Omtale: XTZ 99W12 12" aktiv subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 21 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 410
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Omtale: XTZ 99W12 12" aktiv subwoofer

Omtale av XTZ 99W12 12" aktiv subwoofer

LINK til produktet på AVnytt.
    LINK til produktet hos produsent.

Innledning
    Produksjon i Kina byr på mange muligheter for AV-produsenter, men kan også by på visse utfordringer. Dette har eksempelvis NAD fått oppleve med en av sine serier, der fabrikken uten videre hadde erstattet essensielle komponenter med rimeligere varianter. Resultatet var blant annet susing ved tomgang, som NAD senere fikk store problemer med.

Tross visse utfordringer med produksjon i Kina, er potensialet også stort hvis en foretar de rette grep under konstruksjonen og produksjonen. XTZ produseres i Kina, og kan dermed skilte med svært lave priser, noe som gjør produktene svært attraktive hvis de viser seg å tilby lyd i henhold til spesifikasjoner og lovnader fra XTZ.

Alle XTZ høyttalere produseres etter prinsippet: ”Ta utgangspunkt i virkeligheten og skape en så nøytral lyd som mulig”. Produktene er orientert mot HiFi-markedet, men en subwoofer bør nok også fungere godt på film hvis den skal være aktuell for folk flest, og denne omtalen vil ta for seg produktet både ved bruk til musikk og film.

Det er svenske Fyndbørsen som forhandler og distribuerer XTZ, en stor nettaktør som har eksistert helt siden 1997, som jo er et lysår i Internett-verden. Fyndbørsen har en sterk posisjon i det svenske markedet, men ønsker nå å etablere seg sterkere også i det norske.

AVforum vil i tiden fremover se litt på ulike XTZ produkter, der både klasse A forsterkeren A-100 og ulike høyttalere er spennende produkter å titte nærmere på.

Spesifikasjoner

• Pris ca. 3200 NOK (3695 SEK)
    • Vekt: 30,5 kilo
    • Mål: 500 x 350 x 400 mm (HxBxD)
    • Høyglans sort pianolakk farge
    • 300 watts forsterker (500 watt korttid) med MosFet transistorer og kraftig ringkjerne transformator
    • Balansert linjeinngang for PA-bruk
    • Rom-tuning mulighet ved bruk av faseplugger
    • Justerbar grensefrekvens (delefilter, 40-180 Hz)
    • Høypassfilter
    • Høynivåinngang, fint hvis en ikke har subwoofer utgang
    • Trinnløs volumkontroll
    • Trinnløs fasekontroll, fra 0-180 grader
    • EQ-switch (øker dB med ca. 7 på 50 Hz)
    • Gummiføtter

Subwooferen har mange justeringsmuligheter

Vi tester subwooferen
    Jeg tok med meg subwooferen opp til Gorm Sørensen (Gorm på forumet), som både har bred erfaring med ulike subwoofere og ikke minst det nødvendige utstyret for å måle frekvensrespons. Tusen takk til Gorm for hjelpen!

99W12 veier bly. Fint for meg at Gorm er vant til slikt, som egenhendig fikk transportert subwooferen ned i hulen. Vi fikk koblet den opp, der måleutstyr fra Velodyne ble benyttet til å teste frekvensrespons. Gorms hjemmekino har fra før en 12” og en 18” Velodyne, eller subwoofere for ca. 60.000, så det er klart, når en først lytter til noe slikt, bør jo fallet til XTZ til litt i overkant av 3000 kroner være enormt…?

Hvis vi begynner med finish og kvalitetsfølelse, var denne svært overraskende. Kraftige terminaler, skikkelig faste justeringsbrytere og generelt en meget delikat og lekker finish. Størrelsesmessig er den også fin, ikke så stor at gjestene forveksler den med et nytt, massivt kaffebord. Det fremkommer på ingen måte av designet at denne subwooferen kun koster litt i overkant av 3000 kroner.

Chapter Audio og Marantz SA-11 som for tiden er til lån hos Gorm speiler seg i subbens pianolakk...

Førsteinntrykket var godt. Både Gorm og undertegnede synes dette i utgangspunktet trykket bra. Vi testet med litt ulik musikk og film, der resultatet var en stram og litt tørr gjengivelse uten noen form for kompresjon. Dette er jo nettopp disse egenskaper en ser etter i en subwoofer som passer til mer HiFi-orientert bruk, men til film er det ofte foretrukket med litt mer ”mat”. Frekvenskurven viste følgende resultat:

Frekvensrespons med to faseplugger

• Relativt lineær kurve (rommet til Gorm peaker litt på 30 dB, og i et nøytralt rom hadde trolig denne peaken vært fraværende)
    • Spilte svært dypt, helt ned til 15 Hz, og da med mindre enn 3 dB variasjon

Nordmenn flest liker jo ikke brukermanualer, men jeg tror vi hadde vært tjent med å dra frem denne litt tidligere. Da vi tok av grillen viste det seg at to faseplugger stod pent plassert i subwooferens to frontinntak. Aha! Gorm løp opp i garasjen og plukket fram brukermanualen. Denne subben har mulighet for justere både i forhold til rommet den står i samt hvilken type lyd en benytter den mot!

Etter vi ble klar over dette, var det på med diverse musikk og film igjen for sjekke hva fasepluggene utgjorde av effekt. Det var tydelig at selv med en faseplugg ute at fylden og dybden var en ganske annen. Med begge fasepluggene ute var det enda mer trykk og fylde – mer fysisk. Fasepluggene sørger også for jevnere frekvensgang og respons i det lavere frekvensspekter.

Med begge fasepluggene montert blir den kanskje litt lunken til filmbruk, men samtidig utrolig presis og stram, samt med null kompresjon/blafring i elementene selv på ekstremt høy nivå. Til klassisk musikk & jazz, der en ønsker en jevn frekvensrespons uten topper, vil nok 2 faseplugger montert fungere best.

En del kan nok også foretrekke denne innstillingen til film, der den store fordelen er en svært jevn frekvensrespons helt nede i 15 Hz og ikke minst mulighet for høye lydnivåer uten kompresjon.

En plugg fjernet

Frekvensrespons med en faseplugg

Benytter vi en faseplugg ser vi av frekvenskurven at den ikke makter å levere like dyp bassgjengivelse som med begge montert, men til gjengjeld da også en del fyldigere gjengivelse rundt 30 Hz. Artig til litt mer moderne musikk, for eksempel Yello, samt film der en ønsker litt skikkelig volum.

Begge faseplugger fjernet

Frekvensrespons uten faseplugger

Uten faseplugger ser vi et veldig løft fra 30-60 Hz, dvs. flatere frekvensrespons i dette området. Fra 30 Hz og ned flater den ut litt raskere, og ved 15 Hz er effekten redusert med minst 10 dB.

Vi satt på Sheffield Drum and Track record for å sjekke om bassen følger med på raske stortrommer. Både med og uten faseplugger gjengis bassen veldig presist og kraftig, men vi foretrekkrekker nok lyden av stortrommene uten faseplugger.

På filmen We Were Soldiers, som er en actionfilm med særdeles eksplosive effekter, blir bassen såpass overveldende at den nesten føles litt overdrevet fysisk med begge fasepluggene ute. Bassen følger imidlertid veldig godt med også uten faseplugger, og bomberegnet virkelig føles på kroppen. Her er det mer smak og behag hva en liker, og det fine er jo at en selv kan prøve seg fram. Ved ekstremt høye nivåer fikk vi bassen til å gå i kompresjon uten faseplugger, noe vi ikke klarte å fremprovosere på høye nivåer med en eller to plugger montert.

Denne omtalen er ikke ment å være en konkluderende testing av produktet, spesielt ettersom undertegnede ikke har tilstrekkelig erfaring med dagens utvalg av subwoofere (kone og unger har gjort sitt for å passe på det, gitt…). Sammenlignet mot det alternativet som kanskje er mest nærliggende å se på, SVS PB-10, er de åpenbare pros og cons som følger;

+Delefilter
    +Balansert linjeinngang
    +HiLevel inngang/utgang (kan tilkobles høyttalerutgangen på forsterkeren, der front høyttalerne tilkobles subwooferen, fint for bruk mot en ren steroforsterker uten subwooferutgang)
    +Tuningmuligheter ved bruk av faseplugger
    +Går dypere med faseplugger montert (+/- 3 dB helt ned til 15 Hz)
    +Prisen

-Spiller ikke like kraftig som SVS
    -SVS har tilpasset forsterkeren perfekt mot elementene, og dermed oppstår aldri kompresjon

Konklusjon
    Vi ble begge positivt overrasket over denne subwooferen. Ingenting i denne prisklassen spiller i følge Gorm i nærheten. Det er klart; når Gorm setter på sine to Velodyne subber er det ingen tvil at disse både spilte mer presist og langt kraftigere, med både servo og langt mer avanserte elementer (men husk, disse to koster 60.000 kroner). Allikevel var min opplevelse av XTZ-subben at den gjorde en såpass god jobb at jeg personlig trolig kunne vært fornøyd med en slik, og tenk hva to eller endog fire slike kan utgjøre av effekt i en hjemmekino! Til en pris av ca. 3200 kroner pr. stk snakker vi MYE valuta for pengene, der det på ingen måte kompromitteres på lydkvalitet på samme måte som før i tiden, der gjerne billige subwoofere var trege, gikk alt for tidlig i kompresjon og ikke minst hadde null respons før langt oppe på 20Hz-tallet!

De mange muligheter for både innstilling mot rommets størrelse og preferanser mot lydtype spiller også positivt inn, og for noen kan HiLevel inngangen være nyttig ved bruk mot en ren stereoforsterker uten subwoofer utgang. PA-folket kan se seg fornøyd med den balanserte inngangen, mens muligheten for å justere grensefrekvens er fint hvis en ikke har en receiver/forsterker som støtter dette.

Denne boksen spiller presist og stramt til musikk og samtidig kraftig og fyldig til film – her snakker vi pose og sekk!

Jeg har ikke tilstrekkelig erfaring med subwoofere til å avgi karakter, men jeg tror ikke at terningkast 5 eller selv 6 er urimelig å anta at denne fortjener i dagens marked, både basert på Gorms og undertegnedes inntrykk mht ytelsen og ikke minst de uomtvistelige fakta mht pris og design.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    "-Spiller ikke like høyt om SVS uten faseplugger montert (og dermed ikke like fysisk på høye nivåer)"

Jeg regner med at dere mener "like dypt" ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Endret til "kraftig". Hvor dypt denne spiller vs. SVS kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har sett eller testet denne. Kommentaren er lagt til på bakgrunn av de erfaringer jeg har lest brukere har av SVS, samt tilbakemelding fra Gorm. Er vel ikke uten grunn det foregår en egen dB-konkurranse mellom SVS'ere?

Det er mulig frekvensresponsen til PB10 ned til 15 Hz også er bedre enn XTZ'en uten faseplugger, hvis noen har en kurve liggende er det bare å legge ut!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den setningen gir fremdeles ingen mening, med mindre dere mener at XTZen spiller kraftigere/høyere med pluggene i. Det ville å så tilfelle være et nytt, og ukjent fenomen

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Endrer til "spiller ikke like kraftig som SVS", så slipper vi misforståelser. Poenget med fasepluggene fremkommer jo uansett av omtalen for øvrig.

Takker for tilbakemelding.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er det 1.april? :)

nesten gratis og med de kvalitetene,så blir jeg litt mistenkelig.Kunne vært artig å prøvd den sammen med Electrane.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dere finne noen annen subwoofer som spiller flatt ned til 15 Hz, og i tillegg ikke koster mer enn en litt "avansert" tur på byen, så hyl ut. Glem toppen mellom 30 og 40 hertz i frekvenskurven, for det er rommet.

Jeg kan ikke si annet enn at denne subben ser så vanvittig bra ut, spiller sinnsykt (i forhold til pris og fysisk størrelse), og koster så lite at det rett og slett ikke finnes konkurranse. At den i tillegg er utstyrt med delefilter og alt en kan drømme om av innganger (high-level, RCA og balansert) gjør den bare enda mer unik. Er ikke dette tidenes beste subwoofer-kjøp så vet ikke jeg.

Det eneste jeg ikke kan fatte her, er hvorfor den selges så billig. Heia XTZ!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør jeg prøve,eller blir det "missmatch" til 946?Det er jo snakk om heeeelt forskjellige prisklasser,men det har kanskje ikke noe å si.Skal kun brukes til musikk.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det koster jo ikke all verden å prøve den ut da. ;-)
    Den fulgte i hvert fall mine B&W803 nydelig på all den musikken vi testet med, og det selv med delefrekvensen helt oppe på 80 hertz.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har tenkt å kjøpe sub nå neste uke. hadde egentlig bestemt meg for en svs pb 10 men burde jeg vurdere en sånn en? eventuellt 2? eller er svs fremdeles kongen på haugen i 5k klassen?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det koster jo ikke all verden å prøve den ut da. ;-)
    Den fulgte i hvert fall mine B&W803 nydelig på all den musikken vi testet med, og det selv med delefrekvensen helt oppe på 80 hertz.
    ... beholder du subben selv? Til salgs? Høres spennende ut!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette! Fin test, men jeg savner litt info;

Har ikke rommet ditt en ca 10 dB topp/forsterkning ved 67 Hz Gorm? Hvor plasserte dere subben for å unngå det? Er all romkorreksjon koblet ut? Hva med SPL? Er målingen utført med deling på 80 Hz?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det må da være greit å teste produktene til en annonsør, Akto, ser ikke noe poeng ved å stille kritiske spørsmål til det. Hvis vi imidlertid lover gull og grønne skoger om noe som langt fra fungerer like optimalt som omtalen/testen tilsier, og produktet i tillegg annonseres, skal du får lov å være kritisk... Det er derfor det er så fint å teste slike produkter på åpne fora, for en blir jo raskt korrigert/kommentert.

Jeg fortsetter å svare på dine teknisk relaterte spørsmål, de er litt mer relevante;

Målingen er utført med deling på 80 Hz, og den parametriske equalizeren var ikke i bruk. Legger ved hele skjermbildet på responskurven uten faseplugger for ordens skyld.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Ser bra ut dette! Fin test, men jeg savner litt info;

Har ikke rommet ditt en ca 10 dB topp/forsterkning ved 67 Hz Gorm? Hvor plasserte dere subben for å unngå det? Er all romkorreksjon koblet ut? Hva med SPL? Er målingen utført med deling på 80 Hz?

Nei rommet mitt har ikke en slik forsterkning. Det bildet du viser til er korrigeringen gjort på den ene av mine to DD subber, ergo viser korreksjonen kun hvordan denne ene subben er justert i forhold til den andre (en liten forandring på en subb, må selvfålgelig korrigeres på den andre). Det bildet har aldri vært ment til annet enn å vise frekvensresponsen i rommet.

Dersom du har fulgt med i timen på de andre subbene jeg har testet, vet du at rommet ikke har noen slik voldsom forsterkning i dette området (se gjerne testene av SVS subber i samme rom).

Når det gjelder mitt forhold til denne subben (og AVforum) så står jeg helt fritt. Eneste grunn til at det er Lygren og ikke jeg som har "testet" den her på forumet, er at da står jeg (og DVD&Hjemmekino) fritt til å teste den separat. Tror neppe DVD&Hjemmekino ville satt pris på om jeg solgte en test til dem, som jeg allerede hadde lagt ut gratis på AVforum. Med dette som bakteppe tilbø jeg Lygren å låne rommet og måleutstyret mitt. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det må da være greit å teste produktene til en annonsør, Akto, ser ikke noe poeng ved å stille kritiske spørsmål til det. Hvis vi imidlertid maler gull og grønne skoger om noe som langt fra fungerer like optimalt som omtalen/testen tilsier, og produktet i tillegg annonseres, skal du får lov å være kritisk... Det er derfor det er så fint å teste slike produkter på åpne fora, for en blir jo raskt korrigert/kommentert.
    Jeg så mistolkningen min rett etter å ha trykket på "send", derfor fjernet jeg det med en gang

Hva med SPL?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og, bare for å ha sagt det:

Det er meget bra at annonsørenes produkter blir testet, slik at man ikke kjøper den berømte katta...

Subben har forøvrig blitt testet med fint resultat andre steder også, så det er ingen tvil om at det er kvalitet. Kinautstyr er billig, og ofte meget bra.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart spennende ;-)
    Vurderer å bytte CV i en SVS PB10, men kanskje 2 XTZ til nesten samme pris gjør susen?! Rommet mitt er jo bare 9m2 så jeg vil vel kanskje rive huset med 2 stk ;-)

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    9 kvadratmeter?? Kan jo nærmest rive det lille rommet med en boomblaster. Ville tro det blir way overkill med 2 slike sub'er

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dere vil unngå å måle romforsterkningen skal dere prøve å flytte micen nærmere subben. Det ville uansett nok være bedre om dere brukte feks True RTA, eller noe lignende da man vha et slikt program kan måle kompresjon, og beregne forvrengning. En ren måling av frekvensgang ved et relativt lavt lydnivå som Velodynes romkorreksjon bruker kan være misvisende da det nettopp ikke tar hensyn til forvrengning, og nivået er for lavt til at eventuell kompresjon vil kunne vise seg. Når det er sagt, så er det bedre enn ingenting

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    9 kvadratmeter?? Kan jo nærmest rive det lille rommet med en boomblaster. Ville tro det blir way overkill med 2 slike sub'er
    VEL!?;-)

Er litt større enn boomblaster det jeg har nå men ;-)
    2 suber gir jo i tillegg til kraftig bass, gjevn bass også !
    Får se hva jeg gjør. XTZen høres ut som en god handel iallefall.

Side 1 av 21 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •