Test av Copland CTA405 og CDA823

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Link til bilde

Bilder yter ikke komponentene rettferdighet

Innledning.
    For kort tid siden kom Copland med en ny cd-spiller og integrert forsterker basert på rør. Jeg har hatt dette settet på besøk noen dager og vil si litt om min opplevelse av det.
    Førsteinntrykket da jeg pakket ut forsterker og cd-spiller var at dette er produkter med en lekker finish. Frontene med innfrest Copland logo har en stilren design som vil passe inn i de fleste rom. De to hjulene på forsterkeren er solide og gir en god kvalitetsfølelse. Knapper på forsterker og cd-spiller er faste og underbygger mitt inntrykk av kvalitet.
    Kabinettene har en massiv børstet aluminiums front, lysegrønne leds som lyser opp relevant info på forsterker, og en rad med symboler for hver enkelt knapp sin funksjon på cd-spilleren.

Forsterkeren har ubalanserte tilslutninger: PH (rørbasert RIAA), TU, CD, A1, A2 og Tape in/out. Høytalerterminalene tar banan, spade og løs kabel. Disse har to positive poler; en for 4ohms høytalere og en for 8ohm. Alle tilkoblinger er av god kvalitet. Dette er en forsterker som er basert på rør og blir dermed meget varm sammenlignet med hva transistor forsterkere blir. Det bør ikke settes noe oppå den. Fjernkontrollen som følger med forsterkeren er av en enkel type i plast som fungerer bra (pengene er ikke brukt opp på aluminium fjernkontroller eller andre ”uvesentlige” ting).

Lokket på forsterkeren utvider seg og lager ett lite søkk på midten når forsterkeren blir varm. Dette er korrigert på forsterkerne som kommer for salg.
    Inngangsvelgeren er en morsom sak som hopper litt frem og tilbake når en skal bytte inngang. Når en vrir på hjulet velger den ikke den neste inngangen. Dette er ett bevist valg fra produsentens side om å opprettholde kortest mulig signalvei over bryteren.

Cd-spilleren har ubalansert og balansert analoge utganger samt coaxial digital utgang.
    Drivverket i cd-spilleren er ett cd-rom drivverk som bråker litt mer enn hva mange andre drivverk gjør. Det høres ikke så snart det settes på musikk. Grunnen til dette er at drivverket spinner 4x. Signalet ut fra drivverket går seperat til høyre og venstre kanal med til sammen 600kb/s mot normalt 150kb/s. Nye spillere vil ha ett Plextor drivverk. Spilleren jeg har testet har benyttet ett Toshiba drivverk. Spilleren viser også data-spor på cd`er. Jeg har ikke forsøkt å spille slike spor på mitt system. Spilleren bruker litt lenger tid på å finne cd`er enn hva mange andre spillere gjør. Display på spilleren kan dimmes ned og slås av fra fjernkontrollen.

Dersom jeg skal være ekstremt kritisk, ville jeg gjerne hatt samme nyanse på forsterkeren sine leds som på de innfelte symbolene i cd-spiller (som lyser gjennom innfelt plexi eller børstet glass), og gjerne sett at leds ble dimmet sammen med cd-spilleren`s display. Lokket på cd-spilleren kunne med fordel hatt en asfaltmatte på innsiden av lokket da det vibrerer ganske mye mens en spiller (toppen og sidene er én ”brettet” plate). Mye av dette er nok lett å venne seg til og eventuelt korrigere på egenhånd.
    Disse småtingene betyr gjerne at mer tid og krefter (les penger) er lagt i lyden?

Systemet.
    Systemet jeg har spilt på:

Copland CDA823 (20000,-)
    Copland CTA405 (28000,-)
    Audiophysic Brilon II med originale statativer (33000,-).
    Nordost Baldur Signal og høytalerkabler (9500,-).
    Nordost Pulsarpoints under CD-spiller og på høytalerstativer (11stk -> 1650,-).
    Eben Acoustics Cold Ray Steel under forsterker (3stk -> 600,-).
    T+A Power-cords på Forsterker og CD-spiller (3400,-).

Mitt rom er ca. 16 m2

Jeg har satt opp en lytteliste som jeg har notert ned på etter hvert som jeg har spilt. Deretter har jeg skrevet ett sammendrag.

Jeg har ikke først og fremst hørt på perfekte/gode innspillinger, men har prøvd å ta frem musikk fra forskjellige sjangere, alt fra klassisk til hardcore musikk.

Lyden.
    Instrumenter og stemmer skilles meget bra fra hverandre og får en naturlig fylde, kropp og luft rundt seg. Klangbalansen er meget bra. Det er bra energi og dynamikk i musikken. Perspektivet er meget bra. Jeg ”ser” for meg bandet stå foran meg. Lyden av instrumenter, stemmer og rytme kommer ikke fra høytalerne, men fra det punktet de er plassert i lydbildet. Selv ekstreme arrangementer med mange instrumenter og stemmer, som ofte kan føre til en anstrengt lyd, kommer til sin rett uten at det flyter i hverandre. Dette er særdeles vanskelig for forsterkere da det fort tømmer de for krefter. Selv på sanger som f. eks Live – Heaven (fra The best of Live) er hele lydbildet uanstrengt på særdeles høyt og lavt volum. Jeg kan fokusere på hvert enkelt instrument og lære meg å spille det, eller lene meg tilbake og nyte musikken. På sanger som Alan Parsons – The very last time (fra The time machine) opplever jeg at nakkehårene reiser seg og jeg får frysninger nedover ryggen etter hvert som musikken når sitt klimaks. Den deilige følelsen av å bli løftet opp til klimaks i musikken og bli sluppet ned igjen på en naturlig måte i avslutningen av sangene, har jeg bare fått på konserter eller på High End systemer til mange ganger prisen for dette systemet.

Jeg velger å ikke bruke mange superlativer i ett forsøk på å beskrive lyden og heller oppfordre de som vurderer noe i denne prisklassen, å ta en lytteseanse og danne sitt eget inntrykk.

Konklusjon.
    Jeg har hørt på sanger fra bortimot 100 album på dette settet og er imponert over hvor engasjerende, oppløst, kontrollert og uanstrengt dette settet spiller. Mine høytalere er ikke lett å holde styr på (86dbw/m), men det bryr ikke forsterkeren seg om.
    Jeg har hatt noen særdeles fine lytterunder disse dagene, i belgmørke med kun lysene fra forsterker og cd-spiller og det gromme varme lyset som slipper ut gjennom perforeringene over rørene i forsterkeren, som følgesvenner.

Dette settet spiller vesentlig bedre enn prisen skulle tilsi. Det blir en vurderingssak for hver enkelt, om en er villig til å ofre stillheten mens en legger i en cd-plate og andre småting som er nevnt, for å få den gromlyden dette settet leverer til en meget bra pris.
    Jeg for min del hadde kost meg lenge og vel med dette settet i min stue.

Alt i alt; dersom en er på jakt etter cd-spiller og forsterker i denne klassen, bør en absolutt vurdere disse komponentene. Her får en mye lyd for pengene.

Takk til Audio Companiet for lån av forsterker og cd-spiller.
    Takk til Oslo HiFi Center for lån av kabler.

Oslo, Januar 2006

Gunnar Wikse

Specs på cd-spiller

Specs på forsterker

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott test, jeg bare lurer på en liten ting. Vil du si at cd spilleren heller mere mot det varme eller mener du den er en mere nøytral spiller?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke testet cdspilleren alene mot en annen cdspiller. Det er dermed vanskelig å si om den lyder nøytralt eller litt varm. Men jeg vil si at kombinasjonen lød nøytralt og fint med en veldig liten helling til den varme siden.

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahhh.. Det høres ut som musikk i mine ører