Test: Advance Acoustic MCD203 Tube CD player

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test: Advance Acoustic MCD203 Tube CD player

Introduksjon

Da jeg for en stund siden fikk Usher CD-1 til test var det egentlig meningen at jeg samtidig skulle få denne cd-spilleren fra Advance Acoustic i hus. Planen var en A-B-test mellom disse to, men skjebnen var visst ikke helt enig i det den gang. Det lot vente litt på seg, men nå har jeg hatt Advance Acoustic MCD203 en stund. I og med at jeg har hatt Usher CD-1 stående under testperioden er det da naturlig at jeg har dratt noen direkte sammenlikninger mellom disse to. MCD203 er en spennende spiller i budsjettklassen fra et merke jeg tidligere ikke har noen erfaring med, nemlig Advance Acoustic. Dette er en produsent som satser på produkter med gode spesifikasjoner og god byggekvalitet til en hyggelig penge. Noe som selvfølgelig er gledelig for oss forbrukere, ingenting er mer tiltrekkende enn ”value for money”-produkter hvor man føler at man nesten betaler for lite.

Litt historie

Siden dette for meg, og sikkert en del andre der ute, er et relativt ukjent merke passer det bra med litt akademika om produsenten før vi går løs på den morsomme delen. Advance Acoustic er et fransk firma med om lag 30 ansatte som ble grunnlagt så langt tilbake som i 1981 i Paris, men merket ”Advance Acoustic” ble ikke ble grunnlagt før i 1995. Så selv om det til nå har vært ukjent for meg er det et firma som har holdt på en stund det her. Elektronikk var opprinnelig ikke det disse startet med, men snarere høyttalere som visstnok ga veldig mye for kronasjene. En av deres stoltheter, MA 11, ble lansert i 1997 og ble av ”HI FI Magazine” rangert som den høyttaleren med best ytelse-pris forhold samme år. I 2003 ble den første forstekeren lansert, og da var produksjonen av elektronikk virkelig i gang. Siden den gang har det blitt sluppet en rekke produkter, blant annet en skikkelig fancy rør-forforsteker til iPod kalt ”MIP Station”. Den første cd-spilleren deres, MCD203, ble lansert i 2006 og det er ingen hemmelighet at jeg etter å ha lest spesifikasjonene så fram til ta denne i nærmere øyensyn.

MA 11 - En av deres beste høyttalere

MIP Station - Rørforforsterker til iPod

Ut av esken

Når man vet at det er en cd-spiller til fem og et halvt tusen kroner man pakker ut pleier vanligvis ikke forventningene å lage hull i taket, så begeistringen var absolutt tilstede da jeg kjente vekten på denne klossen. 10 kg er ikke akkurat hverdagskost, og er helt klart godkjent til denne prisen. Spillere i samme prisklasse ligger vanligvis plassert godt under halvparten på vektskåla. Tankene settes i sving og man begynner naturlignok å fundere på hva som har blitt lurt inn i denne spilleren. Jeg kan blant annet røpe at det er en godt dimensjonert strømforsyning, og et innkapslet drivverk som ser godt skjermet ut. Frontplaten på spilleren er relativt massiv og gjør også sitt for å bidra til at vekten blir så respektabel som den er.

Som med ”konkurrenten” Usher CD-1 får man også her med en fjernkontroll som vel kan sies å ligge over snittet hva angår kvalitetsfølelse, brukermanual på fransk (?) og en nettkabel som heldigvis er mulig å skifte ut. For denne nettkabelen er den rake motsetning av den fete Rapport-kabelen som fulgte med CD-1. Et ujordet lakrissnøre er vel ganske beskrivende. I pakken jeg mottok hadde de ikke tatt seg bryet å legge med phonokabler fra samme serie som nettkabelen, noe jeg ikke ikke akkurat kommer til å trekke nevneverdig for.

Tekniske data – Advance Acoustic MCD203 Tube

Converter 24bits x 96 kHz Analog devices
    HDCD
    Frequency response : 10 Hz - 50 kHz ( +/- 2 dB )
    Distortion : < 0,01 % à 1 kHz
    Output impedance : 1 kohm
    Output level : 2 v
    Analog output : 4 x RCA, 2 x XLR
    digital output : optical and coax
    Dimension (L x D x H): 44 cm x 43 cm x 11 cm
    Weight : 10 kg

Dette er en cd-spiller som kan passe inn i de fleste oppsett med tanke på design med mindre man er allergisk mot en av fargene som pryder fronten. Det kan være at noen gjerne har en favorittfarge som er ufravikelig. Selv har jeg komponenter gjennomgående i sølv, men selv om denne spilleren har litt sort på fronten synes jeg spilleren ser bra ut der den står sammen med resten av komponentene mine. Fronten har et uthevet senterparti med en finish i børstet aluminium og sorte sider, mens resten av chassiset er sort. Byggekvaliteten føles veldig bra, men jeg får ikke helt den samme kvalitetsfølelsen som jeg får av Usher CD-1. Dette kan være fordi CD-1 i mine øyne er litt mer elegant i finishen. Videre er forsiden av spilleren helt symmetrisk hva knapper angår, som vi vet går rett hjem hos meg. Displayet, som er plassert rett over den tynne og noe slerkete plateskuffen, er relativt lite og kan ikke dimmes. At det ikke er mulig å dimme displayet synes jeg er litt dumt, men det er til å leve med. Skuffen er derimot raskt som et lyn når musikkperlene skal veksles på, greit om man er over normen travel.

I motsetning til CD-1 er denne spilleren uten ”strølys” når den står i hvilemodus, men den glitrer til med et blålys fra en annen galakse når den er i bruk. De som kjenner meg vet godt hva jeg mener om det. Er det noen som trenger middelmådige tips for hvordan man kan fikse dette kan de lese testen av Usher CD-1 her på avforum.

På baksiden finner man de fleste utganger.

Baksiden prydes av et fint arsenal av utganger. Doble analoge, et sett balanserte, koaksial og optisk for å være helt nøyaktig. Det er fint med mange utganger, men jeg hadde foretrukket et sett analoge i samme kvalitet som de på CD-1 fremfor to relativt middelmådige. De er riktignok gullbelagte, men dog. De sitter dessuten alt for tett til at jeg vil bruke mine Rapport-signalkabler, noe jeg helst vil ha mulighet til. Som nevnt tidligere er her også standard IEC-nettbrønn for obligatorisk skifte av den medfølgende nettkabelen. Spilleren hviler på noen robuste føtter, men har ikke blitt påkostet det samme eksotiske dempematerialet som CD-1 har fått.

Ikke fullt så fin fjernkontroll som på CD-1, men absolutt godkjent.

Fjernkontrollen som følger med er helt grei, men ikke i samme divisjon som den jeg begynner å bli vant med fra CD-1. Den er sølvfarget og litt mindre, mye lettere og kan med hell brukes som maracas hvis man rister litt på den. Knappene ser krommet ut og er på størrelse med en fluortabelett. I bruk fungerer den helt fint, og jeg møtte ikke på noen større problemer under testperioden hvis man ser bort fra de gangene jeg av en eller annen grunn prøvde å bruke den på Usher-spilleren.

Tenn glødelampene

Denne spilleren hadde fått æren av å bli varmet opp i et audiofilt hjem i Arendal før den gjorde sin entré hos meg, så noen lengre innspilling følte jeg ikke at var nødvendig. MCD203 har et litt morsomt rituale hver gang man ”kaldstarter” den, og det er at den teller ned fra 60 sekunder i displayet. Dette er et fenomen som vanligvis er forbeholdt rørbestykkede cd-spillere som dette. Når vi først er inne på det, så er det ikke ofte man ser rørbestykkede spillere i denne prisklassen. Faktisk kan jeg ikke erindre å ha sett det før. Jeg måtte selvfølgelig ta en titt på innsiden hvor blant annet disse rørene sitter, og åtte skruer senere samt litt krangling med chassiset var jeg der. Innvendig ser den mildt sagt imponerende ut, og da tenker jeg for en gangs skyld ikke i forhold til pris. Den er veldig ryddig og symmetrisk, og rørene på den ene siden ser bra ut der de står. Nesten synd de så vidt kun kan skimtes gjennom lufterillene på toppen av chassiset under bruk, da det er noe spesielt over disse svakt glødende rørene. Videre er drivverket senterplassert og innkapslet i en slags metallboks. Det hele ser veldig lovende ut, og forventningene til hvordan den ville angrepe platesamlingen min steg et par hakk.

Fronten ser ryddig og fin ut, men litt spinkel plateskuff.

Drivverket kan høres litt bedre enn det tyste som sitter i CD-1, men det oppleves ikke sjenerende og er ikke merkbart under bruk. Spilleren laster platene raskt, og reagerer kjapt når man skal bytte spor og lignende aktiviteter. Alt i alt er det lite å trekke på brukervennligheten på denne spilleren.

Musique f

Nå har jeg messet en del om hvor bra denne spilleren både føles og ser ut, så fanklubben der ute er nok nysgjerrig på hvordan jeg synes MCD203 låter. Første spor ut er Jeff Buckley med ”Halleluja”. Etter inpirasjon fra ”De nye gitarkameratene”s tolkning av denne låten gikk jeg for en liten tid siden like så godt til innkjøp av Buckleys album hvor denne finnes. Mitt førsteinntrykk etter sammenlikning med CD-1 er at MCD203 er litt snillere i toppen av frekvensskalaen, og kanskje et hakk ”varmere” i mellomtonen. Smattelydene til Buckley høres blant annet mer uhøflig ut på CD-1. Videre noterer jeg meg at jeg kan ane litt mindre luft og åpenhet på MCD203. Mine førsteinntrykk blir videre forsterket av Kari Bremnes, ei dame som sjeldent slipper unna når jeg trenger litt kvalitetstid etter en hektisk arbeidsdag. ”Han e en katastrofe” kan også avsløre at MCD203 er litt tilbakeholden i toppen, men samtidig klarer spilleren å vise seg fram med veldig god bredde i lydbildet. Stemmer og instrumenter plasseres også godt. Når det kommer til den viktige holografien klarer MCD203 å gjenskape dette til en viss grad, men blir fort dratt ned på sterobenken igjen ved en direkte sammenlikning med CD-1. Et instrument man enkelt kan høre forskjell på er visper, og vispene har helt klart mer luft rundt seg på denne låten når CD-1 får gjøre jobben.

Musikkglad som jeg er hender det at jeg havner en tur på platekompaniet når jeg er en tur i byen. Det er faktisk sjeldent at jeg ikke tar en tur innom om jeg skulle befinne meg i området. Med en slik besøksfrekvens øker naturlignok sannsynligheten for å oppdage nye gode artister jeg tidligere ikke har så dyptgående kjennskap til. En av mine siste anskaffelser er en plate fra Heine Totland, nok en norsk artist. Hvorfor jeg tilfeldigvis rasket den med meg fra platebutikken er ikke godt å si, men det var et eller annet kjent med navnet. Etter å ha praktisert litt etterforskning alá Inspector Gadget og servert noen ufortjente anklagelser til diverse kjente fant jeg omsider ut at det var en som hadde kommet med en anbefalning for en stund siden. Åpningssporet, ”Atlantis”, på denne platen er en låt som har en bass som kan fremstå ganske rotete hvis man ikke har full kontroll fra starten i kjeden. Litt ullen og pløste vil jeg si er passende uttrykk i denne sammenheng, kjisjéaktig nok. Detaljene i bassområdet drukner lett hvis man har en spiller som er litt slurvete i bunnen. Det er desverre litt av tendensen når MCD203 får styre showet hos meg. Sammenliknet med CD-1 kan det nesten virke som at MCD203 lider litt av ”undertoner” om man kan bruke det uttrykket. I mangel på bedre beskrivelser vil jeg si at det virker som om bassen henger litt igjen i rommet. Også på denne plata er bredden veldig god på MCD203, men holografien er heller ikke her på samme nivå som på CD-1.

Jeg har tidligere hatt en cd-spiller med rør på utgangstrinnet, om enn dobbelt så dyr som denne jeg her tester. Også denne hadde den litt runde og litt ukontrollerte bassen som jeg opplever på MCD203. Det jeg vil fram til at er at mine erfaringer tilsier at kanskje cd-spillere med rørbestykket utgangstrinn får denne klangkarakteren. Mine uttalelser på dette området er basert på et begrenset utvalg av spillere av dette slaget, så jeg vil ikke vært alt for bastant i mine antagelser. Jeg er dog interessert i om jeg har rett, og vil gripe sjansen så snart noen byr på en rørbestykket cd-spiller igjen. På en del materiale virker det som om MCD203 pøser ut litt mer bass enn f.eks. CD-1, men med litt mangel på total kontroll. Dette fører også til at mellombassen lider litt innimellom.

Ganske full innvendig. Ryddig og fint er det også.

Når jeg tester bruker jeg selvsagt en del musikk jeg er godt kjent med, men prøver samtidig å utforske nye jaktmarker. En artist jeg har hørt en god del blandede meninger om er Alejandro Fuentes. Han har vel en stemme man enten elsker eller hater går jeg ut fra. For min del synes jeg han har en veldig behagelig stemme, og når han i tillegg kan synge var det et enkelt valg da jeg kom over hans første og foreløpig eneste soloplate på tilbud. På spor to, ”Sail Away”, spiller MCD203 med absolutt godkjent bredde, og mellombassen sitter her faktisk ganske bra. Som nevnt tidligere har ikke MCD203 samme sprudlende detaljgjengivelse i verken topp eller mellomtone som CD-1, og det blir tidvis litt tilslørt i presensområdet. Når det er sagt er det totalt sett en ganske deilig opplevelse å høre Fuentes gjennom denne spilleren.

Konklusjon

I motsetning til min forrige test av Usher CD-1 har jeg vært litt mer tilbakeholden når det kommer til superlativene i denne testen av MCD203. Man kan kanskje si at det er litt urettferdig at den ble sammenliknet med en såpass god spiller som jeg her har fått bekreftet at CD-1 er. På en annen side er det jo en ganske fair sammenlikning, fjerner man strømkabelen fra CD-1 ligger de fort på omtrent samme prisnivå. Som man kan lese ut fra testen av CD-1 mener jeg at den ligger godt over snittet, noe som har ført til at MCD203 har fått litt hard medfart i en retning som kan sies å være litt negativt preget. MCD203 er en god spiller som ga meg opptil flere gode stunder i lytterommet, og jeg har ikke problemer med å anbefale den om budsjettet absolutt ikke kan økes til det CD-1 koster. Man får balanserte utganger, en solid konstruksjon som ser bra ut, rør i utgangstrinnet og en fjernkontroll som ikke er av plast. Man får rett og slett mye for pengene denne gangen også. Også på denne spilleren får man fem års garanti i Norge, noe som er veldig bra.

Positivt

+Byggekvalitet
    +”Value for money”
    +Grei holografi
    +Bra bredde
    +Utganger for de fleste

Negativt

-Litt rotete i bassen
    -Litt tilbaketrukken i diskant og mellomtone
    -Litt svak mellombass

Importør: DaCapo, Moss
    Pris: kr. 5495,-

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en test fra deg som er en fornøyelse å lese. Liker måten du skriver på, med en blanding av facts og et stikk av humor
    Gleder med allerede til neste...

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter alltid pris på skriverier som dette.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for det goniqoqo og Maastricht! Det er slike hyggelige tilbakemeldinger som driver en til å bruke tid på å skrive for gjengen her inne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Fin gjennomgang,men jeg savner litt om bytte av rør i denne spilleren.
    Er interessert i denne spilleren selv,og har fått denne beskrivelsen fra en som har testet denne spilleren: (PS: har ikke spurt om lov til å legge ut dette,men da navn ikke er med så håper jeg dette er i orden da en jo kan få litt forskjell i lyd med rørbytte)

"Ellers så har jeg i mitt oppsett en CD spiller fra Frankrike som heter Advance Acoustic MCD-203 som har fått et par Siemens Halske ECC83, med de rørene så har ikke Vincent CD-S6 MK-II noen sjanse og MCD'n koster det halve.. Grunnen til at jeg til slutt valgte denne, var for at den har Franske følelser og har en varm undertone som jeg setter veldig pris på, men den er ikke så tragisk analytisk og steril som Vincent spilleren, denne engasjerer meg og gjør det morro å lytte til all slags musikk, ikke bare test CD'er osv..
    Absolutt en spiller å låne ørene til om du er på jakt etter en god spiller i en grei prisklasse.. "

En megainteressant spiller som nok kan være verdt å høre på
    Mvh Jan I

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra test, med sammenligning av to aktuelle spillere.
    Når det gjelder rørbyttet Jan I nevner, vet noen hvordan slikt spiller inn i forhold til garanti osv?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at rørbytte nok kunne fått denne cd-spilleren til å fremstå ganske anderledes, Jan I. Hadde jeg hadde noen andre rør tilgjengelig hadde jeg selvfølgelig prøvd ut dette. Jeg hadde lyst til å sette rør som en positiv egenskap i konklusjonen nettopp på grunn av at man har mulighet til å bytte de, og dermed kanskje fått en "annen" spiller. Men lot det være da det hadde blitt litt feil i og med at jeg må vurdere spilleren slik den er når jeg tester den. Kom gjerne med noen egne erfaringer her om du får mulighet til å høre MCD203 med original vs. andre rør. Det er jeg veldig interessert i å høre om.

Jeg tror ikke at bytte av rør spiller inn på garantien, freddie, men jeg er ikke helt sikker. Kan høre med importøren, så kan jeg komme tilbake med svar her så snart jeg vet.

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempegod test av en nydelig spiller, meget godt lesestoff. Ikke helt umulig denne finner veien hjem til meg. Spennende om noen kunne ha testet forsterkerene til AA også!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv synes jeg "De nye gitarkameratene" har ramponert Leonard Cohen-låta Halleluja, men hver sin smak. Jeff Buckley sin versjon er nydelig. Uansett er det en god test - interessant å lese om rørforsterkere, cd-spillere etc! Mer, mer!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sa bare at det Gitarkameratenes versjon var min inspirasjon for å kjøpe originalen da, Pundit Forøvrig er jeg enig i at Advance Acoustic sine forsterkere virker interessante, så skal se om jeg klarer å få tak i en etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vilket bra test. Tack! :-D

Jag äger en Advance MCD-203 och den låter suveränt med NOS Tesla rör ECC803S från 1960-talet (de kostar ca 300 kronor/paret på ebay). Ljudet är i en helt annan klass jämfört med originalrören. Spelaren låter mycket bra även med Sovtek 12AX7LPS.

Hälsningar
    SZ

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro å høre, szoze! Absolutt noe å vurdere for de som har eller vurderer denne spilleren da skjønner jeg. Hvilke andre komponenter består systemet ditt av?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hej kenti

Jag är en hörlurslyssnare och har en anläggning bestående av Musical Fidelity X-Can V3 (rörförstärkare i klass A med Tesla E88CC från 1970-talet) och ett par Sennheiser HD650 hörlurar (med Cardas Cable). Signalkabeln mellan CD-spelaren och förstärkarem är Van den Hul D102 MkIII.
    Skillnaden mellan originalrören och Tesla är inte någon marginell skillnad utan en uppenbar skillnad som ger mer luft i ljudet, mer klarhet och slagkraft. Mellanregistret öppnas upp och diskanten får mer lyster och renhet.

SZ

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •