Brukertest Jas Audio Plato

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brukertest Jas Audio Plato

Brukertest Jas Audio Plato-logo_jas_audio-gif

Jas Audio er en Hong Kong basert høyttalerprodusent. Deres fokus er High End høyttalere hvor entry level er stativ høyttalere med Morel høyttalerelementer til ca kr 20,000,- og hele veien opp til gulvstående Plato med Accuton (Thiel & Partner) bestykning og LCY dobbel bånddiskant som ambientdriver til ca kr 290,000,-
    Høyttalerene har blitt konstruert av grupper med forskjellig bakgrunn i stedet for en enkelt person med sin egen filosofi. Gruppene bestående av elektronisk, akustikk forskning, utvikling, design og ingeniører alle audiofile og med et mål for øyet, nemlig musikkopplevelsen.
    Deres ønske er høy detaljerikdom, høyt lydbildet, og driv i bunn, alle produkter blir satt på prøve ved blindtester, og siste justeringer er gjort i samarbeide med eksperter på elektronikk og musikk.
    De hevder at ”musikken skal øke livskvaliteten ved å presentere musikken forførende, beroligende, og ved å sette dype spor i lytter”.
    Jas Audio skal imidlertid ha store utfordringer når de tar opp konkurransen på så høyt nivå når de er såpass nye i gemet.
    Jas Audio ble grunnlagt i 2003 og har bygget seg opp et godt rykte i USA, Asia, og med et ferskt å blomstrende marked i Europa har de store ambisjoner.

Nå som det filosofiske er notert kan vi se på fakta rundt Plato. Jas Audio brukte 3 År på utvikle Plato. Accuton som har trukket seg ut av samarbeidet med Thiel & Partner er et selvstendig selskap som fortsetter samarbeidet med Jas Audio, Marten, Lumenwhite, Avalon og, Usher for å nevne noen.
    Plato er bestykket med følgende keramiske elementer fra Accuton. To stk 9” og ,en stk 5,5” mellomtone og, en stk 1” konkav diamant diskant spesial utgave med oppløsning til 100KHZ, eller kjeramisk diskant med oppløsning til 60KHZ. Som ambient driver har de valgt LCY 4,5” twin ribon bånddiskant som går opp til 60 Khz om ønskelig. Denne kan tilpasses lytters preferanser og om ønskelig slåes helt av. Høyttalerene er modul basert med to stk 9” i bunn, diskant og mellomtonemodul stablet på toppen. Selvfølgelig er innvendig kabling av sølvkabel og sølvlodding. Nedovervendt bassport med 360 grades spredningskon montert på bunnsokkelen.
    På hjemmesiden til Jas Audio er vekten oppgitt til å være 80kg pr høyttaler, men realiteten er 93kg ferdig sammensatt. Kanskje ikke så rart når man tar baffel tykkelsen i betraktning som er hele 12cm tykk og en høyde på 126 cm. Fullt frekvensområde er 20Hz til 60Khz med en følsomhet på 89 Db w/m og maks effekt inn er på 250W nominel.
    Embalasjen og høyttalerne med en vekt på 295kg fordelt på tre kolli krever at man har en stor bil eller tilhenger for å få fraktet beistene. Ved overlevering av disse høyttalerene kom Henrik Jensen (Nordic Audio) med høyttalerene på slep. Jeg trodde først det var en skaphenger han hadde bak, men det var de enorme trekassene som fyllte hengeren over randen. Etter ryggbrokk og en ødelagt finger fikk vi disse inn i en Caravelle på rekord tid, og jeg satte nesen hjemover med en mildt sagt ustabil bil.

Brukertest Jas Audio Plato-011-jpg

FIRST GLANS

Førsteinntrykket etter utpakking er en robust følelse. I fronten av høyttalerene er det en kraftig aluminiums plate med utfresinger til elementene. På baksiden av bunnmodul er det en 40cm X 20cm aluminiums plate med 3 par WBT terminaler og en diskant/mellomtone utgang med skrukobling til toppmodulen. Her finner du også brytere til FRQ og GAIN til rear fiering super tweeter.
    På undersiden er en govt dimensjonert bassport som spredningskon blir tredd inn i, og fire aluminiums føtter som bunnsokkelen festes til.
    Oversiden er to festeanordninger for toppmodul i aluminium med dempemateriale for å minke gjennomslag av lyd og viberasjoner.
    Toppmodulens bakside med supertweeter å en av/på bryter, her er også en skrukobling til linken som går mellom topp og bunn på høyttalerene. Kabinetet med skrå front fra bunn til topp som ikke bare hjelper mot kasse resonanse, men også er med på å sette mellomtone og diskant i fase, samtidig blir lydbildet løftet. kvalitetsfølelsen øker når jeg ser finishen etterfulgt av knoketesten og vekten.

Brukertest Jas Audio Plato-007-jpg

Brukertest Jas Audio Plato-008-jpg

OVERKILL

Etter en innspillingstid på 300-400 timer merker jeg en mer sammensatt lydgjengivelse med driv og høy oppløsning. Høyttalerene er plasseringsvennlige og lett å lese når det kommer til plasseringen. Grunnplasseringen hos meg var unnagjort på en halv times tid, med noen veldig små forandringer på tow in og tow out underveis.
    Et rom på 5m X 6m har sine utfordringer når det kommer til romresonanse, og på et eller annet tidspunkt må man bare innse at rommet har sine svakheter. Skal man ha fullstendig lineær lyd uten utfasinger, så må høyttaleren bygges til rommet, og er i grunn fullstendig lineær lyd ønskelig? Ikke for meg, jeg liker et lite ekstra fundament i bunn, og det har jeg alltid tweaket mine oppsett mot, og det på bekostning av øvre bass området.
    Plato kan late til å ha en ”over kapasitet” og trenger masse luft. Jeg måtte flytte de 190cm ut på gulvet med front baffelet, til sammenligning måtte mine tidligere høyttalere VSA VR4SR 120cm ut på gulvet i nær likhet med Usher 8871. Men med motsatt behov.
    VSA måtte så nært for å få dyp bass, mens Plato måtte så langt ut for å dempe overfloden av bass. Med denne plasseringen fikk jeg også en bonus effekt med på kjøpet, øvre bassområdet ble forsterket og jevnet ut. Dette er på ingen måte kritikk til VSA men heller en pekepinne på hvor mye rom og høyttalere må spille på lag.
    Med fire 9” mellomtone/bass elementer til rådighet kan det bli en utfordring å få mellomtonen til å bli fullstendig, den skal trossalt prestere til klimaks nivå med prisen tatt i betraktning. Og hvordan kan 9” elementer være hurtig nok på mellomregister samtidig som de skal levere varene på de laveste frekvenser? Mulig det er den lave vekten på membran eller om det er spolen eller x-over som er den avgjørende faktor er jeg ikke sikker på, men kombinasjonen er avgjørende for å rettferdigjøre Plato til ekte high end.

OPPLEVELSENE

Høyttalerene har en god evne til å fange opp detaljer i musikk med akustisk gitar, trompet, saksofon og piano. Samtidig som dynamiske nyanser blir som en lek å plukke ut i komplekse stykker fra Bach og Vivaldi for å nevene noen. Musikken blir håndtert nådig og naturlig samtidig detaljert, ikke detaljert for å være detaljert, men simpelthen for å få den totale pakken til å flyte sammen.
    For mye bass, eller bass til feil tid er nesten verre en ikke noe bass. Og hvis lyden kolapser er det vanskelig og få grep om lydbildet. Magien er hvor naturlig de låter og med hurtig bass slipper jeg å lytte til rommet som rister og slagene i brystkassen uten å høre noe særlig i forhold til det fysiske. Får Plato luft og rom vil de være både øm, smidig, og nyansert. Står de romslig, vil de også gjenskape det i form av lydbildet med gjennomsiktighet og detaljert bass. Vokaler blir presanter uten for mye fylde, og ei for lite fylde. På mange måter er Plato tonalt realistisk i gjenskapingen av musikk, på den måten blir man dratt inn i en oase av musikk hvor stabler med cd-plater får gulvet til å se ut som down town Hong Kong.

Lars Winnerback med sangen Faller blir satt opp med en nærhet og ro som passer sangen godt. Lars har ikke her den typiske "feilaktige" fylden nedover i stemmeleie som en god del andre høyttalere presanterer. Det låter heller stramt og fyllt med nerver, gittarene flyter utover og høyttalerene forsvinner i senen med lyd som blir satt opp. Noe ut i sangen kommer trekkspillet en halv meter utenfor høyre høyttaler, og med øyne lukket sklir skuldrene ned, mens blikket vil bare løftes opp mot hvor stemmen til Lars har festet seg.

lars winnerbäck- faller - YouTube

Mat Kearney med sangen Runaway car, er en del mere fysisk til verks. Trommeslagene fra stortrommen kjennes i brystet uten resonnans, og skarptrommen høres ut som har fått nytt stramt trommeskinn. Xylofon er enkel å plukke ut når samspillet er på det meste i sangen, samtidig merker jeg hvor lett, detaljert, og luftig det er i dette partiet. Senen er stor og musikken blir presantert med god dynamikk å høyde. Mens høyttalerene glimrer med sitt fravær, står Mat som smurt i midten mens andre deltager i bandet er spredt utover.

Mat kearney Runaway car (Single) - YouTube

Det er vel på tide å konkludere med noe, og for å ikke skrive ned noen ord midt i forbløffelsen, bestemte jeg meg for vente til sansene og gleden har roet seg. Snart 6 mnd har gått siden første lytt i egne omgivelser, og forbløffelsen og gleden har ikke ebbet ut. Dette gjør det vanskelig å rakke ned på Plato, men det er en ting som trekker ned om man skal være superkritisk. På noen "high pitched" sanger med foreksempel Mariah Carey, så kan øvre registeret til tider være noe pågående, men med matching av utstyr vil dette være en sagablott.
    Høyttalerene vil jeg anbefale til personer som har god plass i lytterommet til å oppnå tilstrekkelig med luft bak høyttalerene slik at tonal balanse kan oppnåes, samtidig som senen blir den største du noen gang vill oppleve, og 3D effekter er ikke begrenset til fysiske lover, men strekker seg godt utenfor. Plato har ellers en spillestil som kler min musikk smak og ører veldig godt, og når det viser seg at de spiller godt på det aller meste av musikk så er det ikke vanskelig å anbefale disse juvelene til andre som kunne tenkt seg noe annet en mainstream produktene. Snittkarakter på disse høyttalerene vil havnet på 9 av 10. Da er kvalitetsinntrykk, lyd, brukervenlighet, pris, og det visuelle med i beregningene.
    Prisen gjør det vanskelig å kjøpe et så lite anerkjent merke her til lands, så jeg må understreke de musikalske opplevelsene og at det er ingen anger.

Utstyr som ble brukt under testen:
    Classe CDP 102 Delta
    MBL 9007
    Anthem statment D2V
    Jas Audio Plato

Bjørn.

Vedlegg 77383

Vedlegg 77379

Vedlegg 77380

Vedlegg 77381

Vedlegg 77382

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott og spennende bidrag Ambiance. Gleder meg til å få tatt en tur innom å hørt disse en dag
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Døren er åpen og du kan jo bare sende en SMS om du er i nabolaget.

A.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid kjekt med omtaler.

Jeg stusser imidlertid på sammenhengen / den interne logikken i omtalen:

a) rommet er 5 x 6 meter
    b) "Jeg måtte flytte de 190cm ut på gulvet"
    c) 38% fra frontvegg (eller bakvegg) er samling / opphopning av stående bølger minst i rommet
    d) Høyttalere bør plasseres 1/3, 1/5, 1/7, osv fra sidevegger / lengde av rommet

Fikk du egentlig plassert disse optimalt (ref. 190cm) og fikk du lyttet til dem i mest gunstige posisjon i rommet (ref. 38%)?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger.

38% eller brøk i oddetall teorien stemmer ikke alltid med praksis slik som Cardas og andre har funnet ut. En del andre plaseringer har vært testet selv om det ikke står i testen, men første plassering er så og si er den samme som de står på i dag, og dette skulle vise seg og være den beste. Så logiken faller på det beste utfallet lydmessig. Har ved flere anledninger regnet og målt meg fram til beste plasseringer i dette rommet, og kan slå fast av erfaring at matematiken ikke stemmer helt her. Om de står optimalt? Ja, uten tvil. :-D

A.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    38% eller brøk i oddetall teorien stemmer ikke alltid med praksis ...
    Flott det stemmer for deg.

Har du noen linker til artikler til at "... 38% eller brøk i oddetall teorien stemmer ikke alltid... ".

Vil ikke "leke" orso her. Mer nysgjerrig, enn kranglevoren. :-D Med andre plasseringer så blir farging av lyden tydeligvis tolket positivt av "the beholder". Det kan jeg forestille meg, men ville trodd man var tjent med å starte i optimum, for så å jobbe seg mot det som er "verre"...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger.

Har prøvd forskjellige matematiske teorier, men ingen har stemt helt. Den som er nermest min plassering er denne fra Galen Carol:
    The goal in determining the position in the room is to excite as few of the standing waves as possible. A number of sources have suggested formulas to find rough placement. Here a couple I’ve seen. Where x is the distance from the side wall to the center of the speaker and y is the distance from the back wall to the center of the woofer. 1) x = (0.277) x (room width), y = (0.450) x (room width). If this puts the speakers too far out into the listening room use x = (0.277) x room width, y = (0.353) x room width. 2) x = (0.276) x (room width), y = (0.618 ) x (ceiling height).

Farging av lyden er tilstede i alle rom, og det handler om å dra nytte av refleksjoner som oppstår å finne en middelvei, å regne seg fram til en løsning er stort sett et godt utgangspunkt. Noe som du henviste til også.

A.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Vil ikke "leke" orso her.

38% er kun et greit utgangspunkt og ingen regel. Det er ikke uvanlig at man finner den beste plasseringen et annet sted. Det er mye som spiller inn i et rom. Sjelden har man kontroll på hva som befinner seg bak veggene. F.eks viser det seg ofte at kalkulatorer for romnoder ikke stemmer med praksis.

Fete høyttalere, men så små de var.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Orso

Vi har en del like erfaringer rundt plasseringer VS beregninger, og noen har sikkert andre erfaringer en oss igjen.

Uten sammeligning forøvrig så er Plato mindre en Usher 8871, men det er de ikke lydmessig.

A.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jas Audio kommer nå med en diamant utgave i Plato serien. Det er selvfølgelig snakk om diskanten. Prisen blir noe høyere en nåværende utgave, og kjeramiske utgaven vil selges paralellt med diamant utgaven.

A.

Newcomer rhypno sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Post ?????????????????

Perfeksjonist er jeg også,men synes dette var noe som man heller burde legge ut priser/selger/importør istedet for å begynne med spørsmål man bare gjør på universiteter som 38% av de som har med osv.lengde,breddegrad og mere tøv.Er ingen som mener en høytaler som SEAS 603 med sine vanlige kasser ennå idag spiller fletta av alt de jeg vet har slike.Har disse,men også I.KAPPA,DENON HI-END(2 stereoeffekt/2monoeffekt)uten å skrive en skryteliste av at gjesterommet har det eldste,men ennå er verdt rundt 10k.på bruktmarkedet.Lyden er som rommet og personens psyke:Er man i dritthumør låter alt dårlig!Gi meg heller opplysninger om hva de komponentene koster istedet om man ser noe jeg har lyst å prøve.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

RE: Rhypno

Skal prøve å svare deg på spørsmålene dine:
    Pris på Plato er ca 290 000 inn til Norge. Dvs ingen norsk forhandler eller importør av Jas Audio. Men håper noen vil åpne for muligheten da Jas Audio har en del andre spennende produkter. Rørforsterkere, dempeplatformer, kabler, spikes og trafoer for å nevne noe.

Tror Tiger var mere innteresert i hvordan fremgangsmåten var tenkt, kontra påvise "feil" i fremgangsmåten.

A.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rhypno
    Perfeksjonist er jeg også,men synes dette var noe som man heller burde legge ut priser/selger/importør istedet for å begynne med spørsmål man bare gjør på universiteter som 38% av de som har med osv.lengde,breddegrad og mere tøv.Er ingen som mener en høytaler som SEAS 603 med sine vanlige kasser ennå idag spiller fletta av alt de jeg vet har slike.Har disse,men også I.KAPPA,DENON HI-END(2 stereoeffekt/2monoeffekt)uten å skrive en skryteliste av at gjesterommet har det eldste,men ennå er verdt rundt 10k.på bruktmarkedet.Lyden er som rommet og personens psyke:Er man i dritthumør låter alt dårlig!Gi meg heller opplysninger om hva de komponentene koster istedet om man ser noe jeg har lyst å prøve.
    Her var det veldig vanskelig å forstå hva du ville frem til
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt enkelt å plukke ut hva eller hvem, men jeg tror jeg fikk svart på den noe krypiske meldingen.

A.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk i dag en inntersant mail fra Jas Audio.

De er i sluttfasen med produksjon av en ny high end høyttaler. Denne kommer med navnet "Socrates". Siste verket på designet er ikke ferdig enda, men smakebiten jeg fikk se er ikke og forakte. En enkel 11" en 6" & egendesignet "supreme tweeter" som kan se ut til å være en bånddiskant.

I følge produsenten skal disse overgå Plato på de fleste aspekt, og det blir vel en høyttaler til dem med en ekstra fet lommebok. 8)

A.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •