Omtale: XTZ 99W12 12" aktiv subwoofer - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 21 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 410
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det kunne være gøy om noen av de som testet den i helgen kunne komme med en mere detaljert utmelding om hvordan testen foregikk?

Men det jeg ser gå igjen er portstøy, og det er også naturlig med tanke på at portene nesten ikke har noe kon, men det ble heller ikke ble nevnt i den orginale testen, dessverre.
    Jeg kan gjerne utrede litt, men har ikke tid nå. Portstøyen ved en plugget port var direkte "ubehagelig", og jeg ville aldri brukt subben slik. Med begge åpne var det ingen "port-lyd". Jeg syntes likevel subben var desidert best helt lukket.

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt sikker på at den "hotte" diskusjonen får meg til å velge det ene eller det andre her.

Det første jeg tenker, er jo at dette gjelder en sub til 3 lapper. Greit nok at den er et kjempekjøp til den prisen, men hva om den fortsatt ikke greier å levere det jeg er ute etter?

Derfor vil jeg trolig safe, og satse på en i prisklassen 5-8000.

Er morsomt å lese alt dere skriver om da, selv om jeg selv mener at man ikke kan lese seg frem til om et produkt er bra, det må testes og oppleves.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehehe, jeg tror det kommer til å bli ganske hett her mtp fremtidige "omtaler".

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som den 3. personen som testet XTZ sammen med g-h og Ak i helgen har jeg faktisk valgt å bestille meg en XTZ selv. Det er den billigste subwooferen som er "heit" her på forumet og den har et stort utvalg av tilkoblingsmuligheter.

Lykke til de som fortsatt velger å sitte på gjerdet for å finne sin sub.

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Detaljer!

Siden folk etterlyser mer inngående hvordan vi testet så prøver jeg meg meg på en forklaring.

Ak sin stue er 24m2, kan tenke meg at den er 4,5*5,5 eller noe sånt. Han har høytalerne på den ene langveggen. Bakveggen skrår litt på midten og det er glass på store deler av den veggen. Disse var dekket til med rullegardin samt vanlig gardin. Han har sparsomt med møbler, en 2 og en 3 seter, og et bord. Hans tidligere sub, en JMLab SW700 hadde stått bak i hjørnet mellom sofaene, og fungert fint der. Det var derfor naturlig å prøve der først.

Vi kjørte Darla scenen med 0,1 og 2 porter portet.

Med begge tette spilte den fast, kjapt og presist. Minner meg om B&W sine subber egentlig.

Med 1 port i spilte den egentlig ikke i det hele tatt, for det var så utrolig mye portstøy at den ikke var brukende i denne modusen (som er interessant, siden det står i manualen at det er denne settingen som skal gi flatest kurve).

Med 2 porter åpne forsvant mesteparten av pustingen, og det var en del mer trykk, men langt ifra like kontrollert. Det var dypere drønn, og mer trykk på film, men den imponerte ikke like mye uten plugger.

Så begynte vi å teste litt frekvensrespons, og det var nokså mye berg og dalbane, så vi fant ut at vi skulle prøve andre plasseringer. Vi satt den på "innsiden" av høyre front og begynte å måle litt.

Vi droppa 1 port åpen av ovenforstående grunner. Med 2 porter åpne var den som over litt treig og slapp, men med nokså mye trykk. Spilte derimot nokså flatt, men fremdeles med noen dipper.

SÅ, med plugger i begge portene og plassering foran ved høytaler traff vi nok sweetspot, for vi klarte å få en meget bra kurve, med variasjon fra 81dB til 88dB. Den spilte klart best her.

Konklusjonen fra denne lyttetesten ble at den var et meget positivt bekjentskap, men at den hadde visse ting som må påpekes.

Satt opp med begge portene tette spiller den VELDIG bra på musikk, og er også veldig bra på film, men uten de nevnte drønnene som f.eks PB10 klarer. I Darla scenen satt vi alle med glis og var imponerte over subben, så jeg tror ikke noen skal være redde for å ha for lite bass om du har et rom med moderat størrelse, og ikke er helt bassgal (uten at det er feil). Men som sagt, uten noen plugger, eller med 1 plugg, så slutter subben å imponere meg, den mister sine gode egenskaper og du blir sittende igjen med en sub som går lavere, men på bekostning av musikalitet og presisjon.

Utstyr i testen: Pioneer AX2-AV, Quadral Aurum 300 (rett meg om jeg har feil betegnelse Ak), enkle kabler. Deling satt på 80Hz.

------

For at ingen skal kunne si at den bare låter så bra i det rommet osv, så har jeg testet den en del hjemme nå, og den oppfører seg akkurat slik som jeg vil den skal. Den gir dybde der det trengs (jeg deler ved 50Hz), men overgangen høres ikke, den bare fyller naturlig på der det måtte være nødvendig.

Også på film spiller den godt, den mangler litt på min PC+ 25-31 men noe annet er da heller ikke å forvente.

Teknisk er jo også subben veldig bra, den har et lass av kontakter, selv om jeg savner RCA line out...

En karakter hvor pris og alt annet er tatt med så er den en 5 (av 6) i min bok.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    Det første jeg tenker, er jo at dette gjelder en sub til 3 lapper. Greit nok at den er et kjempekjøp til den prisen, men hva om den fortsatt ikke greier å levere det jeg er ute etter?
    Sub er ikke et sted hvor jeg vil skusle med pengene, i alle fall ikke så lenge det står film på programmet. Med en god sub kan man også godt slippe unna med et par mindre fronthøytalere, og en litt mindre forsterker.

Det står et par bevingende ord om nettopp det i L&Bs test av PB10, og jeg sier meg enig, bedre med ingen sub, enn en sub som ikke strekker til.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig at sub er veldig viktig til film, en ny verden av opplevelser åpnet seg når jeg fikk pb-10'en mot min gamle audiovector m-sub sig.

I mitt tilfelle var jeg heldig i at pb-10 fikk plass under hjørnebordet, og ikke minst målte best der. Min bedre halvdel var nemlig sjokkert over størrelse og finish.

Hvis svs'en hadde målt dårlig på nåværende plassering så måtte jeg bestilt en annen sub pga waf. Skulle jeg gjort den bestillingen idag ville det fallt på to xtz.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en filosofi der også, jeg kan lettere holde ut et mangelfullt design, fremfor mangefull lyd.

Jeg ble hurtigt vant med størrelsen, kjæresten min stablet fullt av nipsegjenstander på den, og sa heller ikke så mye etter noen dager. Og siden har hun vært glad for at jeg har sluttet med å kjøpe en ny sub annen hver måned, slepe den rundt hele stua, måle, ommøblere og det som værre er.

Men det er kanskje ikke alle som har en like forståelsesfull kjæreste som meg?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heldiggris... Hadde jeg fått lov ville jeg hatt en pb-10 i front også. Jeg vurderte å bytte ut en pb-10 med to xtz siden den hadde passert waf med topp karakter, men pga lf extension får jeg holde ut med en til jeg får dedikert rom.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda Manic M. Den var stor og deilig fekk eg fra min halvdel. ;-) Men ikkje lat oss gå for OT i denne tråden.

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel også slenge på noen synspunkter på denne subben.

Har teste den i ca 1 uke nå og må si at jeg er imponert over den svarte boksen... :grin:

Her er noen synspunkter:

-Den spiller sinsykt bra på musikk med begge portene lukket.
    -Meget bra på film med portene lukket eller begge åpne(mer fysisk.Trodde sofaen skulle ristes i filler på War of the worlds)
    -Masse instillingsmuligheter
    -Den er plasseringsvennlig(Ingen problemer med å få til gromlyden :grin: ...)
    -flott å se på, høy WAF faktor
    -Billig(fikk min for 3300.-)

Det er godt mulig SVS pb 10 har litt mer trykk under 20hz, men jeg tror nok de fleste vil klare seg meget godt med denne :grin:

Løp og kjøp....

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så enkelt kan det sies (og konkluderes). Takk!

Har også lest Manic Miners teoretiske utlegninger med stor interesse, selv om lytteopplevelsen er det vesentligste vil jo enhver produsent måtte forholde seg til teori (tragisk hvis de ikke gjør det), fint da at vi "dødelige" får litt kjøtt på beinet for sammenligning og krydder i hverdagen, så stå på, Manic Miner!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Kall det hva du vil, men jeg forsøker å lære meg alt hva jeg kan om hvordan en subwoofer fungerer fordi jeg vil hjelpe meg selv, og også gjerne andre til å forstå hvordan en subwoofer virker. Dette fordi jeg lot meg lure den ene gangen jeg kjøpte en Ace Bass 2 som lovte 18hz, og leverte 30. Jeg sverget den gang på at det skulle ikke skje flere ganger, og siden har jeg lest alt jeg kunne komme over om subs.
    Skjønner deg bedre nå, Manic Miner. Det var mange av oss som ble skuffet da spesifikasjonsjukset til Audio Pro på Ace Bass 2 ble avslørt, og sikkert en del testere som ble forledet av spesifikasjonene også. Klart at i den ideelle verden så burde testerne i magasinene gjøre grundige målinger av produktene. I praksis er det nok slik at mange ved testing av en subwoofer som er spesifisert til å gå så lavt tilskriver manglende dypbass til et eller annet ved rommet. Man forventer jo ikke så store avvik fra produktspesifikasjonen som i det tilfellet.

Jeg håper og tror at Ace Bass 2-tilfellet er et relativt sjelden tilfelle av optimistiske spesifikasjoner. Men det er bra å være skeptisk også. Nå begynner det jo faktisk å bli en del som har testet og målt på XTZ-subben, og det er vel lite på målingene som indikerer at XTZ-subbens spesifikasjoner avviker like mye som Ace Bass 2. Når det gjelder rommets innvirkning, så er det faktisk slik at i små rom kan romforsterkningen være både 10 og 20dB ved 20Hz, så målingene og lyttevurderingene her overrasker ikke meg.

Spesielt når man tetter begge bassportene så blir avrullingen slakere, og resultatet blir at man får mer bass i dypet enn ved bruk av bassrefleksporter. Koblet med et lite rom, så kan det godt hende at romforsterkningen alene bringer nivået på frekvenser rett under 20Hz opp på et ganske kraftig nivå. Det er sånn sett viktig å ta hensyn til rommets størrelse når man måler på dypbassen, siden små rom kan forsterke opp dypbass ganske enormt. De mest ekstreme eksemplene på dette finner man jo i bilstereoverdenen...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XTZ - Ikke det scoopet folk trodde ?

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Roko & Akto: Dere fikk ikke subben til å spille bra på musikk da eller? (Ref. Roko tidligere i tråden)
    Virker ikke som Akto ble så begeistret nei ellers hadde han nok vært mer på banen - til det ligger nok lista hans betydelig høyere enn som så. Kanskje han heller ikke ønsker å snakke nedsettende om noe som Lygren og Gorm kanskje blåste litt for mye opp i skyene ?

Sikkert er bra subb til 3-4' men ikke det scoopet som ble indikert i starten av tråden. Kanskje likegreit da jeg satt på en sub på hjemlån som jeg holdt på å reurnere til fordel for en XTZ. Nå er det for sent. Ellers må jeg bare anbefale folk å eksperementere med plasseringen av subben. Den rette plassen har like mye å si for ytelsen som selve subben.

Når det gjelder MM var han vel litt Panic Manic i starten, men nå kan han roe seg og fikk kanskje rett i sine teorier ?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp myten er avlivet, synd for det er alltid gøy med nye produkter som sprenger grenser mtp ytelse/krone.

Til tross vil man nok se poster i fremtiden som prøver å trekke frem denne som bedre enn konkurransen på musikk og "god nok" på dypbassen. Personlig mener jeg at det er fraværet av dypbass og spl iforhold til konkurransen som gjør at denne blir uaktuell, uavhengig av pris og finish.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Jepp myten er avlivet, synd for det er alltid gøy med nye produkter som sprenger grenser mtp ytelse/krone.

Til tross vil man nok se poster i fremtiden som prøver å trekke frem denne som bedre enn konkurransen på musikk og "god nok" på dypbassen. Personlig mener jeg at det er fraværet av dypbass og spl iforhold til konkurransen som gjør at denne blir uaktuell, uavhengig av pris og finish.
    Tjah... Jeg vil vel heller si at inntrykket er blitt mer nyansert. Akto har jo et ganske stort rom (ca. 35 kvadratmeter hvis jeg husker riktig), mens rommet til Gorm er betydelig mindre (under halvparten). Jeg tror fortsatt XTZ-subben kan være et godt valg for dem med mindre rom. Det kan av og til være enklere å få en lukket kasse (noe XTZ-subben er når portene tettes) til å fungere godt i et lite rom enn en bassrefleksavstemt løsning.

I forhold til f.eks. PB10-ISD, så er dessuten XTZ-subben mye mer fleksibel, f.eks. for dem som ønsker en sub sammen med stereoforsterkere som ikke har egen sub-utgang. Og skal man sammenligne med sub-løsningen til akto, der hovedsubben alene koster 20 flak, så blir det jo litt rått parti. Ingen forventer at en subwoofer i denne prisklassen slår alle... Men skulle man sammenlignet per krone her, så måtte man jo samle 5 stk XTZ-subber for å få noe sammenlignbart... Det viser vel egentlig at ulike subwoofere fyller ulike behov og ulike rom.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hvor har du fått "fraværet" av dypbassen fra phonar? Det er vel ingen som har ment at dypbassen er fraværende såvidt jeg kan lese? Akto sier at den ikke er tilstrekkelig fysisk for hans preferanser, men det tilsier jo ikke at den ikke leverer dypbass.

Denne tråden har vært preget av å "ta" produktet, noe som blir veldig lite nyansert. Klart produktet har svakheter til 3500 kroner, men det er uten tvil et produkt som leverer både mye og presis bass til prisen, det har mange vært vitne til. Det er også for å belyse flere aspekter ved produktet denne omtalen har fått innspill fra øvrige brukere, som jo kun er positivt.

At dette er løsningen for enhver AV-entusiast skal jeg ikke si, det finnes selvsagt mye annet der ute som både koster dobbelt, trippelt og flippelt så mye og sikkert også yter tilsvarende.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar

Det hadde vært artig å visst hvlike kriterier du bruker til å velge"konkurransen". Pris, størrelse, spl etc.?

Frode

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hele tiden referert til "omtalen" som er en fin måte å reklamere og hype opp et produkt på for så å forsvare evt argumentasjon med at det ikke er en test.

Jeg har aldri vært ute etter å ta subben, jeg anbefalte den til min 13år gamle nevø på søndag, til tross for diskusjonene som har herjet. Den er et godt kjøp.

Jeg ble svært entusiastisk når jeg leste "omtalen", sendte til og med mail rundt til folk jeg kjenner som ikke leser på avforum eller følger med hva som skjer i industrien. Dette for å vise hva en kunne få for <4k idag, mtp den "angivelige" ytelsen.

Grunnen til at jeg ble involvert var den massive kritikken mot manic miners argumenter mot målingene som ble fremlagt. Hans teori viste seg senere å stemme, subben spiller ikke i nærheten så dypt som man ble ledet til å tro av "omtalen".

Hvis romstørrelse er et argument så må det komme klart frem i "omtalen". Folk flest har godt av at slike omtaler blir satt i perspektiv da de fleste ikke sitter inne med kunnskapen som skal til for å vurdere målinger og resultater på lik linje som f.eks manic miner.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Her tror jeg nok du snarere er offer for egen noe overdreven entusiasme, Phonar... Det ER korrekt at denne subwooferen gir MEGET høy valuta, men at den ikke innehar mangler i denne prisklassen er jo åpenbart feil, noe også omtalen tilsier (bl.a. ved at den går i kompresjon på høye nivåer uten portene lukket).

Uansett, entusiasme er bra, men det er nok viktig at en ikke får så høye forventninger at en nesten uansett blir skuffet når "hverdagen" kommer!

Side 14 av 21 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •