Test: CAV A8 5.1 forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test: CAV A8 5.1 forsterker

Test: CAV A8 5.1 forsterker-dscf1555-liten-jpg
    CAV er et kinesisk bygd merke, og etter det jeg forstår ekspanderer de på verdensmarkedet for tiden. På våre hjemmelige trakter kan man nå få tak i dette merket, men så vidt meg bekjent, er det ikke testet i audio/video-pressen.
    CAV A8 er elegant og solid bygget. Den veier 35 Kg (pass på ryggen), og kjøleribbene ser ut som de er tatt fra high-endforsterkere som Krell o.l. Den gir et meget overbevisende visuelt inntrykk med de store VU-meterne i fronten. Angående WAF-faktor: Min kone synes den er en "pen" forsterker, og det er jo et komplement, gutter...
    Test: CAV A8 5.1 forsterker-dscf1576-liten-jpg

Høyttalerterminalene virker solide og er lette å arbeide med. Man kan koble til 3 digitale kilder (optiske) for å dekode filmlyd, og 3 analoge kilder (stereo).

Test: CAV A8 5.1 forsterker-dscf1542-liten-1-jpg Test: CAV A8 5.1 forsterker-dscf1541-minst-jpg

Selv er jeg en veteran på hifi-området. En overvintring fra den tiden da Øystein Sunde fant på begrepet "hifiasylet" om det stedet jeg vanket på 70-tallet. Jeg ledet Oslo Audio Society på 90-tallet, men har en god stund nå vært avvent fra hifi-basillen. Jeg har bare "nydet" musikk fra hifianlegget - i motsetning til å dissekere og analysere hifi-apparater (ved hjelp av musikk).

Denne testen blir i praksis en sammenlikning med min ZAPPulse 2.3SE forsterker, som er anerkjent som en god klasse D (digital pulsvidde-modulerte) forsterkere. Denne koster ferdigbygd ca 13000,- kroner og er etter mitt skjønn en bra yter i forhold til prisen. CAV A8 koster etter det jeg forstår et par-tre tusen mer. For å sammenligne disse to forsterkerne, må vi bruke CAV A8 som effektforsterker. Da kobler jeg fra preamp til analog input og setter CAV's digitale volumkontroll på fullt. Etter å ha spilt noen spor vekselvis på de to forsterkerne fikk jeg dannet meg et førsteinntrykk av hvordan CAV A8 lyder.

Det første jeg legger merke til er et opplagt, dynamisk og "sprettent" lydbillede. Instrumentetne "kastes" litt lenger fram på gulvet enn det jeg er vant til, en såkalt "forward", framoverlent, presentasjon. Romklangen på opptakene virker en smule dempet; det er som om instrumentene har en liten spotlight på seg, og trer litt klarere fram fra "klangsausen" i rommet rundt seg enn tilvant. Det er som om den klangen som jeg vanligvis hører rundt instrumentene foran i lydbillede nå har spredt seg litt ut mot sidene og opp i taket, slik at rummet faktisk virker større. Jeg er ikke sikker på om det er den korrekte gjengivelse fra forsterkerens side, men den effekten var befordrende på flere av mine gamle 70-tallsplater, hvor grøtete romklangsbokser ofte ble brukt litt for mye i mixen. Romklangen har også et litt lysere preg, men det var litt blandet om det gjorde seg på innspillingene.

I det hele tatt er det flere ting som gjør at lyden i CAV A8 heller litt mot det lyse; bassen er superstram og litt for kontrollert til å gi nok motvekt. Øvre mellomtone har en identifiserbar betoning i spotlight-området jeg har nevnt, og diskanten klinger ørlite, og gir litt tilskudd til romklangen. Disse momentene er ikke noe "big deal" - men detaljer som vi jo må diskutere når vi snakker om lyd på dette nivået. I det store og hele er lydkvaliteten på CAV A8 i samme klasse som referansen. La oss se hvordan det gir seg utslag i de forskjellige frekvensområdene:

Bass
    Mine Klipsh RF7 er "forprogrammert" til å jobbe sammen med en subwoofer og har ingen output under 40 Hz. Derfor kan jeg ikke si hvordan CAV lyder i suboktaven, men jeg gjetter på at den aller dypeste bassen ikke er like tilstede som mellombassen. I dette området, mellombasssen, hvor bassgitaren dominerer, er CAV faktisk bedre enn referansen. Bedre attakk og klarere lyd, altså større harmonisk kontrast. Dette hørte jeg for eksempel på filmmusikken til "Hair", der bassisten spiller fletta av basstromma på en måte som fort blir grumsete og umusikalsk på anlegg med antydning til slepende bass. Her derimot, hvor bass og basstromme lettere kan skilles fra hverandre, swinger det slik at ikke en muskel forblir uberørt. Dette er morsomt, på denne plata er det faktisk meget musikalsk interessant å høre hva bassen egentlig spiller. Et annet eksempel er Bjørn Eidsvåg "Berre en mann" hvor timingen mellom bass og basstromme gir et godt fundament til musikkens rytme. I alle fall er det de litt basstunge låtene som eksellerer, det kan virke litt tilknappet på andre låter. Uansett så vinner CAV denne runden fordi den litt klarere lyden kommer til sin rett på mange plater.

Mellomtone
    Mellomtonen på CAV A8 har noe ved seg som det er vanskelig å sette fingeren på. Dette noe behandler musikken en smule andreledes enn de andre områdene og får derfor litt ekstra oppmerksomhet på seg under lyttingen. Det er ikke grovkornethet, eller mangel på oppløsning. Kanskje det rett og slett er at musikkens start og stopp (transienter) blir enda litt hurtigere behandlet her. Det kan forklare den litt framoverlente presentasjonen samtidig med "klarheten", som da i så fall kommer av litt undertrykt romklang, siden avslutningen på tonene blir litt "bråere". Jeg tror at den lille fokusering i mellomtonen og undertrykking av romklangen kan være et bevisst designvalg. Sannsynligvis vil det øke taleforståeligheten i filmlyd, mens romklangen jo finnes i surroundkanalene alikevel. ZAPPulse er i dette området forbilledlig jevn og glatt, selv om det totalt sett kanskje er litt mindre detaljert. Totalt sett: Jeg går for det jevne (og anonyme) i ZAPPulsen på dette området.

Diskant
    På CAV A8 er diskanten litt mer oppløst enn på ZAPPulse. Presentasjoner er litt glattere og mer finkornet, rett og slett. I direkte sammenlikning virker diskanten noe lysere, men dette er ingen irritasjonsmoment under lengre tids lytting; det hele virker bare glatt og veloppløst. En enkel "seier" til CAV A8.

Overordnet presentasjon
    ZAPPulse: Denne forsterkeren har en meget jevn og likelydende presentasjon i alle frekvenser. Men det er en litt "grå" farging som går fra mellomtonen og over i diskant. Den øker i ”grovhet” oppover i frekvensene, det blir rett og slett litt mindre oppløst i diskanten.
    CAV A8: Litt renere og mer finkornet presentasjon i alle frekvenser; bortsett fra i mellomtonen hvor et område "stikker av" litt. Hvor mye skal en vektlegge dette? Det må hver enkelt høre og ta stilling til. Selv vil jeg erklære dette som uavgjort.

Siden videosiden ikke er like mye prioritert hjemme hos meg, kan jeg ikke påta meg å vurdere kvaliteten på surrounddekoderne. Min billige DVDspiller hørtes imidlertid helt flott ut; mye bedre enn gjennom sine egne dekodere (selvfølgelig). Fjernkontrollen virker greit – det eneste jeg lurer på om det hadde vært lurt å kunne kalibrere styrken på suroundhøyttalerne uten å gå fram til apparatet. Dette er imidlertid detaljer, apparatet virket helt utmerket, inkludert en digital programvelger (”velg den kilden som det spilles på nå”).

Konklusjon:
    Dette er et solid, velbygget og vellydende apparat, som vil fungere perfekt som sentral i et godt AV-system. Her får du både seks kanals forsterker og konvertering av digital filmlyd. Lydkvaliteten på forsterkeren, som denne testen har konsentrert seg om, er helt på høyde med, og på noen områder bedre, enn en nesten like dyr 2-kanals forsterker. Vi må dermed kunne si at dette representerer et eksepsjonelt godt pris/kvalitets- forhold.

Test: CAV A8 5.1 forsterker-dscf1548-liten-jpg

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Veldig fin test, Vidar! Selv om du stort sett tar for deg HiFi-aspektet, er det jo en dag slik at lyd i flere kanaler tross alt har mye "HiFi" i seg... Dette er jo også en relativt "purist" forsterker mht funksjoner spesielt rettet mot multikanals lyd som f.eks. romkalibrering, og da er det jo lyden som teller mest! Jeg har selv hatt en Jungson forsterker produsert i Kina, og lydmessig er det virkelig valuta i disse kinaproduktene!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt nyskjerrig på om test objektet: CAV A8 er spilt inn? Har den stått på i timesvis? Grunnen er fordi svensker som har kjøpt denne her sier att den må spilles inn. Lyden blir mye bedre etter ett vist antall timer.

Venter spent på svar

Mvh
    G G

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tidligere hatt en Electrocompagniet forsterker som måtte stå på en uke eller to før den låt på sitt beste. Ut fra den erfaringene lot jeg CAV stå på i to uker før jeg begynte å høre alvorlig på den. I den perioden kjøret jeg flere timer hver dag med radio/tv lytting. I løpet av de neste to ukene, hvor lyttetesten ble utført, kunne jeg ikke merke noen nevneverdige forbedringer i lyden. Dermed regner jeg med at den har fått den nødvendige oppvarming/inspilling.

Newcomer trondkk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei - og takk for en fin omtale! Ble så inspirert at jeg ble medlem i AVforum :-)

Har selv nettopp fått satt opp etterfølgeren til testmodellen - CAV A8M.
    Det er knallyd i den allerede selv om den ikke på langt nær er innspilt enda. Eneste jeg legger merke til er en svak "summing" i høyttalerne (som ikke var der med min forrige forsterker).
    Selv om jeg er lydentusiast er jeg ikke på noe slags vis en ekspert så derfor lurer jeg på om denne summingen også finnes hos deg (eller hos andre med CAV A8/A8M forsterkere)? Hva kan eventuelt gjøres for å fjerne den?

På A8M har det kommet noen flere innganger - bl.a. en digital coax-inngang - noe som iallfall jeg synes er en vesentlig forbedring (såvidt jeg kan se mangler dette på A8?).

Selv om forsterkeren virker glimrende så lar manualen en del være overlatt til fantasien - er det noen som har erfaring med oppsettet til A8M? Eller som har en bedre manual enn den som følger med?

EDIT: Hmmm...hadde håpet på at noen her på forumet som har en CAV A8/A8M kanskje kunne komme med en rask tilbakemelding på om de opplever en "humming" fra høyttalerne sine slik jeg gjør. Og gjerne også om det er noe man kan gjøre for å fjerne denne lyden...
    Håper fortsatt på svar :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile cav

fikk min cav i dag.etter opp pakking ble det selvfølgelig noen justeringer.mitt annlegg består av forsterker cav,cd spiller hk 970 høytalere audiovector m3 signatur.mitt første inntrykk var at den spiller varmt,veldig varmt. da detaljene er med så synes jeg den låter meget bra.har ikke spilt så mye på den ennda men denne mener jeg må være noe av det aller beste du kan få tak i etter pris/kvalitet/lyd betrakninger.hilsen barseth

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo da, jeg også hører nå en lett humming fra mine høytalere som jeg ikke hadd før caven kom inn i mitt liv.jeg vet ikke hva som er orsaken men egentlig er den ikke til noen stor irritasjon for meg da jeg må legge øret helt inntil høytaleren for å høre den.

Newcomer trondkk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann. Ja, hummingen er ikke helt borte hos meg heller, men den varierer utfra hvilken signalkilde som er aktiv.
    Det kan tyde på at støyen muligens kommer fra - i mitt tilfelle - Xbox360 eller i større grad Set-Top-Boxen til det digitale kabel-TV nettet. I sistnevnte tilfelle kjører jeg først via Scart til TV'en (Philips 42PF9830/10) og derfra via coax digitalt til forsterkeren. Det er denne løsningen som lager mest humming.
    Tenker jeg skal koble til noen signalkilder av antatt høyere kvalitet (en Sony DVD og en Sony LD) enn de to ovennevnte og se om det hjelper på problemet. Måtte ta dem bort pga. plassmangel.
    Ellers er jeg enig i at støyen ikke er skjemmende under bruk. Problemet er mest at jeg vet at den er der...

Etter å ha blitt vant med lydbildet til CAV A8M så innser jeg mer og mer akkurat HVOR mye bedre den er enn min gamle Sony-receiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Humming!!!

Hei sann! Ja hummingen er utrolig skjemmende. Jeg kan kun høre det når jeg skal spille av DVD-filmer. Da er det fryktlig å høre på hvis ikke volumet er skrudd litt opp og at scenene er full av lyd. Vet ikke hvorfor det er slik, men har fått et tips om at coax som jeg kjører fra DVD-spilleren gir fra seg mere støy enn optisk kabel gjør. Prøv dette kanskje det kan hjelpe litt. Prøv også å kjør forsterkere fra seperat strømuttak. Selv er jeg utrolig fornøyd med lyden i sterio, men når det er 5.1 så virker det som den taper utrolig mye effekt. Men stortsett fornøyd med den nye CAVèn min. Jeg skal prøve ut forskjellige ting for å se om jeg få bort støyen. Dette vil jeg postlegge seinere hifi entuiaster!!!:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool høytalere til cav a8m,.

Hei dere, har dere noen formening om hvilke høytalere som fungerer godt med denne A8M reciveren fra Cav, og er den egentlig en high-end forsterker. Ønsker å prøve den oppimot jm-lab, da noen av de rimligere gulv modellene.
    Virker som det er lite erfaringer med denne i Norge foreløpig. Kommer til å prøve ut dette til uken og legge det ut uansett, men det hadde vært fint med litt informasjon om dette fungerer godt og evt. alternativer. Ser spent frem til en komentat på dette.:???:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rune.a.g
    Hei dere, har dere noen formening om hvilke høytalere som fungerer godt med denne A8M reciveren fra Cav, og er den egentlig en high-end forsterker. Ønsker å prøve den oppimot jm-lab, da noen av de rimligere gulv modellene.
    Virker som det er lite erfaringer med denne i Norge foreløpig. Kommer til å prøve ut dette til uken og legge det ut uansett, men det hadde vært fint med litt informasjon om dette fungerer godt og evt. alternativer. Ser spent frem til en komentat på dette.:???:
    Hei! Jeg bruker A8M sammen med Jmlab/Focal Cobalt 816s og Velodyne cht15, Dette ble Veldig Bra syntes jeg!! Løftet lyden mange hakk i forhold til min forrige forsterker Harman/Kardon avr 630!! Jeg er ihvertfall Kjempefornøyd:grin:

Newcomer Tor med hammeren sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker også Jmlab/ Focal cobalt 816s og er veldig fornøyd. Min tidligere forsterker var en NAD t751 så lyden ble mye bedre og kraftfull med CAV A8M.
    Jeg hører den samme støyen som blir nevnt, men for min del så er den ikke skjemmende.

Etter å ha brukt coax kabel til dvd spilleren i ca et halvår, så måtte jeg forandre litt på plasseringa av komponentene pga en dekoder som kom på plass. Det førte til at jeg måtte bruke coax til dekoderen og optisk til dvd spilleren.
    Det som jeg la merke til av forskjell var at lyden ble renere, men noe mindre trøkk. Det kan virke som at summinga har blitt litt lavere, men det er ikke mye.
    Jeg vil nok anbefale optisk framfor coax, men det kommer også an på kvaliteten på kabelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte en A8M for en liten stund tilbake, hørt humming som dere snakker om med Component inkoblet fra en Media centre pc. Men ellers aldrig no ulyder. Beskriver lyden som varm og god og ikke bare lyder den bra men den gjør noe veldig possitivt med utseende på hjemmekinoen :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan lysene i displayet dempes? Og hvordan er det med innstillinger for surroundlyd (tenker på speaker delay, speaker setup large/small, osv.) og andre slike ting man er vant med fra mer "vanlige" surr.recievere?

Kommer summingen fra ht. eller fra forsterkeren? Kan være trafostøy om det er forsterkeren som summer. Hvis det kommer fra ht. kan det være at dere skulle hatt et galvanisk skille (som jeg akkurat nå ikke helt kommer på hva er forno ops: )

Prøv også å dra ut alt av kabler som ikke brukes hvis du f.eks ser dvd film. Dette gjelder spesielt antennekabelen til tv hvis dere har det! (denne er kjent for å lage støy!) Prøv også å koble den til en annen strømkontakt enn resten av komponentene.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble ikke en lignende forsterker solgt på netthandelen for en slikk og ingenting for mange år siden?

Newcomer Tor med hammeren sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trafostøy...

Sitat Opprinnelig postet av Crazyboy
    Kan lysene i displayet dempes? Og hvordan er det med innstillinger for surroundlyd (tenker på speaker delay, speaker setup large/small, osv.) og andre slike ting man er vant med fra mer "vanlige" surr.recievere?

Kommer summingen fra ht. eller fra forsterkeren? Kan være trafostøy om det er forsterkeren som summer. Hvis det kommer fra ht. kan det være at dere skulle hatt et galvanisk skille (som jeg akkurat nå ikke helt kommer på hva er forno ops: )

Prøv også å dra ut alt av kabler som ikke brukes hvis du f.eks ser dvd film. Dette gjelder spesielt antennekabelen til tv hvis dere har det! (denne er kjent for å lage støy!) Prøv også å koble den til en annen strømkontakt enn resten av komponentene.
    Mest sannsynelig er det trafostøy. Det var en her på forumet som hadde åpnet dekselet fordi det luktet svidd. Ifølge han, kom støyet fra strømforsyninga.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tor med hammeren
    Mest sannsynelig er det trafostøy. Det var en her på forumet som hadde åpnet dekselet fordi det luktet svidd. Ifølge han, kom støyet fra strømforsyninga.
    Hmm, ja en bør være litt skeptisk til kina-produkter, selv om de gir svært mye for pengene. Hadde selv en Xindak 6950v som hadde litt trafostøy, men forutenom det en glimrende forsterker

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er litt rart det er trafoen som støyer ..tror det må være noe med skjermingen av signal.da både a8 og a8m støyer og de har totalt ulike trafoer..a8 har to enorme ringkjerner mens a8m har en "standard firkantet" trafo..og jeg har testet begge..a8 er myye kraftigere en a8m..på mine 805 nautilus iallefall..:-D bra forsterker

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

cav a8m

Har kjøpt meg en cav A8M som driver mine Proson reality 69, og er rimelig fornøyd med lyden. Problemet er at den slår seg ut når jeg blir litt for ivrig på volumknappen.. antar den slår seg ut når jeg spiller på rundt 70%. Noen vil vel påstå at det er nok.. men jeg liker det høyt.. Noen gode råd?:-?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

for varm?

Kan være at innmaten blir for varm, vil neppe merkes på de "forvokste" kjøleribbene... Har du god lufting rundt kjøleribbene?.
    Har en CAV A8 selv og jeg synes brummen er svært irirterende. Den er uavhengig av volumkontrollen og varierer.
    Variasjonen er svært lavfrekvent, går flere sekunder så stiger brummen i styrke for så å avta.. Dette sier meg at det må være en interferens mellom 2 frekvenser. Siden støyen ikke er avhengig av volumkontrollen så må den genereres i sluttrinnet eller noe sånt.. Kjøpte min på Netthandelen og man kan jo mistenke at de der selger B-varer som ikke er 100% godkjent i produksjonen. Tviler på at noen vil betale 15 000.- (i Sverige) for en slik brumlebass... Noe må være galt her...... Noen synspunkter??:evil:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •