Omtale: XTZ 99W12 12" aktiv subwoofer - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 21 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 410
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Det hadde vært artig å visst hvlike kriterier du bruker til å velge"konkurransen". Pris, størrelse, spl etc.?
    Frode
    Her er et par:

http://www.partsexpress.com/webpage....ctGroup_ID=620

http://ascendacoustics.com/pages/pro.../subintro.html

Disse må importeres slik som man måtte med svs før, men creativehifi og magnum.no er kanaler man kan bruke såvidt jeg vet. Ytelse og omdømme kan man lese mye om på avsforum.com.

Lygren: Lol, dårlig forsøk på å avskrive mine poster i denne tråden. Som sagt tok jeg kun "omtalen" deres for god fisk og jeg var ikke den eneste som trodde på hypen.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... det er faktisk noen av de mest erfarne testerne av subwoofere på AVforum som har vært involvert her. Videre har jeg respekt for at andre kan ha god teoretisk kunnskap, men anvendelse av teori er en kunst i seg selv, og her synes jeg nok teoretiseringen dras for langt. Er det noe jeg har lært av DIY-aktiviteten min de siste årene, så er det at de ulike delene i et produkt har egenskaper man ikke kan lese alene ut fra spesifikasjoner på produktet som helhet, og heller ikke gjennom antakelser om enkeltdelenes muligheter og begrensninger. Skal man teoretisere, så må man vite mer om produktets deler enn det som er tilgjengeliggjort gjennom spesifikasjonen for XTZ-subben.

Det er også slik at ulike produkter må matches til preferanser, annet utstyr og i høyttalertilfellet til romakustikk.

Jeg synes det blir latterlig når man lar teorien ta overhånd som konklusjon og trekker ut selektive utsagn fra en av flere gjennomførte tester for å backe den teorien. Den formen for argumentasjon faller helt gjennom hos meg.

Jeg synes det er moro med teoretisering selv, og synes det kan gi noen rammer for forventningene. Men når man får praktiske tester og målinger på bordet, så ligger de som regel godt innenfor rammene, fordi de på bakgrunn av ganske begrensede tekniske spesifikasjoner må bli ganske vide. Hvis man derimot ikke gir rom for avvik fra egen teori, så er det jo ganske naturlig at debatten blir opphetet når andres erfaringer motsier forventningene.

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Jepp myten er avlivet, synd for det er alltid gøy med nye produkter som sprenger grenser mtp ytelse/krone.

Til tross vil man nok se poster i fremtiden som prøver å trekke frem denne som bedre enn konkurransen på musikk og "god nok" på dypbassen. Personlig mener jeg at det er fraværet av dypbass og spl iforhold til konkurransen som gjør at denne blir uaktuell, uavhengig av pris og finish.
    Her synes jeg du trekker litt for raske konklusjoner. Her er det dypbass som rekker for de fleste vil jeg påstå. I min stue på 20 kvm spiller den meget bra, også i dypbassen. :grin:

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til den over som søkte alternativ, her er et til.

http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/monolith.htm
    "With a genuine in room response of 15Hz @ -3dB"

Det er også noen rimelige alternativer som gjør bra tester i linkene under.

Hvis noen har lyst å lese noen informative og objektive tester, sjekk ut følgende.
    Her kan man lære mye om de forskjellige aspekter ved en subs ytelse.

Finnish subwoofer shootout: http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=247703

Finnish subwoofer shootout 2:
    http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=259890

Den mest omfattende testen jeg vet om
    http://www.avtalk.co.uk/forum/index....=50&rid=0&SQ=0

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et par:

http://www.partsexpress.com/webpage....ctGroup_ID=620

http://ascendacoustics.com/pages/pro.../subintro.html

Disse må importeres slik som man måtte med svs før, men creativehifi og magnum.no er kanaler man kan bruke såvidt jeg vet. Ytelse og omdømme kan man lese mye om på avsforum.com.
    Kanskje jeg uttrykte meg uklart, jeg lurte på hvilke egenskaper du ser på når du velger ut kandidatene som er konkurrenter?

Frode

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Kanskje jeg uttrykte meg uklart, jeg lurte på hvilke egenskaper du ser på når du velger ut kandidatene som er konkurrenter?

Frode
    I budsjett klassen får man ikke alt. Men jeg ser på helheten, størrelse, finish, FR, tilkobling, justeringsmuligheter, WAF etc.

I tillegg er det en bonus hvis subben foreligger i ovennevnte tester, da kan man se på THD, power compression, group delay osv.

I mitt tilfelle hvor madamen er kresen til finish måtte jeg valgt en annen sub enn pb-10 hvis jeg skulle hatt to. En i fremre hjørne og en i bakre motsatte hjørne for jevnere fr over et større lytteområde.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Audiovector M-sub signatur, ny pris 11k (Solgt)". Ikke sikkert denne er 3 ganger bedre enn XTZ.

Jeg gleder meg til å få min nye "XTZ-møkkasub" hjem fra Fyndbørsen.

PS: Prisen er 3595 SEK pluss 700 SEK i frakt minus 25% svensk moms. Justerer man kronekursen og legger på norsk moms og DHL-gebyr koster den 4275 kroner, og ikke 3000, 3500 eller 4000 som er nevnt tidligere i tråden. Prisen blir mer gunstig ved å bestille flere sammen...

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    "Audiovector M-sub signatur, ny pris 11k (Solgt)". Ikke sikkert denne er 3 ganger bedre enn XTZ.

Jeg gleder meg til å få min nye "XTZ-møkkasub" hjem fra Fyndbørsen.
    Audiovectoren var ikke noe særlig mtp ytelse, men den var liten og plasseringsvennlig samt fin finish. Ikke sikkert den er bedre enn xtz i det hele tatt. Internett bedriftene leverer utrolig kvalitet pr krone iforhold til de overprisede hifi butikkene.

Newcomer Kalle167 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audiovectoren var ikke noe særlig mtp ytelse, men den var liten og plasseringsvennlig samt fin finish. Ikke sikkert den er bedre enn xtz i det hele tatt. Internett bedriftene leverer utrolig kvalitet pr krone iforhold til de overprisede hifi butikkene.
    Og alikevel kan du si ting som:

Jepp myten er avlivet, synd for det er alltid gøy med nye produkter som sprenger grenser mtp ytelse/krone.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle167
    Og alikevel kan du si ting som:
    Skal jeg forklare hver minste setning jeg har skrevet i denne tråden? Selv om den ikke går like dypt som først beskrevet har den mange bra egenskaper, disse er omtalt og repetert ganske mange ganger i tråden.

Har jeg noen gang skrevet at subben suger og ikke er verdt 4000?

Siden jeg er i god gang med å få post counten min opp og skrive gode ting om xtz'en kan jeg legge til:

Fordelen med en sub som ikke strekker seg ned i kjelleren er at desto lavere frekvens desto vanskeligere er det å lydisolere. Dette er en fordel for folk som bor i blokk o.l eller folk som har leieboere.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg forklare hver minste setning jeg har skrevet i denne tråden? Selv om den ikke går like dypt som først beskrevet har den mange bra egenskaper, disse er omtalt og repetert ganske mange ganger i tråden.
    Jeg kan kun ønske deg velkommen til min verden Du har min sympati

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja sånn går det når man utaler seg om produkter man ikke har hørt hehe...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Generelt sett vil jeg si at denne tråden har vært svært lærerik for mitt vedkommende, til tross for at jeg synes det er viktig å påpasse at teorien alene ikke blir for konkluderende, spesielt innen audio, der vi vet at spesifikasjoner i en årrekke ikke har presentert virkeligheten.

Totalt sett gir denne tråden et godt grunnlag for en utførelse av en svært omfattende og forhåpentligvis habil test av ulike subwoofere, der mange hensyn bør tas. Dette er selvsagt ikke alltid mulig å få til, spesielt på AVforum uten midler til slikt, men for øvrige aktører kan det trolig hentes mye tips fra denne tråden!

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det neste XTZ produktet du har tenkt å teste Lygren?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg tror de neste ut blir klasse-A forsterkeren samt noen nye høyttalere som dukker opp om ikke så lenge. Jeg har for anledningen rekvirert min gode onkel for å gjøre testingen av dette utstyret, som har lang erfaring innen HiFi. Han er litt "old school", glad i platespillere og Electrocompaniet, men jeg tror han vil passe fint til å si noen ord om dette 2-kanals oppsettet!

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra tiltak Lygren! XTZ har unektelig noen spennendes produkter. Hadde vært gøy med litt testing av hvordan den gjør seg som effektforsterker i et hjemmkino-opplegg, der den samtidig tar seg av stereo.

Mener å ha lest at dette skal være mulig, men kan være jeg tar feil.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som om jeg må bytte ut min gamle B&W ASW1000 med noe nytt snart. Bruker sub kun til film, men XTZ kan sikkert være noe? Kanskje 2 stk er greia. Har ca 30 kvadrat og skråtak å fylle med lyd.
    Noen som har hørt begge kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har prøvd XTZ 99 W12S? Denne har 4 stk bassporter mot 2 på XTZ 99 W12, så jeg er spent på om de er veldig forskjellige.
    Har tatt sjansen på å bestille 2 stk. Kom til at de ville trolig gi meg bedre valuta for pengene enn 2stk. SVS PB10.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hvor har du fått "fraværet" av dypbassen fra phonar? Det er vel ingen som har ment at dypbassen er fraværende såvidt jeg kan lese? Akto sier at den ikke er tilstrekkelig fysisk for hans preferanser, men det tilsier jo ikke at den ikke leverer dypbass...
    Det kommer vel helt an på hva man definerer som dypbass. Svært mange har ingen som helst anelse om hvordan god dypbass egentlig høres ut.

Man vil se av tidligere presentert kurve at XTZ ruller kraftig av allerede ved 28 Hz. Det er ikke DER vi finner dypbass. Den får et lite kikk lavere, men ikke i form av lyd man kan nyte som dypbass. Der puster den for livet og gir fra seg relativt mye støy (begge porter lukket). Dessuten får den en topp ved 63Hz, hvilket får den til å virke noe boomete.

Jeg skal ikke si så mye mer, men kan legge til at vi også testet ut SVS PB-12 Ultra/2 samt SVS PB10-ISD.

Bare en digresjon:
    Da vi begynte å kjøre musikktest på PB10-ISD mente jeg bestemt at det umulig kunne være PB10-ISD som var tilkoblet. Dette fordi den gikk langt dypere og med større presisjon enn det jeg hadde forventet fra denne. Basskvaliteten (signaturen) var umiskjennelig SVS, men at den aller minste suben kunne gi så bra og dyp lyd samt integrasjon - det trodde jeg rett og slett ikke. Jeg måtte faktisk gå bak til suben og sjekke om det virkelig var den som sto på.

Det blir selvfølgelig vanskelig for andre å argumentere hva som er best eller har god prisverdi dersom man selv ikke har hørt flere av de aktuelle subene i samme rom eller tilsvarende oppsett.

Når det gjelder evt. valg av sub grunnet dens mulige tilkoblingsmuligheter:
    Har du ikke bruk for de tilkoblinger XTZ tilbyr, så har du heller ikke bruk for dem. Ingen vits i å kjøpe en dings med mest mulig knotter dersom de ikke skal brukes til noe.

Ja, jøss - XTZ 99W12 er pen i fremtoningen, men passer nok best for dem som ikke kjenner (eller er ute etter) dyp bass og heller ikke kunne tenke seg å bruke en krone mer enn det denne koster. Da treffer nok denne pianokassa riktig publikum.

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av listen
    [...]Hadde vært gøy med litt testing av hvordan den gjør seg som effektforsterker i et hjemmkino-opplegg, der den samtidig tar seg av stereo. Mener å ha lest at dette skal være mulig, men kan være jeg tar feil.
    Dette er mulig ja, jfr. XTZ sine sider

Side 15 av 21 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •