Omtale: XTZ 99W12 12" aktiv subwoofer - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 21 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 410
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av voodoodoo
    Dette høres fint ut siden jeg har 3(TRE) XTZ aktive basser på veg i posten til meg nå (2x W12s og 1xw12)...
    Hva er forskjellen på W12 og W12S. Er den S-en en slim-utgave eller noe slikt.
    Teksten på XTZ.se og bildene mellom de to utgavene var ikke lett å skille.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slim og slim. Den er under 40 cm i bredden, men er hele 67 cm høy. Finnes i 2 varianter; En der elementet er til høyre og en til venstre.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akto fått testa den noe eller? Han har vel et par andre ting å henge fingrene i om dagen også kanskje.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Med fare for å virke femi: Er det noen som har testet 8" og 10"-modellene i samme serie?
    Jobb for Lygren det...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått testet XTZ-en litt, og jeg har forsåvidt få kommentarer utover det som allerede er skrevet angående pros'n cons.

Subben er perfekt for de som har 3000,- å bruke på sub, men det er som tidligere nevnt i tråden ikke noe dypbassmonster. Det hadde nok ikke vært førstevalget mitt hvis jeg skulle hatt meg en sub for hjemmekino, men man må som tidligere nevnt se litt på prisen også. Man får som regel det man betaler for.

Som flere har nevnt er de største ankepunktene mot denne konstruksjonen portstøy og mangel på dypbass. Portstøy kan reduseres betraktlig med å plugge den. Den prøver å produsere bass under 21-22 Hz, men den går for fort i kompresjon til at den klarer å lage noe fysisk ut av leveransen. Hadde denne subben vært avstemt til rundt 23 Hz, så ville den jobbet mye lettere, hatt mer headroom, og produktet hadde vært helt anderledes.

Men bevares, 3000 kroner da gitt! Mange fine tilkoblinger og pianolakk trekker opp det visuelle inntrykket.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bass

Har vurdert om jeg skulle kjøpe meg sub til filmbruk, men da mine Canton Karat gir meget bra trykk i bassen(12”basselementer) har jeg avventet, men jeg er spent på om jeg får enda mer trykk med ekstra sub. Spørsmålet er, om jeg avsetter 6000-7000kr til sub, hva er din mening akto, da du var noe reservert i din begeistring, jeg har vurdert SVS men var spent på denne XTZ en.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK - for å følge opp aktos kommentarer - her følger grafen fra testen:

For å oppnå best mulig resultat ble det selvfølgelig jobbet maksimalt med subens plassering i rommet. Flere timer gikk med til kalibrering og lytting, og flere målemetoder ble benyttet.

Deretter ble det kjørt en rekke musikkspor og filmsekvenser. Dette er mer eller mindre fast lyttemateriale som gir testpanelet en klar formening om mangler eller fordeler ved det testede produkt.

Det finnes flere målemetoder, og vi fikk denne gang også anledning til å gjøre målinger via Velodynes nye eksterne måleenhet, SMS-1. Denne viste i dypbassområdet et urealistisk nivå ifht. de andre målemetodene.
    Usikkerheten rundt måleresultatene fra SMS-1 gjør at vi velger å ikke legge denne til grunn for grafen.

SMS-1 er utvilsomt et flott verktøy ifht. "real time"-målinger, og vi ser derfor frem til neste anledning for test med dette produktet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er selv meget skeptisk til å bruke Veloen til noe seriøs måling. Jeg regner med at den smoother resultatet meget. Hadde den ikke gjort det ville utsvingningene blitt større, de typiske nullene hadde kommet frem, og kundene ville blitt fortvilte fordi de ikke kunne oppnå den pene kurven som de ønsket. Derfor mistenker jeg litt at Veloen pynter litt på resultatet for at man skal få fred i hjarterota, og ikke bruke flere uker på å slepe subben rundt hele rommet.

Det blir selvfølgelig litt det samme når man måler med RS, og har et begrenset antall målepunkter, man vet jo ikke hva som skjer i mellom vært målepunkt. Men noen ganger så er ignorance bliss

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Jeg er selv meget skeptisk til å bruke Veloen til noe seriøs måling. Jeg regner med at den smoother resultatet meget. Hadde den ikke gjort det ville utsvingningene blitt større, de typiske nullene hadde kommet frem, og kundene ville blitt fortvilte fordi de ikke kunne oppnå den pene kurven som de ønsket. Derfor mistenker jeg litt at Veloen pynter litt på resultatet for at man skal få fred i hjarterota, og ikke bruke flere uker på å slepe subben rundt hele rommet.

Det blir selvfølgelig litt det samme når man måler med RS, og har et begrenset antall målepunkter, man vet jo ikke hva som skjer i mellom vært målepunkt. Men noen ganger så er ignorance bliss
    Og noen ganger er skepsis så tåkeleggende at man ignorerer de fakta man får forelagt ved å fokusere på å finne svakheter ved målemetoder og velger dermed å holde på forutinntatt mening uansett.

Selv om det kan være svakheter ved både Velodynes målinger og RS-baserte målinger, så kan man likevel lese tendenser ut fra det som måles. Det er også viktig å være klar over svakheter ved de ulike målemetodene, som f.eks. at Radioshack-målerne har synkende respons (og sannsynligvis et økende nøyaktighetsavvik) ved lavere frekvenser. Skal ikke utelukke at SMS-1 har svakheter, men mikrofonen er ganske tydelig en re-brandet Behringer ECM-8000, en mikrofon som har ganske lineær målerespons fra 15Hz og oppover. Så eventuelle svakheter her ligger i så fall i elektronikken.

Sammenligner man de to ulike målingene (Radioshack og Velodyne SMS-1) og det man selv hører, så mener jeg man gjennomfører en testprosedyre som forteller mye om ytelsen til produktet som testes. Her sammenligner man også med en referanse i det samme rommet, og det vil da være ganske enkelt å se hva som kommer av rom og plassering og hva som er iboende egenskap for produktet.

ROKO: Hva er referansen? Den har jo en overraskende jevn kurve.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så det er nevnt, når jeg har kalibrert anlegget mitt med flat frekvensrespons i følge SMS-1, er det ikke mulig å høre avvik i volum ved sinussveip. Avik som ikke kan høres er for meg helt uten interesse. Det er fort gjort å måle seg helt blind. Man må passe på å ikke miste fokus på det viktigste, og det er hva man faktisk hører.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roko & Akto: Dere fikk ikke subben til å spille bra på musikk da eller? (Ref. Roko tidligere i tråden)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Referansen må vel være alle subwooferne til Akto aktive? Dippen rundt 36 Hz er rommet/plassering, så den er vel egentlig uinteressant?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Og noen ganger er skepsis så tåkeleggende at man ignorerer de fakta man får forelagt ved å fokusere på å finne svakheter ved målemetoder og velger dermed å holde på forutinntatt mening uansett.
    Hæ?

Velodynens system er ikke ment til å brukes til seriøse målinger, men er et produkt som er designet sånn at hvem som helst skal kunne foreta en måling, og en etterfølgende korreksjon. Derfor er det sansynlig at man har valgt å la systemet pynte på kurven fordi at noen av de ujevnetene som typisk oppstår i et rom ikke kan rettes på vha EQ, og dermed er det heller ingen vits å å vise det for en bruker som som mangler kunnskaper til å forstå dette. Spesielt ville han nok ha vært lite forstående for dette med tanke på prisen for systemet.

Selvfølgelig vil en måling kunne gi en indikasjon for frekvensgang, men det er ikke den hele og fulle sannheten.

Det er heller ikke en RS måling, akkurat som Velodynen er det også en indikasjon.

Og selv for en pirk som meg er det bedre enn ingenting

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel fortsatt slik at du ikke har hørt eller målt en XTZ-sub ennå, Manic Miner?
    Da kan man neppe kalle dine innspill om kvaliteten på denne subwooferen for annet enn forutinntatt, siden du hele tiden plukker fra hverandre andres tester og målinger for å fremme det du mener ut fra teoretiske betraktninger om nevnte produkt.

Teori er nyttig til en del ting, men det blir mindre viktig når man får praktiske erfaringer og målinger på bordet. Jeg har heller ikke hørt XTZ-subben, men synes det er mye nyttigere å få presentert praktisk erfaring framfor teoretiske utlegginger basert på produktspesifikasjoner. Når man har testet en del produkter så innser man at spesifikasjoner og teori kun gir grunnlag for grove antakelser. Kjenner meg for øvrig igjen litt i din argumentasjon. Jeg har vært der selv, og spesielt da SVS ble hypet som verst på forumet.
    Å høre på deg blir litt som å møte en yngre versjon av meg selv i døra. (Det er for øvrig godt mulig du er eldre enn meg, det aner jeg ingenting om, og det er ikke det jeg teoretiserer over her) Noen ganger er det viktig å bytte ut skepsis med nysgjerrighet, for å si det slik.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at det er så nøye, men jeg har aldri kritisert subben, kun målingene, og fortolkningene av disse, og da begrunnet med for meg hvilke åpenbare begrensninger denne subben har. Jeg tror at om du leser mine innlegg igjenom vil du finne ut jeg har nevnt flere gode enn dårlige ting om subben.

Men av en eller annen grunn så virket det som om at man ønsket at misforståelsen om at denne subben var et dypbass monster skulle ha lov til å fortsette. Jeg syntes bare at det var kjipt at det da var de som kjøpte den som skulle sitte med sluttregningen når de fikk en sub som ikke leverte det de forventet.

Kall det hva du vil, men jeg forsøker å lære meg alt hva jeg kan om hvordan en subwoofer fungerer fordi jeg vil hjelpe meg selv, og også gjerne andre til å forstå hvordan en subwoofer virker. Dette fordi jeg lot meg lure den ene gangen jeg kjøpte en Ace Bass 2 som lovte 18hz, og leverte 30. Jeg sverget den gang på at det skulle ikke skje flere ganger, og siden har jeg lest alt jeg kunne komme over om subs.

Hmmm, nå høres jeg nesten ut som Fantomet, bare at jeg sverget ved pappkartongen Ace Bass'en kom i at jeg for alltid skulle kjempe i mot feilaktige specs, og villedende tester!

åbåy! Nå har jeg konseptet, jeg skal begynne å teste subwoofere, og dele ut de onde, eller det gode merket! Også skal jeg være anonym, og ikledt fantometdrakt, også mens jeg tester!

Gorm og Lygren er selvfølgelig da Singh piratene, har vi en liten tykkas i bastskjørt, og trehatt her på forumet som vil være Guran?

Newcomer alibaba sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må si meg enig med roffe her.
    Man må nesten ha prøvd ut produktet før man utaler seg.Dette går seff like mye
    den positive veien som den negative.Virker litt som om de mest kritiske røstene om xtz suben kommer fra eiere av svs suber.Man kan jo begynne å lure litt på om alle som ikke har eller har tenkt å anskaffe seg svs er idioter. Får litt det inntrykket.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Manic Miner får mye kritikk for sin argumentasjon i denne tråden. Er det den etablerte "eliten" som føler seg tråkket på siden han er en motvekt til hypen og setter ting i perspektiv?

Selv om han ikke har hørt suben må han vel kunne rette opp i inntrykket at xtz'en var et dypbass beist?

Bra jobba Manic, jeg har lært endel av å lese dine innlegg.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om Manic sitter inne med mye teoritisk kunnskap kunne vel han også tatt en test på subben før de bastante uttalelsene...

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bastante? Han sa sin mening basert på erfaring/kunnskap, man må vel ikke teste hvert eneste produkt man har lyst til å diskutere på et forum?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om han ikke har hørt suben må han vel kunne rette opp i inntrykket at xtz'en var et dypbass beist?
    Selvfølgelig har alle lov til å ha egne meninger, det er et fritt forum. Men jeg synes det er merkelig at Manic sitter med det inntrykket at noen har sagt at det er et dypbassmonster.. (Hvor kommer det frem?)

Side 12 av 21 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •