kan strammes. Videre trenger man kabler mellom de tre modulene hver høyttaler består av. Dette får man også med, i spesialtilpassede lengder. Jeg prøvde for moro skyld å bytte litt mellom mine egne Van den Hul kabler og disse, og klarte ikke å detektere nevneverdige forskjeller. Ergo ser de ikke bare fine ut, men kan også brukes til å overføre strømmen til høyttalerene, ikke verst.

[BREAK=Konstruksjon]
    Konstruksjon
    Swans F2.2F er som man ser satt sammen av fire deler, en fot, nedre bassmodul, diskant/mellomtonemodul og øvre bassmodul. Alle modulene bues mot bakkant, og toppmodulen skråner i likhet med Ushers toppmodeller ned mot front. Myke buer fra topp og sider inn mot forntbaffel er også med på å fjerne harde hjørner på høyttaleren. En slik sammensetning av høyttaleren gjør ikke bare at den ser eksklusiv ut, men har også flere andre fordeler. I og med at dette er tunge høyttalere kommer første fordel i det de skal bæres inn. Etter å ha hatt flere rygguvennlige møter med mine Usher-høyttalere foretrekker jeg helt klart flere lette turer enn én stor.

Det finnes ikke spor i de forkjellige modulene for presisjonsplassering, men selv tvangsperfeksjonistene her får dette riktig bare de legger godviljen til. Å dele opp høyttaleren i flere moduler gjør også at man får bedre kontroll på området elementet skal jobbe i, samt at man helt eliminerer gjensidig påvirkning fra hvert element som ellers måtte sitte i samme kabinett. Det er også lettere å gjøre kabinettet stivere da store flater ikke er tema, noe som fører til reduksjon av kabinettressonanser. Et annet steg i bekjempelsen av kabinettressonaner er den buede formen disse høyttalerene har fra frontbaffelen mot baksiden, kjent fra for eksempel langt dyrere konstruksjoner som B&W 802D. Ikke bare skal det være bra for lyden, men det gir også høyttaleren et utseendemessig elegant og noe slankere preg fra alle andre vinkler enn forfra.

F2.2F er en treveis konstruksjon, og bestykningen er intet mindre enn to stk. HiVi D8.8 (8”) basselementer, én HiVi P5 (5”) mellomtone og én RT1.3 bånddiskant. Denne infoen tilsier i hvertfall at det her bør være muligheter for å reprodusere et respektabelt basstrykk. Bestykningen tatt i betraktning kan den oppgitte frekvensresponsen virke litt beskjeden med tanke på hvor langt ned de skal kunne strekke seg. 36hz er ikke akkurat kjellerdypt, men en runde med måleutstyret mitt viser at de klarer å levere jevnt til like under 30hz i mitt rom.

F1.1C er en fire veis senterhøyttaler bestykket med to HiVi D6.8N (6”) basselementer, to HiVi P5 (5”) mellomtoneelementer, én TN28.1 domediskant og én RT1.3 bånddiskant. Imponerende mange elementer. Den oppgitte frekvensresponsen er 46hz til 20.000 hz, med andre ord ganske bra nedover i frekvens. Impedansen er oppgitt til 8 ohm med en følsomhet på 87db. Fysisk er dette heller ikke noe småtteri med sine 87 cm i bredden, snaue 25 cm høyde, 36 cm dybde og vekt på 26,5kg. Formen er dog ganske elegant med en buet form fra toppen og ned til bakkant, så den fremstår faktisk ikke så veldig brautende som den høres ut. Uansett oser en stor senter seriøsitet i hjemmekinoen, så at den ser rimelig voksen ut forfra gjør absolutt ingen ting! Begge senterene fra Swans er av typen bassrefleks, i likhet med min egen Usher X-616.

Den mindre av senterhøyttalerene, F2.2C, er en noe nedskalert versjon av storebroren. Den er tre veis og bestykket med samme bånddiskant, men har to bass/mellomtoneelement av typen HiVi PD6 (6”) samt en annen domediskant. Den er oppgitt til å strekke seg like høyt som F1.1C, men ruller av litt tidligere i bassområdet, nærmere sagt ved 56hz. Impedansen er her også 8 ohm, men den er litt mer følsom (88db). Utseendemessig ser F2.2C også ut som en nedskalert F1.1C, men uten de to mellomtoneelementene, samt at den ikke er fullt så bred (62cm) eller dyp. Diskantelementene på F2.2C omkranses ikke av den samme sølvfargede aluminiumsplaten som F1.1C, og vekten har blitt redusert til fortsatt respektable 14.5kg.

Bakhøyttelerene F2.2R har samme bass/mellomtone og bånddiskant som F2.2C, men er i motsetning til resten av settet en lukket konstruksjon. Ikke en uvanlig løsning på en bakhøyttaler. Beslektskapet er heller ikke vanskelig å se der de står med sine elegante buer fra frontbaffel til baksiden, hvor man også finner et sett single-wire terminaler og oppheng hvis man vil henge de på veggen. Importør sendte også med et par justerbare stativer til disse, som ble ganske stødige etter at undertegnede monterte de riktig vei. Til mitt forsvar fulgte det ikke med bruksanvisning…

[BREAK=Tuning, plassering og testprosedyren]
    Tuning og plassering
    Første lyttemøte med F2.2F kan ikke sies å være videre positivt i mitt rom når det gjelder bassen. I første prøvde plassering var det alt for mye av den, og stående bølger bygde opp en ulevelig mengde bass. Dette er ikke noe jeg ble veldig overrasket over, da jeg kjenner mitt rom såpass godt at høyttalere med bakovervendte bassporter ofte får dette problemet. Og jo høyere porten sitter på høyttaleren, jo mer forsterkes bassen her. Heldigvis følger det med skumplugger for tetting av disse portene, og på den måten kunne regulere bassen til ønsket mengde i forhold til rom og smak. Mitt første forsøk var å tette begge porter, noe som naturligs resulterte i en slankere bassgjengivelse. I mitt rom ble responsen i verste peak (30-40hz) redusert ned slik at den lå jevnt med snittet av resten av kurven, men dette førte til litt vel lavt nivå i området 50-80hz. Etter mye prøving og feiling på plassering ble min foretrukne løsning å ha øverste port plugget igjen (øvre modul), og nederste åpen (nedre modul). Det jeg da fikk var en ganske tight og fyldig bass, uten at den tok helt overhånd. Mitt inntrykk er også at disse høyttalerene vil være ganske greie å plassere i mindre rom da de kan stå ganske nær bakvegg med begge porter plugget, noe som vil være en stor fordel for de uten dedikert lytterom.

Swans F2.2F med øverste port plugget. Dippen mellom ca 40-65hz er romavhengig.

Videre fant jeg at en avstand fra frontbaffel til frontvegg på 1m, og et likesidet forhold mellom lytter og høyttalere gav beste resultat hvis bredde og dybde i lydbildet er av interesse. En forsiktig vinkling på noen grader mot lytter fungerte også best hos meg.

Testprosedyren
    Etter at beste plassering er funnet og innspilling overstått er det tid for litt seriøs lytting. Selve testingen har i første omgang vært gjort med Swans F2.2-settet oppsatt. Mot slutten av testingen har F2.2F blitt byttet ut med mine egne Usher CP-6381, for så igjen å bytte litt frem og tilbake for å komme så nær en AB-test som mulig. Dette er ingen enkel sak disse høyttalerenes størrelse og vekt tatt i betraktning, men jeg har i hvertfall gitt det et ærlig forsøk. I den perioden respektive høyttalere har blitt testet har de andre blitt kastet ut av lytterommet, dette for å være sikker på at høyttalere som ikke brukes skal påvirke lyden til de som spiller. Under ”AB”-testingen måtte derimot begge fronthøyttalerpar befinne seg i rommet slik at det var mulig å gjøre så raske bytter som mulig. Den største senterhøyttaleren F1.1C har for det meste stått i midten under testing av lyd i flere kanaler, men minstemann F2.2C har selvfølgelig også fått prøve seg da den tross alt hører til dette settet. Jeg har også gjort en liten ABX-sammenlikning av disse to senterhøyttalerene og min egen Usher X-616 alene, hvor de respektive har vært satt opp mot hverandre og vurdert ut fra et sett utvalgte låter. Bakhøyttalerene F2.2R har kun blitt brukt til film/multikanal, og jeg har ikke tatt meg bryet med å teste disse alene da de uansett vil falle igjennom som fronthøyttalere. En slik test ville heller ikke vært særlig meningsfylt da de ikke er tiltenkt et slikt bruk.

[BREAK=Lytteinntrykk - Swans F2.2F]
    Lytteinntrykk - Swans F2.2F
    Selve rosinen i dette settet vil for mange være frontene, F2.2F, selv om den største senterhøyttaleren virkelig vet å sette seg i respekt den også. For meg hvor lyd i to kanaler nok ligger hjertet nærmest var også frontene å anse som rosiner, og følgelig har jeg ikke uventet benyttet mest tid på disse som musikkformidlere. Importør har vært grei å latt meg ha dette settet på besøk en god stund, slik at jeg har rukket å pløye igjennom en rimelig stor mengde kildemateriale. For å prøve å gjøre mine lytteinntrykk så oversiktlig som mulig har jeg valgt å beskrive hvordan jeg opplever Swans F2.2F på en del låter, hvor min naturlige ”referanse” da blir mine egne Usher CP-6381. Under følger mine lytteinntrykk for noen av de utvalgte testlåtene.

Jim Keltner – Improvisation

Dette er en kompleks låt med hurtige bassrytmer som man gjerne kan bruke for å teste presisjon og hurtighet, i tillegg til at den har en del informasjon i både mellomtone og diskant. Jeg kan også nevne at, av de høyttalere jeg selv har hatt inne, er Audiovector Mi3 Avantgarde de som har taklet denne låten på beste måte. Mye av grunnen til dette kan tilskrives dens små og lynhurtige elementer. Når det gjelder F2.2F har den her en relativ ”rund/fet” bass, selv om den henger godt med i mesteparten av låten. På det hurtigste klarer man dels å skille bassanslagene, selv om jeg godt kunne ønsket meg enda bedre separasjon. Jeg savner også litt ”smekk” i mellomtonen, et av områdene F2.2F kanskje kunne vært tunet litt høyere på. Diskanten er rimelig detaljert, men kunne godt vært enda mer til stede. Den blir heller aldri slitsom, noe som skal vise seg å være en trend på disse høyttalerene videre i testingen.

Rammstein – Rammstein

En velkjent testlåt for de fleste her tenker jeg. En låt med masse trykk, heftig bassgitar og generelt mye informasjon i større deler av frekvensområdet, og da med mulighet for å få gode høyttalere til å ose dynamikk. F2.2F med sin respektytende bestykning leverer på ”Rammstein” veldig bra trykk og dynamikk i bassområdet, selv om det kan bli litt rotete til tider. Dette kan ikke ene og alene tilskrives bare høyttalerene i seg selv, men også tuningen jeg har valgt å kalle generelt ”best” i mitt rom. Plugger man begge porter vil man fort merke at det ryddes opp en del, men etter mine preferanser mister man da litt for mye trykk nedover til at det blir engasjerende nok på denne type musikk. Det låter absolutt bra slik tuningen er, og dette kan anses som det lille ekstra jeg ønsker meg. Den noe avslepne diskanten og litt tilbaketrukne mellomtonen betyr at man kan spille meget høyt før dette området blir plagsomt, og volumet kan vris en del høyere før det svir i øregangene i forhold til CP-6381. På denne type musikk kan dette helt klart være en fordel hvis høytspilling er viktig, men lyttetretthet ikke fullt så velkomment. Noe av ulempen er dog at man mister litt av trykket spesielt mellomtonen bør gi, og bassgitaren på denne låten blir ikke fullt så tøff som den burde være. Det samme kan sies om bassriffene på Tools ”Pot”. Bredden i lydbildet er bra, men ikke helt på høyde med Usher som får litt ekstra grunnet mer luft i diskant og mellomtone.

Marit Larsen – This time tomorrow

En låt i en litt annen sjanger enn ovennevnte låter, men deilig å lytte til samt lett fengende. Her finner man heller ikke mye eller tung bass, så et fravær av dette tyder også på at høyttaleren lar seg temme når det måtte være nødvendig. Det første jeg legger merke til er at mellomtonegjengivelsen her faktisk er ganske bra, og stemmen til Marit Larsen gjengis på en veldig behagelig måte. Det skal sies at Martis stemme er noe lys fra før av og kan blir litt vel lys på Usher, og i så måte passer da F2.2Fs mellomtone/diskant-tuning denne låten bra. Min erfaring gjennom testperioden er at disse høyttalerene takler kvinnevokal veldig bra så lenge det ikke er et inferno av annen informasjon samtidig. Det betyr ikke at de ikke takler mannsstemmer, men når de mørkeste brummene skal utbaseres kan det føles noe tynt til tider.

På spor 8 ”The sinking game” er stemmen til Marit Larsen, som alt annet jeg forer F2.2F med av stemmer, godt sentrert. Det er også lett å peke ut de forskjellige instrumentene og koringene i lydbildet, selv om de faller litt i bakkant i forhold til stemmen innimellom. Noen vil i likhet med meg sikkert stusse litt over den noe lave plasseringen av diskant og mellomtone på disse høyttalerene, men jeg kan beroe med at dette fungerer bra. Både bredde så vel som høyde ligger tett opptil Usher som på motsatt side har disse veldig høyt plassert. Bassen er for det meste godt tilbaketrukket, og gjør ikke veldig mye av seg eller tar overhånd i passasjer hvor dette heller ikke er meningen.

Katie Melua + Elvira Nikolaisen + Kari Bremnes

Selv om overskriften nok er en tiltalende tanke for flere enn kun faste tilhengere av ”Manshow”, er det i denne sammenheng kun snakk om deres deilige stemmer. Katie Meluas album kjøpte jeg faktisk etter at låten ”Nine million bicyles” hadde forvirret seg inn på min Creative Zen, en låt jeg bare måtte teste på anlegget hjemme. Alle disse damene kan nå sies å være ganske velkjente innen sine sjangre, så noen videre innføring trenger man vel ikke. Swans F2.2F gjør seg ikke bort på noen av disse tre damene, men ved en direkte sammenlikning kan Usher vise til mer nerve og nærhet i stemmegjengivelsen samtidig som Ushers mer oppløste diskant også tilfører mer luft og rom til lydbildet. F2.2F gjengir piano bra på Meluas låt ”On the road again”, men den når ikke helt opp til Usher her heller.

Gjennomgående er også at Usher er mer energisk og røpende i toppen, uten at det tar helt overhånd. Usher blir dog litt mer kresen på kildematerialet enn F2.2F, som med hell kan fores med materiale som ikke er 100% topp uten av det låter veldig dårlig. Er det innslag av ”søppel” eller støy i diskant/mellomtone er dette lettere å detektere på Usher. Noen mener at dette er en god egenskap, noe jeg kan være enig i. For andre er det heller passende med en ikke fullt så røpende diskant som da lett kan bli hard hvis diverse forhåndsregler ikke er tatt med tanke på blant annet demping i rommet. Hva en her foretrekker blir opptil en hver basert på både rom og hva en vanligvis liker å putte i cd-spilleren.

Et av mine favortittalbum signert Kari Bremnes er ”Erindring”. Kanskje ikke så rart i og med at dette er et samlealbum med et knippe av hennes beste låter fram til da det ble utgitt. På låten ”Mitt hjerte hamrer og hamrer” har Usher litt mer kontant mellombassgjengivelse og litt renere bassanslag. F2.2F klarer å gjengi like bra bredde i lydbildet, men lyden følger ikke med like langt bak i rommet som på Usher. Både her og på typisk gitarklinking er det heller ikke fullt så bra snert og smell som jeg ønsker meg. Blåsere, piano og liknende instrumenter får en litt mørkere klang med F2.2F i sentrum, men til gjengjeld låter det aldri hardt eller slitsomt. Låtene ”Dine øyne” og ”Alle vet jo det” er på andre siden låter hvor diskanten til Usher kan bli litt mye av det gode når man spiller over vanlig lyttenivå, og irriterende sibilanter kan da gjøre sitt inntog. Disse låtene passer F2.2F mye bedre på høyt lydnivå, og det blir aldri slitsomt over tid. Man mister litt av detaljene og gjennomsiktigheten fra Usher, men også her må en velge hva en foretrekker. Med F2.2F får man mange detaljer oppover i frekvensområdet, selv om det ikke er like luftig og heller ikke fullt så bra holografi. De går heller ikke like dypt i bassen som Usher, men de kan til gjengjeld gjøre større utslag på den seizmiske skalaen.

[BREAK=Swans F2.2F oppsummert]
    Swans F2.2F oppsummert
    Jeg har egentlig en hel haug andre testspor jeg kunne skrevet om, som f.eks. Leonard Cohen, Tool, Mira Craig, diverse Qsound-innspillinger, Jean Michel Jarre, Yello o.s.v. Men jeg føler at jeg har fått formidlet hovedinntrykket mitt om hvordan Swans F2.2Fs spillestil er. De har et bra bassystem med ressurser til å mette de mer bassultne, samtidig som de takler sjangre som ligger mer i jazz-gaten. De går ikke forferdelig dypt, selv om de går dypere enn oppgitt. De har dog veldig god mellombassgjengivelse, noe som er veldig positivt i mine ører. Diskant og særlig mellomtone er litt tilbaketrukket, men med greit detaljnivå, så lyttetretthet grunnet for store mengder i dette frekvensområdet vil nok aldri en Swans F2.2-eier oppleve.

Swans F2.2F med subwoofer SVS PC Ultra integrert

Jeg har selvfølgelig ikke latt integrering med sub gå møtet med F2.2F hus forbi heller. Bestykningen tilsier at det her også bør være fullt mulig å få en ganske bra integrering med min SVS’ 12” basselement. Grunnet mitt roms akusutiske signatur med mye output ved 30-40hz får jeg best resultat ved å la fronthøyttalerene være satt som ”large” sammen med subben. Det fine med dette er at front og sub faser hverandre ut siden begge blir forsterket i dette området, og man oppretter da et forhold mellom sub og front som sammen gir ønsket frekvensrespons. Man må være to for å danse tango, og det samme gjelder her. Hvis den ene parten, i slike tilfeller nesten alltid frontene, gir seg blir dette forholdet galt og frekvenskruven blir feil. I dette tilfellet betyr det at subben ikke blir faset ut hvis frontene gir seg, noe som resulterer i alt for mye output ved 30-40hz. Jeg klarte med F2.2F aldri å spille såpass høyt at dette forholdet sprakk, og det vitner igjen om at du skal spille rimelig høyt før de gir seg. Integrert med sub blir det noe strammere, men samtidig mektig og dyp bass med svært god kontroll.

[BREAK=Lytteinntrykk – Swans F1.1C og Swans F2.2C]
    Senterhøyttalerens rolle
    Da jeg fikk tilbud om å prøve ut F2.2-settet fra Swans ba jeg, etter å ha studert litt spesifikasjoner på nettet, om å få med senterhøyttaleren tilhørende serien over. Dette fordi jeg syntes at den opprinnelig matchede senteren så litt i minste laget ut. Det er, av en eller annen grunn, et gjentagende fenomen rundt omkring at senteren i opprinnelig serie er underdimensjonert. I og med at jeg fikk begge senterhøyttalerene har jeg prøvd meg på en aldri så liten ABX-test mellom den tilhørende F2.2C, F1.1C og Usher X-616 som mitt referansepunkt.

Alle senterhøyttalerene er i hovedsak brukt til film, men de har også blitt individuelt testet opp mot hverandre med et lite knippe utvalgte låter. I og med at dette er en ABX-test er det ganske enkelt å fremprovosere hver minste detalj de i mellom. RoomEqWizard har også blitt brukt sammen med mitt måleutstyr for å se hva de presterer i undertegnedes lytterom. Og for å være på den sikre siden har Arcam P1000 blitt brukt som effektyter under monotestingen, så strømmangel kan vi nok trygt utelukke. ABX-testingen har foregått ved at én og én låt er spilt, med et hurtig skifte av hver senter på hver låt. Dette er nok ikke et scenario som er veldig relevant da senteren vanligvis brukes sammen med fronter, sub og bakhøyttalere, men en bra måte å skille de forskjellige på.

Lytteinntrykk – Swans F1.1C og Swans F2.2C
    Jeg velger å starte med med en gammel slager fra selveste ”King of pop”, Michael Jacksons ”Why you wanna trip on me”. En ganske kompleks låt hvor jeg vil teste både mellombass, mellomtone og diskant. F2.2C svarer her med overraskende bra attack og trykk i forhold til hva jeg ventet meg med tanke på dens størrelse, og min X-616 må se seg slått med sin i forhold litt mer puddingaktige bass. Alle tre senterhøyttalerene klarer å frembringe vibrasjoner i sofaen, men F1.1C sitter helt klart på de største ressursene og har mulighet til å levere overveldende store mengder bass. Detaljnivået på F2.2C og X-616 er relativt likt, mens F1.1C på denne låten fremstår langt mer detaljert. Den kan også spille høyere før det vrenger, og går samtidig dypere enn de to andre.

Storebror Swans F1.1C bakerst, og den litt mindre Swans F2.2C i front

Mye av det samme gjentar seg på låten ”Pot” signert Tool hvor F1.1C spiller med bra tyngde og hurighet i bassen, selv om jeg kunne ønsket meg enda litt mer bassgitar. F2.2C faller litt gjennom med å kontrollere bassrytmene når kompleksiteten øker, noe som også påvirker mellomtonen. Den har også, i likhet med sine fronter, en noe mer laidback diskantgjengivelse i forhold til X-616 og F1.1C, men klarer endog å varte opp med et respektabelt lydtrykk oppi det hele. Totalt sett briljerer F1.1C med bedre mellomtonegjengivelse, bedre trykk i mellombassen samt noe bedre diskantgjengivelse enn de to andre. Den beholder også roen bedre under de mest komplekse partiene i låten.

For å teste hvordan de takler kvinnestemmer finner jeg igjen fram Katie Melua og ”Nine million bicyles”. På denne låten henger også alt bedre sammen på F1.1C, og stemmen til Melua er oppløst og detaljert. Detaljnivået er også greit på F2.2C, men sammenhengen ned til mellomtonen er ikke fullt like bra som hos storebror eller X-616. Avsluttende tok jeg for moro skyld å kjørte noen testspor som strengt tatt ikke er forbeholdt senterhøyttalere, noen demolåter beregnet på dB-drag for biler. Unødvendig er det da å si at dette er låter med ekstreme mengder bass, i de fleste frekvenser helt ned i kjelleren. F1.1C er selvfølgelig deltakeren som strekker seg lengst ned, men uten diskant eller mellomtone til stede kan man høre litt blåselyder fra de sidemonterte bassportene. Jeg mistenker at dette skyldes beskyttelsesgitteret av plast som er plassert litt inn i hver bassport. Det er litt dumt når slik egenlyd genereres, men dette var ikke noe jeg la merke til ellers i testingen eller på film.

Man vil nok bli mindre overrasket over at jeg har konkludert med at Swans F1.1C er den senterhøyttaleren jeg mener passer best til F2.2-settet. Man må rett og slett ha en senter som klarer å levere såpass bra lydtrykk hvis den ikke skal drukne i de store frontene som F2.2F er. F2.2C er også en god senterhøyttaler, og når det gjelder begge disse to skal det gjøres godt å finne noe bedre til prisen. Med tanke på hva F1.1C er priset til leverer den latterlig bra.

[BREAK=Filmlyden]
    Filmlyden
    Frontene i dette settet fra Swans gjør en god figur når tokanals-musikk skal nytes, men det kommer virkelig til sin rett når man skal snurre film. Som nevnt går de ikke helt ned i kjelleren, men det gjør absolutt ingenting da en subwoofer uansett er et must i enhver hjemmekino hvis opplevelsen skal bli komplett. Swans-settet tar heller igjen dette ved å utvise en veldig god bass-dynamikk i det området de jobber. Ambras ”Child of the universe” har blitt en DVD jeg må igjennom noen ganger når alle kanalene skal til pers, som riktignok ikke er en film, men en musikk-dvd med god lydkvalitet. Det blir selvfølgelig litt tamt uten sub på de mest rystende sporene, men så snart denne kobles inn blomster virkelig dette settet. Man omfavnes av et stort og mektig lydbilde, og det føles som om det ikke er noen grense for hvor mye jeg kan vri opp volumet. Den store F1.1C senterhøyttaleren gjør en veldig god jobb sammen med frontene, og stemmen til Mickey Rouke i filmen ”Sin City” gjengis på en overbevisende og fyldig måte.

Bakhøyttalerene er i forhold til mine egne Gale-høyttalere en annen verden, og jeg må nok revurdere min mening om at de kun er der for å skape rom. Med F2.2R blir kringlyden mer sammenhengende, og man får et bedre forhold til frontrekken. Nylig bestilte jeg meg en B&W-demo dvd med litt forskjellig lydsnacks, hvor et av klippene klarte å klistre seg til teflonhjernen min. Dette er et klipp hvor man hører en mystisk kvinnestemme starte å snakke i senterhøyttaleren, for så å bevege seg rundt i rommet i varierte mønstre. For det første fikk jeg nesten frysninger av dette i det da mørklagdte rommet mitt, og når stemmen bevegde seg bakover i rommet fikk jeg nok en gang bekreftet den gode sammenhengen med resten av systemet. Dette klippet har jeg spilt for besøkende hvor samtlige har brutt ut i entusiastisk latter, så jeg regner med at de også synes det var bra.

[BREAK=Konklusjon]
    Konklusjon
    Det finnes høyttalere i samme prisklasse som nok er en smule mer nyansert i mellomtone og diskant, men du verden for en pakke dette er. De store fronthøyttalerene klarer seg bra på all musikk jeg har slengt mot de, og det at de har en mer laidback spillestil enn mine egne Usher-høyttalere kan ikke sies å være feil. Det verserer forskjellige meninger om Ushers mer frempå spillestil, og besøkende har også forskjellige meninger om de. Med Swans F2.2 får man et sett som ser utrolig bra og gjennomført ut, og jeg vet ikke om mange høyttalere som klarer å levere såpass mye og bra i bassområdet til samme pris. De største modellene til Klipsch kan sikkert sammenliknes, men her får man en litt annen tolkning av øvre del av frekvensområdet.

Settet gjør det skikkelig bra i hjemmekinoen også, med basstrykk og dynamikk til de grader. Jeg har litt vanskelig for å se for meg disse i en vanlig stue hvor den bedre halvdel har et ord med i laget, rett og slett på grunn av størrelsen, men i hjemmekinoen får de enhver besøkende til å måpe. Eiergleden ved F2.2F er også enorm, og selv om ikke alle innrømmer dette er det nok ikke helt uvesentlig. Den originale senterhøyttaleren gjør en bra jobb den, og F1.1C gjør en formidabel jobb i sin prisklasse. Ikke uventet passer denne også best sammen med F2.2F hvis min mening teller. Fine høyttalerkabler med på kjøpet faller også alltid i god smak!

Front: Swans F2.2F, pris 32.990kr inkl. kabler
    Senter: Swans F1.1C / Swans F2.2C, pris 10.990kr / 6.990kr
    Bak: Swans F2.2R, pris 7.990kr
    Settpris: 47.490kr
    Importør: Soundwave AS

Tilkoblet utstyr
    • Arcam AVR-350
    • Arcam P1000
    • Usher CD-1
    • Pioneer 696
    • Usher CP-6381/X-616
    • SVS PC Ultra

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva kan man si kenti?

Du blir bedre og bedre, og du har skrevet en fenomenal test igjen! Kjempegøy å lese, og lett å forestille seg hvordan dette låter etter dine ører! :-D

Gratulerer med en kjempeflott test og med herlig utstyr til test! Du er den fødte skribent :-D

Btw: Nyyydelige bilder du har tatt!!

Newcomer suprmann sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra skrevet test og flotte bilder! Fikk lyst å høre disse nå... Det kan bli dyrt...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, nå begynner vi å snakke KLASSE Kenti! AVforum skal levere 2-4 dybdetester pr. mnd i tiden fremover, og hvis dette nivået vedvarer har brukerne mye å glede seg til i tiden som kommer! KNALLBRA!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempemessig test, Kenti !!

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant lesning. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves

Meget godt skrevet test kenti. Dette samsvarer bra med hvordan jeg selv oppfattet F2.2HT settet i ditt rom.

Jeg tar også av meg hatten for flotte bilder. Du får på en overbevisende måte fram finishen på høyttalerne.

mvh,

Roger Engelstad
    Soundwave AS

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Glimrende!!!

Du imponerer mer og mer Kenti

Du blir grundigere for hver test du tar, det er nesten som man sitter å lytter sammen med deg, så nøye er du:-D

Fantastisk flott oppsett du har fått testa denne gangen da.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er meget bra, Kenti. Lettlest og informativt med mange, flotte bilder. Du verden hvor deilig det må være å ha så god plass å boltre seg på når en test skal skrives...;-)

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var råflott (både testen og høyttalerene).
    "På høyde med det beste i utlandet" :P

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Meget bra!!

Utrolig flott skrevet... Håper på flere slike tester! Nå fikk jeg endelig i et fint inntrykk av disse høyttalerne! :razz: Og de står høyt på listen min over mine neste ht... Veldig fine bilder, og det ser ikke ut som om man kan klage på finishen på noen av disse høytalerne!?! Ganske massive konstruksjoner!

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom Kenti og så på dissse. MEGET imponerende. Skal ha de til hjemmlån selv. Så den kommer en liten raport. Med sammeligning med 803N.

Ps. Veldig bra skrevet Kenti. :-D

Newcomer Warlock sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føyer meg inn i rekken Kenti. Du skriver meget bra, lettlest og interessant.
    Savnet hva du drev disse med, men det dukket jo opp helt tilslutt.

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempetest!!

Du er en virkelig god skribent, jeg kan virkelig sette meg inn i hvordan disse lyder ved hjelp av din beskrivelse.
    Bildene er bare nydelige.
    Gratulerer.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en gang en godt forfattet test. Slikt øker bruksverdien på forumet. Stå på!

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som alltid, meget godt skrevet Kenti

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og hopp!

Veldig hyggelig at såpass mange fant denne testen interessant, noe som gjør en slik aktivitet enda mer givende for meg!

Takker også hjertlig for alle hyggelige tilbakemeldinger ellers

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott test med mye informasjon, gode bilder og bruk av variert kildemateriale som dekker de fleste sjangere.
    Takker for den!

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk et sett levert på døren i kveld. :-D Første inntrykket er veldig bra. En full rapport kommer senere i egen tråd.

Ps. de er enda lekrere i Rosewood finish.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0