Audeze LCD-2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Audeze LCD-2

Newcomer gjøredetsjøl sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Audeze LCD-2

For mer komplett test søk på nett etter tester utført av mer trente anmeldere.

Det blir sagt i noen av disse testene at man trenger en tilvenningsperiode med lyden fra LCD-2. Det kan være mulig om dem allerede kommer fra gode hodetelefoner som T1 eller HD800. For meg som kom fra DT770 opplevde jeg at jeg i snart 3 år har levd med noe som best beskrives å låte som et virkelig dårlig gettoblaster laget av plast.
    Det er også flere som mener LCD-2 låter varmt med litt tilbaketrukket diskant. Det er ikke tilfelle for mitt oppsett og jeg minstenker at dem som er av denne oppfatning allerede har bra annlegg som er "tunet" til hodetelefoner med litt lysere lydsignatur.

Media 16/44 WAV kablett nett til SB Touch -> BJC Belden 1694A Coax -> DAC-19DSPv5 -> ACSS 3' std kabel -> C-2 -> LCD-2 med std kabel

+ Fantastisk detaljert bass og mellomtone. Stemmer, cymbaler og horn låter vedlig naturtro. Som gammel trommeslager med ukjent antall timer i butikker gjennom årene på søking etter det perfekte cymbaloppsettet er der vidunderlig å høre lyden av grunntonen i cymbalene i stedet for fokus på overtonene slik det meste annet jeg har hørt gjengir.
    + Ingenting låter skarpt eller dårlig, selv på høyt volum og dårlige innspillinger
    + Låter fantastisk også på lavt volum (må være stille i rommet)
    + Tåler 15W men er lekende lett å drive

- Mangler dybde i lydbilde Ingen instrumenter oppleves å komme utenfor hode. Dem er godt adskilt, men står mer ved siden av hverandre enn bak hverandre.
    - Høy vekt og stiv kabel krever tilvenning og begrenser bruksområde Edit: fra Feb 2011 leveres dem med en ny kabel. Jeg har denne kabelen også og den er langt tynnere og mykere. Lydmessig er dem identisk i mine ører.
    - Dem har så lav forvrengning og tåler så mye forsterkning at det er lett å spille "for høyt" og familien klager. Skulle ønske det var mulig å lage slik lyd med lukkede klokker.

Min erfaring med Audez'e som firma er at dem følger opp kundene sine på skikkelig vis, men er litt treig med å svare e-post. Men om man er tålmodig blir din tur til slutt. Når dette skrives er ventetiden mellom 6-8 uker.

Pris inklusiv frakt kommer på ca 1000USD + 25% mva og tolldeklarsjonsgebyr fra FedEx på 100,-. Hodetelefonene blir da kjørt til døra av Bring.

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1000usd er vell ikke latterlig billig?
    Det er jo et stykke over de fleste hodetelefonene jeg kjenner til.

Sier ikke at ikke de er verdt det, for har jo ikke hørt dem.
    Hvor selges de?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cervin
    1000usd er vell ikke latterlig billig?
    Det er jo et stykke over de fleste hodetelefonene jeg kjenner til.

Sier ikke at ikke de er verdt det, for har jo ikke hørt dem.
    Hvor selges de?
    Enig at det er en del penger. Men neste steg prismessig koster 20k+. I en slik kontekst blir dem rimelige.

Man setter seg opp på venteliste på hjemmesiden til Audeze.com og betaler når dem er ferdig bygget og klar for transport.

Siden man ikke får hørt dem før kjøp er man prisgitt at man kan stole på de anmeldelser man leser på nett. Og i en slik sammenheng er 1000USD selvsagt mye penger. Men jeg tenkte at med det hypet som nå går rundt disse hodetelefone på hi-end hi-fi og studio forum. Samt den lange ventetiden tenkte jeg at det var en lett sak å selge dem videre om jeg ikke likte dem. Mitt par skal ingen steder

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mangler dybde i lydbilde Ingen instrumenter oppleves å komme utenfor hode. Dem er godt adskilt, men står mer ved siden av hverandre enn bak hverandre.
    Hvilke øreklokker sammenligner du med her? DT770?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hvilke øreklokker sammenligner du med her? DT770?
    Nei, utalelsen står på egne premisser. Med LCD-2 skilles instrumentene ekstremt godt. Men det mangler romfølelse. Dette parametret når det skal tweekes analogt utføres ved å manipulere fase mellom ulike frekvensenebånd. LCD-2 har ikke ventilasjon mellom fram og bakside. Man merker det med overtrykk eller vakum når man presser eller løfter klokkene på/av øret. Det spekuleres i om dette er en av årsakene til manglende 'mulig kunstig' romfølelse fra LCD-2 siden vi ikke har akkustik kortslutning av enkelte frekvenser. Men som sagt, hodetelfonens evne til å gjengi instrumenter naturtro er formidabel.

Andre klokker i samme prisklasse jeg har lyttet til, men ikke A/B testet er HD800 og D7000. Meningen var å også teste T1 før jeg bestemte meg. Som sagt tok jeg en sjanse på disse etter å ha lest mye positivt om dem.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gjøredetsjøl
    Meningen var å også teste T1 før jeg bestemte meg. Som sagt tok jeg en sjanse på disse etter å ha lest mye positivt om dem.
    Som jeg skulle sagt det selv. Håper LCD-2 og HD800 låter veldig anderledes, men godt. Liker nemlig mine HD800 svært godt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om det er et forsøk på sammenligning reagerer jeg på den uttalelsen "For meg som kom fra DT770 opplevde jeg at jeg i snart 3 år har levd med noe som best beskrives å låte som et virkelig dårlig gettoblaster laget av plast."

Uansett hva du sammenligner med synes jeg det i beste fall er en unyansert uttalelse om DT770.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Selv om det er et forsøk på sammenligning reagerer jeg på den uttalelsen "For meg som kom fra DT770 opplevde jeg at jeg i snart 3 år har levd med noe som best beskrives å låte som et virkelig dårlig gettoblaster laget av plast."

Uansett hva du sammenligner med synes jeg det i beste fall er en unyansert uttalelse om DT770.
    Nå er det ikke DT770 som evalueres i denne tråden men OK. Hva med at jeg sier at jeg opplever at DT770 har forvrengt utydelig diskant, forvrengt utydelig bass, tilbaketrukket manglende mellomtone og jeg opplever lyden av å være uklar og innestengt i en plastkasse? Dette er slik jeg opplever gettoblastere. Jeg husker når jeg fikk DT770 at jeg syns dem var langt fra naturtro men veldig engasjerende og morsom å lytte til. Jeg valgte dem nettopp pga dem gav meg fot og nikkehode når jeg spilte rock på dem. Jeg syns ikke det lenger. Det er mye sannhet i 'ignorance is bliss'.

Jeg har ingen planer om å selge DT770 da jeg trenger dem pga deres unike egenskap å holde annen lyd ute. Og ikke glem vi her sammenligner et produkt til 5x prisen. Jeg står fortsatt ved uttalelsen om at LCD-2 gir mye for pengene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gjøredetsjøl
    Nå er det ikke DT770 som evalueres i denne tråden men Det er mye sannhet i 'ignorance is bliss'.

Jeg har ingen planer om å selge DT770 da jeg trenger dem pga deres unike egenskap å holde annen lyd ute. Og ikke glem vi her sammenligner et produkt til 5x prisen. Jeg står fortsatt ved uttalelsen om at LCD-2 gir mye for pengene.
    Godt å høre at jeg er uvitende. Jeg har hørt en mye på HD800 og noe på ymse Stax så jeg er fullt klar over hvor gode hodetelefoner i den øvre prisklassen er, det er ikke uten grunn at jeg har Beyer T1 i bestilling.

Men DT770 har mange gode egenskaper og er et godt kjøp i sin prisklasse. Det er det ikke bare jeg som mener, mange tester konkluderer med det samme og de er hyppig brukt i studioer. Bortsett fra litt svulstig bass og smalt lydbilde synes jeg de er godt artikulerte, oppløste og med et godt nivå oppover i frekvensområdet. Den åpne varianten av DT770 er i mine ører vel så god som den mye omtalte K701.

Det er du som har kjøpt hodetelefoner så jeg skal ikke krangle med deg om kvaliteten på de men en test bør være fri fra flåsete sammenligner skal den bli tatt seriøst.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har redgjort hva jeg legger i utrykket gettoblaster og det er slik jeg opplever DT770 samme hva andre gullører mener om DT770 sine kvaliteteter i sin prisklasse. Utrykket om uvitene var ment til meg selv når jeg levde i lykkerus over hvor bra jeg trodde DT770 var. Beklager at jeg laget den missforståelsen.

Men jeg mener fortsatt at DT770-80 som jeg har ikke er noe bra i denne sammenhengen. Og sammenlignet med LCD-2 er det ingen av kriteriene du opplever positivt med DT770 hvor mine klarer henge med LCD-2. Da fremstår lyden som tilslørt/maskert, forvrengt og innestengt - som et gettoblaster. Men dette viste jeg ikke før jeg hadde ny referanse.

Vi sammenligner egentlig trøsykkel og sportsbil. Begge deler kan ta meg fram fra A til B med totalt ulike opplevelser. Og jeg liker ikke å sykle lenger etter å ha fått en racerbil i eie. Det var det jeg forsøke formidle. Blir spennende å se hvordan DT770 vil holde opp mot dine nye T1. La oss håpe du havner på samme side av gjerdet som meg. Om ikke vet du hva du bør teste ;-)

Og ja, det er til "studioarbeid" jeg fortsatt bruker DT770. Til tracking pga dem holder støy både ute og inne + man klarer ikke ødelegge dem. LCD-2 ville ikke overlevd en uke til denne bruken da dem er bygget av skjørt trevirke og man trenger begge hender for å ta dem på og av.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt eget guesstimat utifra opplysninger om leveringstid opp mot bestillingspunkt er at jeg har mine ca. før påske. Aaargghhh. Lenge å vente.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det virker å tatt litt av for Audez'e. Det er et par forhandlere av Audez'e som har bedre leveringstid. Den ene har kun lov å selge over disk og den andre bundler dem med en kabel til 5-600$ ekstra.

Personlig tror jeg medfølgende kabel rendt lydmessig er god nok. Mulig en sølvkabel vil gi annen lyd, men jeg mener man først bør teste dem med origialkabelen som i siste versjon er langt bedre i praktisk bruk en de to første versjonene.

Jeg ser dem nå også tilbyr skikkelig transportkasse som alternativ til trekassa. Rent praktisk villle jeg gått for transportkassa. Trekassen er ikke laget av pent nok trevirke til å egentlig være en pyntegjenstand. Og den mangler håndtak så den er litt upraktisk til lagring.

...sa jeg at ventetiden er verd det? Siste uke etter man har betalt er værst

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enig i at originalkabel er det jeg vil benytte først. Leser meg opp på ulike aftermarked-kabler. Egentlig så er jeg litt nysgjerrig på STAX, men etter den sista ukas studier på WWW så mener jeg at STAX har fått sterkere konkurranse fra nyere øreklokker, og at STAX dermed pga. prisen rent ut virker overpriset (ref. ulike reviews fra anerkjente kilder). 8-)

Har du selv vurdert balansert kilde + hodetelefonforsterker og balanserte kabler til dine LCD-2?

Har prøvd å søke om balanserte kabler til LCD-2 og HD800 matcher, men har ikke fått ett entydig svar.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er et par karer på nettet som selv om dem eier og er glad i STAX finner seg selv med LCD-2 på hodet i flere og flere tilfeller. Jeg anser det som et bra skussmål Det som går igjen er at dem er mer "full bodied". Det er egentlig en god beskrivelse av LCD-2.

Blir nok ikke ny kilde på meg med det første. Men jeg har faktisk en konkret plan om å teste billig ballansert forsterker med et par Tripath TA2024 forsterkere jeg har liggende. Disse kan ikke ha felles jord på utgangene så dem MÅ kobles ballansert. Har også et par SE output trafoer liggende. Drømmer om å en dag bygge meg en 2A3 forsterker.

Det bør nevnes at jeg fortsatt er kjempefornøyd med Audio-gd C-2 forsterkeren jeg hentet fra Kina i 2010. 2011 versjonen til 365$ + 66$ i frakt + 25% mva er vel verd pengene. Veldig nøytral lyd uten å være klinisk. Slik jeg har koblet den er den full diskret uten op-amp i lydkjeden med kraftig overdimmensjonert psu.
    Audio-gd-C-2.1

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk mine i dag. Ventetiden er visstnok nå nede i 1 uke. Så de som lurer: Smell til.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk mine i dag. Ventetiden er visstnok nå nede i 1 uke. Så de som lurer: Smell til.
    Grattis! Håper du blir fornøyd.

Ser man sparer ca 500,- med dagens dollarkurs også.

Newcomer pepo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har prøvd å søke om balanserte kabler til LCD-2 og HD800 matcher, men har ikke fått ett entydig svar.
    Jeg lurer også på dette, tenker å bestille ALO sin pakke med Miniwatt N3, LCD-2 og custom kabel. Hadde vært flott om den samme kabelen kunne brukes for å koble HD800 til Miniwatt N3. Noen som vet?

Ser ikke ut som om de er forskjellige i størrelse i allefall:
    HD800 kabel og LCD-2 kabel

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •