Test: XTZ A100 2-kanals forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test: XTZ A100 2-kanals forsterker

Klistrar in ett väldigt intressant förstärkare test utfört av en mycket duktig och respekterad kille.

Förstärkartest

Spacebot och kribban kom till Fyndbörsen idag lördag, och de hade redan förberett två tester. dels ett högtalarblindtest, som vi återkommer till ett senare inlägg, dels förstärkartestet som detta inlägget handlar om.

Tanken var att jämföra XTZ med en eller två bra stärkare. Så blev det också.

Våra testprotokoll- ordagrannt- finns som spoilers i slutet och som bifogad PDF.

Det var alltså dessa två förstärkarna:

Föutsättningar för testet.

1) Blindtest.
    2) Lyssningsrum. Professionell nivå- mycket bra akustik
    3) Två förstärkare. Den ena XTZ A 100, den andra okänd och dold.
    4) Kalibrering. Intill 0,1db i nivåer mellan förstärkarna av yrkesman före vår ankomst.
    5) CD spelare; pioneer DV-668

6) Utrustningen indikerade med grön eller röd lampa om förstärkare 1 eller 2 var aktiv.
    7) Brett urval av musik.
    8) Mellan varje låt slumpades vilken av förstärkarna som var aktiv när röd eller grön lampa lyste.
    9) Mellan varje lyssnare slumpades vilken av förstärkarna som var aktiv när röd eller grön lampa lyste.
    10) Övrig utrustning :CD spelare; pioneer DV-668 , samt Dynaudio Contour
    11)) Samtlig kalibrering, justering och inkoppling gjordes innan vi kom till plats. Utrustningen var dold för oss. Vi hade alltså ingen som helst möjlighet att veta vilken förstärkare vi lyssnade på.
    12) Vi lyssnade enskilt i lyssningsrummet och fick inte se varandras protokoll mellan låtarna. Vid varje låt fick vi välja/rangordna vilken som lät bäst. Även alternativet "vet inte" fanns med i de fall som som vi inte kunde höra någon skillnad.
    13) Lyssningen tog cirka 2 timmar.
    14) Efter att Olle på fyndbörsen kopierat våra protokoll gick vi igenom det, låt för låt och fick reda på vilken vi valt.

Vi har lagt ut våra testprotokoll ordagrannt utan andra justeringar än att lägga in vad som var Facit ( dvs vilken det var man tyckte lät bäst)

Spacebot kommentarer till testet.
    Detta var mitt första riktiga blindtest. Det var enormt spännande och kul. Ljudrummet var riktigt riktigt bra.

När det gäller val/rangordning: Här ser man hur konstigt man väljer. Jag fastnar för något i ljudbilden och väljer på olika grunder från låt till låt, eller musiktyp till musiktyp. Eller så är det så att olika kvaliteter i ljudet låter olika bra beroende på vilken slags musik det är

Efter testat 5-6 låtar blir man trött i öronen/huvudet och väljer mindre konsekvent.

Jag har försökt låta bli att använda ord som är alltför målande och fokuserat vilken som är bäst/sämt till varje låt.

Tänk på att vi skriver in exakt hur våra testprotokoll ser ut så ni kan se hur svårt det var att höra skillnad- och ta konsekventa ranngordningar även om det låter likadant.

Länkar till de testade produkterna kommer längre ned.

Spacebot slutsatser
    Båda förstärkarna dra lika mycket ström, väger ungefär lika mycket men... oj vad olika fast lika de är...

Båda förstärkarna låter riktigt riktigt bra. Och klarar av att driva ett par Dynaudio Contour s3.4 på ett utmärkt sätt. Så de bör bägge klara av de flesta högtalare i normal prisklass ( upp till 35tusen eller så)-

XTZn klarar tätare, tyngre mer komplexa partier bättre än Marantz. Och jazz, sång, och intrumental tät rock. Marantzen klarade det symfoniska med större ljudbild, mer omslutande på något sätt.

Ljud: Ja vad skall man säga. Jag väljer XTZ utom till klassisk symfonisk musik utan sång , eftersom XTZ låter lika bra, jag inte kan konsekvent märka skillnaden eller XTZ är bättre. När det gäller klassisk musik är Marantzen bättre, kankse pga konstruktionen av ingångarna

Kvalitetsintryck/Design:Marantzen vinner här. Men XTZn är brutalt tuff... smaksak!

Prisvärd? [B/]XTZ utan tvekan. Marantz, nej trots mera finesser och EISA awards

[B]Skulle jag köpa den...? XTZ. Nej. Jag vill ha delbart för och slutsteg, robustare volymratt. Marantz? Inte en chans. Låter ju inte bättre, och extrafinesserna är inte värda 10tkr mer

Skulle jag rekommendera den? XTZ: Ja till alla som inte behöver tonkontroller, eller delbart för/slutsteg. Marantz ? Solklart nej.

Kribbans kommentarer

Vi fick genomgå ett blindtest bestående av XTZ A-100 och Marantz PM15S1 för 15000 kr (EISA Award Winner 2005-2006).

Vi hade ingen aning om att det var en Marantz och den var förtäckt av under hela testet. Testet gick ut på att en skiva spelades och med en typ av switch så kunde man skifta mellan förstärkarna. Man visste aldrig vilken förstärkare som man lyssnade på. Vi fick gå in en och en, helt enkelt för att vi inte skulle påverka varandra.

I protokollet så ser ni att jag hade fruktansvärt svårt att peka ut vilken som var bäst. Det här med blindtest är väldigt frustrerande och utmattande framför allt för en som inte har något ”tränat” öra. Det är väldigt svårt att detektera skillnader för en som inte är van. Efter 2 timmars lyssnande med blindtest så har jag kommit fram till att jag inte ser någon anledning till att lägga 10000 kr för att få en Marantz. XTZ är minst lika bra om inte bättre.

Tilläggas ska att XTZ spelade i klass A och Marantz i klass AB (finns ej klass A på Marantzen)

*Kribbans kommentarer till testet och kommentarer*

Detta var även mitt första riktiga blindtest och jag instämmer med Spacebot..
    När det gäller val/rangordning: Jag hade väldigt svårt att skilja dessa förstärkare åt så mina val i protokollet blev mest "vet ej"

Efter testat 5-6 låtar blir man trött i öronen/huvudet och väljer mindre konsekvent.

*Kribbans slutsatser*

*Ljud: *Jag håller inte med Spacebot när det gäller klassisk musik då jag tycker att XTZ är lika bra där överlag så är det fördel XTZ pga priset. Hade de kostat lika mycket så kanske valet fallit på Marantzen som har lite mer finesser.

*Kvalitetsintryck/Design*:XTZ vinner här då jag gillar dess utstrålning

*Prisvärd? *I jämförels med Marantzen så är den extremt prisvärd

*Skulle jag köpa den...?* XTZ. JA. Utan tvekan . Marantz? Förmodligen inte

Skulle jag rekommendera den? XTZ: Ja Marantz ? nej inte när det finns en likvärdig produkt ljudmässigt för 5000 kr.

XTZ är en mycket prisvärd förstärkare som kan bli mångas vän (tycker jag!). De som säger att Marantz spelar med värme och att XTZ ska vara neutral förstår jag inte. Detta blir min nästa investering när pengar trillar in.

Ett stort TACK till Fyndbörsen som ställde upp på detta och gjorde såpass noga förberedelser. Mycket professionellt genomfört och en fantastiskt trevlig dag.

Länkar till produkterna i testet

MARANTZ [B]
    Produktspec

[B]XTZ A100
    XTZ spec

DYNAUDIO
    Dynaudio Contour

Våra testprotokoll- Ordagrant

Våra testprotokoll- ordagrannt- finns som spoilers i slutet!

Tekniska specifikationer på XTZ A100

Konstruktionstyp
    Klass A omkopplingbar till Klass AB

Teknisk info
    Fullt balanserad låg-distortion kretskortsdesign
    Zero servo teknik
    Crystal chip CS3310 för volymreglering i 0,5dB steg.
    Förgyllda kontaktrelä för switchning av signal/ljudkälla
    Stor tydlig VFD (vacuum fluorescent display)

Uteffekt Klass AB
    2x110W 8 ohm RMS
    2x180W 4 ohm RMS
    2x300W 2 ohm RMS

Uteffekt Klass A
    2x50W 8 ohm RMS

Teknisk data
    Distortion: < 0.03% (20Hz to 20kHz, 10W)
    Ingångs känslighet : 1.0Vrms
    Dämpnings kofficient: > = 100
    Ingångsimpedans: 20 kohms
    4 st slutstegstransistorer per kanal
    Ringkärnetransformator

Mått
    150 x 435 x 410 mm/460mm inkl volymratt och högtalarterminaler (HxBxD)

Vikt
    17,5 kg

Frekvensomfång
    10-100k Hz

Färg
    Svart / Silver.

Övrigt
    Fjärrkontroll i Auminium.

Anslutningar och inställningsmöjligheter
    -1. 4st Line in.
    -1. 1st Pre Out/Sub Out (Utgång för extern förstärkare, aktiv subwoofer etc )
    -1. Guldplätterade RCA kontakter.
    Kraftiga guldplätterade högtakarkontakter för banankontakt, gaffelkontakt samt skruvkontakt

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Savner bilde