Brukertest: Dynavoice Magic F6 vs XTZ 99 2.2 V2006

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brukertest: Dynavoice Magic F6 vs XTZ 99 2.2 V2006

Dynavoice F6 magic er ett høytalere sett i økonomi klassen. De har alikevell fått 10 av 10 i Lyd og Bilde. Dette var en av grunnene at jeg kjøpte meg disse i høst. Etter å ha diskutert lenge om hvilke høytalersett som gir mest lyd for pengene med en XTZ 99 eier bestemte vi oss for å sammenligne disse høytalerene.

Høytalerene ble testet på følgende oppsett:
    • Forforsterker: NAD 104 - God gammel
    • Effektforsterker: Doxa 70 - 18 år gammel, 2x70w
    • Lydkort: Creative Soundblaster Audigy 2 ZS
    • MP3 spiller: Winamp v5.32
    • MP3 bitrate: 192 og 128-256 (ikke fast bitrate)

Kabler:
    Dynavoice - Monster Standard THX (7,5 m)
    XTZ 99 - Standard kabler fra lokal elektrosjappe
    PC - Forforsterker - Techling minijack til rca, gullbelagt
    Forforsterker - Effektforsterker - Techlink rca sterio kabel, gullbelagt
    Høytalere
    Dynavoice Magic F6 Cavados. Består av 2x 6,5" bassmellomtoner, 1x 1" diskant.
    XTZ 99 2.2 Versjon 2006. Består av 1x 6,5" bassmellomtone, 1x bånddiskant, 1x 12" aktive subwoofer 400w.

Aspekter ved testen
    Pris:
    XTZ kostet 9080,- kr fra surround.no
    Dynavoice kostet 995,- kr fra komplett.no (måtte vente 1,5 måned før de kom inn på lager)
    Møblering:
    Dynavoice har en totalvekt på 10 kg, det gjør de enkle og flytte
    XTZ har en totalvekt på 75 kg noe som gjør det vanskelig for 1 person og flytte. De har flere justeringsmuligheter på grunn av avtakbar topp. Noe som kan være både positivt og negativt. De er overdimensjonert for rommet og dermed var det nødvendig for oss og kunne justere fasepluggene.
    Aspekter ved rommet:
    Veggene er av betong noe som forsterker bassen unaturlig mye. Rommet er også veldig lite, noe som gjør at vi ikke får sett hvor bra høytalerne er kapable av og fylle av rom. Det er også vanskelig å plassere høytalerene da all lyd blir forsterket ulikt mellom de trange veggene.
    Utseende, Kvalitetfølelse og Enkelhet
    Dynavoice har et klassiskt design og finnes i fine farger. Cavados er veldig fin da små hakk og lignende ikke synes så godt(de fikk seg et lite hakk i et hjørnet når jeg bar dem inn). Dynavoice er delvis innspilt (ca 2 uke), xtz er brukt i ca 2 måneder
    XTZ har en fin Pianolakk-finish og både ser dyre ut og er dyre. De har et enkelt og stilrent design. Ståv og skitt synes veldig godt i den blanke pianolakken, så finn fram pussesakern. De blåe led’ene bak skulle det har vert mulig å skrudd av. Eller er de litt ”Fat Betty” (sitat eier)

Referanse sanger:
    Daft Punk - Human After All
    Daft Punk - Television Rules The Nation
    Daft Punk - Make Love
    Daft Punk - Technologic
    Daft Punk - Robot Rock (Daft Punk Maximum Overdrive Mix)

Bassgjengivelse
    Dynavoice
    Har ikke overdreven bass som er litt farget. Den er ikke treg eller kjapp og vi savner de virkelig dype tonene. Bassen kan bli litt overflødig, men dette skylles mest sansynligvis rommet
    Vi gjore en brutal bass test (Daft Punk - Robot Rock (Daft Punk Maximum Overdrive Mix) fra 0.59)
    Ved denne sangen føler vi det mangler det lille ekstra (jodskjelv bass) og de og man savner de dype tonene, og det river ikke som forventet.
    XTZ
    Bassen er fyldig (Som en god sjokoladekrem). Den er litt tregere en dynavoice men holder rytmen med mellomtone og diskant. Løse gjenstandr i rommet må sikres, skapdører, kabler, vinduene til naboen og lignende. De har et solid fundament og skiller de dype tonene veldig bra, tillogmed piano som er i bakrunden (Daft Punk - Make Love). Kan bli overflødig, men rommet har mye og si på dette punktet.

Brutal bass test (Daft Punk - Robot Rock (Daft Punk Maximum Overdrive Mix) fra 0.59)
    XTZ generere skikkelig jordskjelv og de river som forventet. De gjenngir alle de dype tonene.

Hva med lyden?
    Mellomtone
    Dynavoice har en klar og fin mellomtone. Den er litt farget og føles ikke helt nøytral. Stemmer kommer klart fram og de musikalske forvrengningene høres klart og tydelig (Daft Punk - Robot Rock (Daft Punk Maximum Overdrive Mix)). Høytalerne viser at de har en veldig synlig toneskala og passer veldig godt til rolig musikk (får lyst til å sette på klassisk musikk (ikke negativt seff). De mangler litt sprøhet, men spiller utrolig bra.
    XTZ lar stemmene komme klart fram og har god sprøhet. De musikalske forvrengningene høres klart og tydelig (Daft Punk - Robot Rock (Daft Punk Maximum Overdrive Mix)). Jodskjelv-bassen som har blitt forsterket i rommet ødelegger for sprøheten (1:24)(Daft Punk - Robot Rock (Daft Punk Maximum Overdrive Mix). Videre er meningene delt blant de to i testpanelet.
    Person 1
    Mer uklar mellomtone en dynavoice, men presterer tilstrekkelig sammene med bass og diskant.
    Eier
    Gjengir alle instrumentene og er rundt engasjert, mellomtonen blir litt overtrådt av diskanten noe som kan skylles lydkilden.

Diskant
    Dynavoice blander fint diskanten med mellomtonen. Den har fine detaljer, god sprøhet og har et høyt kvalitetsnivå.
    XTZ har et veldig høyt detalj og kvalitetsnivå og spiller balansert sammen med mellomtone og bass. De har god sprøhet som er å forvente av bånd diskanter.

Max Lyd
    Dynavoice kan dras opp moderat, men lyden kan bli litt skjerende.
    XTZ kan dras opp til man får en ny hjerterytme, og blir ikke like skjerende som dynavoice.

Konklusjon
    Dynavoice
    God lyd, men mangler mye av de dype tonene. De kan egne seg i et lite og mellomstort rom, men i større lokaler vil de kanskje begynne å fade ut.
    Vi skulle gjerne ha sett de sammen med en 8 - 10 tommers sub.
    Høytalerene spiller roligt og man får lyst til å sette på mozart eller annen klassisk musikk, noe vi tror disse høytalerene egner seg veldig bra til.
    Disse høytalerene egner seg til et 2,1 kanalers stereo oppsett eller til en veldig god hjemmekino for lite penger.
    XTZ
    God lyd, har dype toner, men rommet ødelegger mye av den øvre delen av den mørke skalaen. Disse kan egnes i mellomstore rom, men kan yte på sitt beste i store rom. I små rom, ødelegger den rom-forsterkede bassen alt for mye av mellomtonen.
    Denne testen viser at XTZ er i sitt rette element i elektro pop. Vi antar også at de vil yte exsepsjonelt (på all musikk) i et større rom, da rommet ikke vil ha noen innvirkning på lyden.
    Disse høytalerene er noe som ikke hvermanssen går til anskaffelse av, men for de som er interessert i å legge en slump penger i høytalerne sine er dette veldig mye lyd for pengene. De kan enkelt oppgraderes til hjemmekino.

Takk til cellv14, eieren av XTZ
    Edit 21.03.2007 01:20: endret MP3 bitrate etter nermere titt på filene

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endeli!, etter 3 mnd med hard tenking har vi laga hjernemos til dere. Ikke akkurat verdens beste bilder, men nok et tilskudd fra "Slogen".

Enjoy

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott test, men vil anbefale deg å plugge igjen bassporten bak på DV...
    Mindre, men fastere bass;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Takker. Har bestilt port puter i dag faktisk, gleder meg til de kommer i posten.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bra

Fin test dette, godt gjennomført, dere har vært innom viktige aspekter mtp. lyd, og bruker fine beskrivelser som gjør det lettere for leseren å se for seg hvordan produktene låter! :-D

Bli selvfølgelig litt feigt å teste en forholdsvis liten billighøyttaler mot en konkurrent med 2 aktive suber og som koster nesten det 10-dobbelte, men mtp. at dette er tillagt litt vekt går det likevel fint an.

Hadde dere ikke mulighet til å teste med litt annen musikk (les litt roligere) og i cd-kvalitet?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazyboy
    Fin test dette, godt gjennomført, dere har vært innom viktige aspekter mtp. lyd, og bruker fine beskrivelser som gjør det lettere for leseren å se for seg hvordan produktene låter! :-D

Bli selvfølgelig litt feigt å teste en forholdsvis liten billighøyttaler mot en konkurrent med 2 aktive suber og som koster nesten det 10-dobbelte, men mtp. at dette er tillagt litt vekt går det likevel fint an.

Hadde dere ikke mulighet til å teste med litt annen musikk (les litt roligere) og i cd-kvalitet?
    Takker. Vi fikk ikke testet med cd kvalitet da ikke alt var tilgjengelig og flere 100km hjemme. Vi er jo tross alt stundenter :???:

Newcomer Knekten sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg savner også testing med annen musikk samt bedre kilde. Hvis kilden er 128 kbps mp3 med minijack til rca, så blir jo testen relativt poengløs. Med mindre det er mange her på forumet som nyter musikken sin på denne måten.

Men dere klarte absolutt å formidle lydinntrykket deres skriftlig. Klarte å forestille meg hvordan disse høyttalerne låter. Bra.

Fikk veldig lyst til å høre disse XTZ-ene når dere føler at Dynavoice-ene uten portplugger ikke er brutal nok :P I mine ører har Dynavoice nemmelig ganske så mye bass. Men særlig rafinert er den dog ikke.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knekten
    Jeg savner også testing med annen musikk samt bedre kilde. Hvis kilden er 128 kbps mp3 med minijack til rca, så blir jo testen relativt poengløs. Med mindre det er mange her på forumet som nyter musikken sin på denne måten.

Men dere klarte absolutt å formidle lydinntrykket deres skriftlig. Klarte å forestille meg hvordan disse høyttalerne låter. Bra.

Fikk veldig lyst til å høre disse XTZ-ene når dere føler at Dynavoice-ene uten portplugger ikke er brutal nok :P I mine ører har Dynavoice nemmelig ganske så mye bass. Men særlig rafinert er den dog ikke.
    Uhh skriveleif.
    Musikken var aldri på 128 men på 192 og 128-256 varierende. Har testet .Flac og M4A lossless filer i senere tid på XTZ'n (Testen ble egentlig gjort i januar og ferdig redigert nå).
    Intrykket av lossless var såpass at jeg neppe blir å gå tilbake til MP3. Vi hadde det artig med Doxa'n under testing når vi skulle sjekke hvor maksimal lydtrykk lå på kartet. Alt fra vibrering av nabovindu til bombardering av glass fra hylla. Blir spennende å teste igjenn når sjefen6 får fasepluggene.

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Crap inn = Crap ut. Og kjøre en test med høykomprimerte mp3 filer analogt direkte fra lydkortet blir litt håpløst spørr du meg.. Og kablene er vel heller ikke akkurat noe å skryte over. Samt forskjellige kabler på de forskjellige høyttalerne?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cellv14
    Takker. Vi fikk ikke testet med cd kvalitet da ikke alt var tilgjengelig og flere 100km hjemme. Vi er jo tross alt stundenter :???:
    No offense, men var det noe jeg ikke kunne leve uten da jeg var student, så var det CD-samlingen, og nå snakker vi tidlig på 90-tallet. Jeg synes uansett det var snevert å teste med kun komprimert musikk fra kun en gruppe (Daft Punk).

Jeg synes som flere andre at testen har mange åpenbare svakheter, men testerne skal ha ros for å beskrive testforholdene godt, slik at vi som lesere kan gjøre oss opp en mening om testen er relevant for egne behov.

Alt i alt: Bra jobbet, og et forbilledlig initiativ!

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt beskrevet og godt skrevet ,men det er noen ting jeg vil paastaa.. Daft punk? Slik elektropop er jo ikke akkurat egnet til noe annet enn aa irritere seg over paa radioen eller TVen..

Hvor lenge maa man undre seg over Mp3 VS orginal? Jeg utfordrer alle som vil sende meg en PM med noen filer hvor man skal identifisere hvilke filer som er hvilke.. Det samme med kabler.. Det er minimale forskjeller baade her og der..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin test. Bra at noen tester rimelige produkter også.

Et par sjargonger (ord&uttrykk) som ikke alle kanskje er fortrolige med, men det tåler vi

Man burde ha testet annen type musikk også, men det kommer kanskje senere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott test

Bra skrevet, og mange aspekter er belyst på en lettfattelig måte.
    Noen kommentarer har jeg:
    - Hvorfor ingen testing med CD? mp3 er jo komprimert kvalitet...
    - Hvorfor så ensidig referansemusikk?
    - Forstår at dere er to kompiser som tester sine høyttalerene opp imot hverandre, det er både interessant og lærerikt- flott at dere deler slikt med oss andre :-)
    - Disse to høyttalere er vidt forskjellige- både i prinsipp, konstruksjon og prisklasse. Mine Proson Reality62 MkII har samme fysiske bestykning som F-6 (diskant+ to 6,5") men elementene er identiske med XTZ-elementene. Koster ca 3000,- på nettet. Dette kunne vært en interessant sammenligning ;-)

PS- diskanten i XTZ er ikke en bånddiskant.... det er en konvensjonell diskant, men formet på en spesiell måte... I en bånddiskant (elektrostat) er selve båndet spenningssatt, men her er "båndet" T-formet med en langstrakt "spole" som ligger mellom to magneter, som en vanlig rund diskant. Se tegning på produsentens hjemmeside (link under). Jeg synes den låter meget bra og den har god horisontal spredning, holografi og bra fokus!
    link til produsent: welcome Diskanten heter V64-1 og 6,5" heter WCL 166-7A
    De finnes også på Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se og der kalles diskanten V64-3 og 6,5" heter 166M01.

Hilsen T
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Loftstue

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange positive tilbakemeldinger.

Sitat Opprinnelig postet av Loftstue
    Hvorfor ingen testing med CD? mp3 er jo komprimert kvalitet...
    Hvorfor så ensidig referansemusikk?
    Vi har ikke testet med cd da vi ikke hadde noen cd-spillerer, eller cd-plater å teste med. Det nærmeste vi kunne ha kommet var og lånt en dvd-spiller og brent ut noen mp3 sanger på cd-plater, men vi så ikke på det som noe "must" så da holdt vi oss til å bruke mp3 filene direkte fra pc-en.

Vi lagde denne testen en dag vi hadde lite å gjøre, og tok bare ideen da den poppet opp. Dette krasjet tilfeldigvis med at Cellv14 hadde reinstallert pc-en så han hadde ikke det store utvalget med musikk tilgjengelig. Men da vi hadde hørt en god del på Daft Punk på det tidspunktet og det var lett tilgjengelig og ny-nedlastet bestemte vi oss for å bruke de sangene vi brukte. Vi følte at vi hadde en noe lunde god variasjon med de sangene (Make Love er rolig, Robot Rock har mye bass og de andre sangene er gode sanger )

Sitat Opprinnelig postet av sjefen6
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Takker. Har bestilt port puter i dag faktisk, gleder meg til de kommer i posten.
    Fikk port putene i dag, har ikke testet de skikkelig på rigget mitt. Setter meg sikkert ned sammen med cellv14 i nær framtid og evaluerer forskjellen.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reagerte litt og på musikkutvalget, fordi at elektronika ofte mangler innslag av akustikk, romfølelse, holografi og egenlyd fra instrumenter som feks. Rock og ikke minst jazz og Klassisk inneholder.
    Kan være at folk med en litt mere voksen musikksmak ikke vil ta testen spesielt alvorlig siden det finnes lite for de å forholde seg til;-)
    Kan være greit å ha i bakhodet til neste til neste gang.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe dere får lov til å klage så mye dere vil, dette var en n00b test som man sier og var lagd for ren morroskyld. Klag mer hvis dere vil for klagene blir brukt til en litt mer grundig test etter påsken kanskje.

Hvor det blir skiftet til et litt mer Gigantisk rom (4x8? husker ikke), Stjelt en CD-Spiller og en drøss av forskjellig musikk i selvsagt lossless. Bilder blir vel også tatt med et heftig kamera vi har på skolen ...men da igjenn kanskje det blir en video inkludert da vi har DV kamera også?

Vi har ikke muligheten og teste med forskjellige forsterkere men kan ringe litt her å der for å sjekke om det blir mulig da vi vet flere personer som har.

Highend kabler kan dere bare glemme, vi er studenter trossalt å vil ikke bli blakke på et par dyre pisker

Hvis det er noe dere lurer på så gjerne spør ivei!

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv de Dynavoice høyttalerne. Går det greit å bruke en vanlig svamp til å "tette igjen" bassportene?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Har selv de Dynavoice høyttalerne. Går det greit å bruke en vanlig svamp til å "tette igjen" bassportene?
    Kan ikke si meg sikker på om det går, bare å kjøp å finn ut..trur neppe det gjør skade

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komplett selger Proson sine bass-port-puter som folk bruker på F6 også:
    Komplett.no - Proson Bass port puter

(se kommentar under på den linken)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke mye rart for å eksperimentere med dette. Andre ting som har blitt brukt er sokker, sammenrullet tørkepapir osv :-) Svamp burde funke fint for å oppnå effekt, men den bør ikke være for myk. Visuelt tar det seg nok best ut med formede skumplastbiter i riktig farge, men her sitter vel portene bak, så det har kanskje ikke så mye å si.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •