Lyttetest: HiVi Swans Tempus høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyttetest: HiVi Swans Tempus høyttalere

-dscf1680-jpg

Innledning
    Jeg fikk låne dette høyttalersettet ferdigbygd fra importør, så jeg kan ikke uttale meg om hvor lett det er å sette sammen delene. Jeg vil i denne testen konsentrere meg om å sammenlikne Tempus-hyttalerne med mine egne høyttalere, Klipsh RF7. I utgangspunktet burde dette være en litt urettferdig sammenligning, siden RF7-ene koster 4-5 ganger så mye som Tempus-ene. Jeg må innrømme at når jeg startet og lytte, var jeg overbevist om at mine RF7 ville trekke det lengste strå i alle vesentlige hifi-parametre. Det skulle (dessverre for meg?) vise seg at denne antagelse ikke helt holdt stikk. Det eneste som er sikkert er at de to 10-toms basselementene i RF7 nødvendigvis må skyve mer luft i bassen enn Tempus ene 6,5-tommers element. Så her er det en ”urettferdig” sammenligning. Ha dette i mente hvis jeg skulle finne på å klage over bassgjengivelsen fra Tempus når jeg nå går over og beskriver lytteintrykkene mine.

-dscf1661-jpg
    Høyttalerne har gode terminaler

-dscf1617-jpg
    De karakteristiske diskant-”øye” a la B&W sørger for mindre refleksjoner fra høyttalerens frontplate (baffel)

Lytteinntrykk
    Høyttalerne ble først plasser på min ”vanlige” plass; altså der hvor mine Klipsh RF7 pleide å stå, 70-80 cm. fra bakvegg, og minst en meter fra sidevegg. Umiddelbart hørte jeg en stram og impulsvillig bass som måtte se seg utkonkurrert av en litt mer framoverlenende mellomtone. Førsteinntrykket var altså litt haltende, akkurat som om en ikke hadde fundamentet i orden, men stod og vaklet på ett ben. Ut fra erfaring med andre høyttalere er jeg litt skeptisk til å sette en høyttaler for nær bakvegg, fordi perspektivet har en tendens til å lide. Dette viste seg å ikke være så avgjørende for Tempus sin del.

En annen ting jeg fant ut var at denne høyttaleren hørtes bedre ut pekende rett fram, og ikke ”toed-in”, vridd innover mot lytteposisjonen. Ut fra mine erfaringer med andre høyttalere setter jeg rutinemessig høyttalerne vridd slik mot lytteposisjonen. I dette tilfellet førte det til at en liten farging av lyden ble forsterket. Det virker som om frontplaten reflekterer noen frekvenser på en litt uheldig måte. Vi får tro at den er utviklet med tanke på å stå rett frem, noe som jo ser mest ryddig ut, og faktisk hørtes best ut.

Etter hvert som jeg ble klar over den gode oppløsningen i mellomtonen og fikk plassert høyttalerne nærmere veggen slik at bassen ble mer integrert, ble lyttesesjonene lengre og lengre. Jeg bare måtte høre en plate til – og en til… Jazz, klassisk, opera – i det hele tatt all vokalmusikk låt jo bare helt fortreffelig.

Jeg vil nå vise til en del lytteeksempler for å belyse hvordan denne klarheten viser seg på forskjellig musikk. (Dere får unnskylde min noe arkaiske musikksmak, men det skulle være direkte overførbart til mer moderne musikkformer. Jeg vil tro det er like kjekt å lettere kunne oppfatte hva en rapper sier, som jeg synes det er å høre en operasangers finurlige tolkninger av klassiske sanger.)
    På sporet ”Boogie wonderland” fra plata ”I Am” av Earth, Wind and Fire er det tre kor-damer som driver låta fram med tette kule harmonier. På RF7 var det mer rytmeinstrumenter og gitar som umiddelbart kom i fokus, mens korsangerne, som til dels også har leadstemmen, låt tett og greit, men utmerket seg ikke. Jeg vil heller si at det var det en type grøtete forvrengning som fikk de tre stemmene til å framstå som én og samme stemme. På Tempus, derimot, ble stemmene skarpere og klarere ”i kantene”. Det var lettere å høre at det var tre stykker som sang på litt forskjellige måter, med forskjellig vibrato og stemmebruk. Det var som om vinduet inn til studioet damene stod og sang i var blitt vasket både en og to ganger. I min ungdom var jeg reservetekniker i lydstudioet til min kompis, og husker godt hvor realistisk det kunne låte med gode mikrofoner rett inn i miksepulten. På Tempus fikk jeg en tilsvarende opplevelse av realisme; det var som om jeg kunne ”se” damene gaule rett inn i mikrofonene sine. Selv om rytmeseksjonen låt en smule tammere, var det totale lydbildet på Tempus mye mer realistisk og lettere for meg å leve meg inn i. Diggbart!

Mens jeg holdt på å skifte fram og tilbake mellom høyttalerne, fikk jeg besøk av min venn, Sangeren. Han var kommet for å høre på amatøropptak av vår siste konsert. Slike opptak, gjort med en enkel stereomikrofon lang bak i salen, blir ofte sauset inn i for mye romklang, og er ikke så klare og distinkte som man er vant til fra ordentlige opptak. Min venn har mer en musikers innstilling til lyd enn en stereofreak (som meg selv), så jeg tenkte han kunne være min uvitende forsøkskanin. Etter å ha hørt en stund på RF7-ene sa jeg bare at jeg ville høre litt på de andre (små) høyttalerne. Uten at jeg hadde elaborert over at lyden skulle være forskjellig, utbrøt han etter en kort stund: ”jammen, i de små høyttalerne hører man jo alt…” Det er jo betryggende at det ikke bare er jeg som hører forskjell på høyttalerne. Jeg tolker hans utsagn som at det på Tempus-høyttalerne var blitt lettere å høre hva som foregikk inne i all romklangssausen. Det var blitt lettere å høre tolkningen, pust og frasering, slik han husket at det var. Slik jeg ser det kommer dette av to forhold: både en klarere lyd p.g.a. mindre forvrengning, men også en større evne til å få fram små dynamiske forskjeller (mikrodynamikk). Dette med mikrodynamikk skal jeg se nærmere på i neste eksempel.

Det danske bladet ”High Fidelity” laget for noen år siden en rekke referanse-CDer, og på CD 2 spor 12 er det en kjent opera-arie av Puccini - ” o, mio babbino caro”. Dette er tatt opp med få mikrofoner (”puristopptak”) slik at det høres ut som om du sitter i salen og ser ned på scenen og orkestergraven. Det har vist seg at dette opptaket krever veldig stor detaljeringsgrad fra for eksempel CD-spilleren for å komme til sin rett. Uten høy oppløsning og nyansert mikrodynamikk høres det rett og slett ut som om solisten synger dørgende kjedelig og helt uengasjert. På RF7 låt det ikke så engasjerende som jeg hadde håpet, men på Tempus, derimot, kom det til ”syne” en ren og uanstrengt lyd som lot solistens små variasjoner i tolkningen virkelig komme til sin rett. Dette er et eksempel på hvordan et anlegg kan klare å formidle solistens intensjoner slik at jeg ble følelsesmessig involvert. Dama sang jo bare fantastisk! Høy gåsehudfaktor.
    Neste spor på samme CD er det også et ”puristopptak” hvor to solister, orkester, kor og orgel smelter sammen i et helhetlig akustisk rom. Problemet er her også, som på forrige kutt, at solistene står litt tilbaketrukket i lydbildet, slik at det kreves ekstra oppløsning av anlegget for å høre hva sangteksten er. Teksten er på latin, og starter hver strofe med ”Benedictus ..”. Kanskje ikke så spennende med kirketekst på latin, men problemet var altså at på RF7 ble B-en litt sløv og hørtes ut som V; ”Venedictus..Venedictus”. På Tempus var det imidlertid helt tydelig at solistene sang B: ”Benedictus... Benedictus”. Dette var ikke så avgjørende for helhetsopplevelsen i dette tilfellet, men illustrerer en viktig forskjell mellom disse høyttalerparene. Tempus er delikate og detaljerte på svake styrker og får fram ”musikkens sjel”, mens RF7 med sine mye større bas/mellomtone-elementer er tregere å få sparket i gang ved svake styrker. Dette fører til en summarisk og kjedeligere gjengivelse på noen typer musikk, men tilsvarende beholder den fatningen når lydstyrken øker. Der har Tempus en tendens til å gå i metning og begynner å komprimere før det blir skikkelig høyt. Samtidig har Tempus en større harmonisk forvrengning i bassen, noe som også er en naturlig følge av et mye mindre membranareal. Dette høres tydelig på filmmusikken til ”Hair”, der bassisten er mikset langt framme i lydbildet og er med på å drive musikken framover. På Tempus høres det ut som om bassisten er flink og spiller greit, mens på RF7 hører man akkurat hvordan bassisten briljerer og kommer med de vannvittigste påfunn som virkelig får det hele til å swinge. Litt urettferdig sammenligning kanskje – siden RF7 koster 4-5 ganger så meget som Tempus – men noe må du jo få for de penga. Når man ser på helhetsinntrykket så vil jeg si at denne CD-en låter helt OK på Tempus, den litt bedre oppløsningen i mellomtonen kommer også her til uttrykk ved at man hører godt hva koret driver på med, selv om det er mixa litt ned i bakgrunnen.

Da jeg lyttet på tidlig Prince – ”Revolution/parade” – ble jeg klar over et fenomen med Tempus jeg hadde hatt mistanke til. Prince synger ofte med en ru og knirkete stemme, noe som var tydelig i RF7-ene og som jeg husker fra tidligere. På Tempus hørtes stemmen mer ”sonor” og glatt ut, som om høyttalerne hadde en tendens til å jevne ut ruheter og gjøre alt litt ”penere” enn i virkeligheten. Det gjorde seg jo på denne plata, for det hørtes en stund ut som fyren kunne synge og ikke bare ”breke”, men jeg er redd vi må kalle det en feil ved Tempus at de har en tendens til å glatte over ting i diskanten. For meg er imidlertid kombinasjonen høy oppløsning i mellomtonen, sammen med en litt snill diskant, en musikalsk bra løsning.

Konklusjon
    Som så mange stativhøyttalere må man gå litt på kompromiss når det gjelder skyvet i bassen og det maksimale lydtrykket høyttaleren kan gjengi. Tempus er ingen unntak i så måte. Samtidig har Tempus slike kvaliteter man kanskje vanligvis forventer fra ”mini-monitorer”; en klar, delikat og oppløst mellomtone. At Tempus i dette toneområdet slår mine Klipsh RF7 med to lengder, må jeg si overrasket meg noe. Det er faktisk slik at det minner meg om en tidligere hifi-epoke da jeg hadde Quad els63 stående hjemme. Noe av den samme klarheten og livaktigheten som jeg husker fra den tiden finner jeg igjen i Tempus-høyttalerne. Bedre skussmål kan jeg nesten ikke gi en høyttaler, selv om det altså baserer seg på min auditive hukommelse fra flere år tilbake. Samtidig ”rocker” denne høyttaleren bra med en stram og impulsvillig bass. At bassen i Tempus ikke er like forvrengningsfattig som på RF7 følger jo størrelse og pris, men jeg må si at jeg ikke savnet noe spesielt i bassen da jeg lyttet på Tempus alene i lengre perioder. Den integrerer seg fint med lydbilde, har samme attack og rytmefølelse som resten av toneområdene. Diskanten viste seg å være litt snill og avrundet. Det får hver enkelt finne ut av om de synes det er en fordel eller en ulempe. Jeg irriterte meg overhode ikke over det i mine lange lyttesesjoner. Realismen i mellomtonen var overbevisende, og diskanten stakk seg ikke ut på noen måte. Det er klart at RF7 utpensler romklang og romlige forhold på en bedre måte enn Tempus – når jeg sammenliknet direkte. Men ved lytting av Tempus alene, blir jeg ikke slått av at det mangler noe på dette området.

Som dere skjønner likte jeg svært godt det jeg hørt av Swans Tempus høyttalere. Den er hermed varmt anbefalt!

Annet utstyr anvendt under lytting
    Platespiller: vpi HW-19-3 / Forsell air arm / Madrigal Carnegie p.u.
    CD: Teac drivverk / Dynamic Presicion DAC
    Pre: Stax SRA-14S / Linn Linto RIAA-trinn
    Effekt: ZAP-Pulse 3.2SE
    Kabler: Linn kabler (høyttaler - og interconnect)

Importør: Soundwave as
    Pris ca 6000 Kr
    http://avforum.no/avnytt/showproduct...6c437ecb0aaa17

-dscf1614-jpg

-dscf1670-jpg

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende test av en spennende høytaler!
    Du virker som en erfaren entusiast, så hvor i prisleiet vil du plassere dette byggesettet kontra 'ferdigkjøpte' stativhøytalere?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får si som politikerne, når de ikke kan svare - det var et godt spørsmål!
    Jeg har ingen nylige erfaringer med tilsvarende høyttalere. Jeg skulle like å kunne sammenligne med f.eks. B&W 705 (ca 11000 på Hifi-klubben). Har selv hatt Celestion 600 og Acoustic Energy AE1 (mk1) som begge ble byttet ut av forskjellige årsaker, men var ledende på sine områder (den gang). Ut fra hukommelsen kan jeg si at AE1 var mer oppløst i diskanten, mens SL600 hadde en mindre forvrengt, klarere bass. Jeg må si at Tempus forekommer meg letter å leve med enn det jeg kan huske fra disse. Det er som om jeg kommer umiddelbart nærmere muskernes "intensjon". Dette gjelder ikke bare klassisk musikk, men f.eks. en rockegitar blir også "nærvarende".
    Kanskje noen her på forumet har noen aktuelle alternativer, så kan vi gjerne møtes et sted for å lytte.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde faktisk med tid og stunder tenkt å prøve meg på et par 705, så dette syns jeg hørtes lovende ut.
    Hører stort sett på akustisk/jazz for tiden, så disse Tempus er kanskje midt i blinken?
    Så at man kan bestille dette settet uten kabinettet til 2200,- og burde da i så måte være et kupp til prisen!
    Tror sannelig du nå er ansvarlig for at jeg har fått meg et byggeprosjekt i vinter

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste som ikke medfølger kit uten kabinett er standen til diskantene. Jeg har sjekket om disse kan skaffes løse, men de medfølger kun i kit inkl kabinett.
    Et alternativ er å lage en stand selv, og frese ned spor som diskanten kan skyves inn på.
    Høyttalerne er enkle å sette sammen, men det kan bli et par skrubbsår når terminaler og delefilter skal settes på plass. Inni dem er det nemlig noen massive avstivninger som gjør det litt trangt. Bassportene i kitet inkl kabinett kommer i fire deler pr høyttaler. Det går an å legge til en halvdel for å gjøre portene lenger, samt eksperimentere med å gjøre den ene kort og den andre lang etc.
    Det tok ca. 4 timer å få de fiks ferdig. Lakken er tykk og bygger en del, så terminalhullene må bores opp først for å få terminalene til å passe. Bruk en kraftig loddebolt når kabler skal loddes på terminalenes innside. Terminalene er såpass massive at en usselig 15 watter loddebolt ikke holder. 30W går bra.
    Bassgjengivelsen varierer fra rom til rom. Hos meg en gang i tiden låt disse med god fylde og bass i massevis - nesten litt mye. Så har jeg skråtak foran og bak i lytterommet som forsterker bassen en del da.

Et viktig tips: Diskanten kan reguleres litt frem og tilbake. Dette gjør større utslag lydmessig enn jeg hadde trodd på forhånd. Jeg syns høytalerne låter best med bare litt toe in, og diskanten plasert ca. 7mm fra innerste plassering, med dette avhenger av høyden på stativer og sittestilling i lytteposisjon. Diskantene blir da litt løse, men det kan ordnes med litt fiks fakseri.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snodig at ikke standen til diskanten følger med da?!?
    Men skal vel finne på noe der også. Kunne selvsagt kjøpt det ferdige settet, men har litt lyst å prøve et slikt DIY prosjekt, og disse virker etter anmeldelsen å passe min smak veldig bra.

Low-Q: Trengte de mye innspilling? Hvilken elektronikk brukte du på disse?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Snodig at ikke standen til diskanten følger med da?!?
    Men skal vel finne på noe der også. Kunne selvsagt kjøpt det ferdige settet, men har litt lyst å prøve et slikt DIY prosjekt, og disse virker etter anmeldelsen å passe min smak veldig bra.

Low-Q: Trengte de mye innspilling? Hvilken elektronikk brukte du på disse?
    De var ikke innspilt da jeg ga de fra meg, for jeg fikk ikke spilt så mye på dem. Imidlertid pleier jeg alltid å massere spideren på nye elementer. Dette gjør dem i og for seg innspilte i bassen fra første stund. Det er jo et par andre ting som "setter" seg når de får spilt en stund da.

Ja, det er litt dumt at standene ikke medfølger, men de medfølger altså ikke på kitet UTEN kabinetter, ledninger, demping bassporter etc. Hvis du har bestilt det fullstendige kitet, det til snaut 6k, så følger standen med - og internkabler, dempemateriale, terminaler, bassporter, pakninger, ferdig delefilter etc. med disse.

Å sette sammen det fullstendige kitet er nesten like enkelt som å klø seg i hue - og ikke minst så slipper man å irritere seg over at det er noe man må kjøpe utenom for å få lyd ;-)

Mvh.

Vidar

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Low-Q
    Ja, det er litt dumt at standene ikke medfølger, men de medfølger altså ikke på kitet UTEN kabinetter, ledninger, demping bassporter etc. Hvis du har bestilt det fullstendige kitet, det til snaut 6k, så følger standen med - og internkabler, dempemateriale, terminaler, bassporter, pakninger, ferdig delefilter etc. med disse.

Mvh.

Vidar
    Alså, hvis jeg forstår deg rett: I kitet mangler ikke bare standen til diskanten, men også ledninger, bassporter osv.???

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Alså, hvis jeg forstår deg rett: I kitet mangler ikke bare standen til diskanten, men også ledninger, bassporter osv.???
    Man får kitet i to utgaver (Om AVShop har begge versjoner har jeg ikke sjekket):

1. Kun elementer og delefilterkomponenter filterskjema og kabinettegninger

Eller

2. Alt inkludert

Priser er hhv. (1) 2190,-* og (2) 5990,-*

I tilfellet 1 har du selv mulighet til å velge internkabling, porter, terminaler dempemateriale, myggemateriale etc.

I tilfellet 2 har du alt inkludert så det er bare å montere alle delene. Kabinettene er ferdige og lakkert i sort "pianolakk".

Så svaret er ja hvis du har valgt kit 1 til 2190,- (*Prisene hos CreativeHiFi i alle fall...)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •