Hodetelefon Test - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da fikk jeg den nye hodetelefon forsterkeren, denne: MUSE 6N11 Tube Headphone Amplifier CD/MP3 Headphone Amp | eBay

Testet litt med iStreamer som kilde, og med AKG 518 og 701.
    I forhold til mine 2 andre forsterkere, Creek og Argon så er det definitivt mere varme i lyden her. Det er litt mer bass med 701. Denne som kostet meg litt under 400,- inkludert frakt gir bedre lyd enn Argon forsterkeren.

Men det er ett par små ting med den som gjør at den ikke matcher Creek. Creek er lysere i lyden. Men også mye mye stillere. Det kom ett lite støy slør med Muse, men kun der det skulle være, som ikke er der med Creek. Litt irriterende men dette er ikke noe den legger til selv, men den finner i innspillingen virket det som. Skal få testet den en del mer før jeg lager en egen test av de 3 forsterkerene jeg har.

Det andre, og store minuset med Musen er volum kontrollen. Den er i steg, og ikke trinnløs. Noe som gjør at med iStreamer som gir veldig høyt volum i forhold til rett fra iPod, så er det stor forskjell mellom de forskjellige stegene.

Men den er billig nok til at det er å leve med.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin test.
    Jeg gjorde for en del år siden en sammenligning mellom tre rimelige hodetelefoner. Koss Porta Pro, Sennheiser PX150 (?) og en modell fra AKG i samme prisklasse. Ble testet på tre ulike MP3 spillere. AKGene var klart best med god margin.
    Så interessant å se at AKG også kom best ut i denne testen.

Du får gi en lyd dersom du får testet noe av Beyerdynamic. Mange liker de, og de har rykte på seg og ha litt mer bass. Dette med bass vil jo også være avhengig av hvilke elektronikk man ellers har. Selv om du har bra utstyr, så ville jeg tro det er noe mer å hente på den siden.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Beklager jeg ikke har svart før, har problemer med AVforum og IE9

Monster blir det nok ikke test av. Har ikke lest så veldig mye bra om dem, og de skal være veldig dyre i forhold til lyden så vidt jeg har skjønt.
    What? Har ikke lest så veldig mye bra om dem?
    Hvordan klarte du å ikke lese så veldig mye bra om de?

Da tror jeg ikke du har brukt mye tid på research. Tror du skal lete ganske lenge etter en seriøs test der Monster Turbine Pro Copper ikke har fått toppkarakter.

Jeg har disse selv og jeg kan bekrefte at de her helt side ved side Shure 535 om ikke ett hakk hvassere, og "dyre i forhold til lyden" er relativt ifra hvilket ståsted man ser det ifra, suveren lyd koster penger, og dette er ikke propper som kan sammenlignes mot Klipsch S4 eller Sennheiser CX300 da de er mange lydklasser over. MTPC er i fleste tester bedre enn både Sennheiser IE8, Klipsch X10 og Shure 535 og de fleste av disse er likevel dyrere enn overnevnte. Lyden er krystallklar, mellomtonene er godt definert samt bassen er fantastisk balansert og dyp. Dette er ørepropper jeg kan anbefale til alle som ønsker og krever det beste av lyd, og jeg er ikke i tvil om at prisen står i stil til lyden. Verdt hver eneste krone

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torqen
    What? Har ikke lest så veldig mye bra om dem?
    Hvordan klarte du å ikke lese så veldig mye bra om de?

Da tror jeg ikke du har brukt mye tid på research. Tror du skal lete ganske lenge etter en seriøs test der Monster Turbine Pro Copper ikke har fått toppkarakter.
    Beklager sent svar. Turbin versjonene tenkte jeg ikke på. Har mer tenkt på de Dr Dre versjonene som alle har. Alle får greie omtaler, men dyre. Samt at har lest at de veldig domineres av alt for mye bass.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akuratt fått Marshal Major hodetelefonene: Major Black » Products » Marshall Headphones

Etter en kjapp lyttetest, 2011 versjonen av Iced Earths fantastiske "Dantes Inferno" nyinnspilt med ny vokalist.

De har en mørkere lydkarakter enn AKG. Vil si den ikke er like oppløst som AKG 701, men koster en god del mindre. Betalte 724,- inkludert frakt fra CDON (litt billigere enn fra Hifi Klubben).

Men sammenlignet med AKG 518 så er de litt mørkere, men har en meget god lyd. Hvilken av de to som blir soveromsfavoritten fremover finner jeg ut i løpet av noen dager. En liten knapp på Marshall vil jeg tro.

De er meget behaglige å ha på, var kjappere komfortabel å ha de på i forhold til AKG 518. Kult design har de også.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått brukt Marshall hodetelefonene en stund.
    Og selv om de var positive ved første lytting, så var de dessverre ikke det over tid.

De er utrolig behagelige å ha på seg. Spesielt å ligge med dem mot en hodepute under øre. Kanskje de beste jeg har prøvd på den måten. Dette er litt viktig, siden jeg lytter en del på musikk før jeg sovner.

Det viste seg at disse hodetelefonene gir litt lyttetretthet, og ikke så gode å høre på over tid. Når jeg byttet tilbake til AKG 518, så viste AKGene hvor gode de faktisk er. Bassen ble ekstemt mye bedre, ikke massiv, men mer kontant og tilstede. Detaljene var mye mye bedre. Og absolutt null lyttetretthet.

Marshallene er nå arkivert.

Har akuratt bestilt Hifiman sine HE-300 klokker, spent på dem etter å ha lest testen i nyeste Hjemmekino.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ja. Da var ett nytt sett hodetelefoner i hus .

Fikk etter testen i Hjemmekino nå sist litt for mye lyst på HifiMAN HE-300. Så jeg tok sjansen etter den strålende anmeldelsend en fikk. Prismessig så blir det vel ca likt som AKG K701 når jeg kjøpte dem (ca 2500,-).

Der som K701 åpne. Men mer bass. Lyden er meget god. Men har jo over lang tid nå tilvendt meg AKGene. Og føler de har en mer detaljert lyd. Noe som kan komme av at HE-300 har mer bass, som kanskje slører til detaljene litt. Men de må jo brukes en del, man får jo ofte litt feil inntrykk, slik som jeg hadde med Marshallene over.

Innpakningen var det ingenting å si på. Kom i fin eske, med sateng (?) pakkning inni og så skikkelig luksus ut. Siden klokkene kommer med stoff puter, så tok jeg med noen av skinn, siden de var nokså billig. Men stoffet er mye mer behagelig, i hvertfall med en gang. Og festingen ikke er 100% god etter min mening.

Men det er ett par negative ting med disse også. De er litt tunge, men sitter godt på hode. Ledningen, som er lang, er for min del litt for stiv. Den går også inn i hver klokke, og ikke kun den venstre. I og for seg greit nok.

Det STORE problemet er tilkoplingen av ledningen. Denne er utskift bar, og skrus fast med en liten mutter. Med mine fingre så var det ikke helt lett å komme til, så for å feste den godt, så måtte jeg vri hele konnektoren for kabelen. Noe som gjør at ledningen vrir seg litt.

Men det verste er at konnektorene for ledningen mot klokkene er lange og harde. De er vel 4-5 cm. For meg når jeg sitter med PCen jeg normal bruker de med, så rører jeg på hode, så stikker disse ned i skuldrene. Dette er også første gang jeg irriterer meg over mikrofoni fra selve kabelen, da denne treffer meg.

Ellers er bygg kvalitet osv ok for prisen, AKGene er nok hakket over i luksus følelsen.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå hatt Sonys nye trådløse hjemmekino hodetelefoner en stund: Sony MDR-DS6500. Disse ble testet i et av de siste Lyd & Bilde bladene og fikk meget bra kritikk. Link: Sony MDR-DS6500 | Lyd & Bilde

Jeg har nå hatt disse siden de kom på markedet for noen måneder siden, og bruker dem kveldstid for å ikke forstyrre naboene.

Det er 2 tilkoblinger. Analog RCA og Optisk digital. På siden av docking/sender/lader enheten så er det 3 slidere for innstillinger. Den øverste er analog eller digital. Den i midten er for lydmodus, cinema, gaming, Voices (stereo) og off. Den nederste er compression av eller på.

På toppen av engeten er ladingen til klokkene, samt av og på knappen. Laderen funker helt strålende. Når klokkene ikke er i bruk, så ser hele enheten nokså bra ut.

Selve klokkene er gode nok å ha på, litt klamme over lang tid bruk. Ikke altfor tunge, lett å justere. På høyre klokke så er av/på knappen og volum. Av/på knappen er nedsenket, og må holdes inne for å brukes. Noe som gjør at man aldri er uheldig å slår av. Volum knappen sitter under, og er lett å justere, og også nedsenket slik at man ikke er uheldig å justere når man ikke vil.

Så til bruk. Compression knappen er det bare å sette i off, og rive ut. Med så er det meget dårlig lyd. Lydinnstillings knappen må definitivt så til off når det er musikk. På film er Cinema best å bruke. Slik jeg bruker denne så har jeg den analoge liggende løst for å koble inn i hodetelefon utgangen på min Marantz AV8003 forforsterker. Den optiske er koble til min Oppo BDP-93 Blu-ray spiller.

Musikk så er den nesten ok, ikke noe super hodetelefon. Lyden er litt hul liksom for min del, litt som det spilles i en blikk boks. Den er helt greit for å bare ha med seg musikk, men ikke for kritisk lytting. Best sammen med støvsuger

På film er de nesten meget gode. Noe som er tilfellet med alle trådløse (og USB baserte) hodetelefoner er at de ikke har muligheten til å skru høyt nok opp hvis man ønsker det. Det er ett maks tak for hvor mye kraft de har.

Det er 2 store problemer på film. 1 når det kommer mye bass, så blir det bare skurr og forvrengning. Den greier rett og slett ikke dette. Og dialoger har som jeg nevnte ved musikk en hul lyd over seg. De er klare og fine, men høres ut som dialogen er tatt opp inne i en blikk boks. Resten av lydbildet er faktisk meget bra. Surround følelsen som de skryter av er ikke helt der, men stereo plasseringen er meget bra. Hvis det ikke skjer utrolig mye da, men da sliter de fleste hodetelefoner etter min mening.

Har nå de 2 siste dagene kjørt Star Wars Episode 1 og 2 på Blu-ray med disse, og storkost meg egentlig. Foruten under eksplosjoner. Det har vært natt kikking, akuratt ferdig med Episode 2 nå (rett over kl 01). Skulle selvfølgelig hatt dem på surround anlegget, men feil tid på døgnet

Har også kjørt litt TV-serier fra HTPCen via den analoge, og denne er best her med digitale signaler etter min mening.

Egentlig er disse gode til sitt bruk, men ble litt overrasket når jeg leste testen til L&B. De hadde jo annonsert at testen kom i neste nummer i ett par blader tidligere i år, og den dukket aldri opp. Regnet nesten med at de syntes de var så dårlige at de ikke gadd å teste dem ferdig. Noe jeg egentlig godt kunne tenke meg etter kort tids bruk. Ble da litt overrasket at de faktisk likte dem så godt som de gjorde. Litt underlig egentlig. Enten så er mine klokker litt defekt. Eller så vet ikke jeg hva som har gått av L&B gutta

Klokkene er levelige, gode til ukritisk bruk. Men ingen audiofil opplevelse. Kobler jeg til vanlige klokker til Marantzen min så blir lyden mye mye bedre. Men kjedelig å dra frem skjøteledninger osv hele tiden, da funker disse bedre.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •