Minitest: Focal Jmlab Chorus SW700 V

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Minitest: Focal Jmlab Chorus SW700 V

Førsteinntrykket man får er godt. Suben har et elegant kabinett og den V-formede frontgrillen falt ihvertfall i smak hos undertegnede. Størrelsen er også relativt beskjeden, noe som gjøre den plasseringsvennlig mtp kalibrering og øvrig møblement i lytterommet.
    (beklager dårlig kvalitet på bilder. Det skyldes dårlige lysforhold og hastverk... Skal se om jeg får tatt noen bedre i morgen mens det er lyst ute)
    Minitest: Focal Jmlab Chorus SW700 V-chorus-sw700-jpg

Bassporten er plassert under suben, og de medfølgende gummiføttene gir 3cm klaring til gulvet.
    Minitest: Focal Jmlab Chorus SW700 V-chorus-sw700-3-jpg

På baksiden sitter det en 300watts Bash-forsterker som gir strøm til det 11" store elementet. Her finner man også det meste man trenger av justering; Trinnløs gain og crossover (40-160z), high-level input og selvfølgelig RCA inngang for tilkobling via pre-out på reciever/forsterker. Det eneste jeg ikke var helt fornøyd med er at det kun er en vippebryter til å justere fasen til enten 0 eller 180. Trinnløs justering hadde absolutt vært en fordel ved kalibrering, spesielt om man har en forsterker uten avstandsjustering.

Jeg har lagt ned mange timer med subkalibrering slik at jeg kjenner rommet mitt godt, og det tok relativt kort tid før suben var plassert nogenlunde riktig. Valget falt til slutt på innsiden av høyre front, hvor jeg tidligere har hatt en SVS PB10 med følgende respons etter litt kalibrering (uten bruk av equalizer).
    Minitest: Focal Jmlab Chorus SW700 V-fl-1-svs-pb10-jpg
    Grafen over er 1stk SVS PB10 med Jmlab Cobalt 816 satt til small og deling på 80hz. Dette er målt for lenge siden, men er en liten indikasjon på hva som er mulig å oppnå med denne plasseringen.

Under ser man kurven til SW700. Forskjellen på kurvene er at PB10 ble målt sammen med fronter, mens SW700 er målt helt alene. Toppen i rommet fra 40-60hz klarer jeg å fase ut med frontene med litt kalibrering. Jeg har også markert hvor suben er spesifisert, fra produsent, til å rulle av med +/- 3db, ved 36hz. Deling er satt til 80hz på begge kurvene.

Minitest: Focal Jmlab Chorus SW700 V-sw700-kun-sub-yre-front-jpg
    Grafen over er 1stk Chorus SW700 V målt alene med deling på 80hz, på samme plass som PB10

Musikk

Som vanlig er det faste låter som skal spilles igjennom ved testing. Suben henger med på det meste og Sade, Rammstein, Infected mushroom og andre velkjente demospor fungerer meget bra.
    Så lenge musikken har bass innenfor subens frekvensområde leverer den utrolig kjapp, stram bass som puncher skikkelig bra :-D Svakheten til SW700 er at den ruller kraftig av ved 36hz, og på flere av låtene savnet jeg en del bassinformasjon jeg vet finnes der. Men den er også spesifisert slik fra Focal, og man blir på ingen måte lurt utifra det som er oppgitt på papiret. Begrepet "Hifi-sub" er jeg ikke så veldig glad i, men for de som bruker det faller definitivt SW700 i den kategorien. Den gjør alt i alt en meget god jobb på musikk. Volumet var ikke vridd høyere enn på bildet og man har masse "headroom" å gå på om man vil dra på litt.

Film

Som frekvenskurven over tilsier, er ikke Chorus SW700 noe råskinn i filmsammenheng. I åpningsscenen på "master&commander" drønner det normalt godt i sofaen min, men uten hjelp fra SVS og rumperister "føler" man ikke kanonkulene på kroppen, noe jeg synes er viktig for å leve seg skikkelig inn i slike filmscener. SW700 V leverer som sagt bra over 36hz, men de som har en sub som går skikkelig dypt vet at det er mye morro å hente både 15 og 20hz lavere ned. Som filmsub mener jeg det finnes bedre alternativer i samme prisklasse, til og med et stykke ned i pris.
    SVS PB10 går denne hus forbi når man snurrer film.

Konklusjon

I denne prisklassen (+/- 6000kr) finnes det mange suber å velge mellom. Om Chorus SW700 V er et godt valg, kommer an på hva man forlanger av en sub. Den er liten, lekker og letterplassert. Ankepunktet er den tidlige avrullingen i forhold til noen andre alternativer i samme prisklasse. Over 36hz leverer den kjapp, stram og kontrollert bass som slår deg i brystet. Trinnløs fasejustering hadde også vært å foretrekke.

For meg som har kjøpt den som et supplement for å få litt mer punch fra fronten, gjør den en meget god jobb. Om man har 2000kr til, kan storebror SW800 V by på 4hz lavere respons, subsonic-filter, boost og nightmode, samt et litt stiligere utseende (i mine øyne). Dersom du kan leve uten den aller dypeste bassen mener jeg at SW700 V er verdt å sjekke ut når du skal ut og handle sub. Det jeg synes er litt synd for Focal sin del, er at denne suben kunne blitt vesentlig mer konkurransedyktig om den gikk 10hz lavere.

+Liten og letterplassert
    +Kjapp, stram bass
    +kvalitetsfølelse

-Ruller av litt tidlig
    -Ikke trinnløs fasejustering

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekk liten test. Vil anbefale å merke grafer med hva som er hva slik at man slipper å klø seg i hodet hvis man ikke leser teksten nøye.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra, marantz! Jeg tror jeg kommer til å gå for SW 800 V. Den har et så deilig design og såpass med krefter at den vil nok integreres med Profile / Electra 1000be flott som bare det. Jeg liker å høre at disse er musikalske - fordi det er nok nettopp det jeg kommer til å gå for.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    Kjekk liten test. Vil anbefale å merke grafer med hva som er hva slik at man slipper å klø seg i hodet hvis man ikke leser teksten nøye.
    Done!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Bra, marantz! Jeg tror jeg kommer til å gå for SW 800 V. Den har et så deilig design og såpass med krefter at den vil nok integreres med Profile / Electra 1000be flott som bare det. Jeg liker å høre at disse er musikalske - fordi det er nok nettopp det jeg kommer til å gå for.
    Jeg vurderer faktisk 800 V selv, pga design og justeringmuligheter. Da blir det kanskje aktuelt å legge ut en tilsvarende test Kommer muligens også med en liten oppdatering på Sw700 når jeg har fått spillt den inn litt mer.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott test dette Marantz, enig med deg i at V grillene er tøffe å se på

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Jeg vurderer faktisk 800 V selv, pga design og justeringmuligheter. Da blir det kanskje aktuelt å legge ut en tilsvarende test Kommer muligens også med en liten oppdatering på Sw700 når jeg har fått spillt den inn litt mer.
    Jeg må si Ebony-finish på en SW 800V er noe av det aller vakreste man kan få av en subwoofer - og hvis den til og med er bedre enn 700V tror jeg den er i boks. Er veldig usikker på om jeg skal oppgradere eller skite i det og kjøre en SW 800v akkurat nå.

Skal ikke være lett!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bassreflex røret vender nedover?

Hvilken erfaring gjorde du deg ang. at bassrøret vender nedover. Det er kun 3cm klaring til gulvet, var dette nok? Var det mye pustelyder? Jeg er i ferd med å bygge meg en kasse med Peerless 12" element, og disse skal stå i hvert sitt hjørne med ca 5cm klaring til bak og side vegg. Jeg har derfor tenkt at element og bassrør skal vende fremover....Men det hadde vært utrolig interesant å forsøkt å bygge den lik som denne Focalen. Plassere elementet langt nede og bassrøret som vender nedover....Har du noen innspill?....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •