Omtale: XTZ 99W12 12" aktiv subwoofer - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 410
    Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Det kan stemme det

Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Og du kan selv sikkert også se at subbens frekvensgang i lukket modus blir gitt mye oppmerksomhet i testen, og selvfølgelig også da siden av leserene. Saken er den at nesten en hver lukket sub uten et høypassfilter vil oppføre seg på denne måten, og avgi et målbart resultat langt nede i frekvensspekteret. Det betyr ikke det samme som at de lave frekvensene kan brukes til så meget, og dermed så vil de av leserene som forventet seg et dypbassmonster bli temmelig skuffet når de mottar subben.
    Ikkje for å dra inn andre subwoofer typer, men eg har en Dali swa 15, den er jo lukka kasse, og den kan gå dypt, men den har ikkje so mange db å rutte med i dei dype frekvensane. Grunnet at det er ei lukka kasse og ikkje ein allverden stor forsterker. (eg blei litt skuffa på den under 25 hz)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe:
    Synes du det var kjipt at noen likte noe annet enn SVS ??? hehe... :razz:

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eg nei

Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Roffe:
    Eg har faktisk lyst på denna XTZ subwooferen sjøl, det er jo eit kupp til prisen.
    Men det er ofte slik som blei sagt med lukka kabinett. Men det er ikkje sikkert det er sånn med denna XTZ sub`n. Uansett so er den veldig bra i forhold til prisen...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe:
    Hæ...? :? Jeg er da virkelig hverken SVS-eier eller en av dem som mener SVS er det eneste saliggjørende.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Såg visst feil!!

Roffe:
    trudde det var til meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hæ...? :? Jeg er da virkelig hverken SVS-eier eller en av dem som mener SVS er det eneste saliggjørende.
    sorry... den var heller ikke ment til deg. Den var til Manic'n... men uansett bare en spøk ... :wink:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er særdeles mange teoretikere som uttaler seg om målingene uten å ha hørt den aktuelle subben, uten å vite noe som helst om selve målingen, og derfor ikke vet noe som helst om opplevelsen av denne subben. At den spiller svært dypt, men skikkelig pondus, er dere derfor bare nødt til å godta. Det er nemlig opplevelsen min, og dere må ha i bakhodet at jeg har hørt det meste av attraktive subber på markedet, i nettopp dette rommet. Alt fra CV, via det meste fra SVS (inkludert monster subben PB12-Ultra/2), til Velodyne DD18. XTC subben imponerte meg voldsomt, og det faktum kan ingen diskutere vekk. Glem alle kommentarene til teoretikerne her folkens, for de uttaler seg om en subwoofer de aldri har hørt.

Det er et uomtvistelig fakta at XTC 99W12 er et veldig godt kjøp. Vi er nå tre stykker som har hørt den, og samtlige er fra seg av begeistring over hva en her får for pengene.
    Dette er ikke noe reklame (for det holder jeg meg for god til), men rett og slett ren og skjær entusiasme over et godt produkt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting er bedre enn det Gorm!

Bra og billige produkter engasjerer folk, slik var det med SVS også, det husker vi alle.

Det er derfor noen av oss spør og graver som vi gjør.

Det er ett par ting som er fantastisk bra, nesten så fysikkens grenser blir tøyet, og som jeg lurer litt på:

- Siden kabinettet er så "lite", og elementet så stort, må man ikke tilføre en del EQ for å kompansere for det. Tenkte da på kompresjon. Velodyne har jo en servofunksjon...?!

-Hvordan er det med støy fra portene?

Mulig det bare er jeg som er dum her...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Igjen, for understreke Gorms tidligere poeng, dette er ingen perfekt subwoofer, men et produkt som tydeligvis leverer varene i stort monn, tatt prisen i betraktning. Du vil garantert finne svakheter, skal du unngå det, må du nesten gjøre som Gorm; kjøpe en 12 og en 18" spisskalibrerte Velodyne subber!

Igjen; jeg gleder meg til å høre andre medlemmers erfaring av subben, jeg tror det er mang en sjel som kan la seg imponere av hva kinesisk produksjon og strømlinjeformet distribusjon klarer å levere om dagen! Vi får bare håpe kinesiske myndigheter ikke faller for fristelsen å revaluere valutaen, da blir det plutselig ikke like moro lenger...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De "teoriene" jeg har nevnt er gospel, fakta og sånn er det bare. En subwoofer fungerer ikke vha magi, men må tvertimot pent innfinne seg med å operere innenfor de rammene som blir fastsatt av fysikkens lover. Når man så går ut i testen og presenterer denne subben som et dybass monster viser det manglende grunnkunnskap, og det gjør det vanskelig for meg å ta testen på alvor.

Mitt poeng har hele tiden vært at denne subben umulig kan være noe dypbass monster, helt enkelt fordi at kabinettet, og forsterkeren er for små. For gods sake, XTZ selv oppgir den til 22hz +/- 6db, noe som langt de aller fleste vet i praksis betyr -12db.

At subben er god tror jeg gjerne, og dens naturlige konkurrent i pris/ytelse tror jeg vil være Velodyne CHT10R, det er en sammenligning jeg gjerne vil se.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: prisrelatert diskusjon passer bedre under "pris -og produktjakt".

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De "teoriene" jeg har nevnt er gospel, fakta og sånn er det bare. En subwoofer fungerer ikke vha magi, men må tvertimot pent innfinne seg med å operere innenfor de rammene som blir fastsatt av fysikkens lover. Når man så går ut i testen og presenterer denne subben som et dybass monster viser det manglende grunnkunnskap, og det gjør det vanskelig for meg å ta testen på alvor.

Mitt poeng har hele tiden vært at denne subben umulig kan være noe dypbass monster, helt enkelt fordi at kabinettet, og forsterkeren er for små. For gods sake, XTZ selv oppgir den til 22hz +/- 6db, noe som langt de aller fleste vet i praksis betyr -12db.
    Det som er vanskelig å ta på alvor i denne tråden er den plagsomt repeterende synsingen din og de merkelig forvrengte teoriene.

Hva XTZ har skrevet er ganske uinteressant når målinger tyder noe annet. Om du mener resultatene strider mot fysikkens lover så får du vise oss hvorfor de gjør det. Hittil har du bare presentert svada.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Det som er vanskelig å ta på alvor i denne tråden er den plagsomt repeterende synsingen din og de merkelig forvrengte teoriene.

Hva XTZ har skrevet er ganske uinteressant når målinger tyder noe annet. Om du mener resultatene strider mot fysikkens lover så får du vise oss hvorfor de gjør det. Hittil har du bare presentert svada.
    Jeg vil anbefale deg å starte med å google hoffmans iron law, den fastsetter prinsippene, og rammene som en subwoofer må arbeide innenfor. Den heter "iron law" nettopp fordi du ikke kan komme deg rundt den på noen måte. Nærmere bestemt så forteller den om forholdet mellom watt, slaglengde, kassestørrelse, og avgitt antall db. Det er ingen grunn til at jeg skal gjengi loven her, du finner den enkelt selv.

Det at du nå bruker den målingen som sannhetsbevis, og da selv om XTZs egne tall forteller en helt annen historie er grunnen for at jeg plager deg, og andre med mine repeterende innlegg.

Du ser en strek som strekker seg ned til 15hz og tenker :Torden&Dunder, denne subben spiller dypt! Jeg ser tallene ved siden av som forteller meg at lydtrykket ved de 15hz var et sted i mellom 76, og 80db. Ved 15hz skal du opp på 90db (ca 4x så høyt) før du i det hele tatt kan registere det. Som jeg tidligere også har nevnt er en SPL måling uten en THD måling rimelig verdiløs da den kun forteller deg at når vi matet denne subben med et 15hz signal avga den 78db. Det betyr ikke det samme som at den avga 15hz ved 78db. Og husk nå at vi snakker om in room målinger som ikke kan sammenlignes med de målingene du finner ellers på internet.

Problemet er så at mennesker som deg som ikke har den bakgrunnskunnskapen som behøves for å tolke disse målingene blir fryktelig imponerte, og bestiller en slik sub trygge på at de vil få oppleve 15 knakende&brakende hz. Når de en gang får høre en sub som kan det vil de komme til å bli fryktelig skuffede, og de vil nok føle seg rimelig lurte av denne testen.

DERFOR skriver jeg disse innleggene.

Det er ingen grunn for at man ikke skal kunne være entusiatiske overfor et produkt, men det bør skje innenfor virkelighetens rammer, og man bør tenke over hvordan det budskapet man sender ut vil bli tolket av den jevne leser, og som vi ser her så kan det gå fryktelig galt.

PS! jeg kan rote frem noen målinger av ennå mindre subber, med mindre forsterker, og element som leverer flere db enn det der nede ved 15hz i en in-room måling, faktisk ser grafene langt mere imponerende ut enn for XTZen.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt innlegg, Manic Miner.

Jeg tror vi trenger nok en sammenlikning, og da fra noen av de mest erfarne brukerne, med noen av de produktene vi gjerne anser som "tilfredsstillende" i dette markedet. Først da vil dette kanskje henge litt mer på greip.

Ikke alle er like gode på å kalibrere en sub, og dette faktum må man ikke underslå når ens valg av SW skal gjøres. Med andre ord, hvordan den oppfører seg mer eller mindre "ut av boksen".

At XTZ gir mer enn forventet i prisklassen er det sikkert ingen stor tvil om, men jeg kunne godt tenke meg å bivåne en ny sammenlikning. Ikke minst for å få vite hvordan faktisk LYDEN er. Hjelper jo ikke om den måles dypt dersom lyden likevel ikke er så troverdig og integrerende som man gjerne ønsker den...

Husk i denne sammenheng diskusjonen omkring SVS sine Plus- og Ultra-modeller. Der er det mer lydkvaliteten som diskuteres enn hvilken frekvensmåling man på det jevne får med disse. Plus til film og musikk - Ultra til musikk og film. Se forskjellen her.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg må si meg enig i at det blir litt mye teori her, uten videre praktisk grunnlag med produktet som faktisk omtales. Målinger kan alltids være litt feil, derfor er det viktig, som Gorm sier, at det faktisk er foretatt en rekke øvrige målinger i dette rommet og at dermed en har fått erfaring med lytting og måling av ulike subwoofere. Dette gir et relativt sammenligningsgrunnlag, der selvsagt også selve lytteerfaringen med subwooferen er vel så viktig som disse målingene.

Manic Miner; hvis du har mulighet, kan du få låne subwooferen en periode, så kan du selv teste den? Du har jo også et par SVS'er å sammenligne direkte mot, så får vi erfaringer med produktet fra flere hold, ingenting er jo bedre enn det! Du får sende en PM hvis det er interessant (kan ta litt tid før den er ledig, dog).

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har vel teori med dette å gjøre, er vel den praksise opplevelsen som teller.. Og den er det jo fortsatt bare 3 stk som sitter med her . Jeg vil iallefall anbefale kamerater å sjekke ut denne tassen, mye pga at den er i "normal" størrelse.

Etter å ha lest Gorm sin mening om den, så tror jeg den er skikkelig SNAX. Holder meg til de som har testet den i praksis jeg, og ikke i teori .

EDIT: dette passer ikke under denne omtalen.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...Manic Miner; hvis du har mulighet, kan du få låne subwooferen en periode, så kan du selv teste den? Du har jo også et par SVS'er å sammenligne direkte mot, så får vi erfaringer med produktet fra flere hold, ingenting er jo bedre enn det! Du får sende en PM hvis det er interessant (kan ta litt tid før den er ledig, dog).
    Manic bor vel fortsatt i Danmark, så dette kan jo bli et problem... :-?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ---
    Hvis du tror at du kan motbevise målingen med Hoffmans iron law, tror jeg heller det er du som må google litt (mye og lenge).

Det er en gammel formel som kan si noe om hvor høyt man teoretisk sett kan spille i en slik kasse ved en gitt effekt og frekvens. At du igjen hoster opp svada istedenfor å sette opp noe regnestykke tyder vel nettopp på at du ikke har skjønt sammenhengen.

12" ser rimelig solid ut, av erfaring vil jeg gjette at den har voicecoil-overhang på rundt 12mm. Med membranareal på 500 cm^2 blir displacment på 1,2 liter p-p som betyr at den kan flytte nok luft i lukket modus til å produsere 85dB ved 15hz i et ekkofritt rom uten å redusere lengden med spoletråd i gapet. Noe som vil tilsi at forvrengningen mest sannsynlig er under 10%.

Hvor du hadde tenkt til å bruke Hoffmans lov vet jeg ikke, men det er muligens for å bevise at 12" ikke klarer å bruke opp slaglengden sin i den "lille kassa" med "bare" 300 watt. Det gidder jeg ikke engang regne på for det er nok under 100 watt som trengs for å bruke opp slaglengden ved 15hz. Om du absolutt ikke kan forstå dette kan jeg vise det når jeg har bedre tid.

Så vil du sikkert hevde at 85dB er for lite til å være merkbart. Det er mulig, men legger man til 15dB for romforsterkning så har man 100dB. Ca 6dB for halfspace og 9dB for pressuremode er ikke unormalt ved 15hz i normale rom.

Så må du gjerne komme med alle mulige argumenter om at romforsterkning ikke bør taes med eller at selv 100dB er lite. Men folk flest sitter faktisk i et rom og synes at 100dB ved 15hz er ganske imponerende.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoppass, jeg har ikke forsøkt å motbevise målingen, jeg har sagt at målte 78db ved 15hz, uten hensyn til THD er fullstendigt verdiløse. Jeg kan ikke se hvordan man skal kunne være uenig i det? Det er litt som å måle at en bil har en toppfart på 160 km/t i 3 gir ved turtallssperra, også ta utvekslingsforholdet, og max turtall for motoren og på den måten beregne den absolutte toppfarten i 5 gir.

Det er ikke noe å motbevise fordi det finnes ikke noe bevis, eller indikasjon på at denne subben skal kunne levere 15hz ved et nivå som gir mening.

Så "mine" teorier holder ikke, de er for gamle? Akkurat som tyngdeloven som kanskje også burde utgå på dato snart men dine som kun tar en anntatt slaglengde, og helt fjerner hensynet til kassestørrelse er god fisk

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det verdiløst? Fordi du ikke forstår hva som gir forvrengning i en subwoofer?

Problemet med "dine" teorier er at du tolker ting feil og forenkler. Hoffmans lov gjelder enda (med noen unntak), men den kan på ingen måte bevise at denne subben ikke kan levere et greit trøkk ned under 20hz.

Kassestørrelsen er selvsagt en del av hvor mye en sub kan levere, men det som bestemmer maks lydtrykk i en lukket kasse er i bunn og grunn slaglengden. Den muligheten kassen har til å innvirke på maks lydtrykk er at kassen er så liten at man ikke har nok effekt til å oppnå full slaglengde. Om du virkelig tror at dette er tilfelle med denne subben har du nok mye du må lære.

Side 4 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •