Test: Usher CD-1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test: Usher CD-1

Introduksjon

Jeg har i en liten stund prøvd å få tak i hva jeg først trodde var den første cd-spilleren fra Usher, nemlig Usher CD-1. Ut fra modellbetegnelsen, CD-1, var det heller ikke ufornuftig å anta at dette var Ushers første avspiller i det digitale domenet. Men det viser seg at Usher-logoen har prydet en annen cd-spiller også, hvor modellbetegnelsen var CD-100. Noen vil helt sikkert dra kjensel på denne spilleren når de ser den, og det er kanskje ikke så rart. Det ser unektelig ut som en rebrandet OEM-spiller, noe som er ganske vanlig. Shanling CD-S100 ser for eksempel helt lik ut. Hvorvidt Usher den gang gjorde noen forandringer på spillerens innmat skal jeg ikke spekulere i da jeg heller ikke har testet denne selv.

Den tidligere Usher CD-100

Men tidligere spillere fra Usher er ikke i fokus nå, så tilbake til Ushers siste tilskudd på cd-spillerfronten. Da jeg omsider fikk denne spilleren i hus var det med stor spenning jeg startet oppakkingen. Forventningene var store, særlig fordi jeg selv er en heldig eier av et par Usher-høyttalere som jeg er veldig godt fornøyd med. Klarer Usher å levere samme gode kvalitet med denne spilleren?
    Jeg visste fra før av at andre seriøse i bransjen hadde stiftet bekjentskap med respektive cd-spiller, hvor de positive glosene har kommet på rad og rekke. Endelig var det min tur.

Opppakking

Spilleren var pakket godt inn, den for tiden vanlige regla med doble pappesker og plast akkompagnert av isopor på hver side av spilleren. Fjernkontrollen lå også trygt plassert i et fint tøyetui. Et enkelt grep fra produsent, men helt klart en begivenhet som drar opp kvalitetsfølelsen en god del i det man danner seg det første inntrykket av produktet. Massiv fjernkontroll og andre fine rekvisitter har blitt relativt vanlig på litt mer påkostet elektronikk fra den mer tropiske verdensdelen, også kjent som Asia. Så det er ikke verst at en cd-spiller i det prisleiet vi nå opererer i heller ikke står tilbake på dette området. Her har en del andre produsenter litt å følge opp.

Av tilbehør man får med Usher CD-1 kan blant annet strømkabel for vårt eget nett, for 110V nett, tynne phonokabler alá ”lakrissnøre” og en tynn brukermanual på engelsk nevnes. Det vanlige med andre ord. Brukermanualen legger jeg bort i første omgang, for som vi vet skal det brenne skikkelig før vi åpner den. Jeg fikk også med en boa av en strømkabel fra Rapport, som glir fint inn i miljøet med mine Usher Rapport signalkabler. Denne strømkabelen oser av kvalitet, og er med på å forsterke det solide førsteinntrykket. Jeg har ikke tenkt å gå inn i noen form for dispusjon om hvorvidt en strømkabel som dette er nødvendig, men at det følger med en så gjennomført kabel i denne pakken til 7000kr er meget positivt i mine øyne. En godt skjermet kabel er aldri å forrakte, og det sikrer i hvertfall gode arbeidsbetingelser for cd-spilleren fra start. Det kan også nevnes at kabelen løst ligger på en veiledende pris av 2000kr. En fin bonus!

Tekniske data – Usher CD-1

Usher CD-1 glir rett inn i mitt anlegg rent estetisk med sin aluminiumsbørstede front i samme stil som fjernkontrollen, Marantz SR-7500 og Midgard Audio Oberon 6.1. Sistnevnte har for tiden jobben med å forsterke signalene fra denne spilleren. Resten av chassiset på spilleren er som man kan se på bildet sort. Fronten ser veldig symmetrisk ut og huser ikke mer enn 5 knapper. Strengt tatt ikke mer enn man trenger, noe jeg personlig setter veldig stor pris på da jeg ikke kan fordra elektronikk hvor produsent har gjort det til prestisje å tilfeldig plasssere så mange knapper som mulig overalt. På dette området er jeg fullt enig med modernist-arktitekten ”Mies van der Rohe” om at ”Less is more”.

Fronten har de knappene man trenger

Plateskuffen er gjemt bak det store glasset til displayet, som følger med ut når skuffen åpnes. Dette gir skuffen er ganske massivt preg forfra, og det liker vi. Men hva er det med den utrolig blendende blå lysdioden som aktiveres når spilleren settes i standby-modus? For min del, som også bruker anlegget som hjemmekino, er det helt uaktuelt å sette spilleren i standby-modus når jeg ser film da det blå lyset tiltrekker seg all fokus. Mulig dette er produsentens noe diffuse måte å anbefale at spilleren skal stå på hele tiden, ikke vet jeg. Så her er det fram med elektrotapen eller la spilleren stå på hele tiden. Selv gikk jeg for sistnevnte. Heldigvis er det ingen sjenerende lys når spilleren er i bruk. Displayet kan dimmes i tre nivåer, men vil en ha mulighet til å slå det helt av må en finne frem til DIYeren i seg.

På baksiden av spilleren finner jeg et sett robuste og gullbelagte analoge utganger, som til min store begeistring er plassert med bra avstand til hverandre. Dette er flott i og med at jeg da slipper at de relativt massive låse-pluggene på Rapport-signalkablene gnisser mot hverandre. Det er heller ingen enkel jobb å skru til disse om de sitter for tett. Videre er det digitale utganger, både optisk og koaksial. Det meste man trenger, men ikke balanserte utganger for de som sverger til dette. Litt dumt egentlig, da det faktisk er noen som kanskje velger bort spilleren nettopp på grunn av fraværet av dette. På en annen side er det kanskje like greit at balanserte utganger er utelukket, da prisen sannsynligvis hadde blitt en annen. Jeg velger å tro at det da heller er valgt komponenter av bedre kvalitet på det som allerede sitter i spilleren, noe ørene mine forhåpentligvis senere vil bekrefte. Videre finner man en bryter for hovedstrømmen, og selvfølgelig er her standard IEC-nettbrønn slik at man har mulighet for skifte ut strømkabel. Selve spilleren hviler på fire føtter som består av et slags vibrasjonsdempende materiale.

Usher har heller ikke glemt kvaliteten på baksiden

Fjernkontrollen er relativt stor i forhold til antall knapper, men dette synes jeg gjør mindre. Her er også knapper for tilkommende forsterker i samme serie, slik at man kan bruke den samme fjernkontrollen på denne. Jeg får en god følelse av kvalitet når kontrollen er passe tung med finish i ekstrudert aluminium. Knappene er harde, står litt ut av fjernkontrollen og er av ”kneppe”-type, så man er aldri i tvil om man har trykt på en knapp eller ikke. Noen vil kanskje argumentere mot at knappene kanskje er litt i minste laget, men ”Play/Pause”-knappen er i hvertfall større enn resten. Uansett er ikke dette noe som trekker ned for min del, men nå vil jeg ikke plassere mine fingre i ”pølsefinger”-kategorien heller.
    Vanligvis er det bare å vippe av et plastlokk når man skal bytte batterier, eller som her klargjøre fjernkontrollen for førstegangsbruk. I dette tilfellet måtte jeg derimot jobbe litt mer for å få satt i de to medfølgende AAA-batteriene. Jeg ble tvunget til å ta en tur i min etterhvert overfylte verktøykasse for å finne en liten stjernetrekker slik at jeg kunne skru av de fire skruene som holdt på plass aluminiumslokket på undersiden av fjernkontrollen. Litt jobb må man regne med, men dette fikser hvem som helst. Prikken over ien hadde egentlig vært om det fulgte med en dedikert skrutrekker til dette formålet også. Det eneste negative jeg har å si om fjernkontrollen er at den har litt dårlig operasjonsvinkel, så en skal ikke innta mye ”regnbuemedisin” før man elegant bommer på IR-øyet.

Fjernkontrollen er absolutt godkjent

Ganske så brukbart

Etter at spilleren var pakket opp og inkludert i mitt eget oppsett lot jeg den på anbefalning fra importør stå å snurre for seg selv en stund. I hele 3 dager fikk den bryne seg på utvalgte perler fra platesamlingen før jeg jeg gikk løs på den kritiske lyttingen. Jeg klarte selvfølgelig ikke å holde meg helt unna, så litt sniklytting ble det selvsagt mens jeg ventet på at spilleren skulle få varmen i seg. Det jeg da senere skulle få oppleve var at bassen var villig til å tre litt mer fram, samt at diskanten roet seg en anelse. Spilleren oppførte seg eksemplarisk under hele testperioden, og drivverket hører man heldigvis fint lite til. Ikke en eneste mekanisk ulyd selv man legger øret helt inntil spilleren. Tidligere har jeg hatt spillere hvor drivverket kan høres, noe som er ganske irriterende i det man på nattestid skal kose seg med godlyd på moderat lydnivå. Usher har valgt å legge inn en liten forsinkelse på ca. 1 sekund i det man bytter spor, noe som kan være litt uvant i starten. Utover dette laster den platene veldig raskt, og spilleren oppleves ellers å respondere bra på alle kommandoer den gis.

Å si at spilleren er overfylt innvendig er å ta i, men den gjør jobben!

Amused to Death!

Vel, nok vandring rundt grøten. La oss gå over til det som virkelig betyr noe her, musikken selvsagt. Spilleren kan se aldri så fin ut, fjernkontrollen kan briljere med en vekt i gull om den vil og strømkabelen kan være aldri så fet. Men hvordan spiller så denne pakken musikk?

Første plate som ble matet inn i denne spilleren er den legendariske Roger Waters’ ”Amused To Death”. For de innvidde holder det å bare nevne denne platen, og hodene deres nikker automatisk samtykkende nesten uansett hva en har å si. Denne platen er som kjent spilt inn i eminente QSounds studioer hvilket gir den et enormt holografisk preg, eller 3D-lyd om en vil. Forutsatt at man har plassert høyttalerene riktig og at elektronikken ellers er av kapabel kvalitet selvsagt. Det skulle da også være unødvendig å nevne kildens betydning for resultatet man får ved avspilling av en slik plate, for som vi vet - ”shit in, shit out”.

Det første jeg merker meg er at denne spilleren spiller med en utrolig bredde. Her overgår også CD-1 det jeg kan erindre av tidligere spillere, Cayin CDT-15A og Jungson Moon Harbour HDCD Lux. Det første sporet ”The Ballad Of Bill Hubbard” er blant annet ypperlig for å sjekke om høyttalerene er i fase. Hunden som bjeffer svakt på høyre side høres nesten ut som den står nede ved Akers-elva, noe som tyder på at mine høyttalere absolutt er i fase etter å ha mottatt CD-1s tolkning av låten. Stemmen til Waters sitter støpt som en påle mellom fronthøyttalerene, mens resten av lydbildet brer seg godt ut på sidene og videre bak sofaen. Dybdefølelsen skal naturlignok være meget god på denne platen, og Usher CD-1 gjør ikke noe for å forhindre resten av oppsettet mitt å gjengi dette. At denne spilleren kan simulere rom bekreftes også på ”Best Of” platen til Enya, som desverre er av litt varierende teknisk kvalitet. ”Orinoco Flow” får rommet til å føles utrolig mye dypere enn det egentlig er. Lukker jeg øynene og ikke hadde visst bedre kunne jeg trodd at frontveggen ikke var der. Det samme gjelder høyttalerene som forsvinner helt i lydbildet.

Spilleren gjengir både dype og mindre dype frekvenser på en overbevisende måte, som f.eks. energiske spor 12 ”Three Wishes” på samme plate fra Waters. Særlig mellombassen har bra attack, noe jeg generelt savnet litt med Moon Harbour-spilleren. På en annen side hadde nok Moon Harbour litt mer fokus på de dypeste frekvensene, selv om de absolutt ikke er fraværende på CD-1. Forskjellen her blir nok et spørsmål om smak, behag og matching. For min egen del foretrekker jeg en spiller som har ”riktig” fokus på mellombassen da jeg mener at veldig mye av drivet i musikken ligger her. Mister jeg dette, mister jeg omtrent lysten til å høre på musikk. En annen plate som fikk rockefoten til å løsne er Santanas ”Supernatural”. Spesielt på spor fem ”Smooth” smeller mellombassen til og sørger for at låta får den rytmen den må ha for å engasjere. Dette er et kremeksempel på en låt som blir kjedelig om ikke mellombassen sitter. Den gode mellombassen fortsetter å stadfeste sin tilstedeværelse på flere av platene jeg hørte gjennom, blant annet på ”Radio K.A.O.S.” fra Waters.

Diskantgjengivelsen Usher CD-1 kan by på er bare å ta av seg hatten for når det gjelder å få frem detaljene. Alle detaljene i toppen bres ut, noe som er med å skape den gode holografien denne spilleren kan by på. Når dette er sagt kan denne detaljerte diskanten nok oppleves noe lys i noen anlegg. I mitt oppsett med Usher CP-6381, som er rimelig lite tilbakeholden i mellomtone og diskant kan det på noen innspillinger være på grensen av hva jeg aksepterer. Etter å ha testet en del andre plater kan jeg konkludere med at dette også avhenger litt av hvor gode innspillingene er, men det er verdt å nevne seg. Sammen med f.eks. Klipch tror jeg kanskje det kan bli litt vel mye av det gode. Kari Bremnes’ ”Over en by” får de instumentale detaljene gjengitt fint uten å bli pågående hos meg, men stemmen til Kari kan tidvis tendere til å bli noe plaget av sibilanter på mine høyttalere. Dette er småpirk, men bekrefter mine observasjoner med tanke på at denne spilleren i noen oppsett kan bikke litt over i toppen. Det skal samtidig sies at jeg er allergisk mot alt for pågående og ”slitsom” diskantgjengivelse, så når jeg kan leve med det kan nok en del andre det også. Kall det gjerne kompromisset man må leve med for å få det detaljerte lydbildet denne spilleren varter opp med. Vi opererer tross alt i en folkelig prisklasse her.

Neste tilskudd på testrepertoaret er Mari Boine og hennes nyeste plate ”In The Hand Of The Night”, eller ”Idjagiedas” om hun skulle få sagt det selv. Også her sentreres stemmene godt i lydbildet, om enn ikke fullt så pinpointet som på ”Amused To Death”. Jeg fikk en utrolig følelse av tilstedeværelse av stemmegjengivelsen i starten på spor tre ”The Shadow”. Snakk om å skape stemning i et litt dunkelt lyssatt rom i en tid på døgnet hvor flesteparten av oss ligger godt plassert under dyna. På samme spor finner vi også noen ganske dype bassanslag i starten. Her virker det nesten som om spilleren har løsnet litt i bassregionen. Det er hvertfall dypbass så det holder, enten jeg spiller som vanlig med kun frontene eller lar subwooferen bli med på moroa. Diskant er fortsatt detaljert, men til motsetning av det jeg tidvis har opplevd tidligere finnes den ikke påtrengende eller skarp på denne plata. Herlig!
    Gitarklinkingen på spor fem ”My Friend Of Angel Tribe” gjengis med veldig god snert og trykk, selv på lavt volum. Dette er kvaliteter som kun presise spillere besitter. Gjennom hele plata har stemmene bra fokus samtidig som instrumentene plasseres der de er tiltenkt fra mikserens side, uten å gli over i hverandre.

Midgard Audio leverer jo sine forsterkere med en testplate bestående av seks nøye utvalgte låter. Første låt er Bjørn Berges ”What If”, hvor mellombassen atter en gang viser seg tydelig fram med bra trykk. Tidligere har jeg i mitt oppsett hatt litt problemer med bakgrunnskoringene som fort kan bli litt skarp på denne låta. Med Usher CD-1 låt det hele faktisk behagelig.

Jeg kan selvfølgelig ikke la Leonard Cohen forbli uhørt på denne spilleren heller. Frem med mitt favorittalbum i Cohens navn, ”Ten New Songs”. Noe som er særegent med Cohen er hans dype stemme, som uten problemer gjengis på korrekt måte med CD-1. Videre består denne plata av et knippe låter med en god porsjon bass, av både dype og mindre dype frekvenser. Bassgangene på spor fem ”Love Itself” kan bli litt rotete i det de dypeste oktavene skal ut av høyttalerne. Noe av den samme tendensen viser seg på neste spor, ”By The Rivers Dark”. Her har den ikke det samme trykket helt i bånn som med Jungson Moon Harbour sin cd-spiller. Men jeg vil absolutt si at dette er godkjent i denne prisklassen. Resten av plata utarter seg på samme måte, og gjennomgående ellers er at det leveres et luftig og detaljert lydbilde. Mellombassen briljerer her også på samme måte som jeg har opplevd på andre plater.

Konklusjon

Mange legger helt sikkert merke til at jeg har vært ganske positiv under denne testen, men det er berettiget. Dere har forhåpentligvis også fått inntrykk av at dette er en meget god spiller, noe det absolutt er. Noe småpirk er det selvsagt, men jeg har da sammenlignet med spillere som vipper over den magiske 10.000 kronersgrensen. 7000kr er fortsatt en del penger for de fleste av oss, men her mener jeg virkelig at en får valuta for de velanvendte kronene. Her får man en spiller som gjør lite galt, og klarer å gjengi et veldig detaljert lydbilde. Dekoder for HDCD finner man også under panseret. Er du på utkikk etter en cd-spiller som ikke koster allverden anbefaler jeg å gi denne en sjanse. Til slutt bør også nevnes er at det er 5års garanti på denne spilleren her i Norge.

Positivt:
    +Detaljert diskant
    +Mellombass
    +God holografi
    +”Value for money”
    +God strømkabel
    +Fjernkontroll

Negativt:
    -Kan bli litt lys i noen oppsett
    -Ikke XLR-utganger

Importør: DaCapo, Moss
    Pris: kr. 7000,- inkl. Rapport nettkabel (PC996)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget godt skrevet, Kenti!

Skal lese igjennom én gang til, men her er det masse godt lesestoff for den som er ute etter god CD-spiller eller vite HVORDAN et oppsett bør fremtre rent lydmessig!

Flott! :-)

PS:
    Aner selvsagt ikke hvorfor jeg fikk denne evalueringsgrafen på venstre side... kanskje moderator kan svare? :-?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott review og bra skrevet. Ryddig og lettleslig var det også. Slike reviews er utrolig flott for andre å ha i søken på utstyr.

En ting, finnes den i både gull og sølv, eller er ikke hvitbalansen korrekt justert? (Ikke så rart, det klarer utrolig nok ikke DVD&Hjemmekino alltid heller)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hva som har skjedd med evalueringsgrafen jeg svarte på i toppen heller. Min har visst blitt resatt til 1 på alle punkter. :?

Spilleren leveres i sølv slik som fjernkontrollen. Det er nok hvitbalansen som har gjort at det ble slike stemningsbilder, HåkonN

Ellers, takk for hyggelige tilbakemeldinger

Edit: Se, der fikk jeg en sånn fin evalueringsgraf på venstre side også.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, gull får jeg litt 80-talls vibber av...

Edit: Etter jeg editerte innlegget, fikk jeg også en slik evaluering.. :|

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget godt skrevet Kenti! Ser frem til fler tester fra den kanten!

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra Kenti, artig lesestoff. :-)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig at du tar deg tid til å skrive slike tester, utrolig interessant lesestoff! Keep up the good work!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra skrevet, Kent! Det er absolutt en god spiller, og opplevelsene dine harmonerer godt med mine egne.

Keep up the good work...:-D

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessang lesning.morro å lese slike grundige tester.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt hva som skjer med "Author review" på toppen der. Den har forandret seg igjen, fortsatt uten at jeg har gjort noe.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra (igjen) Kenti
    Tror det bor en liten forfatterspire i deg:-D
    Du skriver veldig utdypende og får med deg det, som ihvertfall jeg oppfatter som viktig. Også bra at du tar med de tingene, som ikke er helt bra ved produktet.
    Keep up the good work.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe minus at en spiller til 7000kr ikke har XLR?! eller er det et minus fordi akkuratt Usher ikke har det? Arcam har jo ikke XLR på noen av sine spillere, alikevell kan jeg ikke se minuset med dette.

EDIT: ellers var det meget godt skrevet med tanke på dine egne erfaringer. Flott, og ikke en terning i sikte, enda bedre .

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XLR på spillere i den prisklassen er som regel bare en signalsplitter av middels kvalitet og et par kontakter. Det koster ikke stort, men hva skal man med det? Man kjører ofte samme impedans også, og da er det ikke mange gode argumenter igjen for å bruke krefter på det.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant det du sier der skorob, og Snickers forteller hvorfor det ofte ikke er særlig hensiktsmessig med "balanserte" utganger på såpass rimelige spillere. Burde kanskje ikke satt det på minus, men leser man det jeg har skrevet i testen skjønner man at jeg ikke trekker så alt for meget for akkurat det. Det var ikke særlig mye å trekke for til den prisen, så noe må jeg da få lov til å sette fingeren på

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig gjennomført og flott test du har skrevet her Kent! Flotte og illustrative bilder som er veldig bra! Synes du skriver meget gode og gjennomførte tester som er lettleselig og lett å forstå! Dette har du i blodet, og ser fram til flere tester fra deg om det blir anledning for det

Kanonbra, dette kan du!

Btw: Tusen takk for bildet av innmaten!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Flott test, Kenti! Det skjedde noe surr med det nye artikkelsystemet som gjør at alle har stemt 1 av 5 på artikkelen automatisk uten å selv vite det, og dermed dukker det opp en dårlig rating på forsiden... Vi skal prøve å få fjernet dette ASAP!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, lygren! Tok litt av med det nye karaktersystemet i det jeg la inn testen, men ser ut som det er i orden nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

meget godt skrevet