Omtale: XTZ 99W12 12" aktiv subwoofer - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 21 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 410
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det blir virkelig spennede å høre hva du synes Akto. Du trenger jo ikke nødvendigvis vente så lenge før du gir dine inntrykk av hva subben kan gjøre da

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge før du har subben på plass da Ak?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I løpet av helgen vil det komme tilbakemeldinger. For min egen del så har jeg brukt ca 50 - 60 timer på å få subsystemet mitt til å spille optimalt, og det å tro en slik "test" vil være utført i løpet av en kort kveld, vil være utopisk :-D

Hvis jeg ikke får tatt meg tid til å gjøre det skikkelig, så ville det hele vært bortkastet, og uinteressant for min del. Lygren har jo uansett latt meg låne subben sin, og det er jeg utrolig takknemlig for. Avforum's representanter samarbeider jo godt med sine brukere, og dette er jo nesten for godt til å være sant. Derfor har jeg og flere mange tusen innlegg, nettopp pga tilhørligheten og miljøet her inne. Et inkluderende forum med takhøyde!

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Teknisk" spørsmål; du har jo et veldig stort rom, akto? Med Ultra/2 pluss to 15"? Bare lurer på om det da har noe for seg å teste den i det rommet? Eller PB10-ISD for den saks skyld? Eller skal du teste den/dem i et annet rom?
    Ikke ment som en negativ kommentar, jeg bare spør fordi jeg lurer!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt spørsmål!

Rommet er relativt stort, totalt volum er 35 m2. Husk at mine 4 stk 15" kun går på tomgang. De skal kunne spille 128 dB HVER i bassrefleks, men med den tuningen jeg kjører på, så klarer jeg kun 116 dB på Darla-scenen. De er kun for å rette opp noen frekvenser fra 40 Hz og oppover. Men denne testen er kun for morro, og kan ikke brukes for å evaluere anleggets egenskap i subregionen.

Når det er sagt, så har jeg et meget bra trykk kun fra frontene mine, og Ultra/2 fyller rommet på en syk måte. Alle tror det er 15"-erne som spiller mest, siden de er så STORE... men det er ikke tilfelle. Jeg deler på 80 Hz, så i realiteten så er det kun 2 stk 12" som fyller rommet med subbass. Så en stk 12" skal (under likeverdige forhold og konstruksjon) kun gi 6 dB mindre en 1 stk 12". Så det er ikke noe problem å få noe fornuftig ut av kun en 12".

Edit; ...og med det, så vet jeg det er mange som tror jeg er et basshue... Jeg synes ddet er gøy å vise hva systemet er kapabelt til, men jeg har normalt en rett frekvensgang i forhold til resten av systemet, så det spiller slik det skal gjøre.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må inrømme at jeg er litt mer en middels interessert i og få tilbakemeldinger om hvordan XTZ'n fungerer på musikk,sammen med Electrane dine.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    For min egen del så har jeg brukt ca 50 - 60 timer på å få subsystemet mitt til å spille optimalt, ...........
    Men det var før du fikk låne SMS-1. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må være den lengste tråden om et produkt som kun 2-3 personer har hørt. Alle andre kommentarer baserer seg kun på antagelser. Når det er sagt, så gleder jeg meg til å høre Akto sin kommentar, og jeg håper at det kan sammenliknes litt mot SVS ettersom mange har sammenliknet disse 2 i denne tråden.

Jeg skjønner ikke at det snakkes om den store prisforskjellen. Vi snakker vel om en differanse på ca 2-2,5K, og dette er ikke allverden, synes nå jeg. Jeg synes at 5,2K for SVS PB10 ikke er dyrt, når en sammenlikner hva en må gi for andre subwoofere av samme kaliber.

Men klarer XTZ subben å spille under 20 hz (oppgitt 15hz), så må den uansett være et kupp til prisen. Er det egentlig andre subwoofere som spiller under 20hz til under 10K (foruten PB10) ?? :-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    ...Er det egentlig andre subwoofere som spiller under 20hz til under 10K (foruten PB10) ?? :-)
    Andre fra SVS selvsagt (tubene), men muligens du tenkte på andre produsenter.

Newcomer LemonDog sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan.

Så ikke denne tråden før nå, men jeg kan jo komme med mine erfaringer rundt XTZ 99 W12. Jeg har hatt denne i noen uker nå, og er storfornøyd. Jeg bruker den kun til film, og til det fungerer den utmerket. Bassen går dypt og har bra nivå uten at det flyter ut i det hele tatt. Den fyller stua mi (ca 35 m2) med bass, og har ingen problemer med å henge med Electraene mine når jeg ser film.

Utseendet er et kapittel for seg. Det ser ut som at denne lille boksen bør koste langt mer enn den gjør. Meget forseggjort forsterker med skikkelige høyttalerterminaler og kraftige hjul for innstillinger. Den har alt av innganger man trenger, og man kan bytte ut strømkabelen. Nå har jeg ikke veldig mye erfaring med subwoofere. -Har kun hatt en XTZ 12" Remote tidligere. Dette er også en meget bra sub, som jeg synes gikk enda dypere, men den har ikke like bra finnish, og kassen er ganske mye større.

Alt i alt er jeg storfornøyd med lyden, og dama er happy siden den nye suben både er mindre enn den forrige og penere å se på.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Godt spørsmål!

Rommet er relativt stort, totalt volum er 35 m2. Husk at mine 4 stk 15" kun går på tomgang. De skal kunne spille 128 dB HVER i bassrefleks, men med den tuningen jeg kjører på, så klarer jeg kun 116 dB på Darla-scenen. De er kun for å rette opp noen frekvenser fra 40 Hz og oppover. Men denne testen er kun for morro, og kan ikke brukes for å evaluere anleggets egenskap i subregionen.

Når det er sagt, så har jeg et meget bra trykk kun fra frontene mine, og Ultra/2 fyller rommet på en syk måte. Alle tror det er 15"-erne som spiller mest, siden de er så STORE... men det er ikke tilfelle. Jeg deler på 80 Hz, så i realiteten så er det kun 2 stk 12" som fyller rommet med subbass. Så en stk 12" skal (under likeverdige forhold og konstruksjon) kun gi 6 dB mindre en 1 stk 12". Så det er ikke noe problem å få noe fornuftig ut av kun en 12".

Edit; ...og med det, så vet jeg det er mange som tror jeg er et basshue... Jeg synes ddet er gøy å vise hva systemet er kapabelt til, men jeg har normalt en rett frekvensgang i forhold til resten av systemet, så det spiller slik det skal gjøre.
    Prøv å gjøre en objektiv vurdering. Med den utstyrsparken du har skal det ikke mye til før XTZ faller totalt igjennom :razz:.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen med nye erfaringer?

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AK har fått sin, men om han har hatt tid til å teste den veit ikkje eg.. Han kjem sikkert med erfaringar snart.

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger, Ak og meg skal ha lyttesession i morgen, så kommentarer kommer nok på kvisten eller søndagen.

Har såvidt fått testet min i dag, og sånn ut av esken så SLÅR den PB10. Og nei, jeg er ikke teit eller fjern eller noe sånt, men jeg har et vanskelig rom, og uten særlig jobbing så spilte den mye bedre enn PB10. Hos meg var PB10 treig og buldrete, og umulig å få til å spille skikkelig på musikk.

Xtz var på INGEN måter veldig veldig mye bedre enn PB10, men den er foran på de fleste punker hos meg. Jeg brukte mye tid på PB10, og mtp på at jeg brukte 5 minutt på Xtz'en så virker det som et kremkjøp.

I forhold til 25-31 tuben min, så når den ikke opp, men er fremdeles ørlite bedre på musikk. Må jobbe litt med integrasjon.

Til de som vurderer disse mot hverandre, PB10 og W12 så er sistnevnte mye mer for pengene. Og bedre på en del punkter. Test i større rom, samt 2 W12 sammen kommer som sagt på søndag.....

Til alle SVS entusiaster som vil slakte meg nå, så skreiv jeg ihvertfall at tuben var bedre, så slipper dere å få illebefinnende

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snufs...savner min lille SVS-tube, men dersom 2xXTZ slår hardere og kjappere så er jeg klar som et egg til å bestille fra Fyndbørsen.se...

Gleder meg til test i morgen.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Tiger, Ak og meg skal ha lyttesession i morgen, så kommentarer kommer nok på kvisten eller søndagen.

Har såvidt fått testet min i dag, og sånn ut av esken så SLÅR den PB10. Og nei, jeg er ikke teit eller fjern eller noe sånt, men jeg har et vanskelig rom, og uten særlig jobbing så spilte den mye bedre enn PB10. Hos meg var PB10 treig og buldrete, og umulig å få til å spille skikkelig på musikk.

Xtz var på INGEN måter veldig veldig mye bedre enn PB10, men den er foran på de fleste punker hos meg. Jeg brukte mye tid på PB10, og mtp på at jeg brukte 5 minutt på Xtz'en så virker det som et kremkjøp.

I forhold til 25-31 tuben min, så når den ikke opp, men er fremdeles ørlite bedre på musikk. Må jobbe litt med integrasjon.

Til de som vurderer disse mot hverandre, PB10 og W12 så er sistnevnte mye mer for pengene. Og bedre på en del punkter. Test i større rom, samt 2 W12 sammen kommer som sagt på søndag.....

Til alle SVS entusiaster som vil slakte meg nå, så skreiv jeg ihvertfall at tuben var bedre, så slipper dere å få illebefinnende
    Rom har alt å si.. samt litt jobbing med plassering. Jeg fikk ingen SVS'er til å spille spessielt bra her. Men har fått de til å spille sinnsykt bra andre steder. Så når jeg flytter og får større rom så blir det nok en SVS plus av noe slag!. Hos meg spilte Velodyne DD15 allerbest, men det ble bw ASW 850 pga at jeg fikk en fin pris på den (prisforskjellen var så stor i fra DD15 at et DD15 kjøp ikke kunne forsvares..).

EDIT: ASW 850 er også VELDIG lett å integrere med høyttalerene, samt den kan deles veldig høyt uten at den reagerer noe spessielt på det.( den blir ikke treig eller buldrete av den grunn). Ikke alle subwoofere jeg har fått til å spille så bra med 805N.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å høre hva dere finner ut, spessielt angående 2xXTZ. Kanskje Akto kommer med en preken på søndag også. :grin:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være litt "tenåring"; I mitt rom spilte SVS 25-31 PC-Plus sykt bra. Filmer som "Flight of the Phoenix" ga et bassslør over ørene så det holder. Vanskelig å beskrive, men det var som man satt med øreklokker kun med bass.

Håper 2 x XTZ kan måle seg med dette, og med en kjappere repsons med plugger i portene...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Rom har alt å si.. samt litt jobbing med plassering. Jeg fikk ingen SVS'er til å spille spessielt bra her. Men har fått de til å spille sinnsykt bra andre steder. Så når jeg flytter og får større rom så blir det nok en SVS plus av noe slag!. Hos meg spilte Velodyne DD15 allerbest, men det ble bw ASW 850 pga at jeg fikk en fin pris på den (prisforskjellen var så stor i fra DD15 at et DD15 kjøp ikke kunne forsvares..).
    Å kjøre med sub uten noen form for romkorreksjon, eller mye arbeide med plassering er nesten et rent lotteri hvor du skal finne den subben som har en frekvenskurve som passer ditt roms forsterkning, og da gjerne i den posisjonen som estetisk passer best.

Jeg har hatt PB10en min med meg i en del forskjellige rom, og har derfor fått avprøvet hvordan den oppfører seg under forskjellige forhold. Det jeg fant ut var at i mer eller mindre lukkede rom så kunne den med fordel draes et stykke ut av hjørnet da den ellers kunne bli litt tung i bunnen. Eller ennå bedre, demp de lave frekvensene med EQ, og *wupti* så mange db som du demper signalet med har du da fått i gratis headroom.

Det er typisk at subber som feks XTZ hvor lyden forsvinner under 30hz (jeg har hatt mange sånne) er mindre kresne på plassering siden eventuell romforsterkning i de lave frekvensene kun vil være av det gode.

Men akkurat det er den eneste forskjellen man kan finne mellom SVS, og andre subber hva plassering angår.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er tydeligvis helfrelst på SVS Mr. MM. Har du noe til overs for andre produsenter? Har du hørt XTZ 99W12?

Side 9 av 21 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •