Sponsorer:
Viser resultater 1 til 15 av 15

Pioneer VSX-818-V m/ Proson Twin 1000?

Hei.

Som dere ser er jeg rykende fersk på dette forumet
    Tenkte jeg skulle lage meg konto her for å få litt tips og råd fra folk som har en kompetanse jeg desverre mangler innenfor Hi/Fi og hjemmekino.

Det jeg lurer på i første omgang er;
    Har som topic sier et par Proson Twin 1000 med en maks effekt på 300 watt.
    Disse spiller egentlig bra og har mer en nok trøkk på min lille hybel.
    Har før drevet de med en gammel Pioneer A-335 4-kanals forsterker.
    Men denne manglet bla. fjernkontroll, og jeg falt derfor (desverre?) for en fristelse når Expert hadde ryddesalg med blant annet en Pioneer VSX-818-V. Ble fortalt at det er minimale forskjeller på denne, og arvtakeren 819. (1 ekstra HDMI og Dolby HD bla...) 818 er en 5-kanals forsterker med 130 watt pr kanal.

* Dette er kanskje et dumt spm, men siden høytalerene har en maks effekt på 300, og forsterkeren 130, vil den da klare å drive de helt?
    * Hvordan er denne "miksen" generellt tror dere?

Rent umiddelbart ble jeg utrolig skuffet fordi jeg syns det var MYE mer trøkk med gammle forsterkeren, men fant ut etterhvert at det var noe så inni hel**** med innstillings muligheter ;p Har fått lyden bedre etterhvert, men ikke helt i mål enda Alt var lettere med A-335'n siden det bare var å vri på to knapper.... ;p

Setter stor pris på all hjelp!!!

MVH
    Siggysk

Kjenner ikke de Proson-høyttalerne personlig men jeg tviler ikke på at du har problemer med å få god lyd med en VSX-818. De gamle Pioneer-forsterkerne var faktisk veldig bra og hadde bra med kraftreserver.

Hvilken effekt høyttalerne er oppgitt til spiller ingen rolle. Speedometeret på min "konebil" går vel til 200 km/t men jeg har aldri klart noe mer enn 140 km/t med den, og det var ingen fornøyelse akkurat Og det samme gjelder egentlig moderne budsjettreceivere; de er oppgitt til 100-vis av watt i x antall kanaler med klarer ikke gi mer enn 40-50 watt pr kanal. I beste fall.

Har 30 dagers bytterett da, så vet ikke om jeg skal beholde greia eller hva...
    Betalte 2000,- for den, spiltter ny i eske. Man kan vel egentlig ikke forvente all verden heller i det pris sjiktet.

Har også vært inne på tanken på å bruke gammle Pioneer'n til å drive høytalerene, og å bruke den nye som "kilde" for å få digital lyd. Hva tror dere om det?

Er det pre-out på VSX-818? I så fall kan du selvsagt bruke A-335 som effektforsterker, men vær obs på at du da får to volumkontroller å forholde deg til. Hvis du har kalibrert systemet til surround og noen kommer til å vri på volumknappen på A-335-en, så blir det krøll med nivåene.

Det er kanskje grenser for hva man kan forvente for 2000,- men på den annen side så får man temmelig mye high-tech til en svært lav pris. Det det skorter på er jo evnen til å levere krefter, og det er nok der den lave prisen dessverre gir størst utslag. Jeg har en VSX-915 selv og var ikke fornøyd med evnen til å spille høyt og kontrollert, men etter at jeg koblet til en effektforsterker for å ta seg av frontene og center og kjøpe en sub må jeg si at det faktisk låter veldig bra.

Har bare Twin høytalerene nå, så har ikke satt opp surround. 4x10" holder egentlig greit på en 11 kvm. hybel. Men har vurdert en Yamaha SW012 sub i tillegg. Nok en gang en billig utvei...

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det er kanskje grenser for hva man kan forvente for 2000,- men på den annen side så får man temmelig mye high-tech til en svært lav pris.
    Det tenker egentlig jeg også. Spes iPod funksjonen er helt herlig, og jeg må si jeg syns det er meget fin lyd kvalitet fra "dockingen".

Det står også i manualen at de anbefaler å bruke høytalere med impedans 8 ohm. Twin'ene har 4.. Jeg kan stille systemet til 6. Hva anbefaler du? Og hva har dette egentlig å si?

Ang. pre-out så tror jeg at den har det ja..

Er egentlig ikke helt sikker på hva denne 6 ohmsfunksjonen gjør, men det skader jo ikke å prøve og se om du merker noen forandring. Tankespinn: Mulig det har noe med spenningen den kjører ut på høyttalerterminalene å gjøre. Effekt=strøm*spenning, så for å holde tilført effekt noenlunde konstant på lave impedanser så kan man senke spenningen mens strømstyrken er opprettholdes. Strømforsyninger oppgis gjerne med VA-betegnelse, dvs. VoltAmpere. Så jeg tror set er en måte å tilpasse forsterkeren på slik at man klarer å jukse opp effekttallene. Kanskje...? ops:

Prøv å koble til den gamle Pioneeren på front pre out (hvis den har), sett nivået til fronthøyttalerne 0 dB i oppsettet på 818, volumknappen på A-335 sånn rundt kl. 10 og prøv deg frem med hovedvolumet på 818, men start lavt (-50 f.eks.) og juster deg inn til passende nivåer. Du kan jo for sikkerhets skyld tape fast volumknappen på A-335-en når du har fått justert inn slik at ingen uforvarende begynner å skru.

http://www.pioneerelectronics.com/St...ck%20Panel.jpg

Bilde av baksiden..

Prøvde med 6 ohm nå. Kan kanskje virke som om at jeg fikk litt dypere lyd. Men føler det egentlig er litt vanskelig å si..

Takker for svarene dine så langt vertfall! Setter stor pris på det. Kommer sikkert mer mas

Hmm, ser ikke ut til å ha pre out dessverre, kun for sub.

Janei, det spørs om hele greia blir returnert Expert fredag.
    Skal spille litt til i morgen å bestemme meg. Digg med litt tech,
    men kjipt med mindre trykk.

Hehe, man får gjerne det man betaler for. Legger du litt mer penger i det får du pre-out muligheter og da åpner det seg en ny verden av muligheter.

Vet ikke om dere har noen forutsetning for å svare her, men prøver uansett

Hvordan vil min reciever drive et Fence Audio Quint 30 sett tror dere?
    Vurderer det og 12" suben (evt.15" i tilegg)... Tanker???

Jaja. Da var Yamaha SW012 bestillt i første omgang. Blir spennende å prøve denne økonomi suben! Skal komme med inntrykk av greia når den er på plass

Evt. får jeg se nærmere på Fence etter jul. Ser det er mye diskutert her inne.
    Men virker som "value for money"!

Huff... Har ikke engang fått SW012'en i posten, men har likefullt bestillt Fence F 15 og Fence Audion Quint 30.... Sånn går det når man blir overivrig

Hvordan tror folket dette blir sammen men nye forsterkeren? Har ikke bestemt meg for om jeg skal beholde den eller ikke... Blir spennende å prøve dette vertfall

En stund siden forrige update. Har fått alt som er bestillt nå

Det gledelige er; Fence Quint 30 spiller, mtp. pris og størrelse, helt utrolig bra spør du meg. Naturligvis ingen bass eller trøkk, men spiller høyt og fint. Jeg er vertfall utrolige godt fornøyd med dette settet

Det sørgelige er at Fence suben tok kvelden etter et par dagers forsiktig innspilling. Meget skuffende og jeg har vært i kontakt med Netthandelen. Forventer å få en ny vare vederlagsfritt.... Syns den spilte helt greit egentlig, uten at jeg prøvde den "skikkelig".

Jaja, har vertfall fått brukt Yamaha'en litt da. Den er vel verdt 750,- levert i Posten. Det er naturligvis ingen orkan i det man skrur opp, men den utfyller lydbilde på okei måte når man tar hennsyn til pris.

Ønsker alle her inne en god jul vertfall!

Da er ny Fence sub på vei i Posten vederlagsfritt. Har ikke snakket med leverandør, så vet ikke hva som var problemet. Vet egentlig ikke om jeg får spiltter ny, eller om de bare har byttet noe heller.. Men i følge pakkesporing kommer den mandag Bring er stengt lørdag og søndag.....

Håper det fungerer bedre nå!

Har hvertfall koblet opp igjen den gode gamle Pioneer forsterkeren og Proson høytalerne på hybelen. Og det fungerer meget bra. Det nye anlegget får stå hjemme i mens!

Noen som vil kjøpe Yamaha suben!? :razz:

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •