Test: Arcam AVR-350

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innledning
    I en tid hvor hjemmekinoreceivere blir mer og mer avanserte kan man si at det kanskje er å gå litt mot strømmen hvis man velger en receiver som Arcam AVR-350. Med det mener jeg at den for mange kanskje ikke er et åpenbart valg med tanke på finesser, samt at den ikke har noen behagelig hjelp i form av auto-setup eller romkorreksjon. På papiret ser AVR-350 noe trist ut i forhold til flere av sine naturlige konkurrenter på akkurat dette området, med unntak av en godt dimensjonert strømforsyning. Jeg er selv en gammel Arcam-traver, og har tidligere vært i besittelse av foregående receiver-modeller som AVR-100 og AVR-200, samt to-kanals-effektforsterkeren FMJ P35. Selv om dette var gode produkter fikk nysgjerrigheten min meg til å ri på bølgen av de mer komersielle receiverene en stund. Med innslag av blant annet Pioneer, Denon og nå sist Marantz’ modell SR-7500. Sistnevnte har jeg hatt et godt forhold til i samspill med Oberon 6.1, men innimellom pirres nysgjerrigheten igjen i retning av mer eller mindre nye territorier. Selv om Arcam ikke er helt nytt for min del, har tydeligvis ingeniørstaben snakket sammen i gangen siden mitt siste beskjentskap med merket, noe jeg vil gå litt mer inn på senere i skribleriene mine.

Arcam er kanskje mest kjent for å lage meget gode stereoprodukter, og har høstet mye god kritikk på nettopp dette området. Deres sterkeste kort tidligere har derimot ikke vært lyd i mange kanaler, og man aner nok fortatt konturene av at de ikke vil hengi seg helt til trenden som mange av de mer komersielle aktørene på markedet følger. Det jeg sikter til er som de fleste sikkert skjønner automatisk romkorreksjon eller auto-setup, av ymse kvalitet. Heldigvis vet Arcam å videreføre sin kunnskap om stereo til de få produktene de har for å tilfredsstille de som er sultne på lyd i mer enn to kanaler, men fortsatt har nettopp dét som første prioritet. Alle som leser dette har kanskje ikke et videre nært forhold til Arcam, men de har sannsynligvis fått med seg noen av disse fakta. Jeg velger derfor å ikke si så mye mer rundt denne engelske bedriften, men heller litt om hvorfor jeg selv vurderte å se etter en potensiell erstatter for min Marantz SR-7500.

[BREAK=Noen tanker rundt et bytte]

Noen tanker rundt et bytte
    Når et bytte skal foretas er det ofte en grunn til det, og for noen er det kanskje interessant å vite hvorfor nettopp den tanken streifet meg. Lyd er jo veldig relativt, subjektivt og hele den pakka der. For et halvt år siden var jeg godt fornøyd med lyden Marantz/Oberon komboen ga meg i mitt oppsett. Men etter hvert som tiden går, og man hører andre oppsett og får mer erfaring blir man statig mer kresen om man kan si det slik. SR-7500 er riktignok ikke Marantz’ siste tilskudd på deres stadig voksende stamme av receivere, men det er ikke uten grunn at de har et respektabelt rykte på seg i vår lille lydverden. Marantz er også en av markedets aktører som lenge har vært kjent for å kunne sitt stereoutstyr, og et par av deres cd-spillere i øvre mellomklasse regjerer fortsatt den dag i dag. Ei heller stereoforsterkerene deres er noe å fnyse av. I og med at jeg hadde nok av krefter i form av Oberon 6.1 fra før av var selvfølgelig ikke dét bakgrunn for at jeg begynte å se meg om etter en arvtager, men heller det faktum at kanskje en oppgradering av forforsterkeren kunne gjøre ting enda bedre. Forforsterkerens påvirkning blir av alt for mange fokusert for lite på i mine øyne. Alle leddene i signalkjeden er selvfølgelig viktig, og i mange tilfeller er det overraskende hvor mye forforsterkeren kan ha å si for lyden. Selv om den nok ikke helt kan sidestilles med et høyttalerbytte hvis ønsket om maksimal forandring står i fokus. En dedikert stereoforforsterker var lenge under tung vurdering, men det faktum at jeg da ikke fikk benyttet anlegget med sub gjorde etter hvert at det utgikk. En dedikert surroundforforsterker hadde vært en mulighet, men da skal man rimelig høyt opp i pris om man skal ha merkbar forbedring på lydkvalitet i to kanaler. I tillegg følger da effekt for opptil syv kanaler, noe som selvfølgelig ikke gjør affæren særlig mye hyggeligere for den stadig mer anorektiske lommeboken.

Når det gjelder Marantzen så har den auto-setup, men utover det kan heller ikke denne receiveren skryte på seg tittelen ”ustyrsbombe”. Den har blant annet en mildt sagt middelmådig bass-management, noe som faktisk er av betydning om man vil ha mulighet til å benytte en subwoofer i stereo med så godt resultat som mulig. Pure-direct funksjonen til Marantz fungerer rimelig bra, men jeg opplevde at den tilslører diskanten noe ved bruk av ”stereo”-modus, noe man må hvis man vil ha med subwooferen på leken. En for sløret diskant kan enkelt felle øvre del av lydbildet, og dermed snevre det inn i tillegg til at holografien ikke blir så bra som den kunne ha vært. Jeg er vel ikke vanskelig når jeg sier at teknsike finesser ikke har høyeste prioritet hos de som velger å legge 20 hardt opparbeidede frognertiere på bordet for en receiver som Arcam AVR-350. Denne gruppen har kanskje et håp om at maksimal lydkvalitet er lagt i fokus, i tillegg til at de kanskje står fritt til å romstere litt i rommet ved utøvelse av manuell romkorreksjon hvis dette skulle finnes nødvendig. Med all respekt for de receivere som har denne funksjonaliteten. Nylig har jeg selv hjulpet en kompis med å sette opp et anlegg i en stue med mange harde flater uten mulighet for mange manuelle akustiske tiltak. En runde med MCACC-systemet til Pioneer gjorde her lyden fantastisk mye bedre enn utgangspunktet, så hvis man har begrenset mulighet til å gjøre manuelle tiltak med akustikken er det liten tvil om at dette kan være veien å gå for mange. Når det er sagt er det fortsatt et faktum at justering som disse avanserte romkorreksjonssystemene gjør kan ha negative virkninger på lyden i noen tilfeller. Tenk bare på hva som skjer med headroomet i anlegget ditt hvis det er noen stygge dipper som skal boostes for å pynte på frekvenskurven.

Jeg har selv heldigvis mulighet til å gjøre en del justeringer i mitt lytterom. Dette sagt, andre gode tilbakemeldinger på AVR-350 og mine egne erfaringer med merket fra tidligere av gjorde at jeg valgte å sjekke ut Arcam igjen. Spørsmålet var da om lyden kunne bli bedre i stereo, samt om denne receiveren hadde bedre bass-management enn Marantz SR-7500. Skulle den gjøre en bedre jobb i hjemmekinoen i tillegg var det noe jeg så på som en bonus. Med andre ord vil mitt hovedfokus på Arcam AVR-350 ligge på dens kvaliteter som lydformidler i to kanaler, med mulighet for bruk av en subwoofer samtidig når humøret tilsier dette. Videre skal jeg prøve å lire av meg noen av mine inntrykk av dens jobb i hjemmekinoen siden det tross alt er en hjemmekinoreceiver.

[BREAK=Tekniske finesser]

Teknisk info – Arcam AVR-350

Tekniske detaljer: Arcam AVR-350

Mitt testeksemplar av AVR-350 er i sort utførelse, noe som er ganske fremmed i mitt oppsett. Den lille WAF-delen av meg er selv mest fan av sølvfargede komponener, men Arcams sobre fremtoning gjør at sort i dette tilfellet kan aksepteres. Det eneste som gjør at det krasjer er at resten av elektronikken er i sølv. Utseendemessig er det fint lite som skiller AVR-350 fra resten av Arcams tidligere receivere. Arcam klamrer seg til det enkle og stilrene, noe som fungerer veldig godt. Uansett om du har en maskulin hjemmekino, eller et stilrent stueanlegg bør Arcams komponenter kunne gli fint inn.

I jungelen av receivere er man vant til å få mange innstillingsmuligheter, tekniske finesser og enda mer til for pengene. Det man ikke alltid kan forvente er å få alt for mye krutt med på lasset. Arcams AVR-350 er oppgitt til å levere 100 kontinuerlige watt ved 8 ohms motstand i syv kanaler samtidig, eller 120 watt om man velger å kun benytte to kanaler. Har man kun et 5.1 oppsett kan selvfølgelig de to siste kanalene brukes til å bi-ampe fronthøyttalerene, alternativt bruke de i en annen sone hvis man er av den typen. Den oppgitte effekten ser dog ikke overhengende imponerende ut ved første øyekast. Dette skyldes det faktum at watt kan angis på mange måter, noe mange produsenter dessverre også gjør. Skal man kun følge tenkniske spesifikasjoner er det mange receivere som kan levere mye mer enn AVR-350, til en brøkdel av prisen. Ser man derimot nærmere på strømforsyningens størrelse skjønner man fort at mange receivere kun har oppgitt fantasi-watt. AVR-350 har i likhet med sin ”lillebror” AVR-300 en ringkjernetrafo på 1200VA, noe som er meget bra for en hjemmekinoreceiver å være. Dette underbygger det faktum om at den faktisk har mulighet til å levere noe som kan likne den faktiske oppgitte effekt. En av tingene som skiller AVR-350 fra AVR-300 er blant annet prosessorkortet, som er direkte arvet fra AVP-700. Videre har den OP2134 OP-amper fra Burr Brown, samt Arcams ”Mask of Silence” teknologier hentet fra toppserien FMJ. ”Mask Of Silence”, eller ”Stealth Math”-teknologien ble i utgangspunktet utviklet for å redusere radarbilder av fly, ved å absorbere elektromagnetisk stråling. Dette har altså Arcam utnyttet for å hindre at elektromagnetisk støy generert av de digitale kretsene skal slå tilbake å påvirke lyden negativt. AVP-700 er Arcams dedikerte hjemmekinoforforsterker i DIVA-serien, en forforsterker som koster det samme som AVR-350! Nå har jeg ikke hatt gleden av å besiktige eller lytte til AVP-700, men når balanserte XLR-utganger i hovedsak er forskjellen på disse er det ikke tvil om at AVR-350 fremstår som et særdeles godt kjøp.

Bakplaten til AVR-350 har det vanlige av inn– og utganger som en receiver med respekt for seg selv bør ha. I likhet med Marantz SR-7500 kan heller ikke AVR-350 skalere opp eller overføre lyd via HDMI. Dette er litt dumt med tanke på å være fremtidsrettet, men per dags dato ikke et stort savn for min egen del. Høyttalerterminalene er som på tidligere Arcam-modeller av grei kvalitet, selv om det fortsatt kan bli litt trangt om plassen hvis alle høyttalere skal kobles til og kablene er hentet fra solid-core-leiren. Noe jeg også har merket meg er at Arcams bananterminaler er litt slappere i fisken enn mange andres, så noen bananer kan sitte litt vel løst om man ikke har plugger av typen som kan strammes. Alt i alt er dette som småpirk å regnes, da Arcam tross alt har mer solide terminaler enn mange andre. En litt overraskende gimmick er at Arcam av alle har valgt å utstyre fronten med en dedikert inngang for tilkobling av MP3-spiller, noe som strengt tatt strider litt mot deres lydfilosofi. Lenge leve mp3!

Dissikerer man AVR-350 eksponeres en stor ringkjernetrafo fra Noratel på venstre side, en ledende produsent innen området. Bak denne finner jeg under et hav av ledninger fire kondensatorer på 12.000 mikrofahrad hver. Man ser at alt som har med strømforsyningen å gjøre fornuftig nok er lagt til venstre i forsterkeren, mens den delikate signalbehandlingen ligger til høyre. Mellom disse to hovedseksjonene i forsterkeren ligger en kraftig tverrgående kjølerille for varmeavledning. Kikker man ekstra nøye ned i kjølerillen skimtes en liten vifte for bruk når det går ekstra hett for seg. Denne viften klarte jeg aldri å sette i drift under testperioden, noe som er nødt til å bety at man skal ha en rimelig seriøs cowboyfest hvis det skal skje. De modulbaserte kretskortene på høyre side kan minne litt om oppbygningen til en pc, som i seg selv er ganske genialt hvis en modul må byttes av en eller annen grunn.

[BREAK=Bass-management og andre innstillinger]

Bass-management og andre innstillinger
    I forhold til min SR-7500 står man med noen flere muligheter når man skal inkorporere subwooferen sammen med AVR-350. Det er absolutt ingen sensasjon i forhold til de fleste sistegenerasjons-receivere, men deling fra 40 til 130hz i 10hz steg åpner for mange flere muligheter enn man har på Marantzen. Å ikke ha mulighet til å dele under 80hz er dumt hvis rommet har egne meninger om hvordan lydbølgene skal sprette rundt og påvirke den totale lydopplevelsen, ved enten å forsterke eller fase de ut. Selv har jeg slitt med området 50 til 70hz som nesten uansett fases ut en god del, i tillegg til at 30-40hz i motsetning boostes. Mitt håp var dermed å kunne rette opp i dette ved å leke meg med deling på subwoofer, og for eksempel la fronthøyttalerene bli med litt lenger ned i frekvensområdet. Så enkelt var det deverre ikke, men ved å la frontene spille hele veien ned i tilegg til at subwooferen ble med opp til 90 hz ble frekvenskurven mer riktig på papir, samt at ørene mine var enig i å la min Behringer-equalizer slippe å rette opp så veldig mye. En av grunnene til at jeg helst ikke vil bruke Behringeren til å øke ved utfasinger er at, selv om kurven ser fin ut, det blir alt for mye energi i rommet. Den taktile effekten på kroppen skal neimen ikke undervurderes.

Etter at subwooferen er mer eller mindre vellykket integrert kan man velge separate nivåer for film og stereo. Dette er praktisk med tanke på at de fleste gjerne vil ha litt mer trykk i nedre region ved filmtitting enn ved musikklytting. Da er det greit å ikke trenge å justere dette manuelt hver gang man skifter kilde. Videre har man ”fy-fy” kontrollerene for justering av bass og diskant, som faktisk kan være hendige om en av bakhøyttalerene har vært litt uheldig med plasseringen sin. Bass og diskant kan justeres separat for alle høyttalere, men jeg valgte å holde meg unna disse i denne omgang. Nevnes bør også at audio-delay (lip-sync) kan justeres fra 0 – 220 ms, noe som viser seg å være greit hvis lyden ikke er helt i sync med bildet. Menyene på AVR-350 er rimelig intiutive, men det tok faktisk litt tid før jeg fant frem til den avanserte av de to den har. Fjernkontrollen har én menyknapp, hvor en enkel standardmeny dukker når man trykker vanlig på knappen. Denne menyen inneholder få, enkle menyvalg og er ikke stedet hvor man gjør seriøs kalibrering. For å kunne gjøre dette må man aksessere den avanserte menyen, noe som viste seg å være enklere sagt en gjort for en nordmann som ikke leser bruksanvisninger. Selv om det var et personlig nederlag, måtte vedkommende ty til bruksanvisningen for å finne ut at man måtte holde menyknappen inne noen sekunder for å komme til den avanserte menyen. Her har man tilgang til alle valgene som receiveren tilbyr, og herfra gikk alt som en lek hvis man har vært innom en slik meny før.

Fjernkontrollen CR80 bør også skjenkes et par ord. Den er som mange andre fjernkontroller villig til å lære opptil 7 andre komponenters kontrollsignaler. Den har god størrelse, og gir et meget godt grep (fotografene der ute vet hvor mye dette har å si). Kroppen er bekledd med et tynt gummiliknende materiale, og knappene er logisk plassert. Bakgrunnsbelysning på alle knapper som automatisk aktiveres ved bruk har den også. Alt i alt er dette en stor forbedring fra tidligere Arcam-kontrollere jeg har vært i besittelse av. Godt de endelig har kostet på seg noe vi forbrukere er mer verdig.

[BREAK=To folkeslag]

To folkeslag
    Forbedring av lyd i to kanaler var mitt mål da jeg ba om å få teste ut AVR-350. Uten merkbare forbedringer på dette området vil i mine øyne ikke prisen kunne forsvares. Man får tross alt en rimelig kapabel stereoforesterker til samme pris. Nå blir det selvfølgelig ganske feil å sammenlikne på denne måten, da dette i utgangspunktet er produkter ment på to forskjellige kundegrupper innen audio. ”Stereofolket” er egentlig ganske lett å kategorisere. De jakter bare best mulig lyd i to kanaler, gjerne uten subwoofer som de mener er fandens verk og ikke har noe som helst i et stereoanlegg å gjøre. Greit nok det. Så har vi oss da, ”hjemmekinofolket”. Vi er gjerne et mer komplekst folkeslag, som ofte vil ha både i pose og sekk. For de med ubegrenset tilgang på kapital er ikke dette noen stor sak, men for merparten av oss er ikke dette alltid tema. Veldig mange oppsett rundt omkring, mitt selv inkludert, er bygd opp rundt en ”middelmådig” hjemmekino-receiver med innslag av ekstra effekt til frontene. Dette gir mye per krone, men for de som har en fot i hver leir er ikke dette alltid godt nok. Det beste alternativet er nok to oppsett, et til hvert formål, men da er vi igjen tilbake til kapitalspørsmålet og ikke minst tilgang på plass. Undertegnede kan i så måte betegnes som en hybrid, som gjerne vil ha det beste fra to verdener.

[BREAK=Lyd i 2 kanaler]

Lyd i to kanaler
    Mitt referansepunkt i forhold til hvordan jeg kan beskrive AVR-350 vil være Marantz SR-7500, med og uten Oberon 6.1. Jeg har med tiden fått inntrykk av at noen mener at Arcam har en lys klangkarakter, en såkalt engelsk lydsignatur. Denne såkalte engelske lydsignaturen refereres ofte til som ”slank” i bassområdet og ”lys” i diskanten. At AVR-350 har denne lydsignaturen kan jeg med en gang avkrefte. Receiveren blir satt i ”Pure Direct”, modusen som kobler ut alle digitale kretser for minimalt av andre potensielle forstyrrelser. I vanlig prosedyre har gamle godt kjente og noen nye låter fått snurre under testperioden, og for å starte på toppen tar det ikke lange tiden å konstatere at den øvre oktaven av det hørbare frekvensområdet fremlegges på en ”myk” måte. En for meg i det siste noe uvant tilnærming av diskantgjengivelsen. AVR-350 leverer nok av detaljer i diskantområdet og er samtidig snill mot øret over lang tid, noe som forbygger lyttetretthet. En egenskap som vitner om god kvalitet mener jeg, og uønskede sibilanter er i høyeste grad ikke et tema med mindre andre kilder fremprovoserer dette. Høyttaleroppsettene AVR-350 har fått bryne seg på er en Usher-frontrekke og et fullverdig Swans F2.2-oppsett. Frontene i begge disse systemene er godt voksene høyttalere som krever mye av forsterkeren for å levere skikkelig, så en enkel jobb for den tilsynelatende lille receiveren har det absolutt ikke vært. Swans F2.2 er fra før av noe snillere i toppen enn Usher CP-6381, og hvorvidt man da mener at AVR-350 i kombinasjon med F2.2 blir for snilt munner ut i smak og behag. Usherene på sin side hadde ikke vondt av å bli en anelse temmet, og i mitt rom kommer de enda mer til sin rett med AVR-350 som et av leddene i signalveien. Bredden er veldig god, men kanalseparasjonen ble enda et par hakk bedre med Oberon 6.1 tilkoblet. Med på lasset fulgte da også en anelse lysere diskant og ikke uventet strammere bassgjengivelse. Med fare for å være litt kategorisk vil jeg si at AVR-350 alene presenterer en rimelig nøytral mellomtone. Kvinnestemmer og piano gjengis troverdig, og hardner kun til når det er meningen. Mørke og kraftige mannsstemmer får den kraften de skal ha, og Leonard Cohen er helt klart gjenkjennelig.

Måten diskanten ble fremlagt på var for meg en liten overraskelse, selv om jeg ikke har erfart den som direkte lys eller hard på tidligere Arcam-modeller. Overraskelse nummer to ble da måten den håndterte bassen på. Mellombassen har overraskende godt trykk, og fremprovoserte opptil flere glis hos undertegnede. Under en av lytteseansene ble jeg faktisk så ivrig at jeg måtte ringe en av mine audiofile venner for å fortelle hvor bra dettte var. Låten som da snurret var en av Kari Bremnes’ eldre låter ”Mitt hjerte hamrer og hamrer”, en låt som virkelig får det til å trykke hvis forholdene ligger til rette. Slike utfall er ikke hverdagskost for meg, og forteller noe om reservene og ikke minst kvalitetene AVR-350 besitter på dette området. Videre nedover i frekvensområdet vil jeg ut fra mine egne preferanser nesten kategorisere Arcamen som litt ”fet”. Ikke det at den blir vulgær, men den kan i hvertfall ikke beskyldes for å være veldig slank. Når det gjelder kraftreservene skal det sies at disse er veldig bra til receiver å være, og selv har jeg tilgode å høre receivere som kan overgå dette. Med disse godglosene ute, er det heller ikke til å legge skjul på at AVR-350 selvfølgelig også har sine begrensninger. Den tåler å spille høyt, men som her med høyttalere av en viss størrelse må også AVR-350 kaste inn håndkleet når volumet øker på mer kompleks musikk. Et godt eksempel hvor dette skjer er på låten ”Pot” fra Tools album ”10.000 Days”. Dette er en kompleks låt med rå bassgitar, kontant såvel som tung bass og godt plasserte instrumenter. Bredden på denne låten er også en fest hvis anlegget klarer å gjengi den. At en låt i denne sjangeren i tillegg har fenomenal teknisk kvalitet er veldig gledelig for en audiofil sjel, og når i tillegg Arcams effekforsterker P1000 hektes på viser Arcam sin mer brutale og ”mørke” side. Med 2200VA strømreserver ekstra strammes bassen opp, og det rocker skikkelig uten antydning til kompresjon med mindre volumet økes mer enn man har godt av. Det er morsomt å kunne konstatere at en forsterker kan være såpass snill i det ene øyeblikket, og så forferdelig brutal i det neste.

Tidligere var jeg inne på at jeg gjerne ville ha litt bedre lydkvalitet når ikke ”Pure Direct” var aktivert, eller for å si det på en annen måte beholde den gode lydkvaliteten fra ”Pure Direct” når prosessoren var med i bildet. Dette skjer når man vil bruke en subwoofer i stereo, og i og med at receiveren da må mikse inn denne er ikke ”Pure Direct” lenger et valg. Jeg har forsket en del på dette, og selv om det er lett å bli litt farget av den ekstra dimensjonen en subwoofer tilfører lydbildet kan jeg ikke si at jeg klarte å høre særlig stor forskjell her. Med andre ord gjør prosessorkortet fra AVP-700 en veldig kapabel jobb i stereo, noe som er til stor glede for meg å kunne konstatere.

[BREAK=Lyd i flere kanaler]

Lyd i flere kanaler
    Selv om mitt hovedfokus har vært AVR-350s ytelse på musikk i to kanaler er ikke dens jobb i hjemmekinoen min uten betydning. Men det faktum at jeg var rimelig fornøyd med Marants’ jobb her fra før av gjorde ikke dette avgjørende for meg, bare den ikke gjorde det dårligere. Skulle jeg tro ryktene var ikke dette tilfelle, så bekymringene var ikke overhengende store hvis jeg skal være ærlig. Mange tenker nok at en forsterker som gjør en såpass god figur i stereo må gjøre en god jobb i hjemmekinoen. De som måtte føle seg skyldig har helt rett, for AVR-350 engasjerer i høyeste grad i hjemmekinoen også. Den klarer å kontrollere 7.1-settet med Usher-rekka i front og 5.1-settet fra Swans på en god måte, og så lenge subwooferen tar seg av de dypeste frekvensene er det fint lite jeg savner. Med Ambras DVD ”Child of the Universe” i skuffen merker jeg meg at det faktisk er litt bedre kanalseparasjon i bakkanalene i forhold til Marantz SR-7500 også. Kort fortalt opptrer AVR-350 lydmessig på samme måte i hjemmekinoen som den gjør i stereo, og med det føler jeg ikke helt den store trangen for å utdype mer på dette området.

[BREAK=Konklusjon]

Konklusjon
    Hvorvidt du skal velge Arcam AVR-350 eller for eksempel en receiver med romkorreksjon som kontrollsenter i din hjemmekino skal jeg ikke si deg. Dette er noe en selv må vurdere ut fra hvilke muligheter en har i rommet hvor lyttingen foregår. Har du 20 tusen kroner du vil bli kvitt og valget står mellom en receiver uten romkorreksjon kan valget fort bli ganske enkelt. AVR-350 har da ikke veldig mange naturlige konkurrenter i samme prisklasse, kanskje med unntak av noe Primare har hostet opp. Prisen man må betale for AVR-350 er ikke småpenger, men man får da en receiver i toppklasse hva lydkvalitet angår. Den har god bass-management, glimrende lydkvalitet i både to og flere kanaler og det meste av funksjonalitet hvis man ser bort fra romkorreksjon og auto-setup. Marantz SR-7500 har dermed funnet en verdig arvtager i undertegnedes hjemmekino, og jeg ser fram til mange timers nytelse sammen med Arcams nyeste receiver, både på musikk og i hjemmekinoen.

Modell: Arcam AVR-350
    Importør: Akusikk AS
    Veil. pris: 19.998,-

Tilkoblet utstyr:
    • Usher CD-1
    • Pioneer 696
    • Midgard Audio Oberon 6.1
    • Arcam P1000
    • Swans F2.2 front / F1.1 center
    • Usher CP-6381 front / X-616 center
    • SVS PC-Ultra

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fin test, Kenti, og det samsvarer godt med det jeg har hørt hos deg

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en kjempeflott test kenti! Veldig godt skrevet, og meget flotte bilder. Kjekt at du forteller så grundig om oppbygning, ytelse og funksjoner og hva Arcam vektlegger - ikke minst småting som oss forbrukere lurer på underveis :-D. Du er også veldig flink å formulere deg godt.

Kjempebra! :-D

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Knallbra, Kenti. Underholdende og meget grundig, men samtidig fokusert mht den klassifiseringen produktet stiller seg i; en musikalsk receiver som også gir lyd i flere kanaler!

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en glimrende skrevet test kenti Jeg vurderer selv AVR350 om dagen, spesielt etter at kolschtat tok med seg sin C31+P35-kombo til meg. Jeg hadde også fått for meg at Arcam ville ha en lys og tynn klang på mine høyttalere, noe jeg virkelig fikk motbevist. Synes det var meget behagelig lyd oppover, ikke minst utrolig åpent og detaljert. Jeg tror/håper at AVR350 kan være det perfekte kompromiss for stereo og hjemmekino

Newcomer cináed sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra Kenti! Har kikket endel på denne og det er godt å se en skikkelig godt gjennomført test av denne! Blir nok denne ved neste oppgradering!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra vi ikke var helt uenige da, AK

Takker så meget, Labbetuss. Hyggelig å høre at det falt i smak!

Da er du et godt eksempel på "feiloppfatningen" noen har av Arcam, Marantz Og da mener jeg selvfølgelig det i beste mening, for som du sier fikk du jo det motbevist via en test i ditt eget oppsett. Du har også SR-7500, som jo er bra, men jeg er overbevist om at du vil få enda mer ut av ditt allerede gode oppsett med AVR-350. Blir spennende å høre tilbakemeldingene dine etter at du selv har testet AVR-350.

Takk for det, cináed Hvilken reciever er det du har nå?

Newcomer cináed sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg Harman/Kardon AVR5500. Vært veldig fornøyd med denne, men nå har jeg blitt bitt av oppgraderings basillen... Så blir nok Arcam AVR350 med B&W DM603 S3 og B&W LCR600 S3. Har ikke helt bestemt meg for bakhøyttalere enda...

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har nevnt avp700 og avr300 i testen kan jeg komme med noen kommentarer.
    avp700 vs avr350:
    Analog videodel er betydelig bedre på avr350. (har ikke prøvd hdmi)
    Balansert kabling gav et betydelig løft ved bruk av effektforsterker. (mer kontroll og ro ved høyere volum)
    avr350 vs avr300:
    avr300 har mer kraft ved singelamp. Leverte min første avr350 i retur fordi jeg trodde den var defekt.
    avr350 er et hakk bedre på stereo og 2 hakk opp på hjemmekino.

Både avr350 og avr300 får et enormt løft med biamping. Kraftresursene økes enormt og må prøves av de som ikke har effektforsterker.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, ikke umulig du vil få en noe annen lydsignatur da, cináed. Har selv hatt 603 S2 for en god stund tilbake, fine høyttalere

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyttig info det, RS. Hvilken effektforsterker brukte du på AVP700? A32?
    Fikk naturlignok ikke testet balansert selv mot P1000 da dette funker dårlig med AVR-350.. Men hvis det er såpass stor forskjell som du sier må det prøves!
    Litt pussig at AVR-350 og 300 skulle oppleves så forskjellig ved single-amp ja, særlig i AVR-300s favør. De har riktignok like store strømreserver, men rart at Arcam har gjort en slik "blemme" hvis så stemmer. Har selv ikke testet disse ved siden av hverandre, men avskriver selvfølelig ikke dine betraktninger

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Nyttig info det, RS. Hvilken effektforsterker brukte du på AVP700? A32?
    Fikk naturlignok ikke testet balansert selv mot P1000 da dette funker dårlig med AVR-350.. Men hvis det er såpass stor forskjell som du sier må det prøves!
    Litt pussig at AVR-350 og 300 skulle oppleves så forskjellig ved single-amp ja, særlig i AVR-300s favør. De har riktignok like store strømreserver, men rart at Arcam har gjort en slik "blemme" hvis så stemmer. Har selv ikke testet disse ved siden av hverandre, men avskriver selvfølelig ikke dine betraktninger
    Brukte Parasound A52 ved balansert drift.
    Har B&W 804s som krever masse kraft for å bli drevet på en god måte. Ved ca.92db smalt det i høyttaleren. Ved biamping har den ingen problemer med å spille høyere uten å miste for mye kontroll.
    Med Audiovector M3 hadde den ingen problemer, men jeg mener fremdeles en bør prøve den biampet.
    Tror forøvrig de aller fleste recivere vil slite med å drive disse høyttalerene på en tilfredstillende måte.
    Er forøvrig meget fornøyd med den!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott test kenti! Har hatt AVR350 noen mnd nå og må si meg enig i det du beskriver. Har blitt mange timer med stereo lytting. Hos meg kombineres den med Patos Lyric 402 MkIII og det høres nydelig ut PS: er det noen i Kristiansands området som vil ha en prøvelytt er de hjertelig velkommen, send en PM.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Brukte Parasound A52 ved balansert drift.
    Har B&W 804s som krever masse kraft for å bli drevet på en god måte. Ved ca.92db smalt det i høyttaleren. Ved biamping har den ingen problemer med å spille høyere uten å miste for mye kontroll.
    Med Audiovector M3 hadde den ingen problemer, men jeg mener fremdeles en bør prøve den biampet.
    Tror forøvrig de aller fleste recivere vil slite med å drive disse høyttalerene på en tilfredstillende måte.
    Er forøvrig meget fornøyd med den!
    Skjønner. Hva var utslagsgivende for at du valgte 350 foran 300? Såpass mye bedre lyd at det var verdt prisforskjellen opp til 350, eller var det rett og slett dårlig tilgang på "rimelige" 300er? Kjører du med effekt på 350 nå?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Flott test kenti! Har hatt AVR350 noen mnd nå og må si meg enig i det du beskriver. Har blitt mange timer med stereo lytting. Hos meg kombineres den med Patos Lyric 402 MkIII og det høres nydelig ut PS: er det noen i Kristiansands området som vil ha en prøvelytt er de hjertelig velkommen, send en PM.
    God å høre at du er fornøyd! Hva bruker du som kilde i anlegget?

Da kan jeg bare anbefale de i Kristiansand-området som er interessert i en lytt til AVR-350 å løpe ned dørene hos Ivalos. Han står sikkert for kaffe og kaker og

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner. Hva var utslagsgivende for at du valgte 350 foran 300? Såpass mye bedre lyd at det var verdt prisforskjellen opp til 350, eller var det rett og slett dårlig tilgang på "rimelige" 300er? Kjører du med effekt på 350 nå?
    Har både 350 og 300!
    avp700 ble solgt for 2 dager siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Pioneer dvd 575, ikke så mye å slenge ræva i taket for. Kobler digitalt til Arcamen så det hjelper. Bedre DAC i Arcamen enn Pioneeren.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Har både 350 og 300!
    avp700 ble solgt for 2 dager siden.
    Stemmer det. Var vel en grei pris for kjøper også det om jeg ikke husker helt feil.
    Regner med at du kun beholder én av 300 og 350..? Hvis så er det spennende for mange å høre hvilken du beholder, og eventuelt hvorfor.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det. Var vel en grei pris for kjøper også det om jeg ikke husker helt feil.
    Regner med at du kun beholder én av 300 og 350..? Hvis så er det spennende for mange å høre hvilken du beholder, og eventuelt hvorfor.
    Beholder begge:-D Har 2 anlegg.
    Grunnen til at jeg beholdt 350 kontra avp700 var videodelen. Avp700 hadde problemer med parabolsignalene til Force 1199. Bilde ble svart i 1-2sekunder med ca.15-20 sekunders mellomrom.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, alltid bra å slippe å måtte velge

Synd dette med AVP-700 da, noe som ikke akkurat er med på å svekke inntrykket av at AVR-350 står seg som et bra alternativ..

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •