100.00 kr til ny kino. Trenger hjelp til komponentvalg

Sponsorer:
Takk Takk:  12
Like Like:  2
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

100.00 kr til ny kino. Trenger hjelp til komponentvalg

Hei, må bare unnskylde hvis denne posten er i feil forumkategori, men prøver meg likevel. Blir vel trolig en byggetråd etterhvert.

Vi skal pusse opp hele kjelleren, og har fått lov til å bruke maks 100k på kinorom. Kjelleren idag er bare leca og betong, med 2,5m takhøyde.
    Bøttekottet jeg skal bruke som kino har mål 3,7m X 2,9m, dvs uten vegger,foring,isolasjon. Tipper det ender opp på cirka 10kvm.

Målet er et 5.1.2 oppsett med bafflevegg og AT-lerret. Det blir cirka 3,6m fra bakvegg frem til lerret. Håper jeg kan holde baffleveggen rundt 50cm i dybde. Rommet har full lyskontroll, mørkt teppe og kommer til å male det i matte mørke farger.
    Sitteposisjon blir helt i bakvegg, så kan vel ikke ha høytalere bak, men side? Ønsker også at ingenting skal vises, derfor innebygd høytalere i tak og sidevegg.

Rommet skal brukes hovedsaklig til film/tv-serier og trolig enkle spill med ungene gjennom nvidia Shield TV.

Byggematerial, innredning/sofa/bord og lyssetting kommer på selve hovedbudsjettet, så 100k er høytalere+sub, forsterker, projektor, kabler og lerret.

Mitt forslag etter litt surfing.

Høytalere:
    3xLCR - Adam GTC55 - 5999,-

2xsidehøytalere - Dynavoice IW-52 - 1499,-
    Plassering? Rett til høyre/venstre for sitteposisjon?

2xtakhøytalere - Dynavoice IC-5 - 699,- for paret
    Hvor bør disse plasseres? Rett over sitteposisjon?

Sub: Her trenger jeg hjelp! Må passe inn i baffleveggen, så helst en dybde som ikke overgår 50cm og som er lukket?
    Kan også gå for 2xsub hvis det er lurere.

Forsterker:
    Yamaha RX-A1060 - 12199,-
    Den vil holde til et 5.2.2 oppsett?

Projektor+lerret:
    Epson TW9300 - 31999,-
    Dreamscreen V6 duk - 8000,- med avshop rabatt
    Hvor stort lerret bør man satse på med tanke på projektor og kasteavstand? Bakvegg til lerret blir cirka 3,6m?
    Måler man fra linsen til projektor fram til lerret?

Kabler:
    Høytaler kabel 50mx2,5mm - 1250,-
    Sub - XTZ Blue Line - 449,-
    HDMI - Burde være fremtidsrettet da jeg ikke ønsker trekke ny om noen år. Forslag?

Medieavspillere:
    Har fra før.

Har jeg glemte noe?
    Er det noe jeg burde være obs på med tanke på byggingen av selve rommet?

Kom gjerne med forslag på endringer, bytter gjerne alt hvis det er lurt.

På forhånd, takk for all hjelp!
    Sist endret av chx; 01-10-2017 kl 14:45

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    567
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ta høyde for å gjøre akustiske reguleringer i form av absorbenter o.l

3. Takk chx takket for denne posten
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,853
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nok regne med at byggekostader og møbler tar en betydelig del av budsjettet. Er 100K totalbudsjettet? Jeg mistenker at for eksempel projektoren tar en for stor del av totalpotten. Når det gjelder elektronikk bør du vente så lenge som mulig med å kjøpe dette (prisene går i hvert fall ikke opp). Konsentrer deg om rommet først, men ha en ide om hva du skal putte inn.

Mitt lille kinorom er 230 x 390 cm, så det er litt mindre enn ditt. Jeg vil absolutt anbefale deg å unngå å bruke 50cm på baffelveggen. Du bør gjøre så mye som mulig på å beholde rommets lengde. Det gir deg større fleksibilitet mht. lerret og projektorvalg og ikke minst sitteavstand. Akustisk sett er det ikke bra å sitte helt bak i rommet. Du bør ha 50 cm eller større klaring til bakveggen. Det er fullt mulig å lage en veldig bra kino i et lite rom, men det krever at du velger utstyret med omhu. Etter min mening er det viktig å velge en høyttaler som bygger så lite som mulig ut fra veggen. Du kan gjerne lage en baffelvegg til disse, men ikke lag den dypere enn høyttalerne. For å gjøre det lettere for deg selv bør høyttalerne ha ingen bassport eller port i front. Unngå høyttalere med porten bak.

To subwoofere vil absolutt være å foretrekke. Etter min mening er det helt feil å bygge disse inn i en baffelvegg. Det er gammel vitenskap basert på store kinorom. Akustikken i et lite rom er helt annerledes for de lavere frekvenser. Subwooferne bør plasseres speilvendt i rommet, enten i hvert sitt hjørne (fremme og bak) eller midt på veggene ovenfor hverandre. Dette fra forskning gjort av Harman. Det er ikke umiddelbart intuitivt og det er derfor det gjøres feil av så mange.

Som Johnnygrandis skriver så er det viktig at du lager plass til akustiske tiltak som bassfeller og demping av førsterefleksjoner som ett minimum. Alle hjørner kan med fordel ha bassfeller. Dette kan være mellom vegg og vegg, men også mellom vegg og tak eller vegg og gulv.

Du bør også kable for flere høyttaleroppsett. Kanskje du i fremtiden vil ha flere høyttalere i for eksempel taket. Det kan også hende at Auro 3D får større gjennomslag enn det har i dag. Noen flere trekkerør eller kabler i veggene koster deg lite og noen timer ekstra arbeid. Det kan fort være verd det. Legg også opp til HDMI slik at den i fremtiden kan byttes ut. HDMI 2.1 som kommer kan gi utfordringer med båndbredden i eksisterende kabler. Det er for tidlig å si enda, men denne bør kunne bytte ut.

Vurder om du kan plassere utstyret utenfor rommet for å beholde rommets størrelse og ryddighet. Du har begrenset med plass og bør tenke gjennom dette.

5. Takk chx takket for denne posten
    Liker Johnnygrandis har likt denne posten
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,853
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg ville jeg i et slikt rom definitivt ikke valgt gulvstående høyttalere. De tar for mye plass. Uansett skal bassen spilles av subwooferne, så du trenger ikke høyttalere som spiller veldig dypt: 80-100Hz holder fint.

7. Takk chx takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Skal prøve å lese meg opp akustiske tiltak. Dette kan gjøres etter rommet er ferdig, eller må det være med i byggeplanen?

100k er for selve utstyret. Selve rommet blir bygd uansett.

På grunn av pipe, bærevegg og generell begrensninger blir rommet cirka slik.
    100.00 kr til ny kino. Trenger hjelp til komponentvalg-rom-png

Tror ikke jeg har mulighet å flytte sofaen frem på grunn av inngangen til rommet. Det er et ekkelt hjørne der som jeg ikke har tatt med på tegningen.
    Ønsker også å ha så bred sofa som mulig.

Baffleveggen starter fra pipa, og kan gå litt lengre bakover ved behov. Altså, lengden på rommet blir uansett satt av pipa. Og det blir circka 3,6m fra bakvegg frem til pipa/lerret.

Er småbarnsfar med begrenset hifi-krav. Vil bare ha et rom med stort bilde og så bra lyd man kan oppnå til fornuftig pris.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    567
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du ha bra lyd vil du definitvt ikke kline sofaen inntill bakveggen For øvrig masse gode tips fra LL som du bør ta med i videre planlegging!

10. Takk chx takket for denne posten
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    567
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De Adam høytalerene har aldri imponert meg. Ville sjekket ut XTZ sin Cinema serie!

12. Takk chx takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Vil du ha bra lyd vil du definitvt ikke kline sofaen inntill bakveggen For øvrig masse gode tips fra LL som du bør ta med i videre planlegging!
    Tror dessverre jeg ikke har andre muligheter med tanke på plassen. Du tenker mest på surround-lyd? Fronten blir vel ikke påvirket veldig av sofa klint i bakvegg?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De Adam høytalerene har aldri imponert meg. Ville sjekket ut XTZ sin Cinema serie!
    Takk for tips. De så jo fin ut i størrelse og pris. De kan plasseres i en bafflevegg?

Newcomer Iby sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selv veldig godt fornøyd med Adam GTC. Men har modellen over den du lister, altså GTC77. Har rikelig med forsterkerkraft. (Parasound Halo A51)

Har ingen erfaring med baffelvegg, men ser det er mange som gjør det med de høyttalerene.

Om budsjettet tillater det ville eg også vurdert JVC DLA X5000. Har selv god erfaring med X500
    Parasound Halo A51 - Parasound Halo P7 - Adam Audio GTC 77 - Ken Kreisel DXD 12012 DUO - Oppo 105D - JVC DLA X500 - Parasound ZDAC - SONOS

16. Takk chx takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Iby Vis post
    Er selv veldig godt fornøyd med Adam GTC. Men har modellen over den du lister, altså GTC77. Har rikelig med forsterkerkraft. (Parasound Halo A51)

Har ingen erfaring med baffelvegg, men ser det er mange som gjør det med de høyttalerene.

Om budsjettet tillater det ville eg også vurdert JVC DLA X5000. Har selv god erfaring med X500
    Takk for innspill. Må lese litt mer om høyttalere ser jeg. Har siklet på JVC X5000, men har ikke blitt helt klokt på kasteavstanden den trenger for å lage minst et 100" bilde. Har bare 3,6m fra bakvegg til lerret. Hvor stort bilde kan man få med X5000 med den avstanden?

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,700
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chx Vis post
    Tror dessverre jeg ikke har andre muligheter med tanke på plassen. Du tenker mest på surround-lyd? Fronten blir vel ikke påvirket veldig av sofa klint i bakvegg?
    jeg antar at det er refleksjoner fra bakveggen Johnnygrandis advarer mot. Akustiske tiltak er alfaomega i ett kinorom. Ville fokusert på dette først og heller sikle på utstyr senere

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    567
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    jeg antar at det er refleksjoner fra bakveggen Johnnygrandis advarer mot. Akustiske tiltak er alfaomega i ett kinorom. Ville fokusert på dette først og heller sikle på utstyr senere
    Ja riktig men også lett å få uhåndterlige problemer i bassen, vet ikke hvor mange ganger jeg har opplevd dette i forskjellige rom. Som oftest har det vært svært mye mer godlyd å hente 1 meter lenger fram i rommet. Ingenting som er morsomt å investere masse penger i audio utstyr for å oppleve å sitte i den mest utsatte plassen rommet med begredelig lyd. Jeg ville seriøst vurdert å flytte døren i dette rommet eller å snu døren slik at den slår ut fra rommet for så å tilegne seg x-antall cm fra bakveggen

20. Takk chx takket for denne posten
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    567
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående akustikk er noen tips å hente her blant annet fra BEF:

http://avforum.no/forum/generelt-aud...ml#post2043709

22. Takk chx takket for denne posten
    Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,257
    Takk & like
    Nevnt
    13 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å snu rommet 180 grader? Altså ha sofaen i den enden som pipen er.

Og du skriver i første post at rommet er 3,7 meter langt? Da kan du vel ikke få 3,6 meter til en ev baffelvegg da?

En halv meter fra bakvegg bør vel være det minste til sitteplass. Er vel ca. det jeg har i min kino.
    Sist endret av Skalle; 01-12-2017 kl 08:33

24. Liker Danke har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelp og tips.
    Dere har gjort at jeg føler meg enda mer usikker med tanke på kinorom.

Kan man redde et rom, selv om man bygger det som en vanlig boks, i ettertid? Tenker da med akustiske plater og f.eks et ordentlig teppe i rommet?
    Eller må/bør det integreres allerede i byggeprosessen?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk på det som kabler. Det er ikke noe problem å sette 26 høyttalere inn i en vanlig stue. Det er heller ingen problem med å ha 26 sett høyttalerkabel liggende på gulv og hengende i tak og vegger.
    Særlig praktisk er det ikke da det tar mye plass og er et herk når man skal gjøre rent.
    Du kan fikse opp en del ved å bruke kabelkanaler, men det blir ikke like elegant som kabler lagt i rør inni veggen.
    For å få effekten av et rom bygget på akustiske tiltak i et vanlig boligrom, etter at rommet er ferdig, må du nok belage deg på noen merkelige isolasjonskonstruksjoner på de minst estetisk gunstige plassene du kan tenke deg i rommet.

Hvis jeg var i din situasjon og dette var en plass jeg skulle bo i mange år ville jeg:
    1) Lese det som finnes av info her på forumet om bygging av dedikerte kinorom, spør, grav og be om tips.

2) Brukt de pengene du har til rådighet på å bygge rommet så bra som mulig. Trekke rør i godt monn i vegger og tak, isolere, koble av, lyddempe...Du trenger fortsatt ikke gå fullstendig over bord med rom i rom og doble 40db dører, men gjør det så bra som du mener er nødvendig. Du skriver jo også at de 100k er utenom rommet. Så regnestykket blir rom med akustiske tiltak minus vanlig boligrom er lik x hundretusenedel.

3) Når rommet er ferdig ser du hva du har igjen av penger og legger dette i anlegg. Å ha nytt lydutstyr stående ubrukt har ingen hensikt for utstyret blir verken bedre eller billigere av å stå i boden din mens du bygger rom. På den tiden du bruker på å ferdigstille rommet kan utstyret ha blitt flere tusen billigere.

Jeg tror du vil få mye igjen for pengene du bruker på rommet i dag, i det lange løp.
    Sist endret av kane7; 01-12-2017 kl 15:27

27. Takk chx takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill.
    Må innrømme jeg er helt blank på dette med akustiske tiltak. Eneste jeg har tenkt på er at å ha vegg til vegg teppe på rommet, men mest for kos.
    Som nevnt har jeg heller ikke så veldig høye hifi-krav, men skjønner at man burde gjøre det beste ut av situasjonen når man først skal bygge fra scratch.

Hva burde jeg få på plass under selve byggingen, og hva kan ventes med til etter rommet er bygd.
    Ønsker å ha alt av utstyr skjult bortsett fra projektor. Må derfor ha bakhøyttalere, atmoshøyttaler, samt alt av kabler som skal være skjult klart tidlig i prosessen.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    567
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående akustikk er noen tips å hente her blant annet fra BEF:

http://avforum.no/forum/generelt-aud...ml#post2043709
    Siden du enda spør om når og hvordan akustikk kan implementeres leste du linken ?

Hva burde jeg få på plass under selve byggingen, og hva kan ventes med til etter rommet er bygd.
    Ønsker å ha alt av utstyr skjult bortsett fra projektor. Må derfor ha bakhøyttalere, atmoshøyttaler, samt alt av kabler som skal være skjult klart tidlig i prosessen.
    Det enkleste vil være å gå på med akustiske tiltak i etterkant slik som beskrevet i linken over, en annen løsning kan være å flushe akustikk platene ilag med veggen du bygger men mer jobb og må gjøres nøyaktig for at det skal bli fint. Så igjen er det pris vs egeninnsats og hvem skal bygge rommet og hvor gode fagkunnskaper har denne personen. Under ser du bilder der all kabling går i veggen i rør med gjennomføring fra monoprice sine vegggjennomføringer. HDMI kabler til PJ og TV er strekt igjennom rør som ligger støpt i gulvet. Cat6 kablingen er også viktig og går til strategiske punkt i rommet, serveren er bygd inn under trappen i rommet og all panel switchingen foregår også her, har virket i 3.5 år uten hikke så meget fornøyd med løsningen

Litt mer elegant med kabling i veggen føler jeg

Sist endret av Johnnygrandis; 01-12-2017 kl 22:18

30. Takk chx takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du enda spør om når og hvordan akustikk kan implementeres leste du linken ?
    Så vel mest på bildene, som unger flest. Glad du sier at det meste kan gjøres i ettertid.

Har du et eksempel på en akustikk plate 50mm som kan kjøpes direkte?

På grunn av dette er et ganske stort oppussingsprosjekt, med våtrom, vaskerom mm, har vi skrevet avtale med en totalleverandør.
    De har oppstart 23.januar, så jeg er vel kanskje litt sent ut allerede. Tråden ble opprettet uten at jeg hadde tenkt noe som helst på akustikk, men mest for å få tips og hjelp til innkjøp av utstyr. Så er takknemlig for tipsene jeg får nå, selv om det går litt ut over nattesøvnen.

Kommer til å ha veldig god kontakt med byggeherre, og har en muntlig avtale på at jeg får være med når selve kinorommet skal bygges.
    Må også innrømme at økonomien er ganske stram på hele prosjektet, da prisøkningen på huset ikke står i stil med prosjektkostnadene. Heia bygde-Norge.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Skal bygge kino, trenger hjelp/innspill
    By eima2 in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 13
    Siste melding: 09-25-2015, 11:51
  2. Hjelp til komponentvalg HTPC
    By TheBookworm in forum Generell HTPC
    Svar: 9
    Siste melding: 06-15-2011, 17:08
  3. Ny dedikert kino – Trenger hjelp type/størrelse lerret - BILDER
    By FaceOff in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering