AVforum - AVforum

Sponsorer:

» Siste fra AVforums redaksjon

Viser resultater 1 til 12 av 12

Feste av flatskjerm p vegg nr en bare har 1 stender bruke?

Hei (igjen)
    Skal kjpe Panasonic 42"TH-42PX80E som veier 28 kg,
    Veggen vi skal ha TV'n p , har stendere ut ved sidene og en midt p (dette er en "lettvegg"/en kortvegg borto pipa) Dette gjr at TV'n kun vil ha en stender bli festet p) Noen som har tips til hvordan vi fester denne best mulig? Har tenkt p et snt "Millimount veggfeste med tilt (kan vippes litt fremover) MT 6020, hvis dere ikke har andre forslag?

Har tenkt p skru en treplate fast i denne stenderen, slik at vi kan feste TV'n godt til denne platen og s i veggen, slik at vi skal ha "dobbel sikring" Noen som har erfaring med dette? Evt.arbeidsbeskrivelse?

p forhnd tusen takk for svar

Mvh
    Tone

N vet ikke jeg hva dere har p veggen? Panel, Gips, Spon?

Men dere vil uansett ha noe feste ogs der...
    Anbefaler flgende:

1.Bruk Kraftig skruer der stenderen er(Franske treskruer er bra)
    2.Bruk Tec7 eller lignende sterkt lim bak hele festet(Dette sitter enormt bra og vil stabilisere festet)
    3.Bruk skruer ogs der dere ikke har stendere for stabilisere festet.
    4.Bruker dere i tilleg den treplanken(Og tec 7bak denne br dette sitte dnn fast)

Mulig at folk er skeptisk til lime p veggen p.g.a fremtidige merker, men fester er som regel universale og kan brukes ogs p neste TV :-)

Har limt fester med lim til lerret og de satt vertfall DNN!
    Har prvd dette da jeg skulle flytte lerret lavere en gang....

Jeg har den forrige modellen panasonic 42" (PX70), et standard biltema veggfeste (399,- ?), enkel gips p vegg og n stender. Har brukt vanlige clas ohlson gipsanker (10mm hull i vegg, 6mm maskinskru).

Dette sitter som bare juling. Har brukt 2 franske treskruer p stenderen.

Stenderfinner med laservater er perfekt verkty og koster ikke mye p clas ohlson.

Fordelen med biltema-festet er at det bygger lite, "armen" (alts kraften gipsplaten m takle) blir dertil mindre jo nrmere veggen vekten kommer.

Hvis dere gr for feste med tilt s anbefaler jeg g litt kraftigere til verks, med lim og finrplate som grunnlag for veggfestet, som han over meg foreslo!

DrE

er det en gipsvegg?

Isfall er driva meget godt egnet!

R E L E K T A

Driva er ikke egnet til henge opp en flatskjerm! Den takler ikke i nrheten av hva et plateanker takler!

Vi snakker kraft for trekke pluggen ut av veggen. Det skal ikke mere enn 8kg til fr en perfekt festet Driva kommer ut av veggen. Et plateanker (for 11mm hull) takler over fire ganger mer (30-40kg)

Driva er klasifisert for "lett" feste. Det er forsvidt ogs et plateanker nr det kommer til gips, men kraften de tler er alts ganske forskjellig.

DrE

Driva har 18kg festekraft hvis man drar nedover. Jeg har festet 508XD'en min i enkel gipsvegg, jeg brukte 5x Duo Max. Duo Max er en suveren gipsplugg, og anbefales!

Det er en panel-vegg

Beklager at jeg glemte skrive det, men det er en panel-vegg med kun en stender

Takk for gode svar s langt!

Til deg som hadde veggfeste fra Biltema, er det nok plass bak til alle ledninger som skal plugges inn bak TV'n?

Mvh
    Tone

Til deg som hadde veggfeste fra Biltema, er det nok plass bak til alle ledninger som skal plugges inn bak TV'n?

Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Driva har 18kg festekraft hvis man drar nedover. Jeg har festet 508XD'en min i enkel gipsvegg, jeg brukte 5x Duo Max. Duo Max er en suveren gipsplugg, og anbefales!
    Du har rett i at det er ca 18kg nedover. 8kg er rett ut. 30 for plateanker er ogs rett utover, s noe mer nedover. Jeg tok utgangspunkt i det laveste siden trdstarter vurderte ha tilt (som da belaster skruene bde nedover og utover ved "endring av posisjon")

Duo Max kan jeg ogs anbefale. Husket ikke navnet p den nr jeg svarte frst, men jeg har som deg festet plasmaskjermer i gipsvegg med denne. Finnes oljefirma som ikke godtar andre gipsplugger enn Duo Max (og de har mange plasmaskjermer!)

Sitat Opprinnelig postet av tonemo
    Jeg har brukt 2 hdmi innganger, komponent-inngangene og scart-inngangen. merket ikke til noe problem snn sett. Eneste (som jeg regner med gjelder over nesten hele fjla) er at det er lettere

• henge skjermen p i verkant
    • dra ut skjermen i underkant
    • plugge i kablene
    • senke skjermen ned og feste lseskruene
    du skjnner hva jeg mener nr du ser festet.

Skal dere skjule kablene i kabelkanal eller bak gipsen (arkitektboks eller hva det n kalles)?

DrE

Jeg har ogs gipsvegg med en stender. Brukte Vogel's EFW 6305 siden det var ment for festes i n stender. Skrudde bare treskruene igjennom gipsveggen og inn i stenderen, henger fint

Sitat Opprinnelig postet av tonemo
    Beklager at jeg glemte skrive det, men det er en panel-vegg med kun en stender
    Om det er trepanel, s er det ikke noe problem, jeg ville ikke engang brydd meg med hvor stenderne var...

Jeg har lyst og henge opp min flatskjerm p rommet. Den skal henges opp p en vegg som jeg har prvd og finne stenderen p ganske lenge n. Det er sponplate p veggen. Veggen den festes til er en lett vegg, bare en vegg som er laget utenfor en betong vegg. Skal jeg sette inn propper eller bare skru inn i veggen eller m jeg finne en stender hvis det er der.

Mvh

Marius Sagen

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •