Omtale: XTZ 99W12 12" aktiv subwoofer - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 21 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 410
    Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg vurderer om jeg skal gå for et fullt 5.1 oppsett med XTZ nå

4 x XTZ 99 WMT Black Piano Painting
    1 x XTZ 99 WMT CENTER Black Piano Painting
    1 x XTZ 99 W12 Piano Black SUB

Hadde kanskje vært en fordel å fått en liten omtale fra G-H og AK før jeg evt. kjøper.. Håper de får subbene sine snart...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antiloop: Når jeg ser på hvilke høytalere du allerede har blir jeg litt usikker på hvilken forbedring du håper å oppnå?

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    antiloop: Tror du kommer til å like det oppsettet. XTZ 99 WMT likte jeg veldig veldig godt. Litt varierende nedover (tilskriver litt av det på rommet), men veldig bra i diskant og mellomtone (til prisen). Nok OT..

Når det gjelder XTZ så HÅPER jeg (og sikkert Ak) at vi får varene i morgen. Hjemme hos meg kan vi teste opp mot SVS PC+ 25-31, så får vi en sammenligning til en litt dyrere svs enn pb10.

Rommet mitt er litt donald under 100Hz, men om Ak er keen, kan jeg ta med SVS'en min og teste begge 2 i hans rom. Kanskje vi kan til og med teste SVS'en mot 2 XTZ. Vi har ihvertfall nok av muligheter.

Jeg innbiller meg at hans rom har litt flatere kurve enn mitt rom. Jeg har vel 20-100Hz(+/- 7dB tror jeg).

Testing er gøy...

Newcomer TC3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg Bestilte denne den 30/1-06 etter god omtale her på forumet.

Fikk den levert på døren i dag. Til min store overaskelse uten at den har vært innom fortolling.
    (Tror ikke det er vanlig at de sender varen i fra tollageret før eventuell moms er betalt)

-20% svensk moms og en kurs på 0,882

Det vil si at prisen ble behagelige 3035,- nkr. dette inkludert 700,-sek i frakt. (Skulle det mot formodning komme regning på momsen i etterkant vil prisen bli ca. 3995,- + et ekspedisjonsgebyr på 2-300 kr.)

Har ikke fått testet så mye ennå men det jeg kan si er at den spiller med meget god punch og utrolig bra kontroll. Spesielt er jeg imponert når jeg spiller musikk.

Synes også den var mye lettere å plassere. (Låt bra flere steder) en den gamle suben som jeg syntes lagde masse ukontrollerte refleksjoner.

Dette var også grunnen til at jeg ønsket å skifte ut min Paradigm PS1200 som jeg syntes ble for brumlete og ukontrollert i bassen.

Innstillingene jeg foreløpig syntes fungerer best hos meg er med 1 faseplugg, EQ off, levell ca. kl.12.
    Stuen er ca. 37kvm.

Dette låter kanoonbra.

Anlegget forøvrig består av:

Denon 2105 sorround reciver
    NAD cd spiller
    Toshiba DVD m/HDMI
    Infinity Kappa 80 front
    Dali consept center
    Dali 450 rear
    XTZ 99 W12 sub
    Amoi 37" Lcd

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan syns du trøkket er på film i forhold til PS1200?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Puuuhh!* -Det var en laaang tråd! Jeg kom litt sent til festen.

Det hadde vært topp å fått en skikkelig test av denne opp mot SVS PB10-ISD, for disse to må vel nå være "erkefiender"? Med tanke på rapportert ytelse og pris, mener jeg. Gjerne en større gruppetest, men disse to ser jo ut til å være de som gir mest for pengene for øyeblikket.

Må si jeg ble imponert bare av synet av finish, tilkoblingsmuligheter og kvaliteten på tilkoblingene på denne XTZ suben. Sånn sett, og i tillegg med tanke på det lydmessige inntrykket i testen her, må vel denne vinne 'hands down'?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er nok ingen direkte konkurrent for PB10, både ytelse, og pris ligger på et annet nivå. Men kanskje kan den ha samme rolle i prisklassen 3000kr++, som PB10 har i 5000kr++.

PB10 har fremdeles fordelen av å ha et større kabinet, kraftigere element, og dypere tuning, og den vil derfor grave dypere, og med mere autoritet.

Men det er da gøy at det kommer et godt alternativ også for de som vil bruke litt mindre penger på sub.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er nok ingen direkte konkurrent for PB10, både ytelse, og pris ligger på et annet nivå.
    Hvordan dokumenterer du dette? DEn er jo billigere, men de som har testet sier jo at det eneste PB10 er bedre på er rumlebass, ellers er XTZ 99 W12 på høyden eller bedre. Kan du avkrefte dette?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir mye synsing i denne tråden, jeg har selv gitt mitt bidrag til det. Den eneste måten å løse denne floken på er å la de spille på samme bane...samtidig! Da først kan man utføre målinger og bruke øra til å finne ut av det på.

Ak; hva er rumlebass? I mine ører betyr rumlebass ett ukontrollert element som prøver å gjøre en jobb det ikke har forutsettninger for å gjøre. Og det vil jeg ikke si passer på PB10

Time will show!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Hvordan dokumenterer du dette? DEn er jo billigere, men de som har testet sier jo at det eneste PB10 er bedre på er rumlebass, ellers er XTZ 99 W12 på høyden eller bedre. Kan du avkrefte dette?
    Det er jo nettopp fra 35hz og nedover at PB10 parkerer alle andre subwoofere i prisklassen. Kall det rumlebass, eller hva du vil, jeg kaller det for dypbass, noe som dagens filmer er fulle av. Greit nok, om du ikke er interessert i dypbass så er XTZen et alternativ, men det er også da dusinvis av andre subwoofere i prisklassen 4-5000kr. (selv om jeg tror at XTZen er et bedre valg enn de fleste andre)

Jeg kan se på et annet norsk forum at det er flere som trekker på smilebåndet av sammenligningen med PB10, men at ingen andre enn meg gidder å si hva de tenker her på avforum.

Utifra utseendet på elementet, og det som ellers er bransjestandard vil jeg tro at XTZen har en slaglengde på toppen 25mm, det er da halvparten av hva PB10 har.

Tar du da areal av elementene 6X6Xpi, og 5X5Xpi så får vil henholdsvis

PB10: 78.53
    XTZ: 113.09

Ganger du så med slaglengden finner du ut at den maksimale mengden luft de to kan flytte er henholdsvis

PB10:78.53x50=3926,5
    XTZ:113.09X25=2827.25

det forutsetter da at den har 25mm p-p linær slaglengde, kanskje noen skulle spørre XTZ?

Den har et mindre kabinet, og utifra målingene, og nok en gang hva som ellers er bransjestandard er den tunet til ca 35hz, En ventilert sub kan håpe på et f3 1/5 oktav under fb. Det vil da si at den har sitt f3 rundt 31hz, dette passer også noenlunde bra med det oppgitte f10 på 22hz

Så er det forsterkeren, kontinuerlig har de to samme effekt, men dynamisk kan PB10 levere 750W sammenlignet med XTZ' 500W

Så for å oppsummere: PB10 kan flytte mere luft, har et større kabinett=mere følsomhet i de lave frekvensene, er tunet dypere, og har en smule kraftigere forsterker. Derfor KAN ikke XTZen holde følge med ned i det dype.

kan vi være enige om det?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Manic, nå begynner du å dra dette aaaalt for langt uten praktisk grunnlag. Du har jo som nevnt tidligere aldri testet subwooferen, og henvisning til "andre forum som drar på smilebåndet" blir rett og slett bare for dumt. Her har vi omtalt og diskutert et produkt det pr. dato ikke foreligger tilstrekkelig grunnlag for å "bli enige om" at SVS nödvendigvis er så mye bedre. Som akto sier, en direkte sammenligning er eneste måte å gi et skikkelig grunnlag for vurdering.

SVS-likerne her inne har jeg all respekt for, men la det ikke skli over i unödvendig patriotisme. Jeg for min del avventer flere observasjoner för jeg mener noe mer, og jeg tror Akto vil väre en fin testkandidat som jo allerede har SVS i sitt oppsett.

Newcomer Kalle167 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Manic, nå begynner du å dra dette aaaalt for langt uten praktisk grunnlag. Du har jo som nevnt tidligere aldri testet subwooferen, og henvisning til "andre forum som drar på smilebåndet" blir rett og slett bare for dumt. Her har vi omtalt og diskutert et produkt det pr. dato ikke foreligger tilstrekkelig grunnlag for å "bli enige om" at SVS nödvendigvis er så mye bedre. Som akto sier, en direkte sammenligning er eneste måte å gi et skikkelig grunnlag for vurdering.

SVS-likerne her inne har jeg all respekt for, men la det ikke skli over i unödvendig patriotisme. Jeg for min del avventer flere observasjoner för jeg mener noe mer, og jeg tror Akto vil väre en fin testkandidat som jo allerede har SVS i sitt oppsett.
    Enig...

La oss nå se hva en direkte sammenlikning vil vise.
    Manic, du lar liksom ikke oss med en ikke alt for stor lommebok glede oss engang til en duell foreligger.
    Som vi alle vet, er det stor forskjel på teori og praksis. Det med lyd, er jo at rommet også har mye og si for hvordan forskjellige komponenter låter.
    Og med lyd så har vi alltid placebo....
    Jeg velger iallefall å glede meg litt til.

EDIT: Manic, det du skriver er saklig, men jeg føler du repeterer deg selv mye. Det gjør for sovidt andre parter også, men disse har tross alt hørt den.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke patriotisme, men oppramsing av en rekke fysiske fakta som det ikke finnes noen snarveier rundt. Jeg vet at noen foretrekker å tro at lyd er et resultat av magi, men jeg tilhører ikke den gruppen.

Hvis man i fra Avforums side vil fortsette å påstå at denne subben er like god som PB10, så bør man jammen meg ta diske opp med noen facts da denne påstanden er stikk i strid med sunn fornuft, og fysikkens lover!!!

Jeg ser meg desverre nødt til å stå alene som en motvekt til disse absurde påstandene da ingen andre her inne tørr si noe, og jeg vil at de som kjøper denne subben skal ha alle fakta på bordet før de bestemmer seg!!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalle: jeg prøver så godt jeg kan å finne noen innfallsvinkler som kan få alle til å forstå hvorfor XTZen umulig kan holde følge med PB10 ned i det dype.

Jeg beklager om det blir repeterende, men jeg synes at man fra avforums siden pusher denne subben på feil grunnlag. Det eneste den har til felles med PB10 er at de begge er factory direct produkter, men der slutter også likhetene. Hvorfor man så valgte å sammenlinge den med PB10 aner ikke jeg. Jeg har tidligere listet opp en rekke kandidater til konkurrenter som det er mere naturlig å sammenligne den med.

PB10 er enestående i prisklassen når det gjelder å spille dypt, og jeg har forklart hvorfor den er det.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Jeg ser meg desverre nødt til å stå alene som en motvekt til disse absurde påstandene da ingen andre her inne tørr si noe, og jeg vil at de som kjøper denne subben skal ha alle fakta på bordet før de bestemmer seg!!
    Jeg har (for egen regning) aldri hørt PB10-ISD, så jeg kan ikke uttale meg.

Jeg ser derfor kun på prislappen, omtalen i første (og påfølgende) poster, og på utseende, tilkoblingsmuligheter etc. på XTZ suben.
    Sammenligning mellom de to har jeg ikke noe grunnlag for å uttale meg om. Jeg tenkte vel litt sånn mens jeg leste at det nok kunne være mulig, siden den er produsert i Kina og derfor vil være billig å produsere, også sammenlignet med SVS (vil jeg tro).

Men jeg er enig i dine teoretiske forklaringer; det er visse fysiske grenser ute og går. Derfor hadde det vært fint med en direkte sammenlignende test (med målinger).

-Jeg for min egen del har kjøpt den suben jeg skal ha for resten av livet, og sannsynligvis vil føre videre til mine eventuelle etterkommere(!), så det spiller liten rolle for meg personlig, men jeg syntes jo denne (XTZ) var spennende, og kanskje noe jeg kunne anbefale andre å kjøpe i prisklassen opp til ca. 5000,-. Kanskje.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også mange ganger sagt at denne subben er et fin fint alternativ, og helt uten å ha hørt den kan jeg se at den er langt bedre konstruert enn mange andre subwoofere i samme prisklasse. Så har man ikke de siste pengene, eller den ekstra gulvplassen så vil da jeg også tro at XTZen så absolutt er et alternativ, men jeg vil bare ikke at noen skal tro at de får den samme dypbassen som i PB10, for det kan jeg ikke se hvordan XTZen skal kunne klare å levere.

Om man finleser testen så står også dette mellom linjene, men desverre så fikk FR målingen av subben i lukket tilstand veldig mye oppmerksomhet, og jeg har heller ikke sett noen utspill fra avforum hvor man har forsøkt å poengtere dette. Også om man leser produsentens egne data (22hz +/-6db) vil man se at denne subben ikke direkte kan sammenlignes med PB10. +/-6db er forsåvidt også den absolutt aller slappeste frekvensoppgivningen jeg noen gang har sett fra en produsent. Audio Pro hadde rekorden så langt med +/- 5db

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ak; hva er rumlebass? I mine ører betyr rumlebass ett ukontrollert element som prøver å gjøre en jobb det ikke har forutsettninger for å gjøre. Og det vil jeg ikke si passer på PB10 ;-)
    Ja, jeg mener selvsagt dypbass
    Forøvrig er det sikkert rikktig det tekniske du skriver her Manic Miner, men stemmer teori alltid med praksis? Min erfaring tilsier noe annet.

Hv
    is man i fra Avforums side vil fortsette å påstå at denne subben er like god som PB10, så bør man jammen meg ta diske opp med noen facts da denne påstanden er stikk i strid med sunn fornuft, og fysikkens lover!!!
    Jeg tror du skal være forsiktig her. De "faktaene" som du bruker for å bevise at PB10 er en bedre sub en XTZ'en er jo fakta du antar er riktige. Eneste sikre måten å finne ut hvilket element som sitter i XTZ'en er vel å ta det ut.

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er OPPLEVELSE vi er ute etter, la oss få en sammenligningstest, om ikke annet så for moro skyld.

PB10 er blitt en referanse i dette prisleiet, derfor et det naturlig å sammenligne mot den. Men for all del, ta gjerne med AudioPros lille sub og SA Subelectro 200 f.eks. (vant en subwoofer-test i DVD&HK for et drøyt år siden).

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kveld skal i hvert fall den lille subben få prøve seg hjemme hos Akto, så får vi se i morgen da, og det blir total slakt, eller om den klarer å imponere Akto også (i forhold til pris så klart).

Time will show
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å besøk av Gorm. Det er alltid gøy å få besøk av folk som er bevandret innen hobbyen, og som kan gi konstruktive tilbakemeldinger.

Gleder meg og til å få låne subben til Lygren en liten stund. Jeg tviler på om det blir noe konklusjon allerede i morgen, for det tar tid å sette opp en sub skikkelig. Bare i går brukte jeg 5-6 timer på å justere fasen på SVS'en i forhold til de nye frontene, og det sier sitt. XTZ-en skal settes opp helt perfekt, og den skal kalibreres så den yter sitt ytterste :-D . Jeg skal bruke helgen (allerede avklart med Monica, hun skal ta med seg Helene til besteforeldrene hvis det blir for mye for de) til å kose meg med denne lille hissigproppen, så da skal jeg finne ut om den faller i smak.

De som tror dette blir en test, hvor det skal slås terning og det skal felles en dom, blir skuffet. Testen er allerede gjort av en som kan sitt fag. Jeg skal kjenne på den, smake på den, og gi den kjærlig pleie. Som jeg gjør med alt annet jeg tester. En konklusjon vil komme, men ikke en dom Den skal heller ei testes mot noe annet utstyr, som i en konkurranse.

Jeg er bare interessert i om denne kan gjøre det jeg ønsker fra en sub. Det blir ikke noe SVS vs. XTZ. Jeg har en ULtra/2, og en sammenligning her vil i beste fall være latterlig, i værste fall usmakelig og tåpelig.

Gleder meg uansett til dette :-D

Side 8 av 21 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •