Min erfaring med: Audio-GD SA-1.32 DAC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min erfaring med: Audio-GD SA-1.32 DAC

Har vært på utkikk lenge etter dac og en brukt Hegel HD20 var det jeg var på jakt etter. Men noe trådt marked og relativt stive priser på disse hegel dacene bestemte jeg meg for å tenke alternativt.

etter noe søk på utenlandske forum og litt brukererfaringer rundt om så fant jeg merket Audio-GD, jeg har hvertfall aldri hørt om det ops:

Etter en budsjettrunde med meg selv ble det kjøp av SA-1.32 ( også kalt Tidligere SA-1 ). Men naturlig noe skeptisk på å bruke så mange tusenlapper på "kinavare" og spesielt etter et stygt bomkjøp av en Zero 09 Ebay-dac tidligere som overhode ikke var kvalitet.

Jaja, selgeren var lett å ha med å gjøre og valgte custom option:

- Byttet ut en RCA coax med BNC, kjekt å ha.
    - Oppgraderte USB chippen til TCXO, aner ikke hva det innebærer, men billig var det.
    - byttet også ut ACSS utgangene med RCA.

Så totalt har dacen nå 3 RCA utganger til hver kanal, overkill? tja, men trenger hvertall ikke ACSS kontaktene.

Pakken ble sendt i noen klemdager i romjula og kom kjapt på døra med DHL

Innpakningen var bra den, litt overrasket over hvor stor eska var, det fulgte ikke med bruksanvisning (den ligger jo på nett), så det savner jeg heller ikke.

Det som var med:
    - Strømkabel
    - USB kabel
    - Ny 8 fots firmwarechip til USB kortet.

Det slo meg egentlig at den var bra tung til at det er en dac, men er nok strømforsyningen som bidrar til vekten.

Var rask med å koble opp, hadde tilogmed ikke tid å ta bilder der og da :-D

Ble positivt overrasket over kvaliteten på RCA pluggene på baksiden, for på yamaha og emotivaen min er det vanskelig å få VDH pluggene til å sitte skikkelig, men på denne dacen gikk de på som smør

Lyden:

Minuttene etter den ble slått på og ei plate var satt i var jeg noe skuffet, klarte egentlig ikke høre så mye forskjell på Cd-spiller Dacen (Yamaha S2700) og denne, men hadde lest på forumene at den burde spille rundt 100timer før man kan gi seg opp ei mening om lyden.

Timene gikk og etterhvert synes jeg det var noe voldsomt med bass, så jeg puttet i bassrefleks-pluggene i høyttalerne. Lyden begynte å bli mer oppløst og crisp, så det bar jo i den retningen jeg hadde håpet på, men synes fortsatt det var et slags slør foran lyden.

Nå har den spilt i mer enn 100 timer og det er natt og dag mellom cd-spiller dacen og denne.
    Lydbildet har åpnet seg, sløret er borte, diskanten er frampå og krystallklar og gliset har kommet ved flere anledninger når jeg gikk i gjennom det samme cd-platene på nytt igjen.

Vel, det som er litt kult med denne dacen er jumperne på den såkalte DSP-1 chippen. Man kan farge lyden litt slik som man vil bare med å flytte jumpere, manualen ligger på nettsiden så det er jo rett fram. Det fulgte med jumpere i en pose så det oppfordres til å prøve det Og det har jeg gjort!

Av med lokket. 10 skruer. Så begynne systematisk!

Default er 8X oppsamling, men hadde en misstanke om å gå ned til 4X kunne gjøre susen (lest på forum), men der tok jeg feil, lyden er større og kler anlegget mitt bedre ved 8X oversampling.

Satt så PLL til off.
    Data dithering til off, men klarer ikke helt å høre hva det gjør, men noe skjer med mellomtone og bass, må forske mer på det ved forskjellig musikk.

Det som virkelig gjorde utslaget hos meg var å sette Stopband til -50db, hva det eksakt gjør måtte jeg større om via mail: kort fortalt vil lydbildet bli varmere og større spredning. og JA! det var det jeg trengte.

Lyden er nå stor, krystallklar, balansert, bassen er helt normal, og lyden føles mer analog enn tidligere (med CD-spiller dacen). På enkelte skiver så får jeg en følelse av at musikken tar meg med

- Tidligere har jeg ikke lagt merke til bassgitarene, men det er lett å høre nå.
    - Takten i musikken kommer mye bedre frem nå enn tidligere.
    - Rock kler høyttalerne mine bedre enn noen gang.
    - Vokalen er i midten av lydbildet, HELT i midten!
    - Dacen har gjort at høyttalerne mine er blitt mer livlig, og jeg trekker dem fra salg

Skal leke med tiden på PLL og Data Dithering for å finne det som jeg liker best, kommer tilbake til det.

Ingen tvil om denne er verd hver ei krone, og jeg blir heller ikke å ha betenkning med å kjøpe Audio-GD nestegang, kanskje SA2?

Legger ved er par dårlige bilder av min i "jumper"modus.

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interesang og informativ anmeldelse! For de som skulle være interesert i å få tak i audio-gd produkter så selgerdigital impuls audio-gd(stock selfølgelig:

Søk - Digital Impuls AS

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for det.

Vel jeg har skiftet høyttalere og dermed skiftet innstillinger på dacen. En tid etter anmeldelsen har jeg kommet frem til at 8X oversampling lager ei slags uro i musikken. Kjører nå i NOS mode = 1x oversampling altså ingen oversampling, og lydbildet har nå et enda sortere teppe bak.

PLL har jeg deaktivert på grunn av at jeg har en grei spiller som har lite jitter.
    Data Dithering er også deaktivert.
    Kjører nå på -90db noe som kler mine JM Lab Mini Utopia godt.

Alt dette handler om smak og behag, og gjerne avhengig av resten av oppsettet, kabling osv. Ingen av innstillingene blir dårlig, men man kan dra lyden i den retningen man selv foretrekker.

Fortsatt er jeg fornøyd med den, men dog ingen preferanser. Hadde vært intresannt å testet den mot Hegel HD20/HD25 og Nad M51.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •