PS": NTSC - PAL - konvertering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PS": NTSC - PAL - konvertering

Jeg har akkurat vært i USA og var moderat tilbakestående, da jeg kjøpte et par spill der (de var billige og finnes ikke i Europa - f.eks. baseball). Det jeg ikke tenkte på var at spillene bare fungerer til amerikanske PS2, og min spiller forstår ikke engang at det er en PS2-disk når jeg prøver å starte opp.

Hva kan jeg gjøre? Etter mye søking har jeg funnet ut følgende fakta:
    1. Baseballspillet (MVP 2005) finnes kun i NTSC-versjon
    2. På nettet finnes det tre varianter av løsninger, chip, CD/DVD som kjøres før spillet puttes inn og skal gi sonefrihet også for spill - i dette tilfellet trengs også en dings for å åpne spilleren uten at den restarter, og til sist en konverteringskabel/-dings. Den siste tror jeg egentlig bare funker hvis jeg skaffer en amerikansk PS2 og bruker denne.

Mine spørsmål er da: Har noen erfaring med dette? Hva bør jeg velge? Hvor bør jeg kjøpe greiene? Det må bemerkes at jeg ikke er all verdens teknisk, chipvarianten høres veldig skummel ut. På den annen side høres også CD/DVD-løsningen litt snodig ut, og jeg trenger i hvert fall et selskap med rimelig grad av seriøsitet for å satse på denne. Den trygge varianten er vel å skaffe en amerikansk PS2, men her kommer jo prisspørsmålet.

På forhånd takk

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For å ta det siste først - den kabelen du trenger er en RGB scart kabel. Denne fungerer fint på europeiske PS2 (har slik selv). Digistore.no hadde en variant rundt 100kr før ihvertfall. Bildekvaliteten ved bruk av RGB scart kontra den vanlige kabelen som følger med er vesentlig bedre (forutsetter at scartinngangen på tv'en støtter RGB). Tv'en må også kunne vise bilde i NTSC (60Hz) format. Jeg vil tro alle nyere tv'er støtter dette.

Den mest permanente løsningen er å montere en modchip i maskina. Her finnes det flere alternativer, hvorav noen er loddefrie. Jeg har ikke moddet min egen PS2 så jeg vet ikke hvor vanskelig dette er, men det burde gå bra så lenge man følger instruksjonene og har færre enn tre tommeltotter.

Har ingen erfaring med bruk av cd/dvd for å starte opp spill fra utlandet, men har brukt DVD Region-X for å spille Sone 1 filmer. Bortsett fra plunderet med å bytte plate før man får sett film har den fungert helt greit.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •