Test: XTZ 99 W10.16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 85
    Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test: XTZ 99 W10.16

Innledning

Etter å ha ventet på denne subwooferen i rundt 5 uker, var tiden endelig inne for å få testet den etter hvert så mye omtalte 10.16 subwooferen fra XTZ(Fyndbørsen). Jeg må innrømme at mine forventninger har vært ganske høye, mye grunnet storebroren som skapte litt kaos i det etablerte av-miljøet i Norge, og ikke minst alle gode ord som kom frem i etterkant...

Er det virkelig mulig å komme opp med ett produkt som i følge produsent/leverandør kan/har "alt" for under 3000 nok…? hmmm skeptisk

For att jeg skulle ha ett sammenlignings grunnlag så ble audio Pro b 1.36 som jeg kjenner godt fra før med på testingen. Kommer ikke til å omtale audiopro her da denne kun er brukt som i sammenligningsøymed da de begge er tilsynelatende relativt like.

Test: XTZ 99 W10.16-2006-nyr-hits-283_liten-jpg

Av utstyr ellers så ble følgende benyttet

- Yamaha Rx-1600 Forsterker
    - Audiopro Black Pearl V.2 (Stativhøytalere)
    - Audiopro Black Vektor V.2
    - Audiopro Image 12 x 4
    - Teac CD-P1120
    - Pioneer Dv 969

Test: XTZ 99 W10.16-2006-nyr-hits-201_liten-jpg

Utpakking

Fra fabrikk er produktet meget godt emballert, så sjansen for transportskader er relativt liten, kjekt å vite dersom du skulle finne på å bestillle en sånn for levering her hjemme fra sverige.

Med i esken er det brukerveiledning på flere nordiske språk, og etter en kjapp gjennomgang blir jeg imponert, her er det ikke bare en tragikomisk oversettelse som er gjort, De har faktisk lagt litt jobb i nettopp denne og det meste man kommer til å lure på underveis er godt forklart... Bra !

Jeg får ett lite sjokk når jeg tar denne saken ut av esken, en slik finnish på ett produkt til under 3000 kroner er ikke hverdagskost. Nydelig sort pianolakk kaller man det. Det ser nesten ut som att det er lakkert opp og pusset ned en rekke ganger får å få til denne overflaten. Dette er i denne prisklassen selvfølgelig kun mulig å få til dersom man har lagt produksjonen til østen.

Suben er relativt kompakt til tross for sin vekt på solide 27 kg, og grunnen til dette er jo en kraftig forsterker med en størrelse xxl ringkjernetrafo, samt en stabil kraftig kasse hvor det er benyttet mdf plater med 25mm tykkelse.

Basselementets ytterste oppheng viser jo at det her forventes kraftig bevegelse, den får audiopros element til å se ut som en feilproduksjon.
    Test: XTZ 99 W10.16-2006-nyr-hits-245_liten-jpg Resten av konen er av typen "Non pressed paper", dette gjør det meget stivt og lett.

Oppkoblingen & Plassering går greit, bruksanvisningen har også en god del tips dersom man ikke har gjort dette før. Rett ut av esken så er subben utstyrt med propper i de to bassportene, dette har de kalt roomtuning.

Alt. 1: Begge pluggene inne, vil gi deg en fast basskarakter..

Alt. 2: Ingen av pluggene brukes, Dette skal gi deg en veldig rask bass, veldig bra når Lars ulrik spiller "One" fra Justice for all plata men jeg syntes alt trykket forsvant da jeg prøvde ut dette alternativet...

Alt. 3: 1 plugg i høyre rør, Gir deg en veldig dyp basskarakter noe som er gunstig i mindre rom.( Her trivdes jeg godt)

ALt. 4: 1 plugg i venstre rør, så får man en veldig nøytral basskarakter.

Forsterkeren er den samme som sitter i storebroren med 12" element, den er oppgitt til å yte 300W RMS i 4 ohm ,400W RMS i 2 ohm.

På baksiden finner man jo omtrent alt man har behov for av tilkoblinger, en ting jeg syntes er kjekkt er muligheten til å bruke denne subben selv om man ikke har en egen subwoofer utgang på forsterkeren sin.

Test: XTZ 99 W10.16-2006-nyr-hits-303_liten-jpg

Tilkoblinger og skru terminaler er av god kvalitet, og forsterkerens kjøleribber
    har også blitt godt dimensjonert.

Med såpass mange muligheter så skal det vel være vanskelig å trå feil når man skal kobble opp og begynne justeringene. Dett viser seg å steme, subwofferen er lett å integrere med mine stativhøytalere.

Delerfilteret på subben settes til maks så lar vi min yamaha 1600 styre delefrekvensen. Delingen mellom mine stativhøytalere og subwoofer settes til 80 hz. Subben er oppgitt til å ta kvelden ved ca. 27 hz, dette stemmer helt sikkert... m.a.o ikke ett dypbass monster. det bare føles sånn!

Til Musikk

Subben er godt integrert, dybden og det ekstra trykket som mangler i min stativhøytalere fylles nå godt ut av subben, det spiller ingen rolle hva slags musikk jeg prøver responsen er som den skal være presis og følger med på notene.

Til Film.

Her har jeg valgt alternativ 3 plugg i høyre rør. Det er med stålkontroll suben er med på det som skjer av eksplosjoner, trykket er til tider såpass kraftig att jeg nesten har problemer med å tro att dette kun er en 10 " element som lager denne morroa. Proppen jeg ikke bruker ligger nå på gulvet foran suben den blir blåst bakover i kinoen min av trykket... Dette har jeg aldri opplevd før! Det er bass, det er trykk og det er rett å slett morro å eie denne subben! Selv om den skal rulle av ved 27hz så gir den ett helt utrolig trykk hele veien..

Tekniska specifikationer

Konstruktionstyp Basreflex omställningsbart till sluten
    Room-Tuning Med de 2 medföljande baspluggarna kan man justera ljudkaraktären till 3 olika grundkaraktärer .
    Mått 422 x 300 x 380 mm (HxBxD) (Höjd med fötter, 437 mm)
    Förstärkaren sitter på baksidan och bygger 45 mm
    Vikt 26 kg
    Frekvensomfång 27-180 Hz +/- 3 dB
    Förstärkareffekt 300W RMS i 4 ohm

400W RMS i 2 ohm

Terminaler Guldpläterad Banankontakt / Polskruv
    Baselement 10" element ,gjuten aluminiumkorg , lång slaglängd , 80 oz magnet , Kona i koatad non-pressed paper .
    Färg Högglanslackad Svart lack

Lackad Matt Svart

Anslutningar och inställningsmöjligheterl Låg och högnivåingång.
    Balaserad ingång XLR
    EQ-switch
    Hög-Passfilter
    Auto påslag (känner av insignal och slår av och på automatiskt).
    Steglöst ställbar gränsfrekvens.
    Steglös volymkontroll.
    Steglös fasvändare 0 till 180 grader.
    Kraftiga skruvterminaler med banankontaktsanslutning.
    4st Antivibrationsfötter

Konklusjon

XTZ har etter all sannsynlighet gjort rett i å utstyre denne subben med en såpass kraftig forsterker, dette gjorde att den kontrolerte elementets bevegelser uten å miste grepet uansett hvor hardt eller brutalt den blir bedt om å spille.

Med omtrent alt av tilkoblingsmuligheter og en meget god finnish samt byggekvalitet kan jeg ikke se att den har noen utfordrere i denne prisklassen.

Ett godt kjøp og en meget god allrounder er i alle fall min konklusjon!

+ Pris
    + Finnish
    + Roomtuning
    + Forsterker

- Blå led på baksiden, helt unødvendig
    - Y-splitt-kabel kunne godt vært med

- Vil ha en til :-D

Takk til Fyndbørsen, for dette tilbudet..Får håpe de ser noe positivt i denne aktiviteten og kommer med flere slike tilbud fremover.

Vil også for orden skyld nevne att dette er min opplevelse av produktet og ingen fasit. Ønsket bare å gjøre dette litt skikkelig og legge den ut blant tester. NB. Skrivefeil og litt rot må være lov

Intermediate Tony Soprano sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott test dette Smurfen !
    Med en sånn pris på dette produktet,så skjønner jeg godt du kan tenke deg en til :-D !

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok så det er forskjellig lengde på de to rørene?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes kanskje 4 linjer om hvordan den spiller musikk og 9 linjer om hvordan den er til film blir lite når det tross alt er det viktigste.

Ellers bra skrevet og ikke meningen å være negativ, vil bare lese mer om det som er mest interessant

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Flott test, smurfen! Har fikset på bildene nå også, måtte resize de en del...

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en fin skrevet test ja Men er det forskjeller på rørene ?
    Noen som vet om dette stemmer for 12" å ?

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Synes kanskje 4 linjer om hvordan den spiller musikk og 9 linjer om hvordan den er til film blir lite når det tross alt er det viktigste.

Ellers bra skrevet og ikke meningen å være negativ, vil bare lese mer om det som er mest interessant
    Sinnsyk bra skrevet test :-D i alle fall for min del.Hva i alle dager skal man med en mengde linjer når det kan kuttes fornuftig ned
    Fikka jo svaret på alt spør du meg.
    Fikk sinnsykt lyst på den subben men tror jeg går for xtz 12"

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Ok så det er forskjellig lengde på de to rørene?
    Ja ! Det stemmer, det er forskjellig lengde på rørene. Røret på høyre side er ca .14 cm dypt, røret på venstre side er ca 23 cm dypt.

Active avdeling20 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Dette var en fin skrevet test ja Men er det forskjeller på rørene ?
    Noen som vet om dette stemmer for 12" å ?

På min 12" er rørene like, sikkert noe nytt som kommer med 10"

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo ut som en kjempe sub for de på et stramt budsjett. Eller som vil ha en liten kraftig sub som også skal se ut. Kan fort bli en av mine annbefalinger til andre denne her ja.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har selv en xtz remote 12" og synes den er veldig bra.. koster jo ikke mye heller

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at du kunne legge ut link til produktet ettersom jeg ikke finner denne på Fyndborsen??

Ellers takk for god test!

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjempebra skrevet!! Dette var utslagsgivende for mitt kjøp av en slik. Fikk den i hus i går og nå er det bare igjen og teste... Den gir i hvert fall et meget godt førsteinntrykk.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av weva
    Kjempebra skrevet!! Dette var utslagsgivende for mitt kjøp av en slik. Fikk den i hus i går og nå er det bare igjen og teste... Den gir i hvert fall et meget godt førsteinntrykk.
    Og nå har jeg kjøpt to...!

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syns også dette var hyggelig lesning...jeg har vært litt moderat og "kun" kjøpt 1 stk....jeg har allerede 2x8" med egen forsterker i hver av frontene

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    For att jeg skulle ha ett sammenlignings grunnlag så ble audio Pro b 1.36 som jeg kjenner godt fra før med på testingen. Kommer ikke til å omtale audiopro her da denne kun er brukt som i sammenligningsøymed da de begge er tilsynelatende relativt like.
    Er XTZ'en bedre enn Audio Pro'en?

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenf
    Er XTZ'en bedre enn Audio Pro'en?
    Jeg lurer også på om trådstarter vil lage en omtale av Audio Pro'en da denne kunne vært interesant for fremtidige investeringer.

Newcomer linsti sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt usikker om jeg "trenger" den litt kraftigere utgaven. Har anlegget i dagligstuen, som er ca.30kvm.

Lytte området er derimot noe mindre ca.20kvm. Årsaken til at jeg er litt usikker er jo at 12" tar litt større plass, og min bedre halvdel muligens ville være mer fornøyd med 10".

Har noen av dere 10" plassert i lignende rom, og event. hvordan fungerer dette?

Mvh/Stig

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde både 10 og 12 tommeren forrige helg, har en "vanskelig" stue på ca.35 kvm. Syntes at 10" ble litt i svakeste laget for meg. 12" fikk det tilå svinge ganske bra derimot, men strengt tatt ville jeg hatt to stk om jeg hadde hatt plass.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •