Minitest: Akustikkplater - Erfaringer fra en nybegynner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Minitest: Akustikkplater - Erfaringer fra en nybegynner

Introduksjon:
    Etter flytting i fjor høst, fikk jeg endelig mitt eget koserom på loftet og en lenge etterlengtet dedikert hjemmekino.

Minitest: Akustikkplater - Erfaringer fra en nybegynner-hovedbilde-2-jpg

I mellom oppussing av kjøkken, bad, stue og 2 soverom fikk jeg noen timer her og der til møblering og plassering i kinoen. Jeg hadde på forhånd, mens vi ventet på huset, fått skaffet meg nesten alt utstyret jeg trengte i form av prosjektor, høyttalere, surround-processor og effektforsterkere. Utstyret er mer dokumentert på AVforum.no - Mor10's hjemmekino.

Loftet er ca 7 meter bredt og 9 meter langt. Ganske stort, men pga plassering av trapp og et ganske skrått tak, ble kinoen plassert med den ene endeveggen som front i systemet og stolene med ryggen mot trappenedgangen. Jeg har da ca 2,8m meter til lerret og 2,70m til front på høyttalerne. Bakhøyttalerne er også plassert over 2m fra lytteposisjon og gir et veldig diffust og godt lydbilde etter min smak. Synes det er lettere å lage riktig lyd bak når man får høyttalerne litt bort fra lytteposisjon.
    Plassering av sub ble en utfordring, da det viste seg at jeg hadde problemer med at bassen samler seg oppe i spissen av skråtaket, og ville på en måte ikke komme fram til lytteposisjon. Begynte med 2 XTZ 99 W12 subber, da jeg hadde en formening om at dette ville gi meg en bedre mulighet til å sentrere bassen i midten og nærheten av fronthøyttalerne med en på hver side oppunder skråtaket. Dette fungerte bra på høyresiden, men hulrommet i kneveggen på venstre side stjal all bassen fra de. Etter mye løfting og testing/måling overalt i rommet, endte begge 2 opp ved siden av hverandre i høyre hjørne, med elementet pekende innover mot midten. Bestemte meg da for å gå for en stor sub i stedet for å prøve å få de to XTZene til å spille sammen. SVSen er ganske mye sterkere og gir en utrolig dypbass, men sliter fortsatt litt med mellombassen som forsvinner opp i skråtaket. Etter god hjelp fra Flageborg, ble det en god del bedre rett og slett ved tuning av fasen og å ta ut fasepluggene bak.

Utfordringene:
    Så til utfordringene og grunnen til Akustikkplatene:
    Hele loftet består av forholdsvis mykt treverk, med ubehandlet panel i skråtak og knevegger og ubehandlet tregulv. Etter hvert som jeg fikk utstyret på plass og fikk satt meg ned og lyttet ved litt høyere volum, ble jeg mer og mer overbevist om at det var noe ”feil” med lyden. Kunne ikke helt sette fingeren på hva, men det var noe som utmerket seg: Diskanten ble veldig sterk når jeg ga på litt og det manglet noe litt lenger ned. Nå skal det sies at jeg ikke er noen ekspert på lyd i det hele tatt, men jeg har spilt trommer i mange år og vet hvordan jeg vil at instrumenter som trommer, gitar, bass og stemmer skal høres ut og spille sammen. Jeg har aldri før hatt mulighet til å justere og tune anlegg som jeg nå har prøvd på, så det var mye å prøve å finne ut av. På sub-kalibrering benyttet jeg Radioshack og regneark for å finne en nogenlunde god kurve. Når mellomtone og diskant skulle testes, ble dette litt vel tidkrevende og jeg prøvde RoomEQWizard. Fikk ikke til lydkortet på pc’en og jeg kunne ikke stole på målingene. Ga opp dette prosjektet og visste ikke helt hvor jeg skulle begynne. Hadde en mistanke om at plasseringen av høyttalerne såpass nærme skråtaket ga meg en del uønskede effekter, men for å få bredden i musikken måtte de nesten stå der de stod.
    En dag kom jeg over en annonse her på AVForum som annonserte for Akustikkplater(Acoustic Tuning, Trondheim). Tok kontakt på mail og fikk et telefon-nummer jeg kunne ringe og fikk prate med en Frode Olsen. Kjempehyggelig fyr som virkelig hadde greie på hva han pratet om. Spurte meg ut om størrelse på rommet, plassering, problemer med lyden og slikt. Han hadde ganske fort en klar formening om hva jeg hadde problemer med og en løsning for meg. Da han attpåtil hadde erfaring med B&W Matrix og tuning av disse var jeg solgt. Dette måtte jeg prøve. Vi ble enig om en pakke bestående av 6 stk. Seam-paneler og 6 stk. Wedge-paneler(se info og bilder).

Teknisk info:
    Seam-paneler:

Minitest: Akustikkplater - Erfaringer fra en nybegynner-seam-datablad-jpg

Minitest: Akustikkplater - Erfaringer fra en nybegynner-seam-paneler-1-jpg

Wedge-paneler:

Minitest: Akustikkplater - Erfaringer fra en nybegynner-wedge-datablad-jpg

Levering:
    Avtalen ble gjort tett oppunder jul, men Frode insisterte på at jeg skulle ringe han med en gang jeg fikk platene, så skulle han forklare hvor de skulle plasseres.
    Jeg gledet meg som et lite barn til å få pakken, men pga en del utfordringer med juleposten tok dette selvfølgelig litt tid. Jeg hadde fri hele julen og da de ankom i romjulen, var jeg klar.
    Pakkene som ankom var ikke spesielt små, og jeg måtte dytte en pakke i baksetet og en i bagasjen på RAVen. Kom hjem og pakket de opp. Var veldig spent på hvordan de så ut, da de skulle henge i taket og ville synes veldig godt. Begge platene ligner noe på skumgummi, men de er grå og har noen små partikler som skinner litt på en måte. Litt a la metalic maling til bil, men ikke blank overflate. Wedge-panelene består som dere ser av bildene av en bølgete overflate som bryter opp lydbølgene og samtidig demper en del frekvenser. Seam-panelene er tykkere med en hel flate som er avrundet i kantene. Var litt spent på hva samboeren ville mene, men det var vel greiest å vente med å spørre til etter at de var satt opp I mine øyne var disse mer enn pene nok til å henge opp, og neste skritt var å ringe Frode.

Plassering:
    Jeg ringte og han forklarte meg hvordan han ville plassert de. Dette var midt i julen, men ikke noe problem. Kundeservicen var på topp og han var mer opptatt av at jeg skulle få god lyd enn når på døgnet det var.
    Tre av Wedge-panelene skulle plasseres langs skråtaket mellom høyttaler og lytteposisjon for å dempe refleksjonene som treffer taket og når lytteposisjon litt etter direktelyden. Samtidig skulle tre Seam-paneler plasseres i samme posisjon helt øverst i skråtaket for å stanse all lyden som smeller frem og tilbake i spissen og forsterker seg der. Seam-panelene øverst ville også hjelpe meg med å dempe den øverste senteren som er plassert nesten oppe i mønet over lerretet.
    Da jeg hadde et ønske om å benytte noen av panelene til bakhøyttalerne, vurderte jeg å bare benytte to plater på hver side. Det er ikke så lang avstand fra høyttaler til lytteposisjon, så jeg håpet at det var nok med to.

Minitest: Akustikkplater - Erfaringer fra en nybegynner-frontrekka-8-jpg

Festing til taket:
    Fikk tips om at spraylim fungerte i de fleste tilfeller for å feste platene til taket, men pga gammelt ”levende” treverk ville ikke panelene sitte med 3m-limet jeg prøvde. Jeg satt opp 4 stk. og gikk ned for å spise middag, men da jeg kom opp lå alle på gulvet. Hmm… noe mer drastisk måtte til. Prøvde skikkelig heftige limputer fra 3m. De satt godt på panelene, men ville ikke feste seg til treverket de heller. Da var det bare en ting å gjøre. Fant fram noen tynne spiker med stort hode og festet panelene ved å dytte spikeren gjennom panelet, spikret de fast i taket og dra panelet litt ut igjen på hver spiker som ikke var slått helt inn, slik at panelene ikke fikk ”bulker” etter spikrene.
    Resultatet utseendemessig synes jeg ble helt akseptabelt. De fleste med vanlig malt tak vil mest sannsynlig bare kunne lime de på uten problemer.

Minitest: Akustikkplater - Erfaringer fra en nybegynner-ovre-center-nedenfra-3-jpg

Resultat:
    Etter litt rydding og betraktning av panelene ble det tid til litt prøvelytting. Første reaksjon var at nå var det et mye ”roligere” lydbilde. Ikke like mye støy som før og det var lettere å skille på de forskjellige instrumentenes egenklang/lyd. Hver lyd stod på en måte mer på egne ben og det var mye behageligere å lytte. Den skarpe diskanten er ikke helt borte, men betraktelig dempet i forhold til før. Spesielt på senter-høyttalerne som før kom med veldig mye hiss-lyder særlig på kvinne-dialog. For eksempel Haley Berrry i Cat Woman. En annen konsekvens var også at sweetspot ble litt mer konsentrert og fikk mye riktigere lyd enn resten av sitteplassene. Dette fordi det nå ble direktestrålende lyd som var gjeldende og ikke de diffuse refleksjonene. Jeg var strålende fornøyd med resultatet og neste skritt var bakhøyttalerne. Disse er satt litt høyere enn frontene og er helt oppunder taket med diskanten. Har alltid synes at de nye diskantene i 804ene har vært litt for spisse, men med et Wedge-panel rett over hver høyttaler, ble diskanten dempet akkurat slik jeg vil ha den.
    Så til WAF: Da madamen så det første gang, var jeg litt usikker. Jeg sa jeg kunne kle de med sort høyttaler-stoff og svaret var: ”Hvorfor det? Synes det ble veldig bra jeg!”
    Alt i alt er jeg kjempefornøyd med denne oppgraderingen og takk til Acoustic Tuning for kjempebra service og oppfølging underveis. Kan anbefales til alle som sliter med akustikken i rommet sitt. Prismessig så ligger dette atskillelig lavere enn andre løsninger jeg har funnet på nettet. Acoustic Tuning leverer også løsninger for problemer med bassrespons i rommet. Kanskje neste prosjekt?

Etterarbeide:
    Etter å ha vært med litt i byggingen av Hjemmekino’s Referansekino, har jeg fått en ny ide til kledning/festing av panelene. Jeg kommer til å lage en ramme til hver av panelene og kle de med sort scene-molton. Hver ramme vil da bli en diffusor, samtidig som panelene inni vil fungere som før. Utseendemessig vil dette også bli veldig stilig, etter det jeg har sett i referansekinoen. Planen er å senke taket litt på midten og fjerne spissen hvor mye av mellombassen samler seg. Jeg vil da lage rammer til Seas-panelene og ha et lite mellomrom mellom de for å plassere spotter to og to i bredden.

Priser:
    Wedge panelene koster 225,- pr.stk.
    SEAM er 295,- pr.stk.

Acoustic Tuning kommer også med en Hi-end serie i mange forskjellige farger, men nok litt dyrere enn disse.

-Morten
    Min Hjemmekino - Nyåpning av kinoen i ny drakt :-D

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Glimrende artikkel, Mor10, dette har mange svært god bruk for! TAKKER!

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Veldig bra.
    :-)

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott post. Skal selv kontakte acoustics tuning i Mars for å sjekke om jeg kan få hjelp med bass-responsen i rommet mitt.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende artikkel ! Helt sikkert til nytte for mange av AVforums brukere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker jeg ringte til Frode en gang da jeg fikk mine plater, da satt han på trimsykkel på en gym og hoppet rett av for å fortelle meg hva jeg skulle gjøre

Ellers spennende lesing

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig nyttig test!! Slike tester trenger vi Stor sjans for at det blir noen slike plater på undertegnede etterhvert også!

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Mor10.

Lenge etterlengtet test/beskrivelse av lydplater.
    Det har vært sanvet eller vanskelig å finne noen tester på dette omerådet her på forumet.

Får se om jeg skal bruke noe av dette på AV-rommet mitt.

A.

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempetest dette. Virkelig informativ. Har vurdert dette selv, blir ikke mindre aktuelt nå etter å ha lest dette. Ser du kjører med senter over og under bildet. Er dette satt opp med egen effektforsterker? Hvordan er det satt opp?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for positive tilbakemeldinger

Takk til alle for veldig positive tilbakemeldinger.
    Synes det er moro å skrive litt og dele erfaringer med andre, så skal prøve å finne på litt mer framover.
    -Morten

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Globe
    Kjempetest dette. Virkelig informativ. Har vurdert dette selv, blir ikke mindre aktuelt nå etter å ha lest dette. Ser du kjører med senter over og under bildet. Er dette satt opp med egen effektforsterker? Hvordan er det satt opp?
    Takk,
    når det gjelder forsterkning av 2 sentere, så har jeg en litt spesiell 5-kanals Sunfire sak. På Høyre/venstre front og senter så har den 2 utganger for bi-wiring. En merket "Current source" som optimerer signalet til diskant/mellomtone og en merket "Voltage source" som optimerer signalet til bassen. Jeg bruker da en bi-wire kabel til hver av senterne fra hver av disse utgangene. Bob Carver har designet utgangene slik at "Voltage source" skal kunne gi skikkelig med strøm til høyttaler som drar godt ned under 1 Ohm last.

I "vanlige" tilfeller ville jeg brukt en splitt på signal-kabelen til 2 like effektforsterker-innganger og kjørt derfra til hver høyttaler. Tror jeg hadde litt flaks med plasseringen av HTerne over hverandre. Eneste forskjellen på lyden fra en til to er at lyden bare blir forsterket. Stativet de henger på oppe stikker litt lenger ut enn den nede, så det er rimelig lik avstand til sweetspot. Vinklet de slik at nedre peker såvidt over lytteposisjon og den øvre såvidt under, så sitter lyden midt i lerretet.

Håper det hjalp til å avklare noe.

-Morten

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker. Ser frem til dine fremtidige skriverier :-)

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God debut. Blir spennende å se de nye resultatene når du kler de inn i rammer.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en interessant test, men jeg er overrasket over at de oppgir en såpass frisk frekvensgang på platene. Selv bruker jeg Primacoustic wedgeplater i det ekkofrie rommet, dog bare som dekke over steinull og glassuldempingen. Imidlertid er disse 75mm tykke om jeg ikke husker feil, og de er ikke effektive under 2kHz. Det er noe å tenke på når man jobbet med slikt. Det er grenser for hvor mange plater som gjør noe som helst under 1kHz, altså i mellomtonen.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Acoustic Tuning, v/Frode Olsen kommer på Housecall her på onsdag. Skal bli morro å høre hva slags løsninger han kan komme med for mitt rom!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant lesning!

Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Spesielt på senter-høyttalerne som før kom med veldig mye hiss-lyder særlig på kvinne-dialog. For eksempel Haley Berrry i Cat Woman
    Men hiss [eng: hvese] lyder fra Cat Woman kan da ikke være annet en slik det skal være?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Veldig interessant lesning!

Men hiss [eng: hvese] lyder fra Cat Woman kan da ikke være annet en slik det skal være?
    Ja, litt dårlig eksempel det der kanskje. Mente at det blir litt for mye av det gode:-D Selvfølgelig skal Cat Woman hvese!
    -Morten

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interresant lesning for oss med Loftstuer i furu...

Det at bassen ligger å flyter høyere enn sweetspot er for meg et kjent problem og noe jeg kunne tenke meg å få gjort noe med. Mey mere bass om jeg stikker hodet opp 30cm.

Jeg spiller på Tvers av rommet i motsetning til deg. Er det slik å forstå et ved å dempe taket, så fjernes denne effekten ?

Jeg har ikke noe godt bilde desverre..

Hva koster så disse mattene da ?

/L

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Veldig interresant lesning for oss med Loftstuer i furu...
    Det at bassen ligger å flyter høyere enn sweetspot er for meg et kjent problem og noe jeg kunne tenke meg å få gjort noe med. Mey mere bass om jeg stikker hodet opp 30cm.
    Jeg spiller på Tvers av rommet i motsetning til deg. Er det slik å forstå et ved å dempe taket, så fjernes denne effekten ?
    Jeg har ikke noe godt bilde desverre..
    Hva koster så disse mattene da ?
    /L
    Etter det jeg har hørt, så trives bassen veldig godt i spisse hjørner, dvs si at den boostes veldig der. Har ikke helt fått grep om hva som kan gjøres med det og om det hjelper å dempe den i spissen av hjørnet. Skal forske videre på dette om en stund og kanskje skrive litt rundt det.

Har oppdatert testen med priser for panelene.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny tråd - kledning av akustikkplater

Da har jeg begynt å lage rammene jeg tenkte å kle platene med:
    Kledning av akustikkplater

Har tenkt det slik at rammene gir platene et estetisk bedre utseende og muligens vil fungere litt som diffusorer, da det er ganske mange av de.

-Morten
    Min Hjemmekino - Nyåpning av kinoen i ny drakt :-D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •