Omtale: XTZ 99W12 12" aktiv subwoofer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 410
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    En ren måling av frekvensgang ved et relativt lavt lydnivå som Velodynes romkorreksjon bruker kan være misvisende da det nettopp ikke tar hensyn til forvrengning, og nivået er for lavt til at eventuell kompresjon vil kunne vise seg. Når det er sagt, så er det bedre enn ingenting
    eeeeh, nå setter ikke Velodyne's romkorreksjon volumet. Det gjør man med volumkontrollen på receiver/forforsterker. Korreksjons-systemet sender bare et linjesignal. Med andre ord, jeg kan gjøre målingen på 110 db om jeg ønsker. Det er imidlertid helt uinteressant, for det er frekvensresponsen ved normalt lyttevolum man ønsker å finne. Hvordan kurven ser ut under, og over dette, er for meg revne likegyldig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man anser 80-87db som normalt lyttevolum, så ok. Jeg bor i leilighet, og spiller derfor ved et moderat volum, men likevel så har jeg peaker rundt om 105db i de heftigste scenene.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    ................Med andre ord, jeg kan gjøre målingen på 110 db om jeg ønsker. Det er imidlertid helt uinteressant, for det er frekvensresponsen ved normalt lyttevolum man ønsker å finne. .......
    Dette ser jo utrolig lekkert ut, prisen sier meg at denne hadde jeg kjøpt 2 av uten å blunke, meeeeeeeeen.........

Men når det er sagt, så må en litt dypere inn på detaljene - for å kunne vurdere hva som er realitetene i produktet - og da forventer jeg ikke slike "kommentarer" som nevnt over, men en "analyse" som er mer i tråd med denne linken
    "In-Room Frequency Response Measurements":
    http://www.hometheaterhifi.com/volum...r-10-2004.html

Så langt jeg kan se tidligere i tråden er flere av de samme punkter etterlyst, men det tyder vel på at dette produktet "trigger" responsen hos flere........

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den målingen det er referert til ble gjort i stereo, altså med musikkavspilling i fokus. Det er da det er viktig at subben er lineær. Til film, og spesielt slike scener som du refererer til, er ikke akkurat lineæritet noe tema. :wink:

Uansett, la ikke denne tråden gli ut i diskusjon angående frekvensmåling. Dette handler om en subwoofer til knappe 3 tusen, så ikke analyser dere ihjel her. Vi snakker tross alt om den subben på markedet som antakelig vis yter best i forhold til pris. På dette prisnivået leter man ikke med lupe etter mulige feil, som om det var snakk om virkelig dyr high-end. :-P
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Dette ser jo utrolig lekkert ut, prisen sier meg at denne hadde jeg kjøpt 2 av uten å blunke, meeeeeeeeen.........

Men når det er sagt, så må en litt dypere inn på detaljene - for å kunne vurdere hva som er realitetene i produktet - og da forventer jeg ikke slike "kommentarer" som nevnt over, men en "analyse" som er mer i tråd med denne linken
    "In-Room Frequency Response Measurements":
    http://www.hometheaterhifi.com/volum...r-10-2004.html

Så langt jeg kan se tidligere i tråden er flere av de samme punkter etterlyst, men det tyder vel på at dette produktet "trigger" responsen hos flere........
    Lygren hadde begrenset tid til testing her Flageborg, og det er faktisk grenser for hvor dyptpløyende analyse en gjør av en subwoofer til 3 tusen. Jeg skjønner heller ikke den enorme interessen etter dyptpløyende testing av denne subben heller. Det har aldri vært noe tema etter at jeg har testet SVS'er?
    En ting kan jeg love deg, og det er at XTZ subben fremsto som et langt bedre valg i min hjemmekino enn det PB10 gjorde, og spesielt hvis musikken står i sentrum. Når den da i tillegg er 40 prosent billigere, bedre utstyrt og langt penere, da er det ikke mye å klage på. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Husk at dette kun er en omtale, og i tillegg utført på AVforum, ikke et AV-magasin med strengere journalistiske kriterier. Her er det helt åpent for videre testing og innspill, og jeg er spent på hvilke erfaringer forumets øvrige eksperter på feltet vil ha når/hvis dere fristes til å avse noen tusenlapper, jeg mener å tro at det vil kunne være vel investerte penger!

I forhold til å måle forvregning høres det spennende ut, men jeg antar en da vil måtte kjøpe inn langt mer avansert måleutstyr? Det beste er jo selvsagt å kunne faktisk måle så mange av produktets egenskaper på en måte som gjør det mulig å enklere sammenligne ulike produkter innen samme kategori. Jeg har opprettet en egen tråd for nettopp dette emnet i forhold til videomålinger, men det er helt klart et tema vi også bør diskutere på audiosiden. Det blir alt for mye subjektive betraktninger i tester og omtaler rundt omkring, og selv om det alltid vil være noe subjektivitet i omtaler bør en etter mitt syn søke etter å alltid øke objektiviteten i så stor grad som mulig, og da er nettopp høykvalitets målinger viktig for validiteten.

Det er altså ingen tvil om at ting kan/bør/vil? måles mer nøyaktig i tiden fremover, men i denne omtalen tror jeg vi får forholde oss til faktiske nye erfaringer med produktet i diskusjonen framover, eventuelt målinger i andre typer rom hvis det har noe for seg...

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir nå litt frista til å bestille en eller to stk jeg da... :grin:

Kanskje lurt å begynne med en, og finne ut om den "duger" først.

Vil to stk fylle et rom på 30kvm med bra trøkk, spessielt med tanke på film?

Hadde egentlig en plan om PB12-pluss, men det er jo enda nesten 4000,- opp i pris(i forhold til to stk).
    Er vel vanskelig å si hvordan to slike vil duge i forhold til en PB12-pluss kanskje?
    Eller var det mest sammenlignet med PB10, og at de ikke er i nærheten av PB12?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Tror ikke vi bør forvente alt for mange kommentarer og innspill utover de Gorm generøst har formidlet (samt ikke minst lånt ut testutstyr/testerom osv. for at AVforum skal kunne få testet produktet), husk at produktet vil kunne være gjenstand for testing i DVD&Hjemmekino, og da må i det minste noen kommentarer spares til denne.

Sammenlignet med PB12-pluss vil jeg anta at XTZen sliter, i det minste med tanke på ren effekt, her er jo kassevolum noe ganske annet og ikke minst prisen på et helt annet nivå... Hvor vidt 2 stk XTZ'er vil gi et bedre resultat enn 1 stk PB12-pluss i ditt rom vil nok rett og slett måtte testes, du får ringe Flageborg å høre om han kan ta turen med en SVS hvis du skulle finne på å bestille et par XTZer!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FallenA
    Helt klart spennende ;-)
    Vurderer å bytte CV i en SVS PB10, men kanskje 2 XTZ til nesten samme pris gjør susen?! Rommet mitt er jo bare 9m2 så jeg vil vel kanskje rive huset med 2 stk ;-)

Jeg tenker nå i samme baner og følger spent med på omtaler og innlegg om denne sub'en. 2 XTZ kan være interessant for meg heller enn 1 SVS PB-10 ISD, men jeg er jo kjent for å bytte mening oftere enn underbukser.

PS: For å fjerne enhver tvil om temaet; så skifter jeg underbukser daglig!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er som alle andre: Jeg vil ha mest mulig for minst mulig penger :grin:

XTZ er liten(plasseringsvennlig), pen(pianolakk) og billig(passer alle lommebøker). Akkurat sånn vi EGENTLIG liker det, da gjenstår YTELSEN(performance).

Men jeg har googlet litt for å finne ut hva andre eksperter har å skrive om denne SUB'n. Jeg finner ingenting.........om XTZ-sub'er overhodet. Det må være noen som har testet XTZ-sub'er............et eller annet sted?

Kan noen hjelpe meg med link?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Lygren, dette var et interessant funn.
    Har du noen formening om hvordan denne er i forhold til Sonys WX900?
    Det er eneste sub-en jeg har referanse mot, og har egentlig hatt den i kikkerten lenge.
    Men hvis det er slik at XTZ er i "nabolaget" til WX900, så er det jo ikke spørsmål engang.

Har du noen formening vedrørende XTZ vs WX900?
    (Ikke nødvendigvis versus, men likheter og forskjeller).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg har dessverre ikke noen erfaring med XV900 annet enn fra ulike demorom, og kan derfor ikke hjelpe deg i å sammeligne... Som nevnt hadde det vært spennende om en av forumets subwoofer-eksperter med bredere erfaring hadde fått fatt på en av disse, direkte sammenligning mot både SVS, Sony, Yamaha eller øvrige mer etablerte aktører kunne jo vært veldig interessant.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan sammenligne forskjellige SUB'er basert på YTELSE(performance)?
    Etter å ha "sørfet" litt på nettet har jeg funnet ut at disse produktene har tilnærmet lik ytelse, basert på leverandørenes web-info:

xtz 99 w12 - Frekvensomfång 22-180 Hz +/- 6 dB kr. 3200,-
    B&W ASW300 Subwoofer - Frekvensgang: 23-140 Hz (-6dB) - kr. 3698,-
    GALE 3090W Subwoofer - Frekvensgang: 20-150 Hz - kr. 2698,-

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...
    Kan noen hjelpe meg med link?
    http://www.minhembio.com/forum/index...owtopic=106110
    http://www.minhembio.com/forum/lofiv...hp/t44532.html
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/bergern (nederst er en kommentar)

Ikke mye å finne, men jeg er fremdeles spent på denne.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke unormalt at denne subben er brandet om i sverige eller kina og selges i asia under et annet navn da...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen.

Fant dette i linken over, og siden jeg vet at de fleste heller leser teksten her.............enn å prøve linken :wink: så kommer teksten om 2 svensker's erfaringer her:

Eier 1:

"ØHar nu haft XTZ 99 W12 i 3 veckor. Nu efter ca 60h börjar både ljudet och intrycken att sätta sig. Har sedan tidigare högtalarna XTZ 99 WMT, och har tidigare haft 2 st XTZ 99 W 2005 som jag aldrig blev nöjd med (var omöjligt att få dessa basar att spela ihop med WMTerna).

Lådan är mycket stabil i 25mm MDF och internt stagad i höjd, bredd och djupled. Både högtalarelement och förstärkare är förankrade i kabinettet med 6-kantsskruvar (har inte kunnat kolla om skruvarna sitter fast med muttrar på insidan, men det känns troligt). Finishen är god i blank pianolack, men försänkningarna till basreflexrören är inte helt bra. Lådan står på 4 stabila gummifötter av industrityp. Har provat med att spela mycket högt vilket endast har resulterat i försumbara vibrationer i kabinettet. Grymt bra låda!

Förstärkaren är stor och tung och ska enligt XTZ vara utrustad med ringkärnetrafo samt ordentliga "lytar". Förstärkaren verkar vara mycket välgjord, men jag hade problem med att det i början fanns ett metalliskt rassel i en av WBT kontakterna. Efter att ha bytt plats på två av WBT kontakterna så slutade rasslet.

Lyssningsintrycket direkt ur kartong var inget vidare. Ljudet var kort och stötigt utan följsamhet. Det saknades djupbas och det var dålig detaljrikedom i basen. Vad har man nu köpt för sk-t?

Nu efter ca 60h har ljudet börjat stabilisera sig men det kan troligtvis bli ännu lite bättre. Ljudet har nu en helt annan karaktär än i början. Djupbasen och punchigheten har kommit fram. Högtalaren har även blivit mer "svulstig" vilket gjort att jag varit tvungen att stoppa i en eller två baspluggar för att få ett rent, följsamt samt detaljerat ljud.
    Lyssnar jag på basen helt utan pluggar så låter det ganska orent. Om jag ska försöka förklara hur det låter så är den bästa förklaringen att det låter som två basar som spelar lite i otakt (resonans mellan de två lika avstämda basreflexportarna?). Direkt när jag stoppar i en plugg så försvinner detta.

Ljudkaraktären med en eller två pluggar skiljer sig en hel del åt. För att göra en jämförelse med några andra högtalare så är skillnaden mellan en och två pluggar ungefär som att jämföra en Audiovector Mi3 Signature med en Mi3 Avantgarde (observera den relativa jämförelsen, vill dock inte göra en absolut jämförelse då jag inte har lyssnat på Audiovector och XTZ i samma lyssningsrum).
    Ljudet med en plugg har en punchig bas med mycket attack, men har nackdelen av att samtidigt vara mer stötig (mindre följsam) och ha en mer okontrollerad bas samt att man förlorar i renhet. Denna inställning passar enligt mig in för party eller filmlyssning.
    Ljudet med två pluggar blir tightare och stramare med bättre följsamhet och renhet. Detta läge föredrar jag vid vanlig musiklyssning.

Den bästa inställningen på WMTerna enligt mig är att använda en basplugg samt köra i fullregisterläge. Har provat att köra med HP-filtret inkopplat men uppfattar då ljudet som tunt och fattigt i nedre mellanregistret. Har gjort närfältsmätningar med WMT med och utan HP-filtret. Döm om min förvåning då jag mäter upp en –3dB punkt på 233Hz i stället för 120Hz som står angivet i manualen. Har pratat med Fyndbörsen om detta men har inte fått något bra svar ännu, endast en bekräftelse på att de inte rekommenderar att köra med HP-filtret inkopplat.

Slutligt omdöme med W12 med två pluggar samt WMT med en basplugg i fullregisterläge. Jag tycker att man får bra mycket ljud för pengarna och uppfattar W12an som en bra bas ihop med WMTerna. Denna kombination når långt men tyvärr inte riktigt ända fram. Den största bristen ligger i att WMTerna även i fullregisterläget saknar fyllighet och transparents i nedre mellanregistret (under ca 300Hz). WMTerna är helt grymma på att återge kvinnoröster på ett naturligt sätt, men de tappar en hel del vid lägre frekvenser. W12 låter bra bara man inte vrider upp delningen för mycket (fungerar bra upp till 80-100Hz ).

En rekommendation till XTZ är att ta fram ett HP-filter som skär WMTerna vid ca 300Hz samt att ta fram en ny Hi-Fi bas som klarar av att spela upp till 300Hz med full prestanda."

Hälsningar
    Fredrik

Eier 2:

"ØHär kommer mer info om 99W12

Denna subwoofer är en liten best!
    Den spelar med både djup och kontroll och jag hör nya detaljer i basen på mina gamla favoritskivor,detta är mycket kul med nya hifi prylar som gör att det är kul att lyssna på sina sönderspelade skivor igen och samtidigt ett gott betyg.
    Kan inte klaga på något för bättre bas har jag ej haft innan,det tog lite tid att få perfekt inställning men kör nu med 1 plugg och HP filtret inkopplat.

Har lånat en Ace bass2 och testat och denna känns som en "leksak" i jämförelse.
    Jämför man ljudtryck så är det som natt och dag,Ace bass2 verkar klen när man jämför med 99 W12 och kroknar mycket fort trots att den skall ha hög effekt.
    Tycker dock AceBass2 låter bra men tycker den känns lite dryg och okontrollerad så när man skiftar över till 99 W12 så får man det som man vill ha det med pondus och fasthet men samtidigt detaljerad och även med ordentligt djup.

Jag satt och lyssnade på lite Dance/techno igår och det var mycket bra tryck med fin definition på basen. Det var inga problem med integrationen med mina högtalare W2MT.Riktigt kul och lyssna även på tät musik.

Hur är det med film då?

Såg lite från Starwars häromdan och kan säga det att jag satt och flinade inombords . Trycket är mycket bra och var tvungen att sänk volymen 2-3 gånger då det nästan vart lite för mycket bas ,på ett bra sätt dock.
    Tycker även på orealistiska filmdjupbas att den alldig tappar kontrollen utan basen bara finns där just som den ska.

Lossade elementet och kollade och det var ingen besvikelse,tungt som bly med stor magnet och gjuten korg och ser mycket dyrt ut.
    Såg även att lådan är stagad i både bredd,höjd och djup och tjock MDF.Även förstärkaren så bra ut på insidan.

Jag är väldigt nöjd med denna bas.
    Tycker det är ett klipp till detta pris.

MVH

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig:
    http://www.xtz.se/produkter/xtz_99w10_pres.html
    http://www.xtz.se/produkter/xtz_99w12_pres.html

Ser ut som om de har samme frekvensrespons.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så voldsomt vanskelig å bygge en sub som går dypt, problemet kommer når man skal bygge en sub som kan klare det uten å gå i kompresjon.

For hver oktav du går ned skal elementet slå 4x lengre for å kunne levere like mange db. Så lang slaglengde er en stor fordel. Det er også viktig å ha et stort kabinet så man ikke behøver å booste i bunnen av frekvensspekteret. Hver gang du booster med 3db halverer du effekten fra forsterkeren. En liten, lukket sub faller typisk med 12db pr oktav, så det sier seg selv at om den er avstemt til feks 80hz, og dermed er 24db nede ved 20hz er det ikke mange watt tilbake. Det er en av grunnene for kompresjon.

Noe annet med et stort kabinett er at det gir muligheten for lange rør, som da kan avstemmes dypt. Dermed får subben mest drahjelp nede i det dype hvor den også behøver det mest.

At XTZen er god til prisen tror jeg helt sikkert er mulig, men at den kan levere særlig mange db nede i det dype anser jeg som lite trolig da den skal klare det uten hjelp av lange porter, et stort kabinett, eller 1000vis av watt, slaglengden er ukjent.

Når man så også tar hensyn til at det skal svært mange db til for at man i det hele tatt skal høre/føle noe nede i de laveste frekvensene, så blir de 15hzene mest av akamdemisk interesse.

Det er litt det samme som om hvis jeg plugger to porter på Plusen min, jeg kan da måle frekvensrespons ned mot 7hz, men den kan ikke levere mange nok db der nede til at det skal kunne brukes til noe som helst.

Jeg skal til jobbintervju i morgen, får jeg jobben skal jeg feire det med å bestille en XTZ bare for å tilfredsstille min egen nyskjerrighet

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan sammenligne forskjellige SUB'er basert på YTELSE(performance)?
    Etter å ha "sørfet" litt på nettet har jeg funnet ut at disse produktene har tilnærmet lik ytelse, basert på leverandørenes web-info:

B&W ASW300 Subwoofer - Frekvensgang: 23-140 Hz (-6dB) - kr. 3698,-
    GALE 3090W Subwoofer - Frekvensgang: 20-150 Hz - kr. 2698,-
    Focal JMLab Sub Utopia BE - Frekvensgang 20-160 Hz +/- 3 dB kr. 41136,-

Hva var det du egentlig ville få frem,ved den sammenligningen du gjorde?

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner

Jeg skal til jobbintervju i morgen, får jeg jobben skal jeg feire det med å bestille en XTZ bare for å tilfredsstille min egen nyskjerrighet

Lykke til! :grin:

Får håpe du får jobben da, så får du testa den mot Plus'n.

Side 2 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •