Minitest: XTZ 99 W8.16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Minitest: XTZ 99 W8.16

Minitest: XTZ 99 W8.16 subwoofer

Introduksjon

Avforum har i det siste arrangert noen felleskjøp som har gagnet de av oss som har benyttet seg av disse tilbudene, hvor et av disse var mulighet for å kjøpe subwooferen XTZ 99 W8.16. Dette er den minste subben fra den svenske prudusenten XTZ, en produsent som bare selger produkter via internett. Denne subben kan sies å ligge på et veldig lavt prisnivå med sin veiledende pris på kr. 1590. En del av XTZs markedsføringsstrategi er å ikke bruke store summer på komersiell markedsføring, men heller å henvende seg direkte til konsumentene. Dette er også noe av grunnen til at vi i det siste har hatt mulighet til å kjøpe utvalgte produkter til noe reduserte priser fra den kanten.

Den lille krabaten fra XTZ ved siden av Usher CP-6381.

Oppbygning, brukervennlighet og plassering

W99 8.16 leveres i høyglans og matt sort, hvor mitt testeksemplar hadde sistnevnte finish. Byggekvaliteten føles veldig gjennomført med avrundede hjørner og fin overflatefinish. Subben som var inne til test hadde desverre en liten skjønnhetsfeil rundt festet til elementet, men dette ble ikke undertegnede obs på før etter fotoseansen hvor dette ble avdekket. Så til noen stor sjenanse er ikke dette, selv om slike ting er litt kjedelig. 99 W8.16 veier inn på 15kg, noe som er en fin vekt når man setter dette i forhold til subbens fysiske størrelse. Dette er nemlig en sub som er meget lett å gjemme bort med sine mål på 380 x 270 x 360 mm (HxBxD). Bestykningen er et 8” basselement og to stk. bassporter som kan tunes etter rom og smak med medfølgende skumplugger. Baksiden har ikke avtagbar strømkabel, én linjeinngang og én linjeutgang samt justering for delefilter, fase og volum. Plassering av sub kan være en evig runddans, noe enhver som har vært borti kan skrive under på. Mitt første forsøk ble gjort på grunnlag av hvor min tidligere SVS PB10-ISD spilte best, mellom høyre fronthøyttaler og stereobenk. Etter litt lytting og noen kontrollmålinger med roomEQWizard viste det seg at denne plasseringen også egnet seg veldig bra for XTZ-subben. Ikke noe er bedre enn å treffe blink på første forsøk! Noe av grunnen til at samme plassering fungerer like bra for disse subbene er nok deres fellestrekk i oppbygning med element og bassport i front.

Subben der den ble plassert i testrommet. Ganske enkel å gjemme bort som man kan se.

Innstillinger og kalibrering

Høyre port plugget (sett forfra) fungerte best til film.

Som tidligere nevnt har 99 W8.16 en bassrefleksløsning med mulighet for å omgjøres til en lukket konstruksjon. Dette gjøres med skumpluggene som følger med. På min egen sub benytter jeg meg av en Behringer 1124 equalizer for å jevne ut eventuelle topper og dipper. Jeg har med hensikt valgt å ikke beynytte meg av denne i testen da allmennheten nok ikke vil gå så drastisk til verks for å oppnå godlyd i heimen. Hvilke innvirkninger de forskjellige kombinasjonene av pluggene gjorde i testrommet blir beskrevet nærmere senere, men generelt oppsummert foretrakk undertegnede best å ikke bruke noen av pluggene til musikk og én plugg til film. Dette da ikke bruk av plugger resulterte i mer trykk i området 50-80hz, noe som gjør at man får bedre punch og attak i bassanslagene. Det negative med denne innstilligen er at den ruller av tidligere, noe som fører til at man mister de dypere frevensene. I og med at man naturlig nok må inngå noen kompromisser med en sub på denne størrelsen kan man si at dette er innstillingen som fungerer best til musikk.

Oppmålt kurve uten plugger. Resultatet er mer output ved 50-80hz, men tidligere avrulling (litt før 30hz). Denne innstillingen ble generelt foretrukket under musikklytting.

Med høyre plugg i får man en ”motsatt” kurve. Mindre trykk oppover, men senere avrulling og i tillegg mer output i bunn. Denne innstillingen ble foretrukket til film da vi alle er enige om at dypest mulig bass er viktig under denne aktiviteten. Til musikk ble det generelt litt tamt med merparten av musikken jeg selv lytter til, selv om rap og liknende fungerte bra med denne tuningen. Hvilken port jeg satt pluggen i ga også utslag; høyre port plugget resulterte i mest output i bunn mens venstre port ikke var fullt så ekstrem. Venstre port plugget ble derfor en mellomting mellom høyre port plugget og ingen plugger.

Oppmålt kurve med høyre port plugget. Mer output i bunn og noe mindre oppover, noe som blant annet resulterer i at dippen ved ca. 78hz gjør større utslag i testrommet. Denne innstillingen egnet seg best til film

Oppmålt kurve med venstre port plugget. Litt mindre output i bunn og noe tidligere avrulling enn høyre port plugget, men fortsatt mer enn uten plugger. Et greit kompromiss hvis man ikke har lyst til å plugge om mellom film og musikk.

Oppmålt kurve med begge porter plugget. Denne innstillingen fungerte dårligst i testrommet. Lite output oppover, samt tidlig avrulling.

Delefilteret kan ikke aktiveres/deaktiveres via noen form for bryter slik som man vanligvis kan, så derfor settes denne til ”High” da receiveren skal få ta seg av jobben med å sette delefrekvens (80hz). Frontene settes da også selvfølgelig til ”small”. Den ”normale” plasseringen i front førte også til at fasen fungerte best på 0. Litt uvant var at jeg nesten måtte vri volumkontrollen til maks på subben for at den skulle få et output som var brukbart fra receiveren, selv ikke med gain på receiver til sub satt til maks fungerte det med volum på sub under kl 12.

XTZ 99 W8.16 er ganske plain bak, men har det meste man trenger for å justere inn litt godlyd. Legg merke til hvor høyt jeg måtte sette gain for å oppnå bruktbart lydnivå.

Musikklytting

Musikk som ble testet var blant annet Kari Bremnes, Rammstein, Snoop Dogg samt en av Flageborgs dypbasskompilasjoner. Ikke overraskende nok fungerte Rammstein best uten plugger, og XTZ 99 W8.16 imponerte med bra punch. Jeg hadde ikke trodd at denne subben skulle klare å integrere seg så bra som den faktisk gjorde med de 8” som sitter i mine Usher-høyttalere. Den tilførte nok tyngde i bunnen til å gi musikken det fine drivet. Bassen kunne også føles godt i sofaen, noe som overrasket og tvangt frem et glis både hos meg og min bror som da også var tilstede. Det er selvsagt begrensninger når det gjelder hvor høyt man kan spille med tanke på bestykning og kassevolum, så noen husrivning ala SVS kan man bare glemme. Men for mange tror jeg to stykker av denne vil holde lenge. Med Kari Bremnes’ ” Sommerkjoledyr” ble det faktisk litt vel mye trykk oppover, samt at jeg følte at jeg mistet for mye i bunn uten noen av portene plugget. Med en plugg i venstre port ble det mye bedre, og lydbildet føltes mer likt det jeg har med min SVS PC-Ultra. En annen negativ følge av å plugge portene er lydtrykket subben klarer å gi fra seg. Så jo flere plugger du putter inn jo mer forsiktig må du være med volumet hvis du vil at det ikke skal vrenge. Snoop Dogg og annen musikk i samme sjanger fungerte best med høyre port plugget, da output i bunn på slik musikk omtrent er like viktig som på film.

Filmlyd

Av filmsekvenser ble det fokusert mest på den velkjente Darla-scenen fra Finding Nemo, den livlige kampscenen mellom King Kong og de tre T-Rexene og Polarekspressen. Først ut var Darla med høyre port plugget, tuningen som gir mest output ved 30hz. Det er også akkurat i dette frekvensområdet denne scenen glimrer, så dette kunne bli spennende. Ved første forsøk, og godt vant med SVS, var nok volumet satt noe i høyeste laget. Det vrengte fælt og låt mindre bra. Volumet ble skrudd ned og da låt det faktisk veldig bra, men desverre blir dette på for lavt volum i et rom på ca 22 kvadrat. Noe annet er nok ikke å forvente av denne subben heller. På King Kong-scenen klarte subben seg bedre da det ikke var så alt for mange av de store utbruddene. Brølene og knurringen til King Kong kom godt frem, og det vibrerte godt i sofaen. Med andre ord klarte den lille krabaten av en sub å få publikum til å leve seg inn i filmen uten å tenke på at det var alt for mye som manglet.

Konklusjon

Denne subben er så billig at den ikke en gang kan sammenliknes med SVS’ minste i deres stall. Dermed ser jeg få konkurrenter til XTZ 99 W8.16 i denne prisklassen. Jeg har hatt SVS PB10 selv, og disse subbene kan selvsagt heller ikke sammenliknes på ytelse. Til det går ikke XTZ dypt nok og klarer ikke oppnå lydnivåer i nærheten. Ser man bort fra disse to kriteriene står blant annet lydkvalitet igjen, et område XTZ-subben klarer seg meget godt på i mine øyne. Den gir veldig ren og hurtig bass, noe som går hjem hos undertegnede. Dette gjør 99 W8.16 til et fint supplement til de som trenger å fylle ut i bunn på noen stativhøyttalere eller mindre fronter, samt ikke har alt for ektreme krav til lydtrykk og dypbass. Til prisen vil jeg si at dette er et meget bra kjøp under ovenstående betrakninger.

NB! Målinger som er foretatt i testrommet kan fravike fra målinger gjort i andre rom, men kan gi en generell pekepinn på hvordan denne subwooferen vil oppføre seg.

Positivt
    · Liten og plasseringsvennlig
    · God byggekvalitet
    · Spiller rent og pent med bra snert
    · Hurtighet
    · Mulighet for å tune lydkarakter med plugger
    · Egner seg best til musikk

Negativt
    · Går ikke så dypt
    · Kan ikke spilles veldig høyt med

Veiledende pris: kr. 1590,- (Høyglans sort)
    Norsk importør: Surround.no
    Produsentlink

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norsk importør/forhandler av XTZ er Surround.no.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utbedres i skrivende stund, elcomp

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for en interresant lesning og gode bilder!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne Suben fikk jg Av fikk jeg av Kenti til Jul siden jeg er broren hans. Og er veldig fornøyd med Suben=) Gleder meg til og teste den sammen med B&w 603 s2 og høre åssen det går. Den lille 8" spilte veldig bra forhold til størrelsen og prisen. Veldig bra Omtale om denne suben med bra bilder og bra beskrevet=)

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig godt skrevet Kenti Testen er grundig og oversiktelig utført, uten at det blir for tungt stoff å lese igjennom.

Newcomer Temple sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra Kenti, har akkurat vært å hentet 2 XTZ'er av denne typen. Er kjempefornøyd og har brukt din test til hjelp under kalibrering. Mvh

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingene, folkens.

Demo-platen jeg brukte under testing av filmklipp tror jeg du er kjent med, Marantz Fin den!

Grattis med gode subber, Temple. Fint at du kanskje fikk dratt litt nytte av skribleriene mine. Hvilke portkombinasjoner har du endt opp med selv, eller er det for tidlig å konkludere med noe enda kanskje? Det kan være en utfordring å integrere to subwoofere skikkelig, så du har nok noen dager med jobbing foran deg nå, men du verden hvor moro det er når man får det til.

Newcomer Temple sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette var litt krevende, har mye for tiden så jeg skal prøve å sette av en helg om ikke alt for lenge med skikkelig kalibrering og testing, nå for tiden står begge med høyre plugg i men jeg sliter med phase'en, vanskelig å finne den beste innstillingen. Men for all del, nå er det ikke mangel på bass, hehe har en 10 tommer fra AudioVector i tillegg...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert et noob spørsmål. Ser den har rca utgang og inngang. Hva brukes utgangen til?

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt å ha vis du har 2 subber, så slipper du å kjøpe splitter..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

flott

flott beskrevet!

mulig å få litt hjelp og tips her?
    jeg har et kvadratisk rom på 24kvm,

ville dere helst gått for 2 XTZ 8" eller 1 XTZ 12" prisen blir den samme

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mikalsen
    flott beskrevet!

mulig å få litt hjelp og tips her?
    jeg har et kvadratisk rom på 24kvm,

ville dere helst gått for 2 XTZ 8" eller 1 XTZ 12" prisen blir den samme
    Ville nok valgt en x 12" ja:-D
    Og kanskje du får lyst på en 12" til senere...
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe sant

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den så snerten ut! Også til bare 1590kr da! :grin:

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet noe om produsent av forsterker og 8"eren?

Har en selv, og kikket inn i går, ser meget bra ut, men lite produsent info. Fant ikke mye på nett om deette.

Låter uansett bra hjemme hos meg. Har den til å hjelpe et par Dynavoice DM-5 med bunnfrekvensene. Fungere utmerket til oppgaven (musikk).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •