Omtale: Bowers & Wilkins 704

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Omtale: Bowers & Wilkins 704

Bower & Wilkins har gjennom en årrekke levert produkter som har befestet B&W som en av verdens ledende høyttalerprodusenter. Denne gangen skal jeg ta for meg den minste av de 2 gulvhøyttalerne fra 700-serien. Denne serien består av 703, 704 og 705 hvorav de 2 første er gulvstående. I tillegg er det 2 subwoofere, en surround- og en senterhøyttaler. Høyttalerne har en særegen design da frontbaffelen er i ett helt stykke. Høyttalerne er pene møbler som selv mor kan ha i stua. Når det gjelder farger og finish så kommer de i 5 forskjellige varianter: sort, cherry, maple, rosenut og walnut. Spenningen var stor den dagen eskene stod i stua og utpakningen kunne skje! For et lekkert design!

B&W 704 er bestykket med èn 6,5” bass, èn 6,5” bass/mellomtone samt en 1” diskant som er hentet fra den gamle Nautilus-serien. Etter rundt 14 dager med innspilling begynte de å "løsne". Diskanten ble luftigere, mellomtonen ble litt rundere og ikke minst mer åpen.
    I starten var de litt skarpe i klangen og særlig diskanten hadde godt av en innspillingsperiode. 704 kan nok for enkelte virke litt slank i bassen, men den er kontant og stram og ikke minst er den rask Dette takket være den relativt beskjedne størrelsen på elementet. Drar man på litt kommer allikevel bassen fram med trøkk og pondus. Når det gjelder bass er de avhengige av å få litt ”gratis” av rommet, men får de det går de overraskende langt ned til å være så "moderat" bestykket.

Musikk.
    704 er en åpenbaring hvis man liker akustisk musikk eller musikk der vokalen er fremtredende. ”Live in Paris” med Diana Krall gir en tilstedeværelse som få andre. Dianas stemme kommer tydelig fram og du hører hvert åndedrag hun tar. Demp lyset og sett deg godt tilbake i godstolen og føl konsertstemningen.
    R.E.M. med ”Around the sun” har en klokkeklar innspilling som B&W 704 formidler med en åpenhet og en bredde som nærmer seg det mange vil kalle ”High-End”. Undertonene i ”Leaving New York” brer seg i rommet og anslagene på gitaren kommer definert fram.
    Norah Jones’ ”Come away with me” fyller rommet med stemmen til Norah og man drømmer seg bare bort. Instrumentene plasserer seg i rommet og man ”ser" musikerne bare et par meter unna.

Film.
    B&W 704 kan meget vel brukes som fronter i hjemmekinoanlegget og gir et lydtrykk som burde være tilstrekkelig for de fleste. Det man kan savne er den dype bassen i eksplosjoner etc., men de spiller som nevnt overraskende langt ned tross små elementer. Vil man ha litt ekstra trøkk i bakkanalene er det en meget bra løsning å bruke 704 bak også da prisen for disse ikke er langt over det man må ut med for 705 m/stativer!
    Ønsker man mer dypbass kan allikevel en subwoofer være å foretrekke. Dette gir et mye bredere, dypere og stabilt fundament i bassregionen.
    704 er en høyttaler med lydkvalitet man finner blant endel dyrere konkurrenter, men til en relativt pen pris. I dette prisområdet er det dog hard konkurranse så det er mange som vil være med på leken, men liker man lydbildet og sound’et til B&W er disse definitivt et meget godt alternativ. Parret med riktig forsterkeri gir dette mye for pengene. Anbefales!

Komponenter:
    Denon AVR-3803
    Denon DVD-2910
    B&W 704
    SVS PB12-Plus

Musikk:
    Diana Krall - ”Live in Paris”
    R.E.M. – “Around the sun”
    Norah Jones – “Come away with me”

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare påpeke at 700-serien fortjenter langt bedre effektforsterker enn det som sitter i vanlige recievere....

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin omtale, men jeg er ikke like begeistret for disse høyttalerne som deg (Men det er en smakssak)
    Enig med HåkoN i at du sikkert hadde fått enda mer utav høyttalerne med en bedre forsterker, men man tager hva man haver.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God omtale, homecinema!

At alle ikke er enige med deg, skal du ta med stor ro. Alle har ikke lik smak. Godt å se at flere tar seg bryet med å formidle sine inntrykk skriftlig, og dele de med resten av forumet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med Anfield, veldig bra omtale homecinema. Hvis du er nyskjerrig på om det har noe for seg med mer effekt er det bare å stikke innom. Jeg har noen Embla-blokker stående som ikke er i bruk om dagen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må jo bare ta deg på ordet på den Gorm. Hvis du ikke er altfor opptatt nå i helga så kan jeg jo traske de 47 skrittene opp til deg. Hadde vært "multo bene" å få høre det nye oppsettet ditt også! ...åsså er det bare å forberede seg til nedturen når jeg kommer hjem igjen...:? :-P

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Jeg må jo bare ta deg på ordet på den Gorm. Hvis du ikke er altfor opptatt nå i helga så kan jeg jo traske de 47 skrittene opp til deg. Hadde vært "multo bene" å få høre det nye oppsettet ditt også! ...åsså er det bare å forberede seg til nedturen når jeg kommer hjem igjen...:? :-P
    Kan anbefale deg å prøve med noe digitalt. Tror du blir svært overrasket, i allefall skal en tro erfaringer jeg har lest av andre som har oppgradert i lign. forum. Jeg har personlig ingen erfaring med digitalt (enda), men det ser ut til at B&W og den "digitale lyden" er en meget god kombinasjon.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Jeg er hjemme jeg, så det er bare å ta turen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne ønske jeg hadde slike som Gorm boende rett ved meg, hadde vært kjekt! Lykke til med nedturen, jeg kjenner til den! Holder på å teste et par Oberon 6.1 fra MA på mine B&W 604 S3, må bare innrømme at det er helt fantastisk i mine ører til B&W. En veldig nøytral effekt forsterker, som bare leverer og leverer! Den skaper detaljer, uten å "farge" lyden. I forhold til min Denon 3806 rent, kan jeg nå spille med mer kontroll og detaljer, mye mer punch i bass, rett og slett; kontroll/makt! Det at dine 704 fortjener noe mer enn en eldre Denon reciever, er det ingen tvil om.. Ta deg en tur til Gorm!

Forresten, kjempe fint at du skriver slikt. Godt formulert, kortfattet, pene bilder og moro lesestoff. En ganske "overfladisk" test riktignok, men uansett veldig, veldig bra.. Gratulerer med nye flotte høytalere! Takk for lesestoff en lørdagsnatt :-P

(I morgen skal jeg en tur å høre på 703 som oppgradering hjemme)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger. :-P Høyttalerne er ikke nye lenger...drar seg mot 2 år nå (kanskje jeg må bytte snart...:wink: ), men jeg har bare ikke lagt ut noe om dem før nå...TTT vet dere. Når det gjelder forsterker til 704'ene så er det klart at det er en fordel med mer pulver enn 3803 klarer å levere, men når man skal ha med øversterådet (Les: W) så tar det tid å få ting i hus... og da må det prioriteres...:? jeg merker at Denon'en ikke er strømsterk nok når jeg ser film med surround; da sliter den og begrenser til slutt hvor høyt jeg får lov å skru opp volumet men da er det forsåvidt høyt nok i stua mi! Det skal bli kult å teste med skikkelig effekt og det kommer nok sikkert noen ord om det når jeg får testet litt! :wink:

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I høyeste grad bedre med mere "pulver", men prøv med 2 da..
    Ser B&W er bi-wiret.
    2 hester drar som regel bedre enn en:-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To små forsterkere dra nok bedre enn en liten en kanskje. En 600 watt Embla er derimot mer enn nok, og det er ingen hørbar forskjell om han kjører bi-amping.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    To små forsterkere dra nok bedre enn en liten en kanskje. En 600 watt Embla er derimot mer enn nok, og det er ingen hørbar forskjell om han kjører bi-amping.
    600 watt Embla er morsomt!
    Jeg hørte veldig forskjell når jeg kjørte bi-amping på mine 604 S3, så er litt uenig med deg akkurat der.. Men det at en Embla holder, er det ingen tvil om. Likevel, så våger jeg ikke si imot deg vedr. bi-amping, men har bare opplevd en annen oppfatning på mitt oppsett.. (Denon 3806, Oberon 6.1) Mulig jeg tar feil, men dersom forandringer v. bi-amping bare er sykisk/noe jeg føler, så føler jeg det iallefall positivt.. og da funker det for meg, for her var det store forandringer. Men vil ikke starte en diskusjon vedr. bi-amping, det har det vært nok av inne her på avf, og ønsker iallefall ikke diskutere det med Gorm, dømt til å tape :-P

Edit:
    Du mente vel muligens bi-amping ved bruk av embla, isåfall gir jeg meg glatt.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grad av forskjell ved bi-amping avhenger vel mye av hvilken høyttaler det er snakk om. 704 er vel en relativt lettdrevet høyttaler i motsetning til både 604 S3 og 703 som liker mye strøm for å få ut potensialet.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, på grunnlag av posten min hadde jeg også 703 i tankene. Da denne minner meg veldig om mine 604, bortsett fra langt bedre lyd :-P

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg koblet opp og testet litt med Embla-blokkene og det er klart at det gir et positivt resultat med mer effekt selv om høyttalerne er relativt lettdrevne. Der Denon-recieveren gir en lett tilbakelent bass drar Embla fram mer trøkk i bassen og den blir strammere og mer kontant. Kontrollen blir bedre og bassen legger seg "litt lenger fram" i lydbildet. Det er dog ikke bare bassen som kommer mer fram. Mellomtonen åpnet seg veldig med Embla'ene og det er faktisk der jeg synes den største positive effekten åpenbarte seg. Stemmen til Norah Jones ble langt mer luftig og og lydbildet bredte seg mer utover i rommet enn det gjør med bare Denon-recieveren som forsterker. At diskanten roet seg noe er også bra da den kan bli litt skarp på enkelte innspillinger. Jeg skal teste litt mer i dagene framover men det er helt klart at det gav mersmak med mer effekt. Må til slutt bare takke Gorm for utlån av kabler og Embla'er. Når det gjelder den nevnte nedturen så kom jo den selvfølgelig; 802D'ene til Gorm er jo bare helt rå og oppsettet hans begynner vel å nærme seg optimalt! :grin: blir litt spedt da... selv med et par Embla-blokker ekstra ...:?

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    (I morgen skal jeg en tur å høre på 703 som oppgradering hjemme)
    Synes personlig 704 er bedre enn 703. Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe 703, men etter en lytterunde ble det 704. 703 kan bli litt lyse og skarpe i diskanten på enkelte oppsett.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Synes personlig 704 er bedre enn 703. Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe 703, men etter en lytterunde ble det 704. 703 kan bli litt lyse og skarpe i diskanten på enkelte oppsett.
    Mellomtonen er langt bedre på 703. Det er også mer trøkk i bassen, siden den har en 6,5" ekstra. Enig at den kan bli for lys og skarp ved feil matching, men det kan man gjøre noe med.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg sett "flyvende dolker" med Embla'ene på frontene og det er veldig stor forskjell her også. Mellomtonen kommer skikkelig fram og dialogen i filmen kommer godt ut i rommet. Mer trøkk i øvre bassområde gir også et bedre lydbilde enn med Denon som forsterker. Tror nok det må bli Embla/MA her i gården også for dette har gitt mersmak! :grin: Blir moro å teste mer i dagene framover...

Newcomer Trondster sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som faktisk har forsøkt å bi-ampe to B&W 70x med en DENON 380x? Vurderer det oppsettet, så det hadde vært interessant å høre om noen har førstehånds erfaringer..
    (EDIT: liten rettelse)

T.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •