AVforum - AVforum

Sponsorer:

» Siste fra AVforums redaksjon

Viser resultater 1 til 13 av 13

HDMI via strmnettet? Ja - i flge dette produktet.

Acoustic Research HDP100 HD Powerlink System (HDP100) | HDP100 [AcousticResearch] | Acoustic Research HDP100 HDP1 HDP00 powerlink Power Link HD wireless

For en reklame-mail fra Solidsignal ca en gang i uken. Men vekket overskriften min nysgjerrighet. Trdls HDMI? Via Strmkablen? Er dette bare tull eller vil det fungere?

(Jeg bare raskt skumleste hva som str p siden)

Acoustic Research HDP100 HDMI Powerlink System Networking and Wi-Fi reviews - CNET Reviews

Sakser litt:

The good:
    Allows HDMI audio and video signals to travel over powerlines without additional wiring; compatible with 1080p, 720p, and 480p video; transmits IR signals to allow control of hidden components; easy setup; includes HDMI cable and mounting hardware.

The bad:
    Lower video quality than standard HDMI cable connections; not designed to go between rooms; doesn't work with 1080i sources.

The bottom line:
    Its picture quality won't please videophiles, but the Acoustic Research HDP100's HDMI-over-powerline system works well for casual viewers who want to save some money over in-wall installations.

Noen som har testet ut hvordan dette med bruke strmnettet som datanett funker n ?

Det er jo modeller med opp til 200Mb/s n, men fungerer det i praksis ?
    Her er en modell : D-link DHP-301 PowerLine for ca tusenlappen : Komplett.no - D-Link DHP-303 PowerLine HD Ethernet

Har kjpt Altiboks fra Lyse, og vil helst slippe kable ut til hjemmekinoen i 2.etg i garasjen. Noen som evt har prvd kjre TV-signalet fra boksen via trdls router og acesspoint

Trdlse signaler i en kabel?
    Hres merkelig ut.

Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Trdlse signaler i en kabel?
    Hres merkelig ut.
    Nei nei. Enten :
    1 - bruke strmnettet til overfre TV-data fra altiboks til dekoder via dingsen det var link til, eller
    2 - prve lage at trdlst nett med acesspoint for overfre de samme signalene. Er dette mulig med denne type TV-data-signal, eller funker dette kun ift vanlig trdlst nett ?

Sitat Opprinnelig postet av Black ant
    Noen som har testet ut hvordan dette med bruke strmnettet som datanett funker n ?

Det er jo modeller med opp til 200Mb/s n, men fungerer det i praksis ?
    Her er en modell : D-link DHP-301 PowerLine for ca tusenlappen : Komplett.no - D-Link DHP-303 PowerLine HD Ethernet
    Ja, stort sett funker det veldig bra. Det er stabilt hastigheten er god.

Om det vil virke hos deg er helt umulig si, det kommer an p hvordan strmmen er koblet hos deg. Hvis du har trefase inn i huset og kursene er koblet p forskjellig fase virker det neppe, men det virker stort sett helt fint mellom forskjellige sikringskurser.

...klarer du legge et dobbelt sett Cat5 er det helt klart det beste... I noen tilfeller kan du klare trekke Cat5 i samme rr som det elektriske gr... En slik lsning vil gi maksimal overfringsstabilitet, og ikke minst vil du klare overfre signaler ogs nr HDMI 1.4 gjr sin inntreden med krav til enda hyere bndbredde.

I tillegg er jo en slik lsning superbillig... En HDMI til Cat5-converter koster deg rundt tusenlappen, mens nettverkskabler jo nesten er gratis. Du trenger jo kanskje en elektriker om du nsker f noen til ordne med nettverkspluggene da, men totalt sett kan jeg ikke tenke meg at en slik lsning koster mer enn 3-4000.-, og DET er det verdt.

Verdt merke seg ogs er det at prisene p matriseswitchene som ogs switcher IR er p vei ned. En slik lsning vil la deg styre komponentene fra alle lokasjoner som er koblet opp via nettverket, slik at du kan plassere alle komponentene skjult, og aksessere de via IR / HDMI-forlengere som bruker Cat5 til overfringen... Tipper du kan f et slikt system for under 5000.- i lpet av hsten, og det er enda et vektig argument for velge Cat5 fremfor noe annet...

Jeg har LITT erfaring med "Homeplug" , alts ethernet trafikk over strmnettet. Erfaringen er at det er VELDIG variabelt fra hus til hus alt etter strmnettet. I et tilfelle der jeg trodde det aldri skulle fungere, og det fungerte 100% og et annet der det burde ha fungert - ikke fungerte. Selv om vi brukte forskjellige merker med samme teknologi. - Og at det i sjeldne tilfeller tilfrer "summing" p strre anlegg. (Som de fleste her inne har vil jeg tro) Har ikke hrt dette selv , men en kollega har opplevd dette. Vil tro at HDMI over strmnettet vil ha samme problemet.

Uten at jeg vet det konkret vil jeg anta denne teknologien tilfrer en hyfrekvent frekvens p strmmnettet som blir plukket opp av "mottakeren" , og at noe utstyr som er flsomt for slikt plukker dette opp og forsterker lyden. Uten at jeg har forsket p dette i det hele tatt , og er ingen ingenir.

HDMI over dobbel Cat5 har jeg vrt borti en gang , og erfaringen var der at selv de dyreste boksene (S en lsning fra black-box, som etter det jeg vet er en habil produsent av slike ting) ikke hadde sttte for overfring av lyd, kun bilde. Et raskt sk p nettet, ga meg ingen konkrete svar - men at ingen av produsentene hadde skrevet noe om sttte for lyd.

Sette opp nettverkskontakter selv , er ingen vanskelig sak forresten. Det fikser du lett med utpliggende bokser fra Clas, et enkel krone-verkty, og en kjapp runde p google. Forsvidt er kontaktene inni boksene farge-merket.

Hmmm - takk for hjelp s lang !

Men - vil helst slippe kable, s det sprs om jeg gr for bruke strmnettet i frste omgang...

Hva med dette med prve overfre TV-signaler fra alitiboks via trdlst nett til acesspoint med tilhrende dekoder....
    Noen som har prvd dette ?

Skal du sende BILDE og lyd over trdlst nett - eller Lyse sitt "TV signal" over nettet ? Begge br fungere i praksis , men hadde helt klart gtt for en ekstra dekoder. Skal du bruke strmnettet kan du bare kjpe en ekstra strm-mottaker, slik at du fr to uttak, s kan du sette en dekoder p hver.

Det jeg vurderer prve er ta den vanlige nettverkskabelen fra TV-uttaket i fiberboksen, stikke denne i en trdls router. Deretter tar jeg det inn igjen i et acesspoint i garasjen og stikker nettverkskabelen fra denne i dekoderen til Lyse.

Men det jeg undres p er hvilken datamengde som sendes i TV-signalet, om dette er mer enn det trdlse nettverket takler, og om selve nettverket lar seg sette opp for sende TV-signaler. Jeg vet ikke, og derfor hadde det vrt kult hre om noen hadde erfaring eller meninger om saken :wink:

Lyse reserverer 50 megabit av linja di til tv. Og de klarer ikke levere mer enn 5 dekodere pr hjemmesentral. S en kanal drar alt i fra 5 til 20 mbit litt etter hvilken kanal du skal se p - har jeg hrt. Det skal i praksis g med en god trdls router ja. Men hastigheten synker drastisk dess lengre vekk fra accesspunkter du kommer.

Nettverket setter du opp som normalt med en pc, og nr du er ferdig s skal du kunne sette nettverkskabelen fra hjemmesentralen rett i, og dekoderen i andre enden. Det m dog vre et dedikert TV-Nettverk. Du kan ikke bruke samme trdlse nettet til PC/internett. Og du br sjekke hvor mange andre trdlse nett det finnes rundt deg og hvilke kanaler som er i bruk for kunne f optimal bndbredde. Et slikt program finner du her : NetSurveyor :: WiFi Network Discovery Tool

Takk for alle gode rd....

Prver meg p overfring via strmnettet tror jeg - skal gi en tilbakemelding p denne trdene etterhvert, nr det er testet ut

BA

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •