Test/omtale: Usher CP-6381 vs. AV Mi3 Avantgarde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test/omtale: Usher CP-6381 vs. AV Mi3 Avantgarde

Forord:

Grunnen til at jeg skriver denne sammenlikningen er at jeg nylig skaffet meg et par nye høyttalere. For vel 1 mnd siden gikk jeg til innkjøp av Usher CP-6381, uhørt vel og merke. Jeg opererte selvsagt ikke helt i blinde da jeg kjøpte disse basert på gode tilbakemeldinger fra personer jeg kjenner ”smaken” til, om man kan si det slik. Å kvitte meg med Dali Helicon 400 som jeg hadde tidligere var ingen enkel sak, og jeg satt ganske lenge på gjerdet før jeg til slutt hoppet ned. Jeg var strengt tatt ganske fornøyd med Helicon 400 da jeg foretok byttet, men det er nok mange som kjenner seg igjen når jeg sier at byttetrengen meldte seg. Det er tross alt ikke bra å bli alt for knyttet til utstyret sitt.

Vel, selv etter å ha levt lykkelig med 6381 i et par ukers tid klarte jeg å prestere å kjøpe Audiovector Mi3 Avantgarde på ”impuls”. Med det mener jeg at det absolutt ikke var planlagt, men slo til på et tilbud jeg kom over. Jeg ”safet” litt når jeg gjorde dette i og med at jeg allerede hadde en kjøper på disse hvis jeg ikke skulle finne på å beholde de selv. Audiovectors lydsignatur har egentlig ikke vært veldig tiltalende for meg tidligere, men som de fleste av oss vet er ikke testoppsettene i butikk særlig reprasentativt for hvordan en høyttaler egentlig låter. Skal man virkelig finne ut hva en høyttaler er god for må man ta den med seg hjem, og bruke tid på plassering. Det er selvfølgelig også et poeng i å gjøre dette da rommet også spiller en stor rolle.

Mye tid har gått medpå å teste disse to høyttalerene opp mot hverandre. Jeg har funnet det jeg mener er optimal plassering for begge par, og merket av hvor dette er slik at et skifte skal gå relativt raskt. Under testingen har jeg skiftet hyppig til tider, men også brukt et par i flere dager sammenhengende. Ved å bruke et par over lengre tid mener jeg at man oppdager forskjellene mye raskere når man først skifter, da man har vendt seg til lyden i høyttaleren.

Testoppsett:

• Marantz SR-7500 som forforsterker
    • Midgard Audio Oberon 6.1 effekt
    • Denon 1910 (hvor SR-7500 tok seg av DA-konvertering)
    • Jungson Moon Harbour Lux cd-spiller
    • Usher Rapport interconnect
    • PS Audio xStream Statement høyttalerkabler
    Takk til Anfield som har disponert sin cd-spiller i testperioden! (Rev: som jeg nå har kjøpt av han =)

Lyttepanel:

Noen av de som har vært innom å hørt på høyttalerene. Jeg har veldig kortfattet prøvd å skrive ned inntrykkene deres slik jeg tolket de, men respektive kan gjerne rette meg her om jeg har skrevet noe de er uenige i.

• Ketil (Langbein)

Usher: Veldig bra spredning på diskant, stemmer blir veldig sentrert selv om man ikke sitter direkte i sweetspot. Mangler litt i mellombassen i forhold til Mi3A. Veldig store høyttalere.
    Mi3A: Mer direkte høyttalere, bedre på stemmer og i diskant. Mer fremtredende i mellombassen. Litt lysere i klangen i forhold til Usher. Ville helt klart valgt disse over Usher.

• Jørn (jfinneru)

Usher: Bra spredning på diskant. Veldig store høyttalere.
    Mi3A: Utrolig hvor mye lyd så små høyttalere kan levere. Har mer bass enn Usher, og en utrolig deilig diskant. Mellombassen er god.

• Rune (Anfield)

Usher: Veldig frempå mellomtone, nesten mer enn hva jeg er vant med på mine Mi3 Standard. Også en mer frempå diskant i forhold til Helicon 400. Synes også at bassen forsvant ved ”Pure direct” på Marantz 7500.
    Mi3A: Liker som vi vet spillestilen på disse veldig godt, og kan vel komme med sine meninger her om han vil han også.

• Akto (atle) og Bård (Flageborg)

Dere skal få si noe selv om dere vil =)
    Testkandidatene:

Usher CP-6381

Alle som har vært innom å beskuet disse høyttalerene til nå har blitt relativt overrasket over størrelsen på de for å si det slik. Bilder lyver som vi vet, og det er heller ikke noe unntak når det gjelder CP-6381. De er store, og ganske uhåndterlige i forhold til sine utfordrere, Mi3 Avantgarde. Dette skyldes bl.a. et meget godt og forseggjort kabinett og stålfoten de står på. Med en vekt på nesten 63kg med basefoten sier det seg selv at det er et ganske dødt kabinett, noe besøkende får bekreftet med den berømte ”knaketesten”. Med basefot og spikes rager de ca. 130cm, noe som gjør at den 1” diskanten er plassert godt over ørehøyde for de fleste. Hvordan dette påvirker lyden kommer jeg tilbake til senere. Dybden blir nesten på 65cm, så dette er nok ikke høyttaleren man lurer forbi den bedre halvdel og gjemmer bort i stuen.

Bestykningen ellers er en 7” mellomtone like under diskanten som er plassert i et eget kammer, ytterligere forsterket med ”kinn” i tre. Disse ”kinnene” er lakkert med en halvblank lakk som kompletterer pianoloakk-finishen veldig bra. Lenger ned på kabinettet finner vi et 8” basselement som egentlig ser litt malplassert ut i forhold til resten av elementene, men etter en stund blir man vant til hvordan dette ser ut, og da ser det egentlig ganske naturlig ut. Når det gjelder finishen på høyttalerene ellers er mitt par i en slags bilkarosseri sølv-metallic farge. Det bør nevnes at fargtonen faktisk varierer litt med lyset og fargene ellers i rommet. Så hos undertegnende med mørkeblå vegger får man et svakt blåskjær på høyttalerene.

Høyttalerterminalene er at typen bi-wiring og ser ut til å være av veldig god kvalitet. De kan minne om WBT sine terminaler, selv om det visstnok ikke skal være det. Terminalene er robuste og tar både bananer og spader av grovere sort. Eneste ulumpen her er at terminalene sitter innfelt i ”bakbaffelen”, slik at det kan bli vel trangt om man har planer om å biwire med spader (om det i det hele tatt er mulig). Nederst på høyttaleren finner man også et kammer som kan fylles med sand for å gjøre høyttalerene enda tyngre, tro det eller ei. Stakkars den som skal flytte disse etterpå om man benytter seg av denne muligheten.

Audiovector Mi3 Avantgarde

I forhold til Usherne er disse to høyttalerene ganske så små kan man si. Begge Mi3A parene veier tilsammen minde enn et stk. Usher! Så frakt og utpakking av disse var absolutt enklere jobb, og en lettere påkjenning for ryggen, noe som kanskje også er et krav for de eldrende med denne hobbyen. Disse småtassene ser også veldig forseggjort ut, og passer nok langt bedre inn hos mannen i gata enn Usher-høyttalerene. De er litt mer diskré naturlig nok, og de ser veldig elegante ut. Mitt par er i fargen ”american cherry” som avbildet. Baksiden er forsterket med en ekstra baffel for ekstra avstiving, og selvehøyttaleren hviler på en fot kalt ”Super-stand”. Denne skal visstnok gjøre underverker for bassen, noe jeg selvfølgelig kommer tilbake til.

Bestykningen i front er et bånd-diskantelement fra Heil. Denne skal være 10 ganger raskere enn en konvensjonell domediskant, og visstnok veldig avslørende. Det bør den også være når den er oppgitt å strekke seg helt til 50Khz. Mellomtoneelementet er hentet fra S6-serien til AV, mens basselementet er det samme som sitter i Signature-utgaven av Mi3. I kjent AV-stil har også disse høyttalerne mulighet for tri-wiring. Terminalane ser robuste og gode ut, om enn ikke like eksotiske som Usher sine. Uansett har jeg lite å utsette her, da det faktisk er mye bedre plass på baksiden av Mi3A.

Mine lytteinntrykk:

Usher CP-6381
    For å starte med høyttalerparet jeg har best i hukommelsen kommer jeg til å dra noen sammenlikninger mot Helicon 400 under sammenlikningen av Usherne, og her spiller faktisk 6381 hakket bedre på de fleste områder. De som kjenner meg vet at jeg likte lyden i Helicon 400 veldig godt, så bare det er en prestasjon i seg selv.

Det første som slo meg ved første oppkobling av disse var hvor stort de spilte. Nå er det riktignok ganske store høyttalere det er snakk om her, men at de skulle spille såpass stort hadde jeg nok ikke forestilt meg. Noe man også legger ganske godt merke til er mellomtonen. Den er mye mer frempå enn Helicon 400, som jeg mener har en litt mer laidback mellomtone, noe som selvfølgelig gir utslag i presensområdet. Personlig mener jeg at Usherne takler dette området på en bedre måte enn Helicon 400, men det er selvfølgelig smak og behag. Det som er litt rart er at jeg ikke følte det som noe savn mens jeg hadde Helicon selv, men etter at jeg fikk høre Ushers mellomtone kunne jeg ikke tenkt meg å gå tilbake.

Tidligere nevnte jeg at diskanten sitter ganske høyt plassert, og mange lurer nok på hvordan dette fungerer. Saken er rett og slett at det fungerer ganske bra, siden diskanten har veldig god spredning. Ved direkte sammenlikninge med Mi3A så merker man likevel deler av stemmer og diskant ligger litt ”over” ørehøyde. Men husk at dette er ved hurig bytte, og skal jeg være ærlig la jeg ikke merke til dette før jeg gjorde en direkte sammenlikning. I likhet med mellomtonen er diskanten også mer frempå enn Helicons dome og bånd tilsammen. Om dette er positivt eller negativt får være opptil hver enkelt å avgjøre, men for meg virker kanskje diskanten til Usher litt mer dataljert enn Helicons. Dette kan selvfølgelig være en illusjon av at den rett og slett er tunet litt høyere, som igjen resulterer i at detaljene i toppen kommer bedre fram.

CP-6381 er høyttalere som virkelig kan levere energi til rommet. Ut fra bestykningen er det utrolig hvor høyt de kan spille, selv i bassområdet. Det som skiller disse fra Mi3A her er headroom og autoritet i bunnen. Som desverre går litt på bekostning av hurtighet og detaljer i dette området . Dette var heller ikke noe jeg la merke til før jeg fikk Avantagardne i hus, så tror jeg egentlig jeg har gjort meg selv en bjørnetjeneste ved å sammenlikne slik. Hadde jeg ikke tatt inn Mi3A hadde jeg nok levd lykkelig uvitende med Usherne slik, noe jeg også tror de fleste kan gjøre. Det er et eller annet jeg faller for når jeg det gjelder lyden i 6381, og det er nok autoriteten de har, samtidig som at de klarer å levere varene ganske bra i resten av frekvensområdet. For å dra enda en sammenlikning så har nok Mi3A enda litt mer attack og liv i mellombassen, om enn marginalt. Jeg utelukker dog ikke at det kan virke slik i og med at den dypeste bassen har litt mindre fokus på Mi3A enn 6381. Når man er inne på dette er det ganske snodig at begge høyttalerene har tilnærmet lik respons i mitt rom ned til 25hz. Så selv om man måler opp en kurve kan det være ganske stor forskjell på hvordan bassen/lyden oppleves i praksis. Ut fra lytteerfaring med Mi3A vil nok denne kurven forandre seg drastisk mot 25hz når man drar på en del. Det er ikke til å skjule av de i praksis er en del slankere i bunn enn Usher.

Second opinion Usher CP-6381

Midt oppi dette har jeg hatt flere innom som har vært med å lyttet, blant annet var Flageborg og akto innom. Veldig hyggelig som vanlig. Man lærer så utrolig mye når man har sånt besøk, og det er alltid greit med andres impulser på hvordan ting bør settes opp og plasseres o.s.v. Ikke at det nødvendigvis trenger å være riktig, men man finner jo fort ut om man er enig eller ikke.

Som beskrevet tidligere var jeg ganske fornøyd med hvordan 6381 låt, men etterhvert som tiden gikk og den første ”rusen” hadde lagt seg begynner man å legge merke til ting som er ”feil”, eller mangler. Bassen satt fra før ganske bra, men det som jeg påpekte som en frempå mellomtone kunne tendere til hardhet på visse innspillinger. Selv har jeg eksperimentert med forskjellig oppsetninger av dempeplater for å dempe dette i rommet, med delvis suksess.

For å gjøre en 4 timers historie kort, så ble det etter en del omrokkeringer på dempeplatene fra akto veldig bra her. Høyttalerene spiller nå med utrolig bra rom, som ikke en gang Mi3A klarer å matche. Hardheten som kunne dukke opp i mellomtonen har forsvunnet, og jeg er kjempefornøyd. Min moral her er at man er nødt til å bruke en del tid på plassering, samt tuning av rommet om man skal få hentet ut det beste av utstyret, uansett hvor dyrt eller billig det er. Det er absolutt verdt det!

Takk til dere, akto og flageborg, som tok dere turen og var villige til å bidra med deres kunnskap.

Audiovector Mi3 Avantgarde
    Den første tanken jeg fikk første gang jeg satt opp disse i mitt oppsett var ”Gud, for en deilig diskant! Men hvor i alle dager er bassen?”. Dette var selvfølgelig ved første plassering, og jeg gjettet ganske dårlig når det gjaldt bassresponsen. En kjapp titt i bruksanvisningen, som anbefalte 20-40cm avstand fra bakvegg, og dette var fikset. Mi3A ble plassert med 40cm fra bakbaffel til bakvegg, og bassen satt som et skudd. Utrolig lettplasserte i forhold til Usher må jeg si.

Heil-diskanten som sitter i Mi3A gjør at denne høyttaleren får et eget særpreg over seg i forhold til mange andre høyttalere jeg har hørt. Det er så klart forskjeller ute å går blant andre høyttalerprodusenter også, men det er noe spesielt med denne typen diskant som klarer å sjarmere meg litt, i hvertfall på gode innspillinger. For det som gjør denne diskanten imponerende på de gode innspillingene gjør at det låter ganske skjærende og uutholdelig på dårlig innspillinger. Nå er det forkjellige meninger der ute om hvorvidt man kan kalle det dårlige innspillinger eller dårlig høyttalere, noen mener at høyttalerne ikke er gode med mindre de klarer å gjøre alle innspillinger gode. Selv mener jeg at høyttalere som kan låte såpass bra på ok/gode innspillinger ikke kan kalles dårlige bare fordi dårlige innspillinger ikke magisk nok blir gjort fantastiske. Men sånn er det, og det er ikke noe jeg vil spekulere så veldig mye i da jeg nok ikke kommer så langt med det.

Musikk

Mellomtonen hentet fra Si6-serien til AV formidler kvinnestemmer utrolig bra, og alle detaljer kommer frem nærmest perfekt i mine ører. Stemmen til Kari Bremnes, Norah Jones og Lisa Ekdahl får en nærhet som ikke er dagligdags for meg. Mi3A gjør seg heller ikke bort på mannsstemmer, og f.eks. Leonard Cohen låt ganske behagelig med bra tyngde selv om stemmen til Cohen blir litt slankere enn når Usher får gjøre jobben. Det fantastiske albumet ”Ten New Songs” fra Cohen er ganske avslørende med dype bassganger akkompagnert av Cohens dype stemme, samt kvinnekoringene i bakgrunnen. Generelt sett låter dette albumet bra på Mi3A, men f.eks. på spor 6 ”By The Rivers Dark” og spor 9 ”Boogie Street” faller de igjennom når de skal gjengi de forskjellige bassgangene i forhold til Usher. Mi3A klarer rett og slett ikke å skille bassgangene på samme måte som Usher, og da blir det litt kjedelig. Heller ikke musikk som Rammstein o.l. passer Avantgardene helt da det blir for lite bunn i tillegg til at diskanten tar litt for mye overhånd for min del.

Når dette er sagt mener jeg at Mi3Aene går imponerende dypt i bassen i forhold til størrelsen, og ingeniørene til Audiovector har gjort en bra jobb med å hente ut så mye som mulig fra en så liten kasse. En annen fordel med disse små høyttalerene er at de er ekstremt hurtige, noe man bl.a. kan få bekreftet ved å spille spor 2 ”Improvisation” med Jim Keltner på Ushers demo cd (en plate som ble delt ut av DaCapo Hifi under fjorårets Plaza-messe). Denne låten er en salig blanding av trommerytmer og det som er, improvisert. Innimellom er det veldig hurtige bassganger som hvilke som helst høyttalere kan slite med å gjengi fullt ut. Dette klarer Mi3A med kirurgisk presisjon, og kvaliteter som dette gjorde valget enda vanskeligere for meg. En god midbass er for meg like viktig som evnen til å gjengi ”dypbass”.

Film

Her velger jeg å omtale både Usher og Audiovector samtidig. Selv mener jeg at det ikke er noe som heter hjemmekino uten sub. På film ligger det veldig mye informasjon i LFE-sporet som man må ha en god subwoofer for å kunne gjengi. Begge høyttalerparene har blitt testet uten sub, selv om dette ikke er et scenario når jeg ser film til daglig. Mi3A faller gjennom til film uten sub, mens Usher med et nødrop kan klare klare seg sånn delvis.

Med sub er det en annen sak, da er utrolig nok Mi3A veldig engasjerende og det ekstra fokuset i toppen gjør at man får en veldig dynamisk filmopplevelse. Audiovector er kanskje ikke det alle forbinder med hjemmekino, men de gjør jobben meget bra sammen med en god sub, i dette tilfellet SVS PB10. Usher gjør også jobben meget bra til film, men med en noe mer avslepet topp i direkte sammenlikning med Mi3A.

Alt i alt føler jeg at det ikke er så mye mer å si om disse på dette området, begge kandidater gjør jobben som lydformidlere i hjemmekinoen på en veldig overbevisende måte. Fungerer det på musikk, så fungerer det på musikk også ;-)

Konklusjon:
    Under testingen av disse to høyttalerene hadde jeg ikke bestemt meg for hvilke jeg skulle beholde, jeg kjøpte begge parene og tok det derfra. Til tider satt jeg omtrent å rev meg i håret av fortvilese siden jeg ikke klarte å velge. Egentlig ville jeg ha det beste fra begge verdener, men dette var jo så klart ikke mulig siden jeg måtte velge.

Jeg var på randen til å legge ut Usher for salg da jeg var blendet av Audiovectors gode diskant og hurtige bass. Over tid viste det seg som jeg tidligere har beskrevet at disse høyttalerene ikke passet like bra til all slags musikk, og i.o.m. at det var et av kravene mine slo jeg til slutt den tanken fra meg. Det endte opp med at jeg solgte Mi3A istedenfor fordi jeg mener at Usher er en bedre allrounder som passer min smak best. Jeg vil rett og slett ha mulighet til å spille alt jeg har i platesamlingen min. Dessuten har Usher en veldig ”glad” spillestil, noe som var med på å vippe meg i den retningen.

Dette ble en relativt lang omtale/test, men jeg føler at det gjenspeiler tid og arbeid jeg har brukt på å teste disse høyttalerne. Er det noe noen måtte lure på er det bare å spørre i tråden her, så skal jeg svare så godt jeg kan. De som har hørt oppsettet må gjerne komme med kommentarer om de vil.

Med hensikt har jeg valgt å ikke sette noen karakter på noen av høyttalerene da jeg heller vil la folk få en oppfattelse av mine inntrykk ved å lese omtalen/testen.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knall test Kent. Godt språk og lese stoff var det og. Usher rular. ;-)

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent Kenti :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fin test!

Utrolig bra jobba!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, dette var imponerende og grundig gjennomført. Du får med mange pros og cons og drar med deg leseren inn i materien på en god måte. Jeg skal snart kjøpe meg nye høyttalere, og Avantgardene, som jeg også har fått lyttet til et par ganger, er etterhvert en hot kandidat. Utrolig god dynamikk og etter mitt syn også imponerende mellomtone. Kombinert med en god sub tror jeg denne kan fungere veldig bra... Denne testen gjør den ikke mindre aktuell!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt skrevet Kent. Dessuten har vel 6381 vist enda bedre kvaliteter etter at du fikk jobbet noe mer med rommets akustikkegenskaper?

Skulle ikke du ha "henge-på-veggen-høyttalere" lygren?

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Fungerer det på musikk, så fungerer det på musikk også ;-)

Dypt kenti, meget dypt

Men fra spøk til revolver, veldig, veldig bra skrevet

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, heng-på-veggen er under vurdering det også, men jeg har nok blitt relativt skeptisk til slike høyttalere, men jeg får ta opp tråden i en annen, ny tråd når tiden nærmer seg...

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var kjempebra. Fikk inntrykk av en særdeles grundig og seriøs test. Fortsett sånn gutter.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saklig, nyansert og velformulert kenti. Flott å lese slike testskildringer. Underveis i lesingen så var jeg faktisk i tvil hvilket høyttalerpar du skulle velge. Det betyr at du har en engasjerende skrivestil. DU skulle skrevet for D&H.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Glimm!

Nice work Kenti! Det var vel du som skulle fått en av jobbene i DVD-Hjemmekino :wink:
    Imponerende! Men uansett hva du skriver, så er Helicon best :grin: :grin: :grin:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig kom den, Kent! Bra skrevet!

Veldig morro at du tok "sjansen" på å kjøpe et sett med Mi3A for å teste mot Usher. Også morro at Audiovectorene hang så lenge med som de gjorde, du har jo ikke vært fortjust i dem tidligere. Sant som du sier, at du må teste i eget miljø med eget materiale for å kunne felle en dom.

Godt å se at Moon Harbour og AVC3i Super har fått et nytt og godt hjem....;-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor AV3Ci som senter når man har Usher? Er ikke X-616 en mer naturlig komponent å velge:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...utrolig lekker den centeren der... sikle...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, og for de som har Usher CP-6381 må den jo være et must. :razz:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fin artikkel Kenti!

Jeg kan si noen få ord om disse, men det begynner å bli en stund siden vi hørte på de nå, så jeg får ta det fritt etter hukommelsen.

Usher er en høyttaler som appellerer til mine preferanser, men som du sier om plassering kan de bli veldig slitsomme om de får spille mot nakne vegger. Nå er jo ikke det noe tema lenger, så det trenger ingen kommentarer utover det du allerede har sagt.

- Usher evner å skape et fantastisk stort rom, og plassering av instrumenter og stemmer er slik det skal være. Mellomtone og diskant jobber godt sammen, og overlappingen der fremstår som naturlig. Avstanden fra Kentis lytteposisjon til høyttalerne gjør at disse store høyttalerne får plass til å utfolde seg, og lyden kommer ikke fra en "kasse", men fra hele scenen i front. Dette er ekstremt viktig for holografien, og her har du oppnådd det vi etterstreber, nemlig et naturlig lydbilde. Usher kan også spille alle typer musikk, og de gjør det med overbevisning. Det fungerer også bra i bassområdet, og høyttalerne trykker bra. Store kasser har alltid vært den eneste måten å få til skikkelig bass, og dette skjønner Usher. Men den viktigste faktoren for min del er at de gir meg lytteglede, og jeg blir ikke mettet av de. Enkelte høyttalere gir meg fort lyttetretthet, men ikke Usher.

- AV gjør det meste riktig, men dens spillestil harmonerer dårlig med min musikksmak, og mine preferanser. Den imponerer på en del områder, men den blir litt for pågående i toppen for min del. Og derfor blir jeg litt sliten av å lytte på de. Meg om det, dette er smak og behag. Heldigvis!

Jeg synes selvfølgelig at du har gjort et godt valg.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt smaken er forskjellig, Atle. Ble sikkert gjort mye etter at jeg var der, men for min del opplevdes faktisk Usher mer pågående i toppen enn det Heil-diskanten til Audiovector gjorde. Så det med plassering og tweaking sier jeg "amen" til....;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hvorfor AV3Ci som senter når man har Usher? Er ikke X-616 en mer naturlig komponent å velge:
    Den ble kjøpt på et tidspunkt der det var uklart om hvilken høyttaler som kom til å bli stående. Det, pluss at den plutselig bare stod i stuen hans en dag.....;-) ;-)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Det er godt smaken er forskjellig, Atle. Ble sikkert gjort mye etter at jeg var der, men for min del opplevdes faktisk Usher mer pågående i toppen enn det Heil-diskanten til Audiovector gjorde. Så det med plassering og tweaking sier jeg "amen" til....;-)
    Diskanten på Usher var skarp, men på en anderledes måte. Så når den ble dempet slik at den ble lyttevennlig, ble den for meg mindre pågående enn det AV sin ble. AV sin Heil er uhyre detaljert, men for meg ble den litt for skarp.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til alle for de positive tilbakemeldingen på omtalen. Når man har lagt ned hvertfall litt arbeid i noe er det alltid givende

Lygren: Mi3A fungerer veldig fint i samkvem med en god sub ja, men den bør også være god for å holde følge. Regner kanskje ikke med at du har tenkt ut noen kanditat ennå? Regner vel uansett med at en SVS kanskje ikke er så populært å dra med seg inn hos deg eller?

Sitat Opprinnelig postet av ”snickers-is”
    Dessuten har vel 6381 vist enda bedre kvaliteter etter at du fikk jobbet noe mer med rommets akustikkegenskaper?
    Ja, det har de. Som jeg skrev hjalp det en del at atle og bård var her å romsterte litt, og nå i ettertid har jeg dempet enda litt mer i forkant av rommet. Det fungerer akkurat etter hensikten, å fjerne hardhet i øvre mellomtone og diskant.

Sitat Opprinnelig postet av ”tiger”
    Underveis i lesingen så var jeg faktisk i tvil hvilket høyttalerpar du skulle velge.
    Akkurat det var jeg også. Det var et veldig vanskelig valg som sagt, og jeg skjønner de som er eiere av eller vurderer Mi3A veldig godt. Det er utvilsomt veldig gode høyttalere, så du har gjort et godt valg selv. Nå har jeg ikke hørt M3A, men det kan vel ikke være så altfor stor forskjell på den gamle og den nye modellen?

Sitat Opprinnelig postet av ”Vettemann”
    Men uansett hva du skriver, så er Helicon best
    Hehe. Jeg synes Helicon er veldig gode de også, ellers hadde jeg ikke ruget på de så lenge som jeg gjorde.. Utover det blir det litt smak og behag. Helicon ser best ut da, det skal jeg være enig i

Sitat Opprinnelig postet av ”Anfield”

Endelig kom den, Kent! Bra skrevet!

Veldig morro at du tok "sjansen" på å kjøpe et sett med Mi3A for å teste mot Usher. Også morro at Audiovectorene hang så lenge med som de gjorde, du har jo ikke vært fortjust i dem tidligere. Sant som du sier, at du må teste i eget miljø med eget materiale for å kunne felle en dom.

Godt å se at Moon Harbour og AVC3i Super har fått et nytt og godt hjem....
    Takk for det, Rune!

Det var litt av et ”sjansespill” av meg å kjøpe inn et par Mi3A ja, det må jeg nesten få si selv. Som du så riktig påpeker har jeg ikke vært helt overbegeistret over Audiovector tidligere, noe som tydeligvis desverre skyldes opptil flere dårlige demonstrasjoner av de. Det eneste riktige da er jo å teste de i sitt eget miljø, og det forandret mitt syn på Audiovector en del, i positiv retning. Som det fremgår i omtalen var det ikke helt riktig høyttaler for meg akkurat nå, men skulle jeg valgt høyttalere til en komninert stue/hjemmekino hvor det estetiske var noe mer viktig tror jeg nok ikke valget hadde vært så vanskelig.

Moon Harbour og Supern koser seg her ennå. Pusset speilet igjen på Harbourn i går

Tiger: Audiovector-centeren har jeg fordi jeg ikke helt hadde bestemt meg for hvilke fronter jeg skulle ha på på den tiden. Og som Anfield sier så sto den visst her plutselig en dag, og da vet man jo egentlig hvor det bærer Den gjør jobben overraskende bra faktisk, og jeg kan hvertfall ikke leve uten center utenfor sweet-spot lenger nå som jeg har blitt vant til det. Med tiden vil jeg nok enten gå over på X-616 eller en større center, men inntil videre skal Audiovector på være med på moroa her. Egentlig har jeg lyst på en enda større center enn X-616, men vet ikke helt hva det måtte være, så det er bare å komme med forslag til hva som kunne passe sammen med Ushers 6-serie.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •