Dirac Live Room Correction Suite

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dirac Live Room Correction Suite

Kortversjonen av denne testen er at Dirac romkorreksjon er så enkelt at alle som klarer å bruke Windows eller OSX kan få det til. Lyden blir korrigert slik at negativ påvirkning fra rommet reduseres, og resultatet er at reklamen holder det den lover! Lydbildet oppleves mer ”korrekt”. Stemmer blir klarere og oppleves mer ekte. Bassen strammes opp. Artistene står der de skal være. Man får en helt annen opplevelse av romklang på spesielt akustisk musikk. Og man bruker mange flere timer enn man hadde tenkt på å finne frem musikk man ikke har hørt på lenge!

De fleste som har vært mer enn middels interessert i hi-fi en stund, har fått med seg at rommet høyttalerne står i utgjør en vesentlig del av lytteopplevelsen. For min egen del begynte det med et Radionette mini-anlegg for 25 år siden, og har endt med to anlegg i dag: ett for stereo og ett for surround.

Med utdanning innen bl.a. audio og video samt digital signalbehandling, så tilhører jeg dem som heller ser på hva slags utstyr man bruker i profesjonelle miljøer, enn dem som ser etter eksotisk og/eller kompromissløs ingeniørkunst eller håndarbeid. Jeg lar meg definitivt imponere faglig av ingeniørkunst, men det betyr jo ikke at jeg vil bruke penger på det

Etter altfor mye dyrekjøpt prøving og feiling, har jeg konkludert med at jeg ønsker en analog-del, og en digital-del for mine anlegg. Analogdelen forventer jeg blir sjelden oppgradert, men digitaldelen oppgraderes når nye formater eller algoritmer blir tilgjengelig. Derfor har jeg beholdt min gamle Primare SPA21, som har en god analogdel med 5.1 inn. Alt digitalt har jeg basert på to Mac Mini’er. En for stereoanlegget, og en for surroundanlegget. For surroundanlegget har jeg en 5.1 DAC, og for stereoanlegget en… stereo-DAC.

Problemet er at jeg ikke bor i et lydstudio, og heller aldri kommer til å gjøre det. Det kommer aldri til å skje at rommet blir tilpasset mine lydbehov. For eksempel konkurrerer min ene stereohøyttaler med et rosa dukkehus om den optimale plasseringen. Jeg tuller ikke. Så derfor må mine anlegg tilpasse seg rommene de står i. Og den eneste måten å gjøre det på en fornuftig måte, er med romkorreksjon.

Ulike løsninger for romkorreksjon
    Jeg har sett på mange ulike løsninger for romkorreksjon. Alle løsninger basert på HW har jeg etter hvert utelukket fordi jeg ikke har lyst til å investere mye i et kabinett som ikke får oppdaterte algoritmer. Et solid kabinett for en HTPC kan fort koste 5000, og en hi-fi-produsent tar seg enda bedre betalt (klassikeren er Lexicon, som krevde nærmere USD 3000 for sitt kabinett). Et ekstra sett med ADC og DAC har jeg ikke behov for, i hvert fall ikke når produsenten har brukt 2-3 gangeren på prisen fordi det er i segmentet hi-fi og ikke IT eller lydstudio. Og at en hi-fi-leverandør oppdaterer et slikt kabinett med nye DAC’er og algoritmer har i alle fall ikke jeg sett noen gode eksempler på. Kanskje en oppdatering. Men sjelden mer. En opplagt løsning mener jeg derfor er å se på en software-basert løsning for romkorreksjon.

Det finnes noen slike løsninger i dag. Jeg har sett litt på noen tidligere, men synes de enten har introdusert for lang tidsforsinkelse (som kunne ha noe med tilgjengelig prosessorkraft på den tiden), eller rett og slett var for kompliserte. Jeg vil helst ha noe som bare virker. Så etter å nesten ha gitt opp software-basert romkorreksjon, så jeg tilfeldigvis en notis i Lyd og Bilde om at nå skulle Dirac gi ut en versjon for privatmarkedet (og da mener jeg tilfeldig; jeg abonnerte på Lyd og Bilde for mange år siden, og fremdeles blir jeg stadig vekk ringt opp, gjerne på kvelden når jeg har en hylende unge i den ene hånden og en skummel bleie i den andre, eller får tilsendt gratiseksemplarer, som altså endte med at jeg slo opp på en tilfeldig side og så notisen).

Romkorreksjon med Dirac
    Et søk på nettsidene til Dirac fortalte meg at dette kunne være interessant. Folkene bak Dirac har bakgrunn fra Universitetet i Uppsala hvor de har forsket på bl.a. akustikk og signalbehandling. Referansekunder er kjente navn som BMW, Rolls-Royce, og Bentley for bilstereo, og innen hi-fi og profesjonelle lydprodukter kjente navn som Naim, Theta Digital og Ken Kreisel Professional Sound. Det sies at Dirac er brukt i teatre og kinoer, men jeg vet ikke hvilke. Uansett – jeg tenkte at er det godt nok for kjente merker som de her, så er det sikkert godt nok for meg også!

Dirac for konsumenter består av to programmer. Ett kalibreringsprogram for å ta opp lyd og lage filtre, og ett virtuelt lydkort som legger seg mellom avspillerprogrammet og ditt egentlige lydkort, og justerer signalet basert på filtret du har valgt.

Jeg tok til slutt kontakt med Dirac, og fikk tilbud om å bli beta-tester. Løsningen krever at man har en mikrofon for målinger. Som mikrofon brukte jeg Behringer ECM 8000. Har ikke fått kalibrert denne, så enten skal jeg få gjort det, eller gå for en Earthworks M23 eller M30. For å koble mikrofonen til Mac’en brukte jeg M-Audio Fast Track Pro. Min valgte løsning kom på rundt 2000 til sammen, inkludert mikrofonkabel av god kvalitet.

Kalibreringsprogrammet er enkelt, med nedtrekkmenyer for lydkort, mikrofon, og antall høyttalere, og man velger hva slags filtre man skal ha (44.1, 48, 88.2, 96 kHz). Lydnivået fra høyttalerne må settes slik at det er satt passe høyt i forhold til hva mikrofonen måler (egen fane for dette i applikasjonen). Det finnes tre standard rom-oppsett man kan velge, alle med ni målepunkter hver. Oppsettene er stol, sofa og hjemmekino. Så er det bare å sette opp mikrofonen på de angitte målepunktene etter tur (tegning i programmet, som kan sees fra ulike vinkler og viser hvilket målepunkt man skal sette opp). Trykk ”Spill av”, og målingene går automatisk for hvert målepunkt.

Først testet jeg på Mac OSX. Testet både på surroundanlegget og stereoanlegget. For Mac OSX testet jeg bare stereo fordi jeg på det tidspunktet bare hadde stereo-DAC (kommer til Windows-versjonen og surround senere). Min første oppsummering var egentlig ganske enkel: ”Dette er idiotisk bra, hvorfor har jeg ikke gjort det før?”.

Jeg opplevde spesielt fire forbedringer, og da mest forbedring på stereoanlegget.

1. Artistene står der de skal. Før romkorreksjonen tenkte jeg ikke så mye på at noe ikke stemte, men etterpå var det en helt annen opplevelse av at vokalisten stod på bestemte steder i rommet. Når man skrur av og på filteret er det veldig tydelig. Med filteret skrudd av høres det ut som om vokalisten forsvinner litt mer bakover og ut til siden. Sannsynligvis et resultat av refleksjoner i rommet og høyttalere som ikke kan plasseres optimalt.
    2. Stemmer blir mer artikulerte og ekte. Relatert til punktet ovenfor. Nivåheving av området 100-500 Hz, som hadde en særdeles ujevn frekvensgang i begge rom er nok mye av årsaken til at stemmer, spesielt mannsstemmer, opplevdes mer naturlig.
    3. En mye større romfølelse. Spesielt på akustiske opptak, så opplevde jeg at det var et større rom, eller holografi. Nesten som å være på live-konsert!
    4. Bassen blir strammere. Dette er nok det punktet de fleste vil merke best. Først tenkte jeg at bassen forsvant, men på dype basstoner kjenner man at gulvet vibrerer – men nå uten at det skrangler. Det betyr at man kan spille høyere uten at det blir ubehagelig, og da får man nok spilt på et nivå der høyttaleren fungerer bedre enn på lavere nivåer (min subjektive oppfatning). En annen effekt er at siden bassen reduseres betydelig ut fra signalkilden, så må forsterkeren jobbe med betydelig mindre bass. Da blir det også mer headroom til de andre frekvensene. Slik fungerte det i alle fall i mine rom.

Relativt entusiastisk etter de gode resultatene med Dirac på Mac, så spurte jeg pent om å få bli betatester på Windows også, for å få testet lydkorreksjon med 5.1 på Windows (kjøpte senere 5.1 DAC og ny Mac Mini, fordi resultatet var så utrolig bra). Samme resultat. Meget imponert, og ingen vei tilbake for meg.

Lydformater som støttes av Dirac Live Room Correction Suite
    Det støttes opp til 7.1 kanaler, opp til 24-bit/96 kHz. Alle lydformater ”støttes”, siden dette er et virtuelt lydkort, og det er avspillerens oppgave å lese lydformater. Med min løsning får jeg spilt av Blu-Ray 24-bit/192 kHz lydformater og konvertert ned enten i avspilleren eller med Windows sin innebygde løsning. Aner ikke om jeg hører noen forskjell. Har prøvd begge formater i stereo med testlåter fra 2L – The Nordic Sound, uten å høre forskjell. Ser også at det ikke er enighet i nettforumer for profesjonelle lydmiljøer. Uansett, så snakker vi om en softwarebasert løsning som sikkert kan oppgraderes i fremtiden!

De som vil vite detaljer om løsningen kan lese mer her: Consumer Products | Dirac Research

Anlegg 1: Stereo
    Stue-anlegget består av B&W 703, XTZ 12.18 ICE sub, Primare Pre30 og A32, Hegel HD2 og HD10, og stort sett Supra kabler, inkludert råflotte Supra Sword for signalkabler og høyttalerkabler (bi-wiring). Totalt rundt 100.000 for høyttalere, forsterkere og kabler. I tillegg har jeg en Mac Mini med siste skrik OSX. En interessant applikasjon er AirServer, som gjør at man kan koble iPad (der for eksempel Wimp ser bedre ut) mot AirServer, som igjen bruker Dirac lydkorreksjon, og dermed får man lydkorreksjon for iPad!

Med Dirac ble forbedringene mest hørbare på dette anlegget. Årsaken er kanskje et vanskelig rom med mye romforsterkning for bass, og betydelig dempning i området 100-500 Hz. Dette hørtes spesielt på mannsstemmer. Det er også mye vegger med lite dempning, så forbedret impulsrespons var nok også en viktig årsak til at lyden ble så mye bedre. At B&W 703 var så bra hadde jeg ikke trodd! Nå forstår jeg hva Knut Vadseth skrev for mange år siden om disse høyttalerne og hvordan han opplevde 703 i sitt lytterom.

Anlegg 2: Surround
    Surroundanlegg består av Primare SPA21 med A30.2 til fronthøyttalerne, XTZ 99.26 fronter, 99.25 senter, B&W DS6 bak, og Velodyne SPL 1200R sub. Dette anlegget er egentlig basert på komponenter jeg hadde i kjelleren etter at jeg gikk over til stereo. Manglet bare XTZ-høyttalerne, så hadde jeg et surroundanlegg også. Har også en del kabler som er flottere enn fornuftig, bl.a. Kimber og Supra. Totalt rundt 85.000 for høyttalere, forsterkere og kabler.

I tillegg har jeg en Mac Mini som utrolig nok bare kjører Windows 7. Ikke noe jeg vil anbefale, men det ser jo pent ut. Bruker Zoomplayer og PowerDVD for video, og J.River Media Center for audio. Totalt dekker de alle de ulike formatene jeg har for spesielt audio-filer. Bl.a. har jeg noen gamle opptak gjort i 4.0 (Quadraphonic sound) som er lagret som FLAC. Bare PowerDVD klarer å spille alle de ulike variantene av disse. Og ingen av spillerne jeg har prøvd på Mac har klart å spille QS-filene. Denne Mac’en er bygd ut med en Plextor Blu-Ray-spiller, 4TB eksterne disk’er, og et Terratec DMX 6Fire-lydkort. Blu-Ray-disker med konserter spiller uten problemer eller merkbare tidsforsinkelser når Dirac romkorreksjon benyttes.

Den opplevde forbedringen med Dirac var veldig tydelig på dette anlegget også, men ikke så stor som for stereoanlegget. Årsaken er kanskje mindre høyttalere i et mindre rom, og at jeg sitter ganske nærme disse. Rommet er også godt dempet med store stoler i stoff, teppe på gulvet og bilder på veggene samt (ikke fullt så overraskende) gardiner. Det jeg synes var det viktigste resultatet med denne løsningen var at jeg fikk stilt inn nivåer og tidsforsinkelser for alle høyttalerne nøyaktig, uten å være avhengig av en surroundforsterker. Nå kan jeg gjøre alle justeringer jeg ønsker digitalt i Windows – på ett sted!

Oppgraderinger?
    Med Dirac lydkorreksjon ble lyden så mye bedre at det nok vil gå en god stund før jeg kjøper noe nytt. Men skal jeg forbedre noe, så vil nok høyttalere til stereoanlegget basert på en AMT-diskant være det siste lille jeg føler jeg mangler. Eventuelt Epicon fra Dali, som høres veldig spennende ut, og ikke minst har et utseende som passer flott inn i en stue! Og selvfølgelig en sub nr. 2 om jeg får gjemt den unna et sted i stua, eventuelt med et delefilter fra Bryston mellom fronthøyttalere og sub’er…

Konklusjon
    Hvis du verken bruker romkorreksjon eller bor i et lydstudio, så har du sannsynligvis ikke hørt hva høyttalerne dine kan få til! Dette er kanskje den rimeligste oppgraderingen du kan gjøre som virkelig har en hørbar effekt. Selv kommer jeg aldri mer til å ha et anlegg uten romkorreksjon. Jeg kommer rett og slett til å bruke betydelig mindre tid på hi-fi-utstyr fremover, og isteden fokusere på å finne god musikk å spill på mine romkorrigerte anlegg

Bilder
    Har lagt ved noen bilder jeg har hentet fra Dirac sine hjemmesider (enklere enn å lage disse selv...).

Frekvensjustering
    Vedlegg 0000227

Forbedre impulsrespons
    Vedlegg 0000228

Audioprosessoren
    Vedlegg 0000230

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ta målinger med REW av impulsrespons før og etter?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlagt er noen målinger for surround-anlegget - tatt fra Dirac. Når jeg får en ny mikrofon som er mer nøyaktig så skal jeg måle mer. Rekker ikke å gjøre det på en stund, men regner med at vedleggene gir noe mer informasjon om hva Dirac kan få til. Delefrekvens 80 Hz. Hvilken høyttaler det er sees til høyre ved å se på de som ikke har markert kant (så front og bak er vist parvis sammen).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda et vedlegg. Her sees gain og delay for hver høyttaler i selve det virtuelle lydkortet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for grafene Men jeg skjønner ikke så mye av impulsresponsgrafen til dirac programmet. Jeg har jo fått en trial version av dirac som jeg skal prøve når jeg har fri en dag. Da kan jeg jo ta noen målinger med Rew og se selv hva som skjer.

Vet du om du kan sende 5.1 lyd gjennom optisk kabel (macbook pro) til receiver gjennom dette programmet eller må du kjøpe ett eksternt lydkort?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha et eksternt lydkort. Jeg lurte på det samme, og dette var svaret jeg fikk: "S/PDIF only supports a compressed AC3 audio stream in multichannel mode and this can not be filtered by the audio processor". Stereo over S/PDIF har jeg testet, og det fungerer via Dirac. For det ene oppsettet kjører jeg jo med Hegel HD2 (USB), og det fungerer også veldig bra. Det skal fungere med multichannel over HDMI, men det har jeg ikke testet.

Testet med både Hegel HD2 og Toslink fra Mac Mini. Forskjellene (uten bruk av Dirac) er lett hørbare. Så hvis du bruker Toslink ut, så hadde jeg vurdert en annen løsning uansett. S/PDIF er jo ikke en protokoll som sender på nytt når pakker mistes, og Toslink er kjent for å introdusere mer feil enn coax fordi synke-tiden ofte er for dårlig (på firkantpulsen som sendes ut).

Er selv interessert i å måle bl.a. impulsrespons med andre verktøy, men det blir nok som sagt en liten stund til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått tid til å teste dirac og det ser faktisk ut som om det også funker på impulsresponsen..

Impulsrespons (ETC):

Uten filter:
    Dirac Live Room Correction Suite-filter-jpg

Med Dirac filter:
    Dirac Live Room Correction Suite-filter-1-jpg

Med Audyssey xt32 (Dirac filter av):
    Dirac Live Room Correction Suite-audyssey-jpg

Frekvensrespons Dirac Filter:
    Dirac Live Room Correction Suite-filter-2-freq-jpg:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet litt med musikkavspillere i både Mac og Windows (i tillegg til å bruke Dirac). For å få det siste ut av PC som lydkilde så har jeg et par tips som kan være nyttige. Så er man eventuelt rimelig sikker på at man har fått mest mulig ut av lydkilden

Som nevnt bruker jeg Windows for surround, med et eksternt 5.1 lydkort. Det betyr at jeg har koblet sub mot LFE-utgangen fra surroundreceiveren. For å få best mulig lyd ønsket jeg å bruke sub med et delefilter for stereomateriale. J. River sin medieavspiller har gode digitale delefiltre, og man kan velge å la lyden fra et surroundsignal gå som normalt, men bruke delefilter når det er et stereosignal. Fungerer utmerket!

Mac benytter jeg bare til avspilling av stereo. Har prøvd ulike løsninger som Amarro (USD 99 for billigste versjon). Det er diskutert i flere forum om det er noen hørbar forskjell ved bruk av Amarro. Jeg hørte lite forskjell ved bruk av Amarro. Hørte mest forskjell med MP3-filer, sannsynligvis fordi jeg hadde satt output-format til 96 kHz, slik at her var det mest konvertering. Hvis man setter output-format korrekt, så har Amarro ingen effekt (hvis man ikke bruker EQ-funksjonaliteten, men det er unødvendig når man har Dirac). Men hvis man har mange ulike sample rates i musikksamlingen sin, så finnes det et mye billigere triks: BitPerfect. Dette er en app som finnes i Mac sin App-store, til NOK 70. Den sørger for å sette riktig sample rate i Audio Midi Setup avhengig av lydsporet. I tillegg, så har den noe funksjonalitet for å konvertere sample rate opp eller ned (avhengig av hva man ønsker), spille av fra minne og minimere bruk av CPU. Jeg prøvde anbefalingene som finnes i bruksanvisningen for å upsample og minimere bruk av CPU. Upsamling hadde en ørliten effekt som var såvidt hørbar, men ikke signifikant. Derimot var det mulig å høre mer forskjell når man huket av for å minimere bruk av CPU og harddisk. Ikke mye, men i diskant og øvre mellomtone ble det ørlite grann mer luftig og tydeligere. "Folk flest" legger nok knapt merke til det, men for bare NOK 70, så er forskjellene nok til at det helt klart er verdt pengene (i mitt anlegg).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat testet en app for iPhone med Dirac. Den er bare tilpasset originale ørepropper for iPhone. Resultatet ble veldig bra; betydelig bedre "rom" i lyden og mer naturlige stemmer. Bare synd jeg ikke bruker de originale øreproppene... Blir spennende å se om de kommer med en løsning som kan brukes med andre ørepropper!

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott og utfyllende test over K.H. !

Det blir enten Dirac eller Audiolense på meg, for øyeblikket heller jeg mot Dirac da denne kan kjøres på Mac og en kan brukes mot avspillere av uansett slag. Jeg skal bruke dette oppsettet mot en Mac Mini som kun har som oppgave å fungere som musikkserver.

Jeg har sett på denne: http://www.fyndborsen.se/dsp/multime...dirac-live-mic

Jeg skal gjøre målingene med en Macbook, vil jeg trenge ett eksternt lydkort også montro ?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et gammelt spørsmål som er aktualisert av denne tråden: finnes det eksterne lydkort med 7.1 analog utgang enten RCA eller AES/EBU?

Jeg ser Terratec DMX 6Fire har 5.1 analog utgang RCA, men det er altså ikke nok :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis
    Flott og utfyllende test over K.H. !

Det blir enten Dirac eller Audiolense på meg, for øyeblikket heller jeg mot Dirac da denne kan kjøres på Mac og en kan brukes mot avspillere av uansett slag. Jeg skal bruke dette oppsettet mot en Mac Mini som kun har som oppgave å fungere som musikkserver.

Jeg har sett på denne: http://www.fyndborsen.se/dsp/multime...dirac-live-mic

Jeg skal gjøre målingene med en Macbook, vil jeg trenge ett eksternt lydkort også montro ?
    Alt du trenger er vel med i den pakken?
    Jeg bruker Toslink fra macbook pro til receiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes at Dirac burde implementere en crossover/bass management i audio processoren så kunne vi ha delt mot sub i software.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superlink
    Jeg synes at Dirac burde implementere en crossover/bass management i audio processoren så kunne vi ha delt mot sub i software.
    Godt poeng, har tenkt på det samme. For Windows, så gjør jeg dette med avspilleren, J. River Media Center. Meget bra avspiller, og spesielt for de med store musikksamlinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superlink
    Alt du trenger er vel med i den pakken?
    Jeg bruker Toslink fra macbook pro til receiver.
    Det stemmer, den lille svarte boksen er et USB-lydkort.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Et gammelt spørsmål som er aktualisert av denne tråden: finnes det eksterne lydkort med 7.1 analog utgang enten RCA eller AES/EBU?

Jeg ser Terratec DMX 6Fire har 5.1 analog utgang RCA, men det er altså ikke nok :-)
    Jeg har lett, men ikke funnet noen for privatmarkedet. Det nærmeste er noen lydkort for profesjonelt bruk, men de har jeg ikke testet (de har 8 utganger, men vet ikke hvor lett det er å sette opp).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •