Mikrotest av Ken Kreisel MX-700 Mk-3 subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Mikrotest av Ken Kreisel MX-700 Mk-3 subwoofer

Har akkurat kjøpt meg det nye mikromonsteret til Kreisel fra LSound. Har i flere år hatt en rørsub fra SVS PCi 25-31. Men den har på mange måter ikke passet helt inn i mitt anlegg lydmessig etter at jeg investerte i dyrere fronter og senter fra Mirage, samt at SVS-tuben rett og slett tatt litt i overkant med plass.

Vedlegg 89079

Boksen jeg får er tung, men kompakt. Selve subwoferen er puttet i en pose av tøy slik at den holder seg blank på sidene i pianolakk. Den er rene snykket i forhold til den gamle tønna mi :-D

Vedlegg 89082

Vel ute av boksen er det et vel av tilkoblingsmuligheter. Men det meste er jo slikt vi kjenner til på de fleste subwoofere. Det som viser at dette er ekte hi-end er at det er XLR inn (og ut for viderekobling) og at det mangler sånne "høynivå inn- og utganger" som man finner på billigere subwoofere. Men dette er neppe jeg noe kommer til å savne. Og den dagen jeg får meg en av-preamp med XLR-utganger så blir det koblingsfest i stua.

Vedlegg 89081

Her er den vel plassert og forsiktig testing og kalibrering i gang (kun vanlig YAPO-oppsett fra reciver). Innspilling er i gang og jeg regner ikke med at den når sitt fulle potensiale før neste uke. Men litt må der jo testes selvsagt
    Det første jeg merker er hvor diskret og stam bassen er i forhold til SVS-tubens dype buldring. Denne mer bare blander seg inn og fyller rommet med en tight fin kontrollert stam bass (dog ikke kjellerdyp bass - men det er jo begrenset hva som er mulig meg 8" elementer, selv med 750w på hvert). Synes bassen overlapper pent med eksisterende fronter og.

Men, dette er work in progress. Jeg kommer tilbake med mer info om erfaringene mine og har dere noen spørsmål eller ting dere mener jeg burde teste så si i fra. :idea:

Har også oppdatert hjemmekonoen min med nye bilder av oppsettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Mikrotest av Ken Kreisel MX-700 Mk-3 subwoofer

Heisann, hvordan går det med 700-en? Den subben står på shortlista mi, så er veldig spent på flere inntrykk etter at du har fått spilt på den noen dager!

Ser du skriver at den ikke spiller kjellerdypt. Har du gjort noen målinger?

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Her er den vel plassert og forsiktig testing og kalibrering i gang (kun vanlig YAPO-oppsett fra reciver). Innspilling er i gang og jeg regner ikke med at den når sitt fulle potensiale før neste uke. Men litt må der jo testes selvsagt
    Det første jeg merker er hvor diskret og stam bassen er i forhold til SVS-tubens dype buldring. Denne mer bare blander seg inn og fyller rommet med en tight fin kontrollert stam bass (dog ikke kjellerdyp bass - men det er jo begrenset hva som er mulig meg 8" elementer, selv med 750w på hvert). Synes bassen overlapper pent med eksisterende fronter og.
    Veldig pen SUB du har fått i hus Jokke. Er dog ganske sikker på at det er en 750w forsterker totalt, ikke til hvert element. Selv om YAPO er ganske bra, så anbefaler jeg deg å justere inn fase så bra som mulig mot frontene dine før du kjører YAPO'en. Skal ikke se bort fra du kan få enda bedre resultater da. Er også nyskjerrig på litt målinger etterhvert, for å se hvor dypt den går i rommet ditt. Uansett, knall SUB, nesten så jeg må ta meg en tur innover etterhvert å ha en lyttrunde hos deg.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, nå har jeg et forholdsvis vrient rom å få til lyd og spesielt bass i. Tok noen sweeps og målte hvordan basskurven min nå ser ut. Ble en topp og en bunn der som ikke er helt bra. Lurer på noen triks eller en eq eller noe slikt for å få litt jevenre bassrepons.
    (Brukt REW, en vanlig laptop og RadioShack db måler som mic - fulgte denne guiden: http://avforum.no/forum/brukerguider...eq-wizard.html )

Døm selv:
    Vedlegg 89409

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi fått tak i en slik en luring til å korrigere bass med:
    DSPeaker-Anti-Mode 8033

Så da kan det bli spennende med hvordan kurven vil bli :-D

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi fått tak i en slik en luring til å korrigere bass med:
    DSPeaker-Anti-Mode 8033

Så da kan det bli spennende med hvordan kurven vil bli :-D
    Morro, du får komme med feedback på hvordan du oppfatter forskjellen i lyden før og etter Anti-Mode, og selvsagt en kurve hadde heller ikke gjort noe :-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering 8-)

Jeg har nå kjør Anti-Modes egen kalibrering, for deretter å kjøre YAPO om igjen etter dette (slik jeg har lest det burde gjøres her på forumet). Deretter som vanlig justert opp sub med +3db etter YAPO-kalibrering i reciveren. Men la oss bare slå fast med en gang, denne lille rakkern leverer brutalt mye bass! Fryktet både for naboskap, glass og vinduer når anti-mode kalibreringen ble kjørt :-D La og merke til at sub nå fikk en økt avstand i oppsettet på reciver for å kompensere for anti-mode boksens lille forsinkelse.

Kurve kommer, skal kjøre noen REW-sveip når jeg kommer hjem i dag. Har allerede kjørt sveip men glemte lagre. Det så mye bedre ut, og ikke minst låter det superbt!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et par sweeps jeg har kjørt i dag. Ser ut som kanskje sub er stilt litt for lavt etter at anti-moden ble koblet på?

Ser i hvert fall ut som om hullet på 64hz er blitt noe forbedret.

Vedlegg 89633

Vedlegg 89634

Vedlegg 89635

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo riktig bra ut. Tviler ikke på at denne sparker bra, nei. Grattis

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et par sweeps jeg har kjørt i dag. Ser ut som kanskje sub er stilt litt for lavt etter at anti-moden ble koblet på?

Ser i hvert fall ut som om hullet på 64hz er blitt noe forbedret.

Vedlegg 89633

Vedlegg 89634

Vedlegg 89635
    Hvis man ser på det midterste bildet,så ser da ut til at du har veldig lavt nivå i fra ca 80 hz og nedover, i forhold til resten av spekteret ?

Det pleier å vere en viss økning i det området som foretrekkes
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig der Torolan. Ser ut som det er ganske mye lavere fra ca 80hz å nedover. Tror nok du kan gi SUB nivået ditt ett push på 3-5 db å kjøre ett nytt sweep for å se om du har fått nivået opp likt som resten.

Men selvsagt, du bor i leilighet da, så mulig du har de dypere frekvenser (SUB'ens arbeidsområde) lavere satt opp med vilje.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har sobwoofer gain +4db på reciver og +3db analogt på subben allerede...

Er det slik at om jeg kjører en sinus på 50Hz som ved et gitt volum gir f.eks. 75db lydtrykk, også skal levere 75db om jeg spiller en sinus ved 1000Hz og samme volum? :???: Bare for å ha en referanse å gå ut fra.

Ja - jeg deler på 80Hz (slik THX-standarden sier).

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye smak og behag hvilken kurve man foretrekker. Kikk litt på de siste innleggene i tråden til Rizla_7, der tas temaet opp. Det er ikke uvanlig at man foretrekker noen dB jevn økning fra 100-150 Hz og nedover. I ditt tilfellet vil det sikkert låte fyldigere hvis du har 5-6 dB høyere nivå ved 30 Hz enn ved 1000 Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt for lite fokus på kalibrering og plassering hos meg. Men ting stemte ikke så godt her hos meg. Jeg fikk Flageborg til å kalibrere og måle frekvensresponser hjemme hos meg.
    Man får noen A-HA opplevelser av sånt.
    Noen eksempler :
    - Ved å flytte målemikrofonen frem og tilbake ca 50 cm fra den gamle sweetspot skilte det opptil 13 db.
    - Å ha døra inn til kjøkkenet på gløtt ca 5 cm gir en økning på 4 db ved 30 hz området.
    - Jeg har en peis og en pipe i stua. Å stikke hodet framfor pipa eller hodet bak pipa mot eller fra subbene gir en DRASTISK effekt. Her snakker vi om å bevege hodet 10 cm. Disse 10 cm skiller sikkert 20 db.
    - Ved bruk av 2 subber vil de overlappe hverandre å hjelpe hverandre på sine svake frekvenser. Det kan skille ganske mye ved f.eks 30hz og 50hz. 9 db ved 30 hz skiller det mellom de. Romkorreksjonen vil kompensere for dette og gir hos meg 4 db forskjell på receiveren.
    - Det er svært viktig at man har målemikrofonen ved ørehøyde. Jo høyere man måler jo mer bass forsvinner.

Anbefaler deg å måle ved 85 db ved forskjellige målefrekvenser forskjellige steder i rommet. Ha helst med deg en til å hjelpe deg for å gjøre det enklere. Å bruke litt tid på dette kan gi underverker og vil gi deg bedre lyd enn hvilken som helst oppgradering i anlegget.
    SVS-ene knelet ganske tidlig hos meg før Flageborg var her. -3 db punktet er nå ved 8,4 hz og den høyeste peaken i anlegget er ved 15,5 hz.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg ikke hadde den mic helt på samme sted når jeg kalibrerte som da jeg målte. Vi snakker kanskje en 30-40 cm lengre frem og 10-20cm lavere. Da får vi kanskje gjøre om på det i løpet av helgen :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •