Omtale: XTZ 99W12 12" aktiv subwoofer - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 410
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lygren; hvis ikke Manic Miner har muligheten til å låne den, så har jeg veldig lyst til å teste den selv. Jeg kan hente og bringe den. Vi skal ha en liten samling hjemme hos meg snart, da hadde det vært knall å hatt denne til test :-D (sammen med en del andre produkter)

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste ville nok vært å testet den i et rom som har plass til noen folk. Såvidt jeg kan huske har Akto plass til 5personer(?) og er det nok? Ellers har jeg veldig lyst å høre denne siden den absolutt har en fin pris og den kan jo alltids hentes av noen i sverige for å spare ytterlig

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det var en god ide at Akto låner den for test jeg. Han har jo både møe bra utstyr å teste den sammen med, og en svs.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor fremdeles i Danmark, så det blir nok litt vanskelig for meg å låne den.

Men la meg benytte anledningen til å understreke en ting: Jeg betviler ikke på noen som helst måte at dette kan være en god sub, på papiret ser den ut til å være velkonstruert, og med masser av justeringsmuligheter.

Dog ville jeg legge mere vekt på XTZs egne oppgitte frekvensgang som er 22hz +/-6db enn en måling som viser 15hz ved 78db. Jeg kan feks plugge portene på min Plus og måle frekvensrespons helt ned til 7hz, men den kan ikke levere mange nok db der nede til at jeg kan bruke det til noe, FR alene kan ikke brukes til så mye. Eventuelt så får man ta den med seg utenfor og utsette den for en standard 2m måling.

Whoopass: Hvis denne subben kan levere 85db ved 2m GP men mindre enn 10%THD ved 15hz så yter den bedre enn en B&W ASW850 som behøver 1000w, og et 15" element for å oppnå et dårligere resultat i en større kasse.

Jeg skal helt ærlig innrømme at jeg ikke er selvbygger, og at jeg kun kjenner prinsippene, men man behøver heller ikke å være rakettforsker på området for å forstå at den går ikke.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skal ikke sammenlignes med Ultra/2, det ville vært uvesentlig og uinteressant.

Regner med at det blir noen sluttrinn, både rør, ren transistor og kl.D. I tillegg blir det noe snack's fra Meridian (CD og prosessor). Skal også prøve å få til (hvis jeg får låne) ett sett med de nye SVS SBS + PB10. Skal prøve å tigge til meg en del kabler også

Jeg, og flere med meg mener at forholdet mellom high end lyd og pris bør granskes litt. Høy pris og ytelse går ikke alltid hånd i hånd, og matching er det viktigste

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir kanskje litt i overkant, men om muligheten er der kunne det vært gøy å slenge med en litt mere standard sub i mixen, CLSC15, ASW650, eller CHT10R er åpenbare kandidater.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Da tar jeg kontakt med deg så snart den er ledig, Akto!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å opprette en tråd om denne subben under høytalere og fortsette diskusjonen der?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Dog ville jeg legge mere vekt på XTZs egne oppgitte frekvensgang som er 22hz +/-6db enn en måling som viser 15hz ved 78db. Jeg kan feks plugge portene på min Plus og måle frekvensrespons helt ned til 7hz, men den kan ikke levere mange nok db der nede til at jeg kan bruke det til noe, FR alene kan ikke brukes til så mye. Eventuelt så får man ta den med seg utenfor og utsette den for en standard 2m måling.
    Det er forskjell på ytelse i ekkofritt rom (som gjerne er det som oppgis ved spesifikasjoner på en subwoofer) og ytelse i et rom av moderat størrelse, som hjemmekinoen til Gorm. Det er ikke uvanlig å få romforsterkning på over 10 dB ved 20Hz i et vanlig rom, noe som øker ytterligere med lavere frekvens.

Hvis denne subben kan levere 85db ved 2m GP men mindre enn 10%THD ved 15hz så yter den bedre enn en B&W ASW850 som behøver 1000w, og et 15" element for å oppnå et dårligere resultat i en større kasse.

Jeg skal helt ærlig innrømme at jeg ikke er selvbygger, og at jeg kun kjenner prinsippene, men man behøver heller ikke å være rakettforsker på området for å forstå at den går ikke.
    Det er forskjell på bassrefleks og lukket kabinett. Ytelsen til B&W-subben er imponerende den, tatt i betraktning at den har lukket kabinett. Det er jo ingen tvil om at en bassrefleksport gir en høyere effektivitet i dybassen, dog påbekostning av en brattere avrulling under portfrekvensen. Det hadde nok betalt seg å gå litt dypere i materien her, Manic Miner, for her sammenligner du epler og appelsiner.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoopass: Hvis denne subben kan levere 85db ved 2m GP men mindre enn 10%THD ved 15hz så yter den bedre enn en B&W ASW850 som behøver 1000w, og et 15" element for å oppnå et dårligere resultat i en større kasse.

På to meters avstand greier den det nok helt sikkert ikke. Men 85dB på 1 meter eller 79dB på 2 meter skal ikke være så usannsynlig.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Da tar jeg kontakt med deg så snart den er ledig, Akto!
    Utmerket :-D

Gleder meg stort, alltid gøy å teste nye ting.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Hva med å opprette en tråd om denne subben under høytalere og fortsette diskusjonen der?
    Ettersom diskusjonen nå er såpass omfattende her, tror jeg like godt vi kan fortsette diskusjonen under denne omtalen. Tester bør vi nok ikke ha like mye diskusjoner rundt (mer spørsmål), men under omtaler som dette der "testresultat" ikke er avgitt, tror jeg folk synes det er spennende med litt diskusjon rundt emnet!

Når det er sagt burde jo hele systemet for artikler og tester oppgraderes, men det er en annen sak som vi vil komme tilbake til etterhvert...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er utrolig lesning. At Gorm og Lygren sa at dette var et vanvittig bra kjøp til litt over kr 3000, og at denne subwooferen nok ville yte mer enn de fleste trenger, var tydeligvis som å banne i kirken. Det siste året har SVS fått ekstremt mye skryt, og PB 10-ISD har blitt påstått å være den beste subwooferen under kr 20 000, selv om den bare koster kr 5 200.

La meg få si, jeg har en PB 10-ISD selv, og er meget fornøyd. Men jeg stikker ikke under en stol at den ikke er særlig pen å se på, og at den er dyp gjør den også upraktisk. Jeg har fått plass under et bord.

At noen kinesere klarer å lage en billigere og penere subwoofer, som yter utrolig bra, er vel bare å forvente. Men at den skal være i klasse med SVS, det synes å falle mange tungt for hjertet. :shock:

Det blir spennende å se hva Gorm skriver i sin test i DVD&HJK, men jeg tviler på at subben får karakter 10-11. :wink:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, når overgår den ikke akkurat ytelsene til SVS når det gjelder å spille høyt og dypt. Men siden den koster 2 tusen mindre enn den minste SVS'en, er ytelsen per krone sikkert like god. At den yter godt nok for de fleste er jeg rimelig sikker på, men jeg definerer heller ikke Flageborg, Akto, Roko, Manic, eller meg selv for den sakens skyld, som "folk flest". Til det er vi vel ødelagt av bassnivå som langt overgår det naturlige.

Det er heller ikke jeg som kommer til å teste 99W12 for DVD&Hjemmekino, til det har jeg viklet meg litt for langt inn i denne tråden. :-? Men det er ikke mindre moro å høre at Anders (som utfører og skriver testen) er like positivt overrasket som både Lygren og meg. Han tester den i egen stue, og har ikke hørt den i min hjemmekino.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er forskjell på ytelse i ekkofritt rom (som gjerne er det som oppgis ved spesifikasjoner på en subwoofer) og ytelse i et rom av moderat størrelse, som hjemmekinoen til Gorm. Det er ikke uvanlig å få romforsterkning på over 10 dB ved 20Hz i et vanlig rom, noe som øker ytterligere med lavere frekvens.

Det er forskjell på bassrefleks og lukket kabinett. Ytelsen til B&W-subben er imponerende den, tatt i betraktning at den har lukket kabinett. Det er jo ingen tvil om at en bassrefleksport gir en høyere effektivitet i dybassen, dog påbekostning av en brattere avrulling under portfrekvensen. Det hadde nok betalt seg å gå litt dypere i materien her, Manic Miner, for her sammenligner du epler og appelsiner.
    Roffe, det har hele tiden vært snakk om hva den kan med portene lukket, og HP filteret av, og da er den en lukket sub uansett hvordan du vender og vrir på det, og den oppfører seg selvfølgelig deretter. Og jeg sammenligner dermed epler og epler. Jeg tror du må ha dykket for dypt i materien, og ikke helt fått det ut av øynene

Denne subben er heller ikke tunet så dypt at bassreflexen vil kunne hjelpe det aller minste nede ved 15hz, tvert i mot. Selv med et rør lukket ser det ut som om den går tom for puff! ved 30hz, og den er nok tunet til et sted mellom 30-40hz

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående romforsterkning vil jeg på et generelt grunnlag si at det ikke er noe en skal regne som sikkert, det varierer for mye fra rom til rom. Det beste i mine ører er en sub som spiller flatt, også en BFD, SMS1 eller lignende til å justere frekvensresponsen.

Skulle du ha mye romforsterkning nede i de dypeste frekvensene vil de når du demper de elektrisk bli til gratis headroom, mao, du kan spille høyere. En annen sak er at svært mange foretrekker en svakt stigende kurve pga ørets manglende følsomhet for de laveste frekvensene. Jeg tilhører selv ikke den gruppen, men en mild stigning kan være fint til film også i mine ører.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe, det har hele tiden vært snakk om hva den kan med portene lukket, og HP filteret av, og da er den en lukket sub uansett hvordan du vender og vrir på det, og den oppfører seg selvfølgelig deretter. Og jeg sammenligner dermed epler og epler. Jeg tror du må ha dykket for dypt i materien, og ikke helt fått det ut av øynene

Denne subben er heller ikke tunet så dypt at bassreflexen vil kunne hjelpe det aller minste nede ved 15hz, tvert i mot. Selv med et rør lukket ser det ut som om den går tom for puff! ved 30hz, og den er nok tunet til et sted mellom 30-40hz
    Du hekter deg veldig opp i 15Hz, synes jeg. Jeg er enig i at vi er ganske langt nede i avrullingsområdet der. Jeg nevner 20Hz i det du svarer på. Klart avrullingen varierer, men målingene i testen er gjort med romforsterkning, og vi ser at ved 20Hz varierer nivået med omtrent 8dB avhengig av avstemming. Det er peaker i dette rommet ved ca 34Hz og 63Hz og en dipp ved rundt 70Hz. Disse er konsistente i alle målingene, og jeg tipper disse svarer ganske godt til stående bølge modes i forhold til dimensjonene på rommet (har vært i nevnte rom ved et par anledninger). Det vil si at under 34Hz blir bølgelengdene for lange til å kunne være stående, og man får en ren romforsterkning basert på at bassen i rommet kun formidles som trykkforskjeller. Denne øker ganske forutsigbart med lavere frekvens. Videre ser vi at den lukkede avrullingen ganske forutsigbart gir lavere nivå litt opp i frekvens, mens frekvensavrullingen mot dype frekvenser er slakere, og gir dermed dypbass.

Igjen er det altså viktig å presisere at målingene i testen er i et rom med all den forsterkning og forvrengning det innebærer. Det er sannsynligvis ikke tallene fra B&W, og dermed sammenligner du fortsatt epler og pærer.

"Puffet" ved 32-34 Hz er ganske tydelig et rom-mode, og selv om det er klart at det ruller av under dette, så holder nivået seg ganske bra i dette rommet, og ville sett mye flatere ut uten "puffet". Er enig i at det kan se ut som bassrefleksavstemmingene ligger rundt 30-40Hz, kanskje litt lavere med en port plugget. Jeg er også enig i at man kanskje også bør titte på opplysningene fra produsenten. 22Hz er muligens en naturlig grense for denne subben, men ut fra testens målinger og lyttetesten så har jeg ingen problemer med å se hvorfor man er så imponert over denne subwooferen TIL PRISEN. 22Hz er absolutt godkjent, og enda bedre når vi ser det bekreftet i testene (det er ikke til å stikke under en stol at enkelte produsenter oppgir subwoofer-ytelsen VEL optimistisk, spesielt når det gjelder laveste frekvens i frekvensområdet).

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man koble denne på en NAD218 forsterker? Eller en NAD114? Hva bruker man i tilfelle da får å koble den på?

Har forresten laget en bedre tråd å poste svartet i: http://avforum.no/forum/showthread.p...432#post346432

Newcomer Kalle167 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter god review, vurderer jeg nå denne suben, framfor hva jeg trodde jeg hadde bestemt meg for, nemlig SVS PB-10. Så før jeg evt. tar det store skittet og skifter leir, ønsker jeg å få svar på noen spørsmål.

1. De fysiske målene sier jo noe, men hvordan oppleves forskjellen, virker XTZ mye mindre? Vil den falle bedre i smak hos samboeren min, som er stor tilhenger av WAF?
    XTZ 99 W12 Mål (HxBxD) 50 x 35 x 40 cm
    SVS PB-10 Mål (HxBxD) 48 x 39 x 54 cm

2. Hvordan kobler man den opp fra Sub pre out? velger man en av RCA koblingene, eller må man splitte, og bruke begge?

3. Noen som har erfaringer med pris, bestilling og levering av denne?
    Altså: Hva kommer den totale prisen på ved levering hjem, og hva blir den når hentet på postkontor i Sverige? Hvor lang tid har levering tatt fra bestilling til levering på begge måter? Lsound har jo riktig så rask levering.

4. Og sist og minst; har Fyndbørsen noen sub kabel som er verdt å ta med? Skal bruke SUB Pre Out... Er det andre kabler jeg bør vurdere isteden?

Og til helt sist...
    Jeg har ikke sett noen av dem i levende live. Så om noen i Oslo-området har den ene, den andre eller enda bedre; begge, og kunne tenke seg og demonstrere, ville det vært topp!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du hekter deg veldig opp i 15Hz, synes jeg.
    Igjen er det altså viktig å presisere at målingene i testen er i et rom med all den forsterkning og forvrengning det innebærer. Det er sannsynligvis ikke tallene fra B&W, og dermed sammenligner du fortsatt epler og pærer.
    Når jeg sammenlignet den med B&Wen var det ikke snakk om en sammenligning hvor Gorms målinger var involvert. Jeg brukte den kun som et eksempel på hvor mye effekt, og displacement det skal til for å produsere noe anvendelig nede i de dypeste frekvensene.

Det er ikke jeg som har trukket frem 15hz, det ble gjort av Lygren i testen. Testen bar preg av lite forståelse for hvordan en subwoofer oppfører seg, og også en temmelig uortodoks bruk av uttrykket "kompresjon" . Det jeg hele tiden har forsøkt å få frem er at alle subber uten et høypass filter vil levere frekvensrepons langt ned, uten at det nødvendigvis kan brukes til noe da de ikke kan levere mange nok db der nede.

"Puffet" ved 32-34 Hz er ganske tydelig et rom-mode, og selv om det er klart at det ruller av under dette, så holder nivået seg ganske bra i dette rommet, og ville sett mye flatere ut uten "puffet". Er enig i at det kan se ut som bassrefleksavstemmingene ligger rundt 30-40Hz, kanskje litt lavere med en port plugget. Jeg er også enig i at man kanskje også bør titte på opplysningene fra produsenten. 22Hz er muligens en naturlig grense for denne subben, men ut fra testens målinger og lyttetesten så har jeg ingen problemer med å se hvorfor man er så imponert over denne subwooferen TIL PRISEN. 22Hz er absolutt godkjent, og enda bedre når vi ser det bekreftet i testene (det er ikke til å stikke under en stol at enkelte produsenter oppgir subwoofer-ytelsen VEL optimistisk, spesielt når det gjelder laveste frekvens i frekvensområdet).
    Det er også viktig å få med seg at de 22hz er oppgitt til +/-6db, og i praksis betyr det så godt som alltid -12db.

Subben er sikkert god den, men jeg ville tatt denne testen med en stor klype salt. Det er også kanskje litt uheldig at Avforum selv velger å teste produkter fra XTZ som for meg ser ut til å være forumets hovedsponsor. I mine øyne gir det troverdighetsproblemer, og jeg tror alle parter er bedre tjent med at fremtidige tester gjøres av noen som ikke er involvert med Avforum eller XTZ.

Side 5 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •