Test av KEF XQ1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test av KEF XQ1

Jeg har vært en ihuga KEF-entusiast i alle år, og når behovet for nytt utstyr meldte seg, var det naturlig for meg å kikke på XQ-serien til KEF.
    Grunnen til dette er at det finnes store fronter og senter i samme serie, da jeg har planlagt en skikkelig hjemmekino når huset blir kjøpt

Førsteinntrykk:
    KEF har tydeligvis ikke tatt noen snarveier i produksjonen av disse høyttalerne, og slektskapet til de velrenommerte reference-høyttalerne er tydelig. Det er en treveis konstruksjon ,med følgende bestykning:
    En 6.5" uniQ bass/mellomtone med en 0.75" diskant montert i sentrum. En 0.75" titandome montert i eget kammer på toppen av høyttaleren tar seg av frekvensene fra 15 Khz opp til 55 Khz.

Høyttalerne er buet i bunnen, og er derfor avhengige av de medfølgende spikes'ene. Finishen er upåklagelig i lønn og krom (superdiskanten). Høyttalerne virker meget solid bygget, og består knoketesten med glans. Frontbaffelen er av frest aluminium, noe som bekrefter at dette er en påkostet liten sak. Vekten på 9.2 kilo er også tillitsvekkende. Terminalene er av meget god kvalitet og støtter bi-wiring. Bassporten sitter i fronten, og kan plugges med en medfølgende skumgummi-plugg hvis bassen blir for dominerende (tvilsomt).

Lytting:
    Jeg har eid mange KEF-modeller, men lyden fra disse små boksene er noe helt spesielt.
    Til å være forholdsvis små stativhøyttalere, tryller de frem en bassrespons som overgikk mine forventninger. De går på ingen måte dypt, men spiller veldig overbevisende på dynamisk musikk som krever en kjapp respons fra basselementet. Både rock og klassisk gjengis med den største selvfølge. Bassen er rask og dynamisk, og takler transienter meget godt, men de krever en god subwoofer for at musikk (og ikke minst film) skal få et skikkelig fundament.
    Bassen er godkjent, men dette er ikke den største styrken til KEF XQ1. Etter en lengre lytteseanse, er det mange plusser i margen, og noen minuser.

Diskant og mellomtone henger meget godt sammen, og tegner et fabelaktig stort lydbilde som ikke står tilbake for gulvstående modeller til en vesentlig høyere pris. Musikk gjengis på en uhyggelig detaljert måte, noe som superdiskanten skal ha mye av æren for. Den tilfører luftighet og holografi til lyden, som jeg ikke har hørt i denne prisklassen tidligere. Jeg skal være dristig nok til å si at XQ1 er minst like god som B&W805.

Men det er alltid noe å sette fingeren på...
    Diskanten kan oppleves som noe påtrengende ved høyt volum. Lydbildet smalner noe, og gjør at disse ikke passer så godt som festhøyttalere. De krever en stor forsterker for å yte sitt beste, men kan godt kombineres med en god integrert forsterker hvis du ikke har planer om å spille veldig høyt.

Konklusjon:
    Hvis du vil ha et par høyttalere som spiller musikk og gjengir film på en ekstremt detaljert og flott måte, er nok KEF XQ1 en høyttaler du burde kikke nærmere på. Hvis du er på utkikk etter partyhøyttalere, finnes det nok bedre alternativer
    På en skala fra 1 til 20.....

18!

Pro:
    -Design
    -Detaljering
    -Plasseringsvennlighet
    -Sammenheng i lydbildet
    -Dynamikk og holografi
    -Mange farger å velge mellom (rød, sort, lønn, sølv, hvit)

Con:
    -Dypbass
    -Ingen partyløve
    -Trenger muskler for å låte topp
    -Kritisk til kilde

Testutstyr: Meridian 508.20, meridian 501, Yamaha M-85.

Håper denne "testen" hjalp noen

LINK til produktet på AVnytt.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott innlegg!

Fint innlegg Buril. Hva er prisen på disse?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen ligger på 11000 pr. par fra importør + stativ (4000)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En meget oversiktlig og god test buril! Du får med hva man ser etter når man ser og lytter til en høyttaler, og du beskriver også veldig godt hvordan dem spiller (blir lett å forestille seg, føles som om man satt og testet selv). Meget bra! Også veldig positivt at du tar med pluss og minus Skikkelig bra!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Fin test buril2000, la opp produktet på AVnytt og la til link i testen din.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjempeflott skrevet :grin: Selv om ikke jeg er på jakt om dagen var det likevel meget interessant lesning. Dette er nok til stor hjelp for de som skal ut og handle:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Kommer det senterhøytaler til denne serien? Sjekket hos fyndbörsen, fant ikke senter der.
    Kun XQ1 og tilsvarende gulvstående høytaler.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Centeren heter XQ2C og koster 7499.- fra importør.
    Blir nok en eller to slike når hjemmekinoen skal mekkes

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •