Ny NAD C356BEE - dårlig lyd ved avspilling med minijack/mobil?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny NAD C356BEE - dårlig lyd ved avspilling med minijack/mobil?

Hei, håper noen kan hjelpe meg med dette:

Min far og jeg kjøpte nylig en ny NAD C356BEE fra hifiklubben. (I tillegg kjøpte vi en NAD 516BEE CD-Spiller.) Fra før hadde vi noen gamle B&W høyttalere som ble kjøpt på 80-tallet. Husker ikke modellen i farten da jeg er på jobben. De siste årene har høyttalerne blitt brukt med en Panasonic forsterker.. av ymse slag. Mistenkte derfor at høyttalerne hadde mer å gå på, så var veldig spent når 356'en ankom. Siden jeg er ute på jobb offshore så har kun min far testet det oppgraderte anlegget, og jeg har ikke hørt det selv. Men tilbakemeldingen var som følger:

Med avspilling fra CD-spilleren ble rett og slett B&W'ene født på ny. Lyden var mye bedre enn før.

men.. ved avspilling fra Iphone 6/Spotify, fra minijack og inn på AUX er lyden veldig flat og ganske dårlig.

Noen gode forslag til hvorfor det er slik, eller tips til løsninger? Vi ble jo litt skuffet, men det er ikke verdens undergang da det sannsynligvis blir koblet til en streamingmodul til forsterkeren i fremtiden. Men jeg stusser litt på hvorfor det ble så dårlig i forhold.

Setter pris på alle svar.

mvh
    Marillion

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,314
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    2
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd en annen inngang?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La forsterkeren ta seg av volumjusteringen, ikke tlf. Kjør høyt volum ut fra tlf og reguler med forsterkeren, eller enda bedre: bruk linjeutgang fra en hodetlf-dac/forsterker som f.eks Fostex sin som jeg bruker. Låter like bra som CD-spiller. Og bruk linje inn, ikke mic in. En overgang (kabel) fra minijack til phono phono (rca) koster ikke mye på clas ohlson eller hifiklubben

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,464
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan tenkes at det er flere faktorer som gjør seg gjeldende her.

1. ikke sikkert aux ingangen og hodetelefon på iphone går så godt sammen. Ville da som oes angir valgt å la Nad forsterkeren ta seg av volum kontrollen og satt iphone volum til maks.

2. Det er vel også forskjellige kvalitets innstillinger for spotify avspilling. sjekk at den beste kvaliteten er valgt, og slå av eventuelle automatiske volum nivå justeringer som kan påvirke lyden negativt.

3. NAD C356BEE har kanskje en innebygget DAC også. Har den det ville det kanskje vært en ide å teste med f.eks en apple lightning til USB kamera overgang, og en usb a til usb b kabel (typisk levert sammen med printer) og se om den innvendige DAC en i Nad forsterkeren fungerer bedre. Vil ikke garantere for at det vil fungere, men har gode erfaringer med dette på andre USB dac er. F.eks Abarahamsen V6.0 på Iphone og Ipad

-iphone2usbdac-png
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går litt sent å svare i tråden, da jeg enda er ute på jobb. Men takk for gode tips Jeg har formidlet det videre til gamlingen som har gjort følgende forandringer, og etterpå sa at lyden var blitt ganske mye bedre:

Det første som ble nevnt her var å bytte til en annen inngang. Vi er nå koblet på MP inngangen (Media Player?) istedenfor AUX, i tillegg til å sette volumet høyt på telefonen og justere det med forsterkeren. (Det som var min første tanke også). I tillegg var jo spotify-kvaliteten satt til 96kbps, så det var ikke det helt store kan man si. Vi har nå satt den til extreme.. hvis man kan kalle 320kbps for ekstremt da. Automatisk volumkontroll innstillinger må jeg se nermere på når jeg kommer meg hjem.

Vet ikke om det er noen logikk i at aux inngangen vil fungere dårligere enn en annen inngang på forsterkeren. Papsen min har vært litt uklar på hva det var som gav den beste forbedringen av disse tingene, men nå spiller det bedre sier han. (Hvordan skal man tolke det?) Så jeg må nesten teste ut disse forskjellene selv når jeg kommer hjem. Sannsynligvis til neste uke. Så kan jeg komme tilbake med litt mer utfyllende info om hvordan de ulike endringene funket.

Forslaget om å bruke en lightning-camera-usb kabel høres veldig spennende ut må jeg si. Vi har modellen med DAC-modul ja Printerkabel har jeg, så vi trenger kun den ene kabelen da . I tillegg tenkte jeg å koble til Apple-TV'en til den digitale inngangen for å se hvordan kvaliteten blir ved å spille av/streame på den måten.

Alt dette synes jeg egentlig er ganske spennende.

Mer info kommer til uka da

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,314
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    2
    AVtorget feedback
    0
    Eller en sånn en:
    https://www.hifiklubben.no/streaming...ooth-receiver/

Eller en tilsvarende med airplay.

Lignende tråder

1. PS3 dårlig lyd ved avspilling av 3d
    By TJGundersen in forum Blu-ray-spillere
    Svar: 6
    Siste melding: 11-08-2012, 12:21
  2. Dårlig lyd fra PS3 ved CD avspilling
    By Torgny in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 03-10-2011, 15:31
  3. Dårlig bildekvalitet ved avspilling av h264
    By jcberg in forum Generell HTPC
    Svar: 5
    Siste melding: 04-28-2008, 22:19
  4. Dårlig kvalitet på DVD avspilling i MS Media Center
    By iam69 in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 0
    Siste melding: 08-12-2007, 13:37
  5. Hvilken mobil er best for MP3-avspilling?
    By Tiger in forum Generell chitchat
    Svar: 13
    Siste melding: 06-07-2005, 10:37

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •