Troels Gravesens Illuminator 4 byggetråd

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  17
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Troels Gravesens Illuminator 4 byggetråd

Her kommer en saktegående byggetråd av Illuminator 4. Jeg fant absolutt ingenting annet enn Troels sin beskrivelse av denne på nett så kan være greit for andre som vurderer denne å ha en tråd.

Slik ser orginalen ut:

-ill-4-2-jpg

Det er et kit basert på Scanspeak Revelator/Illuminator elementer. Har en bass i lukket kabinett og en med bassport. Jeg kjøpte kittet via Janzen Audio. Det var en kurant handel. Fikk god service på mail og varene kom som avtalt.

-426031853_46120_15432535464349123281-jpg

Innholdet er som avtalt i fakturaen, men mangler noen ting som skruer til elementer, bitumen/asfalt plater, Tweter og midrange koblingspunkter ++

Greit nok siden byggeinstruksjonene er såpass grove at du bør kanskje ha bygd litt før for at dette skal gå greit. For min del er dette utenfor komfortsonen med så mange vinkler, skråkanter og annen moro. Velger dog en enklere løsning med kryssfiner/MDF og etterfølgende sparkling/lakkering.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ut et par bilder på hvor langt jeg har kommet her med jevne mellomrom:

-p1010343-jpg -dsc_0316-jpg

Som inspirasjon til farge/form har jeg sett en del på Wilson Alexia

-wilson_alexia-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dsc_0297-jpg   -p1010380-jpg  
    Sist endret av dapdip; 04-03-2017 kl 19:55

3. Liker TorTorden har likt denne posten
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,143
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som et kult prosjekt.

Jeg leste først litt små skakt på tråd tittelen så leste det først som om det tråden for konstruksjon av en grave maskin simulator
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

5. Liker dapdip har likt denne posten
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å følge videre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Julen er tid for bygging. Har begynt sakte med mid-diskant kabinettet. Jeg hadde rett i mistanken om å bygge pyramider var krevende. Selv med et forsøk på å være nøyaktig kommer man fort å ut å kjøre, små avvik (eks. 0,3 grad) i vinkler gir plutselig 4 mm glippe. Fronten er i 6 grader, sidene skal ha 10 og baksiden 17. Takk skal du f... meg ha.

-photo966128807514843494-jpg

I tillegg skal det freses litt buer i fronten på pyramiden. Som nevnt i tidligere er jeg ikke så happy med det de rette vinklene på sidene. Vil heller myke opp litt med buede linjer.
    -photo966128807514843432-jpg

Når man skal lage 4 buer er det greit å lage seg noen maler. Det er nokså risky å gå rett på fres med hjemmelaget ellipse-jig (nei, jeg ville ikke ha de runde!). Bedre å bruke jiggen til å lage en mal, også så kopiere. Senere har jeg moderert buen på den midterste.

En litt annen kommentar til andre som har tenkt å bygge denne høyttaleren med passe erfaring er at det tar laaaaang tid. Det er mye tankearbeid og en del prøving og feiling før man er i mål. Spesielt sidefinnene (se nederst på kanten) er vanskelig å lage første gangen:
    -photo966128807514843513-1-jpg

Grunnen er at den har en 10-graders vinkel mot høyttaleren + ellipse form + 6 grader i front/ 17 bak. Hverken bordsag eller kapp/gjæresag var i stand til å kappe 10-grader i 15 cm høyde. Prøvde først dette:
    -photo966128807514843470-jpg

Skjære ut mengder av trekanter for så å lime. Tok noen timer for et forsøk. Forsøket på å frese etterpå var en katastrofe:
    -photo966128807514843471-jpg

Dritten sprakk under fresing. Så lærdommen var å få finne en måte som var gjennomførbar (og hvor resultater var repeterbart). Hjelper ikke med en pen finne og 3 stygge. Løsningen ble å skjære 10 gradere på langs og lime de:
    -photo966128807514843458-jpg
    Ikke helt trivielt dette her heller. Å skjære 10 grader på en 18mm tykk plate nøyaktig på langs går ikke på min bordsag. Løsningen ble å lage en "holder" som kunne skli langs sagen.
    -photo966128807514843460-jpg

Dette er ting som det tar tid å finne ut av, men går rimelig rask når du har funnet en grei løsning.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,110
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ordentlig spennende bygg! Nesten som et fullverdig møbel å regne

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,980
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer nok til å følge denne tråden fremover! Veldig spennende bygg, mye arbeid, og sikkert fine tips å hente her!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

10. Liker dapdip har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forøvrig lyttet til disse høyttalerne elller hva gjorde at du valgte nettopp disse?

12. Liker dapdip, lifoidua har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Har du forøvrig lyttet til disse høyttalerne elller hva gjorde at du valgte nettopp disse?
    Godt spørsmål. Jeg har noe erfaring med selvbygg fra før. Høyttalerne som skal erstattes er et par Dynabel Euforia jeg bygde for 15 år siden. Du får mye lyd for pengene når man kutter ut forhandler/distributør. Jeg har også bygd senter og bakhøytaler fra kit (http://www.selahaudio.com/). Var nå på jakt etter en high-end høyttaler. Har sett på Gravesen i et par år nå og synes det så spennende ut. En annen fordel med selvbygg er at det hjelper på "byttesyken". Ikke noe annen komponent i anlegget har overlevd 15 år. Når du sliter noen hundre timer for å bygge de så sitter det langt inne å bytte de ut.

Problemet med Illumenator var at det ikke fantes en eneste review eller noen andre som har hørt de. Måtte derfor bare basere meg på tilbakemeldinger på andre av Gravesens høytalere. Han har laget veldig mye bra høyttalere. Jeg antar at når man er såpass flink til å designe, blir det bra når han bruker såpass dyre elementer og delefilter.

Grunnen til at det ble Illuminator4 var at jeg ville pushe grensene skikkelig i forhold til hva jeg er i stand til å bygge. Konstruksjonen er langt utenfor komfortsonen. Pyramideform med masse utfresninger er jævlig å bygge. Jeg er nødt til å bruke sparkel og maling for å få et ok resultat. Gravesens eksemplarer i heltre kan jeg glemme. Instruksjonen til Gravesen er ikke så veldig detaljerte. Du må lete frem en del info fra sidene hans (andre konstruksjoner) for å komme i mål.

Til slutt så er det en risiko med alt. Prislappen med valutakurs, moms og materialer havner fort på feil side av 40k. Så dette blir uansett et "giant leap of faith" .

14. Liker sirant har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk @Hunsbedt ! Går på med friskt mot og moderat kunnskap

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk jobbet litt mer med diskant-kabinettet. Fronten skal freses av i 45-grader (minimum). Synes det passet dårlig med utseende så har rundet de av i stedet. Er innenfor ift. målene for fronten som var oppgitt (163mm). Grunnen til at dette er viktig er (ifg. Gravesen) at delefilteret er tilpasset størrelsen på fronten av kabinettet.

-425729289_295125_2001538518187573291-jpg

Toppen av kabinettet har dobbel treverk siden man freser ned ca. 25mm midt på høyttaleren. Skråformen bakerst er der slik at man skal kunne justere vinkel på diskanten. Trenger å kunne heve den ca. 1cm i bakkant. Må derfor ha litt vinkel.
    -photo966128807514843639-jpg
    Sist endret av dapdip; 01-05-2017 kl 20:38

17. Liker Stratosen har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanvittig spenende å følge med videre her hvertfall. Spent på ferdig resultat og lytteinntrykkene etter hvert. Håper de står til forventningene lydmessig - ser ingen grunn til at håndverket skal være ett problem

19. Liker dapdip har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en del timer i garasjen ble jeg lei av treverk, pussing og sparkel. Tok derfor noen bilder for å vise hvordan det går...
    -dsc_0174-jpg

-dsc_0131-jpg

Undervurderte nok hvor mye jobb det er å pusse så mye detaljer. Har mest erfaring med å sparkle vegger så trenger nok 2 runder til for å få god nok finish.

-dsc_0132-jpg
    -dsc_0147-jpg

Toppplata er løs forløpig (og muligens permanent). Det er to grunner til det. Den skal lagges i en annen farge en resten av kabinettet. Det er lettere hvis den kan lakkes for seg. Mulig den forblir løs siden det er lettere å justere høyden når den kan fjernes. Pga. vinkler (10 grader) sitter den fast så tror ikke den kommer til å falle av.

-dsc_0161-jpg

Gjenstår et par runder med sparkling bak. Hullene i baksiden er til en mellomtoneport og høyttaler terminaler til diskant og mellomtone. Kommer til å borre hull i toppen av mellomtonen og inn i diskant kabinettet. Diskanten krever ikke noe kabinett. Det er en lukket konstruksjon. Fordelen med det er at kabelen inn i diskantkabinettet trenger ikke å limes/tettes. Det gjør at man kan justere høyden på diskanten uten å få trøbbel med kabelføring. Mellomtonekabinettet må tettes.

-dsc_0183-jpg
    Sist endret av dapdip; 01-11-2017 kl 23:42 Begrunnelse: Trøbbel med vedlegg

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får bare feilmelding på vedleggene dine...
    " Ugyldig Vedlegg spesifisert. Hvis du fulgte en gyldig link, vennligst gi beskjed til webmaster"

22. Takk dapdip takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble noe krøll med vedleggene. Har lastet opp bildene på nytt.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der ja
    Ser bra ut, ikke noe jeg hadde tatt på meg å bygge

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten update. Holder på med basskabinettet. Litt enklere enn toppen siden det er mer rette vinkler. Har også droppet å skru ting fast. Erfaring fra det på toppen var at jeg fikk trøbbel under liming siden ting hadde vridd seg ut a form. Nå ligger plankene flatt inntil endelig liming.

-photo5796413581678454860-jpg -photo5796413581678454861-jpg

Frontplate uten freste elementhull:
    -photo5796413581678454862-jpg

Sidekantene skal freses ned slik at det blir slik som dette:
    -photo5827968040682235843-jpg

Her ser sidekanten lav ut sammenlignet med resten av høyttalerne, men her ser man bare toppen kanten. Total lenge blir ca. 80cm på basskabinettet.
    Sist endret av dapdip; 02-08-2017 kl 22:21

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke de store tingene som tar lengst tid. Kappe sider, fronter og frese hull går "fort. Det går mye tid på være sikker på at man ikke lager et feil hull og lage en mal for å unngå at ting blir forskjellige på de to høyttalerne.

Forøvrig et tips til andre som skal lage 20+ hull av en gitt størrelse. Jeg har brukt skyvelær mellom sirkel-jigg og fres for å få svært nøyaktig radius på sirkel. Begynte med det på disse høytalerne også, men fikk avvik på opp mot 1 mm pga. center hullet til sirkeljigg eller bevegelse i fres/rigg. Man har i tillegg dårlig kontroll når man går igang. Du ser ikke hvordan sirkelen blir. Det er først når du er ferdig at du ser at ting ikke har gått etter plan. Da er fronten ødelagt. Et bedre tips er å merke hullene med passer, så manuelt justere fres/sirkeljigg til den er på streken. Da ser du fort hvis du har rotet med et eller annet. Du kan også markere alle hullene og se at avstander henger på greip.

3-sider er limt på basskabinettet. Venter med å lime på siste til jeg har fått på bitumen og demping. Planlegger å dempe før maling (og i stedet tette høyttaler hullet med tape/papir.Grunnen er at det er mye lettere måle, kappe og feste når kabinettet er åpent på siden. Selv om jeg er glad i å bygge, må jeg innrømme at det er mer tidkrevende enn jeg trodde.

-photo5873180607356446740-jpg -photo5873180607356446739-jpg -photo5873180607356446741-jpg -photo5873180607356446738-jpg

27. Liker Stratosen, oes, pHryed har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fremover. Det begynner å nærme seg test lytting. Har loddet og testet delefilterene. Tok sin tid. Det kreves også en hel del intern kabling når man bruker 4 elementer.
    Delefilter for diskant/tweeter:
    -bass-jpg

Delefilter for bass:
    -tweeter-jpg

(Jeg har fått tillatelse til å publisere delefilterne uten komponent verdier av Troels G. )

Selve høyttaleren er også limt:
    -photo5926988189568968971-jpg -photo5926988189568968973-jpg

Erfaring fra byggeprosessen er at man må akseptere at man gjør feil. Sånn er det bare. Noen ganger misser man på en millimeter i kappingen. Ellers så forskyver noe seg mens man limer. Så når siste veggen skal på så passer den ikke. Fordelen med treverk (spesielt treverk som skal males) er at det meste kan reddes med mer lim, sparkel eller maling. Der hvor det krever mye ekstra arbeid f.eks utfresning av front plater anbefaler jeg å lage en mal eller teste det man forsøker å gjøre.

Det samme gjelder delefilter. Lønner seg å sjekke at man ikke har kortsluttet + og - med et multimeter. Etterpå så bør man teste med en løs høyttaler (helst en billig gammel sak) for å se om delingen fungerer. I mitt tilfelle virker 5 av 6 elementer perfekt. De siste elementet jeg testet hadde jeg byttet om en kabel. Jeg hadde sjekket all komponentloddingen veldig godt, men sjekket ikke høyttaler kablene.
    Sist endret av dapdip; 03-14-2017 kl 23:53

29. Liker pHryed har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig klare for prøvelytting

-p1010343-jpg -p1010345-jpg
    -dsc_0303-jpg-dsc_0316-jpg

-dsc_0177-jpg -dsc_0299-jpg
    -dsc_0318-jpg

-p1010380-jpg -p1010400-jpg
    Sist endret av dapdip; 04-03-2017 kl 20:00

31. Liker Halvor, sirant, oes har likt denne posten
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 35
    Siste melding: 04-07-2013, 11:47
  2. Troels Gravesens Poor Mans Strad: utvidelse til surround
    By Xell in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 75
    Siste melding: 06-26-2011, 18:43
  3. Svar: 0
    Siste melding: 04-09-2010, 23:57
  4. ScanSpeak Illuminator datablader offentliggjort
    By Snickers-is in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 5
    Siste melding: 05-06-2009, 23:58
  5. Troels Gravesen og SLS.
    By [likerHIFI] in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 2
    Siste melding: 05-21-2007, 00:21

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •