Final Fantasy XII

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Final Fantasy XII

(Nei dette er ikke en anmeldelse :P)

Så hvordan går det med folk i FFXII? Er litt interessert å høre hva dere diller med og hva dere syns om spillet.

(Unngå spoilers helst! Er ikke alle som har rundet spillet enda (inkludert meg ).

Siden jeg kjøpte spillet så har jeg vært oppe til 6-7 om morgenen hver helg. Jeg er helt hekta på 12'ern. Det nye kampsystemet er så hinsides briljant, jeg håper de aldri forvandrer på det (selv om Avean vil være ninja i FFXIII). Jeg var skeptisk til gambit-systemet, men dette systemet har så mange muligheter, man kan velge hvor mye man vil micro-manage hver eneste fight.

Jeg er nå ca. lvl 50, har spilt i opp imot 60 timer og er nettopp ferdig med Giruvegan. Nå driver jeg og diller med monster hunting slik at jeg kan tjene litt penger, få litt mer loot og få tilgang til hunter's lodge på den stranda. Har samlet meg opp ca. 200-250.000 gil. Folkene mine har våpen som gjør mellom 75-90 i skade. Jeg kjører golden amulet på 3 av folkene mine slik at de får dobbel AP når de dreper monstre. Vaan har et belte til 20.000 som gjør at han kan finne superior loot i kister, og Balthier har en annen item som gjør at han kan stjele superior items fra fiender.

Jeg tenkte jeg skulle blåse litt i dette med bomber og bombe-våpen og sånn i første omgang, og heller sette meg inn i det andre gang jeg spiller FFXII. Jeg regner med at det loot'et man finner kan brukes til å 'lage' ting? Hvis ikke, hva er vitsen med det? (utenom å selge det). Jeg føler jeg nøler litt når jeg finner loot til 1-3000 gil, og spesielt når det har en veldig lovende beskrivelse. "is used in high magicks" feks. Hva bruker man disse tingene til? Er det å lage ammo eller våpen? Eller er det bare å selge i vei? Jeg vet at enkelte ting er quest items, men det er særdeles sjeldent.

Noen andre som fikk hakeslepp første gang de så en quickening/summoning? Fy **** for en grafikk! Håper PS3 upscaler PS2-spill, for da kommer jo dette til å ta helt av.

Noen som vet hva som er et godt våpen til Balthier? Tenker da på pistol. Han er samme lvl som de andre men gjør sykt mye mindre skade. Resten av gjengen gjør mellom 1000-3000 i skade, men han gjør sjeldent mer enn 500. Men nå fant jeg en pistol i Lhusu mines med 50 i skade. Jeg equippet noen shots jeg hadde som gjorde 3 i skade (+ fire), og nå gjør han 5000 i skade på hvert skudd? :blink: wtf? Er det fordi pistol piercer armor at han gjør mer skade til tross for at de andre våpnene ligger på 75-90? Vet dere om en butikk som selger gode pistoler?

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har kommet langt ser jeg. Jeg har igrunn vært ganske sløv, selvom jeg har hatt spillet siden release i US =]

Folka mine ligger på rundt 31-35lvl og jeg har spilt ca 45timer. Bruker 4 golden amulet og én thief cuff's. For dere som er spesielt interesserte skal jeg til Archadean (spelling?), men tar en del hunts før jeg stikker dit = lvl, exp, loot

Ang loot [wcip]Angel så er det bare til å selge i vei. Si du selger 40 dark magicite, noen pellets og et par gems, da får du opp noe som heter Bazar. Du får items av det du selger. Mtp du har solgt såpass mange 'dark' loots er det mulig du får en wand med element dark.

[spoiler]hvis du kjøper alle bazar-items får du en ny figur på sky pirates-den[/spoiler]

Du sier det ene våpenet ditt gjør 50 i dmg?Det er ikke spesielt mye syns jeg. Jeg tror jeg bruker en war hammer som har 65 i dmg Men nå er jo relativt mye kortere enn deg

Godt du har laget en tråd

EDIT: leif
    *prøver å finne [..] for spoilers help

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har våpen som gjør opp i 90 i skade. Poenget var at de gjør ca. 2-3000 i skade på monstre, mens en pistol som har 50 i skade gjør over 5000 i skade på hvert skudd. Har funnet det ut nå.. det er fordi pistoler pierce'er all armor. Lurer på om jeg skal alle være gunslingers neste gang

Jeg er kjent med bazaaren ja. Har kjøpt mye der. (Er mye jeg også ikke har kjøpt. Jeg save'er alltid før jeg kjøper, slik at jeg kan reloade hvis jeg får katta i sekken.. Dvs man får jo aldri noe dårlig i bazaaren, men hvis man har noe som er bedre, så har man jo kastet bort en del $$$.)

Newcomer Anima sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

våpen

Ingen av dere som har excalibur eller zodiac estucheon ? mwhahaha... Dersom dere får en liten stemme i hodet som sier "excalibur? hørtes bra ut! me wants" så anbefaler jeg dere å ta en dose(om ikke overdose) med tålmodighet, mange nyttige weapon walkthroughs på nettet.

Angel, du er i ca samme level som meg da jeg tok Gilgamesh "Ancient Man Of Mystery" hunten, anbefaler å hunte han. For da får du Masamune som har 40% mere kjangse på å få flere hits og det stiger når hp'en din minsker som du sikkert har lagt merke til så klarer noen mobs å slå en 4-5hits(om ikke mer) når de har under 15% hp.

Har selv spilt ca 80 timer og er langt fra ferdig med alt bonus materiell.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ancient man of mystery ligger i questloggen min. Skal ta han snart.

Folk jeg har snakket med sier spillet blir for lett når man skaffer seg det zodiac-spydet som gjør 150 i skade.¨

Var nettopp i en hule under dalmasca westersand og tok meg en optional esper

Kjøpte nettopp en item på bazaar'en til 250.000. "Canopic jar".. Er spent på hva den gjør :P

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skummet gjennom spillet på 65 timer uten å gjøre så mye sidequests, og er godt igang med andre runde nå. Jeg er på level 41-43, klar for å entre The Pharos of Ridorama (meget lang og krevende dungeon), men lurer litt på å om jeg skal fullføre det som er av hunts først, utnytte Reddas for det han er verdt.

Noen som har kikket litt rundt i The Necrohol of Nabudis? Var innom da jeg først var i Salkawood, men stakk rimelig fort igjen, må innrømme det. Forresten, noen som vet hvor man finner nøklene til Barheim-passasjen og Site 11 i Lhusu? Kan jo sjekke GameFAQs, men føler dette ikke er fullt så juks.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er faktisk på vei til necrohol of nabudis nå for å ta et hunt.. Monstrene her tåler mer enn andre steder (de letteste tåler rundt 10.000).

Har du tatt antlion-hunt'en i Lhusu? Gå deretter til Phon coast.. i nord-vest-hjørnet ligger det en skada fyr som falt fra Lhusu-gruvene og ned i havet. Han overlevde, og ved siden av han på bakken ligger nøkkelen. (Jeg brukte gamefaqs :P)

Pass dere for Overlord-hunt'en.. han kan overraskere de fleste Tok meg nesten på senga :P

hiihihi.. folkene mine er nå lvl 43/44 og jeg har spart opp 2000-3000AP på licence boardet.. på tide å go nuts

Nå har jeg fjernet alle mine gambits slik at jeg kan mekke et nytt system. Har surfet for lenge på gamle vaner. Hva er det ultimate gambit-systemet?

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får sitere meg selv fra PS2-tråden:

Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Ja, da har jeg fått spilt FF XII litt..... Dette spillet har vært en total skuffelse fra første tastetrykk Det er omtrent ingenting som minner om de gamle spillene, og jeg har spilt VII, VII, IX, X og X-2. Det lille jeg har fått med meg av historien er skikkelig ripoff fra Star Wars, det nye kampsystemet var rotete og i kombinasjon med litt krøkkete vinkler blir det rett og slett utrolig frustrerende å slåss. Jeg skjønner tanken om at det skal bli mer actionfylt, men det er likevel en mellomting mellom sanntidsaction og turbaserte kamper. Kunne ikke utviklerne bestemt seg for en av tingene?

Det eneste positive er at man slipper random battles, men bortsett fra det er dette i mine øyne den dårligste FF som jeg har prøvd Hvis dette blir stilen i fremtidige FF-titler er serien herved død for meg!
    Final Fantasy har frem til nå vært en av mine absolutte favoritter på playsation. Synd at det måtte ende slik....

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kona er helt hekta på det fordømte spillet.. Hun sitter der hver eneste dag, ingenting annet eksisterer for henne når hun først har satt seg ned..
    Å nåde meg om jeg forstyrrer henne..

Hun har forøvrig spillt seg igjennom hele serien med Final Fantasy spill.

Jeg hater det spillet.
    Det kan brenne!..

:evil: :evil: :evil:

(Edit: men hun er jo litt søt der hun sitter da..) :-)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Jeg får sitere meg selv fra PS2-tråden:

Final Fantasy har frem til nå vært en av mine absolutte favoritter på playsation. Synd at det måtte ende slik....
    Jeg må ærlig innrømme at jeg ser særdeles skeptisk på den personen som sier at han har spilt Final Fantasy X-2 og kan hevde at dette ikke er det verste i serien..

Det er likheter med Star Wars (prinsesse, imperium, romskip, merkelige dyr), men selv om FFXII låner enkelte ting fra SW-franchise'en, så har spillet allikevel klart å skape et unikt og originalt univers.

Kameravinkelen bestemmer du selv, så hvis du syns kameravinkelen er dårlig, så må det være regissøren det er noe galt med. Hva er egentlig galt med kameravinklingen? Den er jo så fleksibel som det går an. Fullstendig 360-rotasjon + optional auto-zoom på monstre (L2-knappen). Seriøst, de kunne ikke gjort kameravinkelen noe bedre.

Er greit å kritisere spill, og vi har alle ulike meninger om hva som utgjør et bra spill, men jeg syns nå ikke Star Wars + kamera-kommentarene holder helt mål.

Hvis jeg skulle kritisert FFII for noe så ville jeg sagt at
    1. Lærekurven kan være rimelig bratt i begynnelsen når man skal prøve å finne seg frem i hovedbyen.
    2. Spillet kan være altfor vanskelig enkle steder. (de første hulene man møter må man jo returnere til flere uker senere hvis man skal ha sjanse til å overleve).
    3. Selv om musikken i og for seg er god, så mangler den det tradisjonelle FF-preget med en gode mengde "nynn-bare" sanger. Det er ingen 'kule' eller 'flotte' sanger, bare grei bakgrunnsmusikk.
    4. Noe annet man kan kritisere FF for er at det mangler en solid hovedperson. Dette spillet er mer ensemble-preget enn forrige spill, og da har det en tendens til å miste fokus. Hvilken avatar/rollefigur i spillet er det som representerer oss som spillere? Jeg blir like overrasket ved hver cutscene Vaan åpner kjeften. Har ingenting imot han, men det virker som om han er den minst viktigste personen i hele spillet; dette til tross for at han lissom skal være protagonisten i vårt lille skuespill.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig i det du sier om musikken. Synd å måtte si det, men dette er kanskje det svakeste soundtracket i serien. Hitoshi Sakimotos musikk funker bra om han får lage "ond" musikk, som i Vagrant Story, men han makter ikke helt å få lystige melodier, og mangler litt sjarmen til Uematsu.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Allikevel, jeg vil ikke si at musikken på noen som helst måte er "dårlig".. det er bare det at den mangler den mengden schlagere vi er vant med fra FF7 og FF8. (Syns forøvrig ikke soundtracket til 10'ern var heller noe spesielt bra. Der hadde de ca. 3 temaer og 80 ulike variasjoner av de 3 temaene. Latskap deluxe. I 12ern har man variasjon, men mangler de store, stilige låtene som man kan ha som ringetone på mobilen

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, at X-2 ikke var det sterkeste spillet i serien, med sitt noe tunge "girl-power" tema, har jeg ingen innvendinger mot. Forøvrig ville jeg rangert spillene slik:

1.VII
    2.IX
    3.X
    4.VIII
    5.X-2
    6.XII

Når det er sagt, synes jeg det største problemet med med FFXII er at de har endret på så mye at omtrent ingenting minner om de "gode gamle" spillene. Mulig jeg er litt sær, men jeg elsker turbaserte kamper hvor man kan ta seg god tid til å planlegge hver enkelt karakter sitt angrep/forsvar. Her kunne man kun detaljstyre hovedpersonen i hver kamp mens resten gikk på autopilot, og valgte man f.eks "attack" måtte man løpe rundt som en idiot mens man ventet på at "attackmeteret" skulle fylle seg opp...
    Ang. kommentar om vinklene: Når man skal løpe rundt i sanntid, bør de jaggu få orden på kamerastyringen sin også! Jeg opplevde stadig vekk å stirre inni en vegg istedenfor på fienden

For meg føltes dette omtrent som om jeg skulle sett på "The Simpsons" en dag og oppdage at skaperne hadde bestemt seg for at Homer skulle bli smart og at familien skulle bli grønne istedenfor gul...

Skaperne av FFXII har sikkert lokket til seg noen nye spillere ved å gi serien en komplett "makeover", men det er fint lite som kan assosieres med de gamle. Sorry, men jeg likte det rett og slett ikke

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz: Jeg syns du får frem en del poenger som er viktige her. Nemlig at alt ikke er som før. Noe positivt og annet negativt. Det kjipeste for min del er at vi ikke lenger har gf/summons som _bare_ gjør det de har tenkt til og så stikker. (refererer til VII, VIII, IX). Her syns jeg X også sporet litt av.
    Atb er også forandret, og jeg må si jeg liker det. Klart det er veldig uvant, men shit au
    Men kjipt hvis du ikke liker det, prøv heller V/VI, har en kompis som sier de er veldig bra =]

Musikken i denne serien er helt klart det svakeste siden VII (kanksje ikke så rart, Nubuo Ueamatsu lager ikke lenger sangene...!)

Er noen som sier det kommer en bra sang mot slutten, må si jeg er spent!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    " Her kunne man kun detaljstyre hovedpersonen i hver kamp mens resten gikk på autopilot,"

Man har like stor kontroll over Vaan som resten av gruppen. Forstår ikke helt hva du mener her. Du velger mellom hvilken person du vil styre ved å bruke d-pad'en. Du kan også sette kommandoer til de ulike folkene ved å først trykke x, og deretter høyre/venstre på d-pad'en.

Og hvis du sliter med å se fienden, så er det bare å trykke L2, så går kameraet 'over the shoulder' på den personenen du har highlightet og sikter rett inn mot fienden. Kjempegreit!

Du mener X-2 var bedre enn XII?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Forresten, noen som vet hvor man finner nøklene til Barheim-passasjen og Site 11 i Lhusu? Kan jo sjekke GameFAQs, men føler dette ikke er fullt så juks.

Du finner site 11 key i hunters camp som er rett under Lhusu mines. Mener å huske at han var nord,nordvest(ikke stol helt på dette) fra gate crystalen som er i hunters camp.. Se etter to menn, en som ligger og en som står, nøkkelen ligger rett med de.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg blitt knights of the round i clan centurio. Har drept 36 marks, og det er bare 9 igjen. Den siste har over 50.000.000 i helse, så det spørs om jeg gidder å ta han.. (Yiazmat)

Men nå kan jeg kjøpe noe som heter Cat-ear Hood. Det er et accessory som gir meg +50 i speed. Noen som bruker dette? Er det verd pengene? Jeg har nok til å kjøpe en sånn til hele partyet hvis jeg gidder. Er egentlig ikke vits å bruke golden amulets lengre for jeg har spart opp ca. 3000AP poeng for hver character nå, og jeg vet ikke hva jeg skal bruke dem på. Har licence-brettet noe å si på stats'en min? F.eks hvis jeg tar alle våpnene på brettet, får jeg mer strength f.eks?

Noen gode strategier for å ta fafnir? :P Han sliter jeg med. Har bare slåss mot Gilgamesh 1 gang, så jeg kan jo ta han og få Masamune. Tror jeg vil gå litt videre i historien nå. Har drept marks til den store gullmedalje nå :P

Hva er den beste butikken å handle våpen/armor i etter jeg har vært i Giruvegan? Skulle gjerne oppgradert en del utstyr. Vaan fikk et nytt sverd forresten ("Save the Queen"). 2-hånds-sverd som gjør 100 i skade. Er spent på å teste det.

En annen ting: Jeg fikk i reward et våpen som heter "euclid's sextant". Det gjør 35 i skade og har on hit: bubble. Men hvorfor vil jeg gjøre bubble mot fiender? Har hatt andre sånne våpen, on hit: regen, on hit: shell, on hit: protect, osv. Forstår ikke helt poenget med det.

En tredje ting: hva bruker man "arcana" og "high arcana" til??

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at alle våpen med "bøffer" on hit har lite attack power er fordi du skal slå teamet ditt med de, anbefaler å kjøpe noen dersom du vil spare mp.

Arcana og Hi Arcana er items du må selge for å unlocke bazaar items.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig vits.. Jeg solgte en del utstyr, deriblant 2 high arcana. Så kunne jeg kjøpe en valuable gem til 9.999 som viste seg å være en ny high arcana.. solgte den også..

Sparte meg opp ca. 350.000. Kjøpte 4 Cat-ear hood til den nette sum av 120.000 . Er spent på å se om det er noen forskjell.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [wcip]Angel
    Du mener X-2 var bedre enn XII?
    Jeg gadd ihvertfall å spille ferdig X-2, selv om det ikke var den helt store spillopplevelsen. Hele "girl-power" konseptet var litt tåpelig. Jeg ble bare rett og slett utrolig skuffet over XII. Å tenke nytt har jeg ingenting i mot, men å forandre en spillserie i så stor grad at det omtrent ikke var til å kjenne igjen liker jeg ikke. Med mindre fremtidige titler i serien går litt mer tilbake til røttene i serien, er det nok siste gang en FF-tittel havner i skuffen på min konsoll igjen...

Du må vel kunne være enig i at XII er veldig ulikt de tidligere spillene? Du og mange andre likte det, jeg likte det overhodet ikke.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •