Omtale: XTZ 99W12 12" aktiv subwoofer - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 410
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    .............Hva var det du egentlig ville få frem,ved den sammenligningen du gjorde?
    Når man leser leverandørenes oppgitte spesifikasjoner, så skal de produktene jeg listet opp.............vise i praksis at de YTER(performance) like bra/mye, enten jeg velger musikk eller film, OG har kjørt en optimal kalibrering av hver SUB i rommet det skal spilles i............?!

Og da er den teoretiske konklusjonen at jeg får MEST for pengene ved å velge en av de andre, dvs. den med lavest pris - Penger spart er penger tjent........:wink:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en billig sak, ferdig hit til Norge så kommer den på ca 3900,- ferdig med alt.

Det hadde vært gøy å testet den, for tester på denne er ikke lett å finne. Ikke skikkelige i alle fall. Men sier Gorm den er bra, så tviler jeg ikke på det. XTZ, eller Tonewinner som det opprinnelige navnet er, finner man ikke mye om. Jeg vil tro ett gruppekjøp fra www.alibaba.com vil kunne gi utrolige lave priser, men da kommer subben uten balansert innganger og pianolakk. Det er nok forbeholdt skandinavia

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    xtz 99 w12 - Frekvensomfång 22-180 Hz +/- 6 dB kr. 3200,-
    Mistenker at denne spesifikasjonen er kopiert fra 10 tommeren, for den spiller jo langt lavere. Se bare på frekvensresponsen i Lygrens første post. Den spilte jo fint ned til 15 hertz, og det på nivå langt høyere enn ved selve målingen.

Bare så det er sagt, det er ikke min mening å "hype" denne subben. Jeg blir bare veldig entusiastisk hver gang jeg opplever at forholdet ytelse/pris ikke henger sammen (i hvert fall når produkter fremstår så billig). Jeg kjenner igjen følelsen fra da jeg for første gang hørte SVS. :grin:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Når man leser leverandørenes oppgitte spesifikasjoner, så skal de produktene jeg listet opp.............vise i praksis at de YTER(performance) like bra/mye, enten jeg velger musikk eller film, OG har kjørt en optimal kalibrering av hver SUB i rommet det skal spilles i............?!

Og da er den teoretiske konklusjonen at jeg får MEST for pengene ved å velge en av de andre, dvs. den med lavest pris - Penger spart er penger tjent........:wink:
    GALE 3090W Subwoofer - Frekvensgang: 20-150 Hz - kr. 2698,-
    Focal JMLab Sub Utopia BE - Frekvensgang 20-160 Hz +/- 3 dB kr. 41136,-

Begge disse går ned til 20Hz,hvis man leser leverandørenes oppgitte spesifikasjone.Da skal de i følge din konklusjon,teoretisk yte det samme i praksis. :???:

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har denne subwooferen i osloområdet? Har lenge vært på jakt etter noen DIY elementer ,men hvis jeg blir overbevist over denne subwooferen så kanskje det blir 1 eller 2slike?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt utrolig hva som går an, går den virkelig ned til 15hz -3db????? Hvordan målte pb-10 i samme rom?

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg ble frista til å bytte ut min Yamaha YST-SW315 (oppgitt 20-160hz). Da burde de laveste frekvensene få seg et skikkelig løft. Har ikke måleutstyr men jeg synes ikke Yamahaen gir noe særlig trykk på den dypeste bassen, så jeg vil tro ut ifra anmeldelsen at XTZ gjør en vesentlig bedre jobb...

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig fristende ut denne! Spesiellt siden jeg har tenkt å kjøpe en PB10 neste uke.. Men finnes den i annen farge enn pianolakk? Hvis ikke må jeg kjøpe PB10..

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På hjemmesiden til XTC ser det ut til at den kun leveres i pianolakk, men uansett, PB10 er jo også en enormt god subwoofer. Skal du velge mellom disse to så vinner du jo uansett. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp tenkte bare muligheten for å spare noen kroner i kjøpeprosessen. Da er det avklart, SVS here i come!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Mistenker at denne spesifikasjonen er kopiert fra 10 tommeren, for den spiller jo langt lavere. Se bare på frekvensresponsen i Lygrens første post. Den spilte jo fint ned til 15 hertz, og det på nivå langt høyere enn ved selve målingen.
    Det står på produsentens hjemmeside, og er for den aktuelle subben. Hvor mye kan romforsterkningen ha påvirket resultatet under 22 Hz? Kan ikke se at det er opplyst noen steder.

22-180 Hz +/- 6 dB. Vil ikke det si at man har konstruert en sub hvor du kan oppleve ett avvik på 12 dB?
    Hva blir avviket fra 15-180 Hz målt utendørs da?
    Hvilket lydtrykk oppnådde dere ved 20 Hz og nedover?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Leveringstid fra Fyndbørsen

Godt det er noen som ser at det kan finnes andre gode produker gjennom SVS tåka..

Selv har jeg nettopp skaffet meg en Jamo E 7sub som spiller relativt bra men denne testen gjorde meg meget interessert. Har enda en 10 dager av åpent kjøp så nå lurer jeg på om jeg kanskje skal handle og returnere den jeg har.

Noen som vet leveringstid fra Fyndbørsen. F... synd at det koster så mye å få den til Norge. Hvis jeg ikke er fornøyd har jeg 3 uke returrett men da må jeg vel betale frakt begge veier.....

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    22-180 Hz +/- 6 dB. Vil ikke det si at man har konstruert en sub hvor du kan oppleve ett avvik på 12 dB?
    Hva blir avviket fra 15-180 Hz målt utendørs da?
    Hvilket lydtrykk oppnådde dere ved 20 Hz og nedover?
    Jeg har ikke sett noen målinger utendørs på denne subben akto, men hvis du titter på testen vi gjorde på 8 forskjellige subwoofere en tid tilbake, så ser du at responsen ned til 15hz ikke har noe med rommet å gjøre. Vi testet da flere andre subber (med vesentlig bedre spec) som ikke hadde særlig målbar respons under 20hz. PB10 for eksempel, spilte ikke like dypt i samme rom, målt ved det jeg definerer som "normalt" lyttevolum.

Når det gjelder avviket opp mot 180hz så er det irrelevant for meg i hvert fall, for de aller fleste deler vel ved 80hz eller lavere.

Når det gjelder lydtrykk mellom 15 og 20 hz så spilte den i hvert fall til det nivået jeg betegner som usunt, og da tror jeg det holder for de fleste. Man kjøper ikke en sub til 3 tusen kroner, og tror en kan drive "demolition" med den. Da må en grave vesentlig dypere i lommeboken.

Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer shaolin99 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uffda... Og jeg som allerede hadde bestemt meg for en SVS PB-10ISD, og bare venter på å få vite årets lønnsøkning før kjøpet Etter å ha lest denne tråden ble jeg jammen usikker.

Det ser ut til at XTZ er en aktuell kandidat til å erstatte SVS subben ettersom den koster en del mindre.. Jeg bor i Bergen så det er uaktuellt for meg å hente en XTZ i Sverige. Basert på akto sitt estimat vil det koste ca 3900 å få denne subben til Bergen, mens SVS'en kommer vel på rundt 5600 med frakt. Det blir altså en prisforskjell på intet mindre enn 1700 kr.. En annseelig sum, men det er helt klart verdt de ekstra 1700 om PB-10ISD leverer varene bedre en det XTZ gjør. Mitt problem er at jeg ikke har mulighet til å prøve noen av dem og baserer min avgjørelse utelukkende på tråder som er postet på dette forumet ;-)

Jeg trenger hovedsakelig en sub til musikk (hører en god del på rock og techno). Er kanskje XTZ det beste valget da med tanke på prisforskjellen??

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange kommentarer her. Det er EN ting jeg synes ikke er så godt belyst i forholdet til SVS PB-10ISD, og det er tilkoblingene (der er jo SVSen svært spartansk utstyrt). For meg ser XTZ-subben ut som et opplagt valg for dem som faktisk kjører uten surroundprosessor. Den har jo solide høyttalerterminaler. Artig også at den har en balansert inngang, noe som er en fordel ved lange signalkabelstrekk parallelt med uskjermet nettkabel. Denne subben er såvidt jeg kan skjønne et opplagt valg for dem som f.eks. ønsker å kjøre stereolyd med subwoofer. Hadde vært moro å teste denne i et stereooppsett sammen med et par gode stativhøyttalere som ruller av ved f.eks. 60-80Hz. Vil tro at det spesielt kunne fungere særdeles godt i et rom der det er plasseringsproblemer med gulvstående høyttalere i stereo.

Hva mener dere lygren og Gorm? Er dette en sub som vil kunne fylle ut bassvake høyttalere i et stereooppsett hovedsaklig beregnet på musikk? Det eneste som evt. mangler da er et passivt høypassfilter for satellittene...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har skrevet tidligere tror jeg de 15hz er 0 verdt. En ting er at de er målt ved et nivå som ligger under det som behøves for at de i det hele tatt skal kunne registeres. En helt annen er at ingen vet om det er 15hz som måles, eller om det er feks 30, eller ennå værre 37.5hz.

Dette skyldes et lite fenomen som heter THD, og med mindre man kjenner THD kan ikke en frekvensmåling alene brukes som et sannhetsvitne. Det som skjer er at om en sub forvrenger mye så vil den avgi harmonisk forvrengning, således at når den blir tilsendt et 15hz signal så vil den også avgi lyd ved feks 30hz som er en 2nd harmonic, eller feks 37.5 som er en 3rd harmonic. Som mange sikkert har sett kan forvrengningen hos enkelte subber overstige 100%, det vil si det samme som at de harmoniske signalene overstiger det tilførte signalet i avgitt lydstyrke.

Det er ikke alle som oppfatter forvrengning som noe dårligt, når subben avgir lyd ved flere frekvenser samtidig vil mange oppfatte lyden som kraftigere, og mere fyldig. En lydeffekt i filmer som utnytter dette er feks flammer, slik som The Torch i Fantastic Four, når han lyser opp himmelen strekker LFE signalet seg fra 20, og opp til 80hz.

PS! jeg vet ennå ikke om jeg har fått jobben, man skal igjenom 3x2 timer lange intervjuer før man eventuelt har passert nåleøyet. Jeg begynner også sånn smått å vurdere om jeg skulle søke meg en bijobb som lyd&bilde tester.......

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du har misforstått litt, Manic Miner. Greit nok at det kan være en viss grad av THD ute og går. Og som du ganske riktig påpeker, så vil denne forvrengningen komme ved frekvenser som er et heltall antall grunnfrekvensen. Men ved MLS-måling, som jeg antar benyttet av Velodyne-systemet, så eksiteres alle frekvenser samtidig og måles. Det benyttes deretter antakelig en fourier-transform for å finne nivået på lydsignalet som måles ved ulike frekvenser. Dermed gjengir målingen faktisk korrekt frekvensrespons, fordi den måler lydresponsen i rommet. Det den måler ved 15Hz er altså definitivt den mengden av 15Hz lyd som gjengis i rommet, og eventuell THD av denne vil gjøre utslag på de delene av kurven som utgjør frekvensen for forvrengningen.
    Altså: THD fra 15Hz vil gjøre utslag ved 30Hz, 45Hz etc. på kurven. Evt. THD som måles ved 15Hz vil måtte komme fra enda lavere frekvenser (7,5Hz eller lavere), noe som vel er lite sannsynlig.

PS. Er usikker på hvordan du kommer fram til 37,5Hz som tredjeharmonisk. Mente at denne skulle inntreffe ved 45Hz, men det er ikke vesentlig i sammenhengen. Poenget mitt er at komponenter av harmonisk forvrengning måles ved den frekvensen de utgjør, ikke som et utslag på grunnfrekvensen. Dette blir annerledes ved manuelle kurver målt med lydtrykksmåler, men altså ikke ved MLS-målinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, når det er sagt så vil jeg si at utifra bilder av elementet, og det at den er bygget i 25mm MDF nok er en av de beste subbene i dens prisklasse, i alle fall på papiret.

Utifra det jeg kan se vil jeg påstå at dens naturlige konkurrenter vil være CV CLSC 15, og 12. Audio Pro Sub Focus, og B1.36, men den jeg tror den burde måles opp i mot er Velodyne CHT10R. I Sverige koster den 400SEK mer enn XTZen, men da medfølger det også en fjernbetjening.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg tror du har misforstått litt, Manic Miner. Greit nok at det kan være en viss grad av THD ute og går. Og som du ganske riktig påpeker, så vil denne forvrengningen komme ved frekvenser som er et heltall antall grunnfrekvensen. Men ved MLS-måling, som jeg antar benyttet av Velodyne-systemet, så eksiteres alle frekvenser samtidig og måles. Det benyttes deretter antakelig en fourier-transform for å finne nivået på lydsignalet som måles ved ulike frekvenser. Dermed gjengir målingen faktisk korrekt frekvensrespons, fordi den måler lydresponsen i rommet. Det den måler ved 15Hz er altså definitivt den mengden av 15Hz lyd som gjengis i rommet, og eventuell THD av denne vil gjøre utslag på de delene av kurven som utgjør frekvensen for forvrengningen.
    Altså: THD fra 15Hz vil gjøre utslag ved 30Hz, 45Hz etc. på kurven. Evt. THD som måles ved 15Hz vil måtte komme fra enda lavere frekvenser (7,5Hz eller lavere), noe som vel er lite sannsynlig.
    Det skal jeg ikke svare skråsikkert på, men jeg har prøvd Velos system, og det måler vha et sweep, og dermed kan den meget godt være at den ikke kan skille mellom forvrengning, og et rent signal om den bare måler rent lydtrykk ved et gitt tidspunkt. Det kan du enkelt teste ved å avspille et signal fra en annen kilde under målingen, og se hvordan det påvirker resultatet.

Uansett, som jeg også sier er det målte lydtrykket ved 15hz for lavt til at det er anvendeligt, og kunne det høres under testen, så er det 101% sikkert at det var forvrengning de hørte.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du kan selv sikkert også se at subbens frekvensgang i lukket modus blir gitt mye oppmerksomhet i testen, og selvfølgelig også da siden av leserene. Saken er den at nesten en hver lukket sub uten et høypassfilter vil oppføre seg på denne måten, og avgi et målbart resultat langt nede i frekvensspekteret. Det betyr ikke det samme som at de lave frekvensene kan brukes til så meget, og dermed så vil de av leserene som forventet seg et dypbassmonster bli temmelig skuffet når de mottar subben.

Side 3 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •