AVforum - AVforum

Sponsorer:

» Siste fra AVforums redaksjon

Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Hdmi CEC????

Hdmi CEC????

Mulig dumt spørsmål: men hva betyr Hdmi CEC ???
    ser noen skriver de har det, & noen ikke... blant annet Panasonic.

HDMI-CEC på tvers av merkene

Er det noen som har testet dette? Fungerer det på tvers av merkene? Har et Philips hjemmekinoanlegg med Philips sin CEC-variant, EasyLink. Vurderer nå en ny TV, enten LG eller Samsung, med hhv. SimpLink og Anynet.

Noen som har testet dette. Tenker da på de mest grunnleggende funksjonene, som at kanal og lyd endres ved trykk på play, og at alt skrur seg av hvis jeg skrur av TVen.

Mvh
    Anders

Sitat Opprinnelig postet av anderskk@msn.com
    Er det noen som har testet dette? Fungerer det på tvers av merkene? Har et Philips hjemmekinoanlegg med Philips sin CEC-variant, EasyLink. Vurderer nå en ny TV, enten LG eller Samsung, med hhv. SimpLink og Anynet.

Noen som har testet dette. Tenker da på de mest grunnleggende funksjonene, som at kanal og lyd endres ved trykk på play, og at alt skrur seg av hvis jeg skrur av TVen.

Mvh
    Anders
    Jeg vet ikke hvorvidt dette fungerer på tvers av merker. I utgangspunktet skal det kunne det, men HDMI CEC standarden sier ikke noe om hvordan ting skal implementeres eller programeres. Det betyr at det er fullt mulig å lage et propritært system over HDMI CEC. Jeg tror at Panasonic i hvert fall har valgt en slik løsning, noe som gjør at Panasonic ikke fungerer med andre merker (bare noe jeg har lest et sted, så ikke siter meg på det...). Av det jeg har sett av HDMI CEC løsninger så føler jeg at dette ikke er helt modent enda. Gi det noen år til,så har det stort potensiale for enkel automasjon i hjemmekinoen.

Da har jeg testa, så kan komme med en liten erfaring.
    Jeg endte opp med Philips HTS3164 og Sony KDL-40W4000.

Enhetene finner hverandre, og jeg kan styre det meste med Sony kontrollen. Sony TV'en gjenkjenner 2 enheter - DVD-spiller og lydanlegg.
    Slår jeg på TV'en skrur hjemmekinoen seg på, på riktig inngang. Slår jeg av TV, slår hjemmekino seg av. Styrer lyden på hjemmekino via Sonykontrollen.

Når det gjelder DVD-avspilling fungerer piltaster og enterknapp, samt play og stop. Har ikke fått pause til å virke.

Opplever innimellom at TV'en ikke oppdager DVD-spillereren. Bare lydanlegget, så når jeg skal svitsje til DVD, skjer det ikke noe, og jeg må gjøre nytt HDMI-søk i menyen. Hvis noen vet om det kan fikses, si gjerne ifra.

Så konklusjonen er at i daglig bruk fungerer det greit. Liker spesielt lydstyring, og auto av/på. Men man kan ikke pakke bort de andre fjernkontrollene helt. Skal man endre subtitles, audio osv under filmen finnes ikke disse funksjonene på Sony-kontrollen...
    En annen litt irriterende ting er at Philips anlegget slår seg på i "Party"-modus, ikke stereo eller Dolby. Dermed må jeg fram med Philips kontrollen for å endre dette. Hvis noen vet om dette kan endres, er jeg lutter øre!

Hdmi Cec

Noen som vet hvilke recievere som er kompatibel med Samsungs CEC versjon.

Sitat Opprinnelig postet av Krydolf
    Noen som vet hvilke recievere som er kompatibel med Samsungs CEC versjon.
    Alle receivere som støtter CEC bør fungere sammen med Samsung som støtter det. Vet at Denon sine nyeste receivere støtter CEC (1909 og oppover).

Hva med sonys nye str-dg820 mot samsung tv og bd spiller?

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •