Test: Advance Acoustic MAP407

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test: Advance Acoustic MAP407

Advance Acoustic MAP407 integrert forsterker

Introduksjon

Advance Acoustic fortsetter trenden med å slippe elektronikk for de som helst vil slippe å selge bil og kone etter at oppgraderingsspøkelset har vært på besøk. Forrige gang tok jeg en titt på deres cd-spiller, MCD203, som gjorde et godt inntrykk selv om ikke undertegnedes notatblokk måtte skiftes grunnet alt for hyppig bruk av utropstegn. Klarer Advance Acoustic å gjøre seg fortjent til full pott med deres nye og foreløpig største integrerte forsterker, MAP407, mon tro?

Summen av å ha sett litt på denne forsterkeren selv, og det faktum at det faktisk var etterlyst tester av Advance Acoustics forsterkere her på forumet gjorde at jeg atter en gang tok kontakt med importøren for å tigge til meg et testeksemplar. Det er kanskje ikke så rart at mannen i gata, som jeg jo tross alt er, blir interessert med prisene forhandler forlanger for disse produktene. I skrivende stund hadde faktisk ikke importøren fått denne ganske så ferske forsterkeren til lands, men jeg klarte å sikre meg en så snart den ankom. Et par uker etter første henvendelse fikk jeg beskjed om at forsterkeren var sendt med Postens nye ”Smart” pakkesystem. Med sporingsnummer i hende ventet jeg som vanlig i spenning på å få håndspålegge et nytt leketøy, men Posten ville det tydeligvis annerledes. Jeg fikk bekreftet at ”Smart” ikke akkurat gjenspeilet postens logistikksystem, da pakken til min store fortvilelse hadde forsvunnet og ingen på posten skjønte hva som hadde skjedd. For å korte ned på denne solskinnshistorien endte det heldigvis bra, for en hentelapp dukket plutselig opp i postkassen to uker etter den mystiske forsvinningen og alle var fornøyde.

Neste utfordring var å hente pakken. Dette er ikke akkurat en forsterker med switchet strømforsyning for å si det sånn. Ikke nok med at den er usedvanlig tung (32,5kg ikke medregnet treesken), den er også stor. Såpass stor at jeg måtte låne postens jekketralle for å få den med ut i den ventende bilen. Herligheten blir heller ikke mindre av at den kommer med en massiv trekasse utenpå pappesken, noe som tydeligvis er bra med tanke på rundturen den sannsynligvis har hatt internt i Posten. Jeg tør ikke tenke på hva som skjer med innholdet om en pakke med denne vekten får en litt uheldig tur i bakken eller liknende om den ikke er godt nok beskyttet.

Treesken med det rare i

Etter en runde med skrutrekkeren for å demontere treesken var det klart for endelig å få beskue denne forsterkeren. Mange vil være rimelig enig med meg om at dette er et særdeles spennende øyeblikk, i beste fall kan det minne litt om kjærlighet ved første blikk. Og la meg si det med en gang, den er massiv! Med en høyde på 24 centimeter, og en dybde lik bredden er dette noe som kommer til å ruve i stua enten man vil eller ei. Godt vant med ICE-baserte forsterkere prøvde jeg i god tro å gjemme den inni den ene hyllen på oppli-benken min. Dette gikk på håret i høyden, men dette er jo en transistorforsterker i øvre vektklasse, så der ble den ikke stående lenge. MAP407 produserer selvfølgelig en passelig porsjon varme i likhet med de fleste andre forsterkere med konvensjonell strømforsyning, så hvis den står alt for inneklemt i stereobenken tror jeg laminaten som pryder den vil ta beina fatt etter kort tid.

Det er ikke vanskelig å se at den slekter på cd-spilleren MCD203 som jeg testet tidligere. MAP407s frontparti har den samme utformingen, bare i mye større skala. Alt er bare større, og det er nødt til å være en sammenheng mellom størrelse og eierglede i og med at det vekkes opptil flere følelser når jeg ser på denne forsterkeren kontra cd-spilleren i samme serie. Dette fenomentet kan selvsagt bare være relatert til det enkle skjønns natur, men sånn er nå ting endog.

Med i esken følger igjen det vanlige, en tynn brukermanual som får lov til å bli igjen sammen med den ekstra sikringen, standard jordet strømkabel og en fjernkontroll i samme maracas-stil som fulgte med cd-spilleren. Mer trenger man altså ikke for å kjøre i gang showet. Det første jeg gjør er å sette forsterkeren på oppvarming mens jeg drar ned på Stereofil for å anskaffe et nytt sett høyttalerkabler. 2 x 1 meter solid core høyttalerkabel fra PS Audio fungerer nemlig dårlig grunnet lengde når man får en stereoforsterker i hus. Servicen hos Stereofil holder som vanlig høyt nivå, og en times tid senere entrer jeg koserommet med et par demobrukte og langt mer bøyelige kabler fra Van den Hul. Det skal tillegges at jeg prøvekjørte disse kablene på mine egne forsterkere, samt testobjektet i to uker før den kritiske lyttingen startet. Bare for å ha alt på det rene og å unngå å la de nye kablene få æren for eventuelle forandringer i lydbildet under testingen.

Tekniske data - Advance Acoustic MAP407

Output power / 8 Ohms : Classe AB : 2 x 200 W
    Output power / 4 Ohms : Classe AB : 2 x 380 W
    Frequency response : 10Hz-75kHz (+/-3dB)
    Distorsion : < 0,03%
    S/ Ratio : >100dB
    Channel séparation : >75dB
    Input impédance : 20K
    Phono input impedance : 47k-100
    Input level (CD-Aux): <300mV
    Phono input level MM/MC: 2,5mV & 0,2mV
    5 Input : CD, DVD, AUX1, AUX2 et Phono MM ou Phono MC
    Pre-Out
    Ampli IN
    IR Remote control
    Dimension (L x D x H) : 44 cm x 43 cm x 24 cm
    Weight : 27 kg

Som tidligere nevnt er det ikke vanskelig å se hvor roten til denne forsterkerens slekttre er plantet. Samme uthevede frontparti i sølv som sin cd-spillerfrende mens resten av chassisets utførelse er i sort. Det er selvfølgelig forskjeller her, blant annet relativt massive kjøleriller, et senterplassert volumhjul og tre knapper i voksen størrelse for valg av kilde på hver side. Fremsiden holder også er ganske stort display som egentlig bare er to analoge VU-metere, et for hver inngang. Dette er nok mest en gimmick, da disse meterne kun måler antall watt ut i 8ohm ved et gitt linjesignal. Meternes bevegelser har altså ingenting med hva som er koblet til av høyttalere, men viser uteffekt akkurat der høyttaler jobber ved 8 ohm. Dette betyr at forsterkeren skal levere 120 watt i 8 ohm når linjesignalet ikke har motstand, altså er ved 0. Dynamisk effekt skal videre være 240 watt ved 8 ohm med et linjesignalboost på +3dB. Nå er det riktignok ikke noe som heter fast motstand, da motstanden hele tiden vil variere. Men en litt artig gimmick er det helt klart, og det gir forsterkeren et mer særegent preg i forhold til det man vel kan kalle standarden. Noen aber er det som vanlig vanskelig å komme foruten, også i dette tilfellet. Volumhjulet ser helt greit ut det, helt til man manuelt skal ta det i bruk. Det virker å være i plast eller i beste fall meget tynn aluminium, noe som i seg selv godt kan leves med. Motstanden er derimot tilnærmet fraværende, noe som ikke gir høyeste grad av kvalitetsfølelse. Dette er ikke noe som trekker mye ned, men har man flere slike småting å pirke på er det ikke til å stikke under teppet at det kan sette preg på helhetsinntrykket en danner seg.

Det ene vu-meteret, en morsom gimmick som bør kunne dimmes.

Beveger man seg på baksiden av denne mastodonten ser det i utgangspunktet ganske vanlig ut. Men det er én ting som skiller seg positivt ut fra en del andre integrerte forsterkere på markedet i dag, og det er nemlig at denne forsterkeren besitter en prosessorinngang. Eller ”ampli in” som Advance Acoustic selv liker å kalle det. Her er altså en mulighet for å koble til et linjesignal fra en receiver eller forforsterker for så å bruke MAP407 som kun et effekttrinn. Dette øker bruksområdet mange hakk, og man velger enkelt om forsterkeren skal brukes som en vanlig integrert eller som et effekttrinn med to knapper på fjernkontrollen. Henholdsvis ”Normal” og ”Power amps”. Dette er et stort pluss i margen for en i min situasjon som har hjemmekino med en receiver til å styre det hele, men samtidig vil ha fordelene som følger ved å bruke en integrert forsterker ved stereolytting. Man har da plutselig separert stereoanlegg og hjemmekino helt på en elegant og praktisk måte hvor integrasjon og separasjon kun er et tastetrykk unna, bokstavelig talt. Så til andre produsenter av stereoforsterkere; se og lær!

Baksiden har overraskende godt med tilkoblinger, samt at det ser bra ut.

Neste ripe i lakken er at MAP407, i likhet med cd-spilleren, også har det blå lyset som indikerer om forsterker er på eller ei. I tillegg avgir VU-meterne et ganske kraftig strølys, og lysdimming er heller ikke tema på dette apparatet. Fortsatt mener jeg dette er litt dumt, da såpass mye strølys som denne forsterkeren gir ved filmtitting faktisk påvirker bildekvaliteten. Nå kan man argumentere med at litt lys fra en integrert stereoforsterker ikke er så farlig, da den ikke er spesielt rettet mot bruk i en hjemmekino. Litt koselys under musikklyttingen gjør da ingenting? Dette er jeg enig i, men når produsent har valgt å utstyre forsterkeren med en prosessorinngang regner jeg med at de hadde flere bruksområder i tankene. Nettopp derfor mener jeg det er svakt at lysene på den i det minste ikke kan dimmes delvis, noe som hadde gjort forsterkeren mer helhetlig. Min løsning var å sette en bruksanvisning foran forsterkeren når testing av filmlyd sto på menyen. Det fungerer selv om det ser lite elegant ut, og er nok ingen løsning jeg ville følt meg videre komfortabel med i lengden.

Videre har man pre-out for tilkobling av ekstern effekt om man mot formodning skulle trenge det, mulighet for å koble til fire analoge kilder samt rec-out. Advance Acoustic har også valgt ut utstyre MAP407 med et phono-inngangstrinn (MM/MC) for de som sverger til dette. Mulighetene er dermed mange, og denne forsterkeren vil tilfredsstille alle foruten de som har planer om å sende inn signalet balansert eller i sin digitale form. Altså ingen koaksial/optisk eller balanserte innganger her i gården. I min test av MCD203 tok jeg meg selv i å klage litt over kvalitetsfølelsen på RCA-inngangene som noen kanskje husker. Dette er ikke et tema på MAP407, da RCA-inngangene på denne ser ut til å være av samme gode kvalitet som på Usher CD-1. De er mer massive, og er plassert med godt mellomrom til hverandre slik at det meste av RCA-plugger vil kunne brukes uten større problemer. Det samme gjelder høyttalerterminalene, som virker å være av solid kvalitet og minner litt om noe WBT kan ha hostet opp. Noe annet, som nesten blir overflødig å nevne er selvfølgelig mulighet for å bytte ut strømkabelen. Alt i alt er det lite å trekke for på baksiden av denne forsterkeren, både når det gjelder kvalitet på inn- og utganger samt muligheter.

Det er god plass igjen bak, men trenger man egentlig mer?

Går man baksiden litt ekstra i sømmene finner man raskt ut at forsterkeren har et oppgitt strømforbruk på <750 watt. Dette er helt ok, men det slår meg i første omgang som noe lavt med tanke på størrelse og vekt på denne forsterkeren. På innsiden er det plantet en ganske stor strømforsyning, og åtte kondensatorer som skal passe på at forsterkeren har et godt bufferlager å ta av når man føler for å dra på litt. Nå virker det riktignok som om forsterkeren har godt med krefter på undertegnedes høyttalere, Usher CP-6381. Det noe konservative oppgitte effektforbruk kan også ha sammenheng med at det i flere land er restriksjoner på nettopp dette, særlig om man begever seg i retning Asia. Når det gjelder kombinasjon av strømforsyning og kondiser, og hva som er det riktige forholdet er dette også noe det strides om i bransjen. Stor strømforsyning og små kondensatorer eller en mindre strømforsyning og heller større buffertanker. Hva som er riktig her skal jeg ikke skryte på meg alt for sterke meninger om så lenge forsterkeren gjør det den skal, for til syvende og sist er det jo sluttresultatet som teller. I MAP407 sitter det en strømforsyning på 700VA, og åtte kondensatorer på 10.000 mikrofahrad hver. Dette virker som en fornuftig sammensetning med tanke på de oppgitte 2x200 w/8ohm, og er respektabelt i denne prisklassen.

De har faktisk klart å fylle forsterkeren, og tykke kabler til høyttalerterminalene lover bra!

Fjernkontrollen velger jeg ikke å bruke særlig mye tid på da den er relativt intuitivt oppbygd. Har man problemer med å bruke denne er det vel strengt tatt på tide å finne seg noe annet å drive med. Den har direkteknapper for valg av hver kilde, samt justering av volum. Det eneste spesielle er altså knappene for valg av hvilken modus man vil bruke forsterkeren i. For de med spesiell interesse for fjernkontrollen har jeg gått litt mer i detalj rundt dette i testen av MCD203.

Testoppsettet

I og med at jeg selv sitter med et par Midgard Oberon 6.1 er det naturlig at jeg drar noen direkte sammenlikninger mot disse, selv om de kun er monoblokker. Hvis jeg skulle byttet ut disse blokkene i mitt eget system hadde jo MAP407 tatt over deres jobb som effektgiver. MAP407 har blitt testet koblet til Marantz SR-7500 hvor den da ble brukt som effektforsterker, samt at den har blitt testet for det den er, en integrert forsterker. For å gjøre utgangspunktet så likt som mulig mellom MAP407 og Midgard Oberon ble sistnevnte hektet på pre-out på MAP407 ved direkte sammenlikning, noe som gjør signalveien lik helt fram til effekttrinndelen. Cd-spiller har selvfølgelig vært direkte koblet opp mot MAP407 hele tiden. Som jeg var inne på tidligere lot jeg også testobjektet få en innkjøringsperiode på et par uker før den kritiske lyttingen ble kjørt i gang. Man kommer vanligvis ikke utenom å måtte rokkere litt på høyttalerplassering når en komponent i kjeden byttes ut, heller ikke i dette tilfellet. Diverse plasseringer ble utprøvd før jeg fant den jeg synes var best egnet, som i dette tilfellet ikke var veldig langt unna den opprinnelige...

Musikk

Første plate ut denne gangen er fra et av Sveriges bedre visesangere, nemlig Lisa Ekdahls nye album ”Pärlor av glas” og låten ”Ljug för mig älskling”. Jeg kunne godt ha valgt en annen låt å teste med fra dette albumet da den har opptil flere perler på reportoaret, men valgte denne rett og slett for at jeg liker den. Det er tross alt musikken man faktisk bruker tid til å lytte på som bør ligge til grunn når man sitter og vurderer lydutstyr som her. Sinustoner er selvfølgelig nyttig innimellom det, men kanskje ikke det en spiller opp med når rødvinsflasken sprettes og lydkos står på menyen. ”Ljug för mig älskling” er ikke en utpreget vanskelig låt nedover i frekvensområdet, så subben kan godt være avslått. Det hjelper selvsagt på fristelsen for å slå på subben at MAP407 ikke er utrustet med pre-out for subwoofer, så det begrenser seg litt selv. Det låten derimot har er både piano, gitar og andre lydmessige rosiner som skal plasseres riktig i lydbildet. Og ikke minst har den så klart Lisas stemme, som krever sitt hvis nærvær og tilstedeværelse skal oppdrives, noe som er litt av magien med denne type musikk. Artister som dette er intime, fulle av følelser og har som oftest en historie å formidle på sin egen spesielle måte.

Advance Acoustics bidrag er en anelse rundere i toppen sammenliknet med Oberon på denne låten, men notatblokken er faktisk markert med et lite spørsmålstegn. Man trenger ikke være mensa-medlem for da å forstå at forskjellene ikke er veldig store, og det er slett ikke umulig at noen ikke vil legge særlig merke til dette. Beveger man seg ned mot mellomtoneområdet, eller presensområdet som noen gjerne liker å kalle det, vil jeg kanskje driste meg til å si at det er dette området MAP407 mestrer best. I forhold til mine kjære er det noe mer fokus på Lisas stemme, samt at den den blir tilført noe mer varme. Førstnevnte er muligens resultatet av sistnevnte eller motsatt, men det betyr lite fordi denne gjengivelsen av presensområdet passer mine Ushers ganske direkte mellomtoneelement bra. At Advance-forsterkeren også klarer å gjengi mindre detaljer understrekes blant annet ved at smattelydene i Lisas stemme tidvis kommer tydelig frem. Noen tunger har påpekt at ICE-blokkene av typen jeg selv besitter er litt slanke i bassområdet, og sammenlikner jeg med MAP407 vil jeg si meg litt enig. Nå er riktignok mine høyttalere veldig stamme i bunnen, så dette trenger ikke slå negativt ut så lenge forsterkeren har kontroll og ikke roter det til. Snodig nok er dette noe som typisk mistolkes på forsterkere som ikke har nok krefter i det de sklir ut i bassen. Mange tror da at forsterkeren leverer bra med bass og besitter store strømressurser, mens lyden egentlig er ukontrollert og forvrengt. Det er ikke få som har fått seg en aha-opplevelse i det de har satt inn en forsterker i kjeden som leverer nok strøm, og samtidig fått en mindre opplevd bassgjengivelse. Alt i alt fremstår MAP407 dynamisk og livlig når Lisa Ekdahl snurrer i plateskuffen, og førsteinntrykket har den klart å dra i land bra.

Leonard Cohen blir med på denne karusellen også. Jeg må jo få testet hvordan MAP407 virkelig oppfører seg på musikk hvor bass er en viktig ingrediens for å nå nirvana. Få bassbaserte plater er mer musikalske enn ”Ten new Songs” fra Cohen, noe jeg fortsatt står for. Spor 9 har gode porsjoner bass, og et rytmisk driv som krever strømressurser og god kontroll. Her kommer det også ganske klart frem at Oberon 6.1 har en mer hissig gjengivelse av det øvre frekvensområdet enn Adcance Acoustic-forsterkeren. Midgard har litt bedre driv i bassen og føles noe mer kontrollert, men har ikke den samme tyngen. MAP407 spiller med stor tyngde og har noe mer output i nedre midbass/midbass. Diskanten på dette sporet kan sies å være noe mer plagsomt når Oberon står for forsterkingen, men dette er faktisk noe jeg mener er riktig basert på hvordan jeg har hørt samme låt på andre velbalanserte oppsett. At Advance Acoustic fremstår mer nedtonet i dette området fastslår bare det faktum at den har en litt mer avrundet diskantgjengivelse. På flere av de andre låtene fra samme album derimot låter faktisk Oberon og MAP407 overraskende likt til å være ICE vs. transistor. Sistnevnte er fortsatt en smule roligere i toppen, men det går ikke nevneverdig utover detaljgjengivelsen. Faren for harde sibilanter er nok derfor litt mindre på forsterkeren med konvensjonell strømforsyning i denne sammenlikningen. Stemmen til Cohen får også litt mer fylde, som om den ikke hadde nok av det fra før. Selv om MAP407 har mer pondus er bassen kontrollert, noe som vitner om at buffertank og trafokombinasjonen ikke er helt feil sammensatt. Generelt sett er ”Ten new songs” en veldig behagelig opplevelse spilt opp av MAP407. Det blir aldri hardt eller slitsomt og detaljene er der sammen med en godt kontrollert bass. Når alt dette er sagt kan det tidvis, grunnet det faktum at ”Ten new songs” er en ganske basskåt plate, tendere til å bikke over til litt mye av det gode i bassområdet. Det er i grenseland, men ikke for mye til at jeg ville avskrevet denne forsterkeren på grunn av det. Når det tross alt er mye bass på en plate, så er det det. En forsterker skal ikke hindre dette i å gjengis, noe MAP407 heller ikke gjør. At den er noe mer dempet i andre enden av frekvensområdet er dens signatur, noe den ikke legger alt for mye skjul på innimellom. Sånn sett minner dette litt om erfaringene jeg gjorde meg da jeg testet cd-spilleren fra samme produsent.

Ut i fra hva jeg har hørt om Nakamishi kan MAP407s lydsignatur minne litt om denne. Ponus i bunn, litt rolig i toppen, godt fokus i mellomtonen og godt med krefter. Oppskriften på en behagelig kveld med andre ord. Kanskje dette kan være et alternativ til de som sikler på Nakamishi, men ikke får tak i en? Dette er selvsagt kun spekulasjoner fra min side da jeg ikke har hatt mulighet til å teste Nahamishi i mitt eget oppsett, men i dette tilfellet velger jeg å tro utenfor kirken.

Dagens norske bidrag blir formidlet av den norske gruppen VAMP. Dette er et band jeg for ikke så lenge siden åpnet øynene for under en demonstrasjon hjemme hos en bruker her på forumet, nærmere bestemt akto. Anfield hadde tatt med seg ei plate av dette bandet fra Haugesund, og det falt absolutt i smak. For de som ikke kjenner så godt til VAMP, er det et band på fire fra Haugesund som debuterte for et lite publikum i Tønsberg i 1993 hvor man kunne telle hele 13 oppmøtte. I dag fyller de Oslo Spektrum, har 160 konserter i året, kan skilte med flere spellemannspriser og har faktisk gitt ut norges mestselgende musikk-dvd for å nevne noe. De har mange plater på reportoaret, så jeg kjøpte likesågodt ”Ei med alt”. Dette er et samlealbum som ble utgitt i 1999 og skal bestå av 17 av de beste låtene deres fram til da. Visessangene deres er relativt komplekse, og man finner alt fra fele, fløyte og munnspill til både nylon- og elektrisk gitar, bass, piano og mye annet. Formelen består dermed av mange variabler som kan bidra til å felle lydbildet om ikke alt klaffer. ”Sitte å tenke” er sporet jeg velger å bruke som testspor fra denne platen. Dette er en rask og kompleks låt med masse info i hele frekvensområdet, den har noen heftige dynamiske utbrudd og passe tunge bassrytmer. Lydbildet blir garantert grøtete, og mildt sagt lite engasjerende om forsterkeren ikke har kontroll bare for å ha sagt dét. MAP407 har godt driv og bra med pondus i bassen, faktisk så bra at Oberon 6.1 blir litt tam i forhold. Det blir ganske engasjerende med litt ekstra krutt i bunn på denne låten. Toppen er bra på normale og godt over normalen av lydnivå, men når jeg drar på skikkelig heller faktisk MAP407 over til å bli en anelse skarpere enn Oberon i toppen. Oberon er i motsetning roligere og kan oppleves ”flatere” over hele frekvensområdet, selv på høyere lydnivåer. Jeg kan se for meg en frekvenskurve som er litt mer hengekøye på på Advance Acoustic, mens den på Midgard er mer rett. At MAP407 opplevdes skarpere enn Oberon i toppen strider mot det jeg har opplevd tidligere, men det var riktignok når jeg spilte veldig høyt at lydsignaturen forandret seg litt. Dette kan være relatert til at det kanskje stemmer, som papiret sier, at Oberon besitter større strømressurser enn MAP407 og at dette ikke eksponeres før man når veldig høye lydnivåer.

Mari Boine er også med på moroa, og igjen opplever jeg at avstand mellom ICE og transistor kan være slående liten, selv om inntrykkene jeg har gjort meg tidligere fortsatt er gjeldende. Bassen er som vanlig litt mer pompøs og har mer fokus enn med Oberon, diskanten er luftig og detaljert, presensområdet har litt mer fokus og fylde, og stemmen til Boine låter autentisk og plasseres på en måte som føles riktig. Jeg har også lenge vært skapfan av Rammstein, og i det siste har jeg utvidet platesamlingen med flere av deres album og konsert-dvder. Med denne maskuline gjengen i cd-spilleren låter det rett og slett særdeles tøft og rått. At MAP407 har litt ekstra tyngde i bassen passer denne type musikk perfekt. På den etter hvert så velkjente ”Rammstein” fra albumet ”Herzeleid” er det bredde, holografi og trykk så det holder i massevis.

Effekttrinn og receiver, eller integrert?

Som overskriften impliserer, hva låter egentlig best? Når jeg bruker MAP407 som effekttrinn på Marantz-receiveren har jeg mulighet til å samtidig bruke min SVS PC-Ultra, en subwoofer som gjør en meget overbevisende figur når musikk spilles. Derimot opplever jeg er lite slør i diskantområdet som jeg ikke får ved å bruke MAP407, enten alene eller om jeg nyttiggjør dens forforsterker sammen med Oberon 6.1. Aberet med å bruke MAP407 som forforsterker er derimot at man ikke har den behagelige muligheten med å kunne stille avstand til høyttalerene, eller fase som det egentlig er. Etter febrilsk å ha strevet med å få enda bedre holografi i mitt eget oppsett ved plassering av høyttalere, sitteposisjon, dempeplater og hva det måtte være har det slått meg hvor mye det kan gjøre med lydbildet å endre noe så enkelt som avstandsangivelse til høyttalerene på receiveren. Fraværet av denne funksjonen på MAP407 gjør dermed at man bare kan jobbe manuelt for å få til dette, noe som ofte er mulig og noen ganger ikke. Dette er avhengig av utstyret man besitter, og ikke minst rommet man har det i.
    Konklusjonen er at forforsterkeren i MAP407 egner seg bedre til musikk enn hva Marantz’ gjør, men man har en litt større utfordring når det gjelder plassering av høyttalere og sitteposisjon. Man mister også muligheten for bruk av subwoofer med mindre man kobler denne til via høyttalerkablene.

Konklusjon

Advance Acoustic MAP407 er stor og kraftig, den har platespillerinngang, prosessorinngang og krefter nok til å drive et stort utvalg av høyttalere. Den ser bra ut, og man kan ikke steke egg på den når den er i bruk. Den egner seg godt til de fleste musikktyper, men rock og musikk med litt fart i er nok det den trives aller best med. Advance Acoustic leverer nok et produkt som gir mye for pengene, og om MAP407s spillestil matcher resten av komponentene i ditt oppsett er det ingenting som hindrer meg i å anbefale denne. Eiergleden er stor, mens prisen heldigvis ikke er det. Det er forsterkere der ute som er litt mer feinsmeckere, men meg bekjent ikke med samme kraftressurser og muligheter som MAP407 har. Forsterkeren koster det samme som mine monoblokker og lyden kan jeg ikke si er dårligere, bare annerledes (dagens klisjé). Passer denne forsterkerens lydsignatur ditt oppsett er det liten tvil om at man får med mye på kjøpet her.

Positivt
    • Prosessorinngang
    • Platespillerinngang
    • God mellomtone
    • Bra dynamikk og driv i bassen
    • Eierglede
    • Størrelse?

Negativt
    • Lys kan ikke dimmes
    • Kan bli litt mektig i bassen i visse oppsett
    • Bråkete knapper på fjernkontroll er kjedelig når man justerer volum
    • Størrelse?
    Plater brukt i denne testen:

Lisa Ekdahl – Pärlor av glas
    Leonard Cohen – Ten new songs
    VAMP – Ei med alt
    Mari Boine - Iddjagiedas (In The Hand Of The Night)
    Rammstein - Herzeleid

Importør: DaCapo, Moss
    Veiledende pris: kr. 13.995,-

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en meget god og utfyllende test! Interessant forsterker, men jeg får ikke så eksklusivt inntrykk av bildene. Den virker "billig", men den er sikkert bedre i virkligheten. Hadde den kommet med lys/dioder som gikk å dimme, i tillegg til pre-out til sub hadde nok dette vært noe for meg. Sub til stereobruk begynner å bli såpass utbredt at det burde bli obligatorisk.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget fin test igjen dette Kenti!
    Spennende merke dette som ser ut til å gi mye for pengene.

Litt enig i at den kunne hatt preout for sub, men det mangler den vel sammen med flertallet av andre stereoforsterkere.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for responsen, gutter! MAP407 er ikke en "high-end"-forsterker, og den ser heller ikke slik ut. Jeg har helt klart sett forsterkere som ser mye bedre ut, men de koster også tilsvarende mye mer. Man får ofte noe som samsvarer med det man betaler for. Så enig med deg er jeg, Motoman, men jeg tipper at de kunne tatt en del mer for denne om den hadde hatt en mer eksklusiv finish... Bare for å være klar på det, så har jeg ikke trukket noe for fraværet av subutgang, da dette er uvanlig på integrerte stereoforsterkere som du sier

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grundig og fin test dette Kenti Er dette et produkt du selv kunne tenkt deg?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, AK. Det er et type produkt jeg kunne tenkt meg ja. Hadde jeg ikke hatt disse monoblokkene fra før av er det ikke noe som hadde vært utenkelig. Men samtidig vil jeg gjerne ha mulighet til å bruke sub i stereo når jeg føler for det, samt at det er andre ting som gjør en receiver egnet. Lett skal det ikke være, men hadde den hatt subutgang hadde den hatt muligheter.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så akkurat at den har pre-out...

Er det ikke mulig å koble sub til der, og likevel drive to vanlige høyttalere som integrert?
    Må da selvsagt bruke LP-filter i sub, og du får ikke HP-filter på frontene...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan du gjøre ja. Det fordrer selvsagt to input (eller bruk av y-ledd) samt low-pass-filter på sub. De fleste subwoofere har sistvevne, selv om ikke alle har det (bl.a. SVS PB10).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fornøyd eier...

Hei.

Etter å ha lest testen din og testet denne ampen noen ganger hos min lokale forhandler, ble jeg sent i går ettermiddag en meget stolt eier av en MAP-407. Jeg kjører den sammen med Usher CD-1 gjennom noen midlertidige Supra kabler til et Usher CP-6311. Jeg hadde inntil nylig en Cayin S200 om gjorde jobben som MAP-407 har nå, og det eneste jeg kan si er at det var en kraftig oppgradering minst like mye utseende messig som lydmessig! :-)

Map-407 KNUSER S200`en i mellomtone registeret, og min personlige mening er at den har et generellt meråpent og detaljert lydbilde, for ikke å glemme litt ekstra krefter!

Takker for bra test og og godt tips!

Mvh lykkelig eier...:-)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med valg av god forsterker, cayin! Du har ikke et helt ulikt oppsett jeg testet denne forsterkeren på, så tviler ikke på at det låter bra hos deg nå. Tipper du vil få mange gode stunder med denne

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte bilder og fin anmeldelse. Det virker som man får mye for pengene her ja, skal ikke se bortifra at jeg prøver en slik selv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •