Brukertest: HK HD970

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brukertest: HK HD970

Etter å ha hatt flere store og mektige hjemmekino oppsett de siste årene, har jeg omsider fattet interesse for HIFI. Dvs min bedre halvdel fattet interessen for en ryddig stue, og dermed var det bestemt

I våres bygde jeg meg BEL 2.5 høytalere, som spiller ringer rundt samtlige av de store hjemmekino høytalerene jeg har hatt før. Jeg ble meget fort betatt av stereo, og de fantastiske lytteopplevelsene man kan få ut av det formatet. Siden utstyret mitt er langt fra optimalt bestemte jeg meg for å skaffe meg bedre elektronikk, slik at jeg kan komme nærmere den lyden Snickers' highend oppsett tryller ut av BEL'ene...

Som forsterker bruker jeg en Harman/Kardon HK 670, og som DVD/CD spiller brukte jeg opp til nylig en HK DVD 25.

Det første jeg bestemte meg for å oppgradere var signalkilden. Jeg leste strålende tester om HK HD970 i diverse presse, og bestemte meg for å gå for denne.

For noen dager siden kom den i hus, og jeg har nå fått tilbrakt mange timer i dens selskap.

Det første jeg reagerte på da jeg pakket den ut var vekten. Den var vesentlig tyngre enn DVD 25 spilleren min, enda en DVD spiller skal jo ha både lyd og bilde del.

Jeg plugget den til stereoforsterkeren min, puttet i Ane Brun og satt meg godt til rette i "sweetspot'en". Kun få sekunder etter jeg hadde trykket på play falt haka mi 2-3 cm! Lydbildet var av en helt annen dimensjon enn med DVD 25! Da DVD 25 kom på markedet kostet den 4995,- og gikk blandt pressen for å være en meget god musikkformidler i forrhold til pris. Men at DVD spillere og CD spillere i samme prisklasse ikke kan sammenlignes, det forstår jeg nå...

Jeg er ingen ekspert i å formulere en lytteopplevelse, og har ikke mye erfaring fra andre alternativer i klassen, men jeg skal gjøre mitt beste på å forklare hva jeg opplever av forandring etter oppgraderingen.

Det første som slo meg var helt klart diskanten, som gikk fra å være skarp og litt "innestengt" med DVD 25 til å bli hærlig oppløst og myk, men klar som dagen og med masse energi til triangler og lignende, med HD970. Jeg kan dra høytalerene til maks volum, og forstatt låter det ikke det spor skarpt.

Mellomtonen fikk prøvd seg med noen mannlige vokalister, og jeg ble raskt oppmerksom på hvor klar og oppløst den også var. Med DVD 25 bak spakene følte jeg at bånddiskanten til BEL'ene lå som et klart deilig slør på toppen, men så straks mellomtonen tok over forsvant klarheten. Det grøtet ikke, eller var ulinært, det bare hørtes ut som at diskanten var god, men mellomtonen kunne vært langt bedre...

Med HD970 er dette fenomenet 100% borte. Mellomtonen låter like oppløst og gjennomsiktig som diskanten, og det hele henger derfor mye bedre sammen, både på dame og herre vokal.

I bassen var forskjellen minst. Den var nemlig meget bra med DVD 25 fra før av! Kjellerdyp og temposterk. Men på de aller dypeste tonene hører jeg likevel god forskjell. det som før bare var bromling helt i bånn er nå definerte, tydelige og rene toner.

Tar vi for oss lydbildet som en helhet er det store forskjeller i både bredde og dybde. Før følte jeg liksom at vokalen svevet dansende midt oppå veggen, mens instrumentene hang lissom litt igjen ved høytalerene. Nå derimot slipper hele lydbildet høytalerene, og kommer ut i rommet foran meg, med stor bredde. Enkelte opptak synes nesten å ommfavne meg helt.

Med Michael Buble i CD spilleren ble jeg imponert over instrumentplasseringen. Dette er noe som også imponerte meg med DVD 25, men nok en gang viste HD970 å være av en annen dimensjon! Instrumentene ble plassert med superpresisjon i lydbildet, og alle effekter og stemmer kom tydelig frem. Jeg merket meg mye nytt ved musikken jeg ikke har hørt før, som feks et parti hvor tilsynelatende en trompet spilte en kromatisk skala raskt oppover. Med HD970 i spilleren ble det brått tydelig at det var to trompeter som spillte dels tostemt, den ene med mute!

Hva lydsignaturen angår, er jeg litt usikker på om den er litt lysere enn DVD25, eller ei. Den er i hvertfall mye klarere, og mer fokusert. Bassen er som HK's visjon alltid har vært; dyp, rask og med skikkelig punch...

Som en konklusjon vil jeg bare få si til alle dere som sitter og dveler med en DVD spiller som CD kilde, overgangen til CD spiller er enorm. Så enorm at selv en halvdøv bestemor ville merket forskjellen :-) Hvordan andre CD spillere i samme prissegment som HD970 gjør det i forrhold til den, har jeg overhodet ingen forutsettning for å uttale meg om...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott test Elemental Studios. Du har ikke testet den mot andre spillere enn HK25 i ettertid?
    Jeg vurderer også denne spilleren, men er litt usikker på om man får så mye mer kontra f.eks en DVD-spiller til 5k.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Flott test Elemental Studios. Du har ikke testet den mot andre spillere enn HK25 i ettertid?
    Jeg vurderer også denne spilleren, men er litt usikker på om man får så mye mer kontra f.eks en DVD-spiller til 5k.

Tror nok du heller må over på dyrere dvd spellere enn 5k for å matche hd970.
    KANSKJE pioneer 668. Men er ikke sikker.
    I mitt oppsett skal jeg gå for pioneer 989 som eneste avspiller i første omgang.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott gjennomgang Elemental Studios, anbefaler at en moderator flytter denne til "tester"-rubrikken...:razz:

Newcomer stephenm sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har byttet ut hk dvd 31 til fordel for HD 970. Opplevde akkurat det samme trådstarter, så jeg kan ikke annet enn å anbefale denne spilleren!

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Glimrende innlegg!

Er jo tydeligvis delte meninger om denne cd-spilleren.

DVD&Hjemmekino ga jo denne 18/20 i nummer 5-2005, hvor Håvard Holmedal tydeligvis var storveis begeistret for HD 970. Den ble jo derimot nærmest slaktet i Fidelity nummer 2-2006.

Har ikke så altfor store sammenligningsgrunnlag, men må si meg svært så fornøyd med HD 970. Er ihvertfall den desidert beste cd-spilleren jeg noengang har hatt :grin:

Newcomer alibaba sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Er jo tydeligvis delte meninger om denne cd-spilleren.

DVD&Hjemmekino ga jo denne 18/20 i nummer 5-2005, hvor Håvard Holmedal tydeligvis var storveis begeistret for HD 970. Den ble jo derimot nærmest slaktet i Fidelity nummer 2-2006.

Har ikke så altfor store sammenligningsgrunnlag, men må si meg svært så fornøyd med HD 970. Er ihvertfall den desidert beste cd-spilleren jeg noengang har hatt :grin:

Hmm... ikke helt sammkjørt den norske og den danske high fidelity her nei.
    HD 970 får jo rimelig gode skussmål fra det danske bladet (nr 3-2006)
    quote HighFidelity: Vuurdert seperat er cd spilleren den store overaskelsen(testet ilag med HK970)oppløsningen er kanon god og det er i det hele tatt et aldeles glimrende lydbilde

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er kanskje matchinga som ikke passer helt.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte denne idag, hadde dvd22 fra før av. forskjellene ble store, og kun til de bedre. Jeg bruker nå en Nord'ost wyrewizard dreamcaster. Helt Konge!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på om noen kan svare meg på om det har noe for seg å kjøpe HD 970 (evt 950) når man har DVD 31?

Forhandleren min sier DVD 31 er en meget god cd-spiller også. Noen som har hatt mulighet til å sammenlikne?

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får HD970 og NORDOST Wyrewizard Enchantress signalkabel i posten tirsdag eller onsdag og gleder meg sånn atte, hjelp :-D

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Får HD970 og NORDOST Wyrewizard Enchantress signalkabel i posten tirsdag eller onsdag og gleder meg sånn atte, hjelp :-D
    Det funker nok meget tilfredstillende. Selv bruker jeg Dreamcaster o_O

Vær obs på kjip kontroll til cd-spilleren, hehe

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, no worries.. kan vel bruke kontrollen til AVR 335..

fikk Nordost Wyrewizard Spellbinder høyt. kabler idag i posten og ble ikke skuffet store forhåpninger til Enchantress

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk cd spilleren på fredag.

Den spilte veldig bra, flott dynamikk og bra at den kan brukes som DAC.
    Ikke minst ser den flott ut, men har en litt merkverdig fjernkontroll.

Men fikk ett uventet problem med spilleren, den kunne ikke spille alle cdene mine på fredagen. Prøvde å pusse på cdene, men fungerte ikke.
    Men fikk til å spille av alle platene jeg hadde problem med på søndagen, så alt var vel :P

Storfornøyd med kjøpet! Anbefales sterkt i den prisklassen!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min spiller heller ikka alle cd er ,og led lampe i powerknapp tok kvelden,skuffen går skjevt ut...Lengere ut på høyre side...mulig skyvemekanismen sitter på denne siden:???: Lampa skal fikses etter påske:-D

dette er vel en ok spiller i budsjettklassen,ihvertfall bedre enn min gamle pioneer..

Nå skal jeg ettehvert opp en klasse,eller 2 men denne spillern gjengir detaljene bra syntes jeg.."En sa til meg en gang,Harmann ja...når det først spiller,så låter det bra"Må vel si meg enig i ettertid.....

Mvh Espen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up Velg noe annet enn HD970!

Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Fikk cd spilleren på fredag.

Den spilte veldig bra, flott dynamikk og bra at den kan brukes som DAC.
    Ikke minst ser den flott ut, men har en litt merkverdig fjernkontroll.

Men fikk ett uventet problem med spilleren, den kunne ikke spille alle cdene mine på fredagen. Prøvde å pusse på cdene, men fungerte ikke.
    Men fikk til å spille av alle platene jeg hadde problem med på søndagen, så alt var vel :P

Storfornøyd med kjøpet! Anbefales sterkt i den prisklassen!
    Denne spilleren tror jeg flere sliter med. Selv var jeg overbevist om at spilleren hadde en svakhet/feil ved at den på stadig flere CD'er hørtes ut som om den spiste dem. Dalens Elektronikk ServiceHagan som har service for Harman/Neby gav meg, etter 2. gangs klage på problemet, beskjed om at denne spilleren burde jeg få byttet.
    Men etter Christian hos Harman/Neby fikk spilleren, gav han meg beskjed om at med denne spilleren måtte jeg regne med slikt! Pga. rotasjonshastigheten kunne ulyder oppstå! Slå den. Chassiset ristet så laseren fikk problemer med å tracke sporene.
    Etter å ha gitt uttrykk for hva jeg syntes, fikk jeg en test model med meg hjem i stedet. Men den tålte ikke varmen som ble produsert i spilleren. Lytteopplevelsen ble bare full av gaps og jeg reiser i morgen for å hente hjem spilleren jeg fikk i utgangspunktet. Men bare for en stakket stund.
    Jeg kommer ikke til å akseptere ulydene denne spilleren produserer om jeg så skal måtte bruke kr.20.000 på advokat i saken.
    Kunne vært int. å vite om andre har denne erfaringen med denne spilleren.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste jeg hadde problem med var at den ikke leste cder, ikke noe varme/ulyd problem. Fikk byttet ganske fort.
    Fungerer fint hos meg. Virker som at du har vært uheldig.

Alle cdspillere lager lyd, men den jeg hadde laget bare lyd når den fikk problem med å lese cder. Den nye lager bare lyd når den leser, altså når cden roterer, en veldig lav suse lyd, som du får i alle spillere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ulyd til besvær.

Det er klart at man alltid vil høre en Cd-spiller spille av en CD, men hva jeg opplevde & viser til, er at spilleren hørtes ut som den spiste CD'ene. Dette gjør seg gjeldene på eldre CD'er så vel som nye. Så lenge det rister i Chassis og det høres ut som en kompressor går, er ikke det normal drivverk-støy.
    Jeg tok med meg de samme Cd'er til Oslo Hi-Fi Center, men klarte ikke å provosere frem det samme problemet på samme spilleren.
    Dette er CD'er, som uten problem, lar seg avspille på alle spillere som hittils er forsøkt.
    Jeg kanskje vært uheldig, men det er holdningen til importør jeg synes er under pari i saken. Derfor kan jeg heller ikke anbefale denne spilleren til andre.
    Men på hvilken måte erfarte du at spilleren din opptrådte under avspilling av vanskelige CD'er?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når den ikke greide å spille av cdene så var det en slags murring i 5-15sekund før det stod "no cd" eller noe sånnt, så ble cden utløst.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hd 970

Disse symptomene har jeg også erfart, dog ikke så mange ganger.
    Kan jeg spørre deg om hvor du kjøpte den?
    Ble den tatt i retur umiddelbart eller forsøkte de å reparere den først?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •